Szkolenie obronne.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 października 2022 r.
w sprawie szkolenia obronnego

Na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
organizację szkolenia obronnego w państwie;
2)
podmioty objęte szkoleniem obronnym w państwie;
3)
zadania w zakresie planowania i realizacji szkolenia obronnego w państwie;
4)
właściwość organów w zakresie planowania i realizacji szkolenia obronnego w państwie.
§  2. 
1. 
Szkolenie obronne w państwie obejmuje:
1)
kursy obronne, prowadzone w formie zajęć teoretycznych;
2)
wyższe kursy obronne, obejmujące zajęcia teoretyczne i praktyczne;
3)
ćwiczenia obronne, zwane dalej "ćwiczeniami", prowadzone w formie zajęć praktycznych.
2. 
Szkolenie obronne ma na celu doskonalenie procesów kształtowania środowiska bezpieczeństwa państwa.
§  3. 
Kursy obronne polegają na zapoznaniu uczestników z:
1)
ogólnymi uwarunkowaniami środowiska bezpieczeństwa państwa, w tym obronności;
2)
wykonywaniem zadań z zakresu obronności państwa przez organy, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, zwanych dalej "zadaniami obronnymi";
3)
organizacją funkcjonowania systemu obronnego państwa;
4)
sposobem realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z zobowiązań sojuszniczych, ustalonych stosownie do roli uczestników w systemie obronnym państwa.
§  4. 
Wyższe kursy obronne mają na celu:
1)
zapoznanie uczestników z zagadnieniami strategicznymi z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i funkcjonowania systemu obronnego państwa;
2)
nabycie przez uczestników praktycznych umiejętności realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z zobowiązań sojuszniczych.
§  5. 
1. 
Kursami obronnymi obejmuje się osoby kierujące wykonywaniem zadań obronnych, a także osoby wykonujące te zadania w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej, jednostkach organizacyjnych tworzonych przez organy administracji publicznej oraz u przedsiębiorców, na których nałożono obowiązek realizacji zadań obronnych, zwanych dalej "przedsiębiorcami".
2. 
Kurs obronny odbywają zwłaszcza osoby obejmujące po raz pierwszy stanowisko właściwe do spraw obronnych w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej.
§  6. 
1. 
Wyższymi kursami obronnymi obejmuje się:
1)
ministrów, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i dyrektorów generalnych urzędu w rozumieniu art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1691);
2)
osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i ich zastępców;
3)
kierowników jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów i ministrom kierującym działami administracji rządowej lub przez nich nadzorowanych oraz ich zastępców;
4)
kierowników jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów;
5)
wojewodów i wicewojewodów;
6)
marszałków i wicemarszałków województw, starostów i wicestarostów (prezydentów miast oraz ich zastępców);
7)
dyrektorów i kierowników komórek organizacyjnych oraz ich zastępców w urzędach obsługujących podmioty, o których mowa w pkt 1-5;
8)
osoby pełniące funkcje organów rządowej administracji zespolonej i niezespolonej.
2. 
W wyższych kursach obronnych mogą uczestniczyć posłowie i senatorowie.
§  7. 
1. 
Kursy obronne i wyższe kursy obronne planuje i organizuje Minister Obrony Narodowej.
2. 
Kursy obronne i wyższe kursy obronne są prowadzone w cyklu rocznym przez uczelnię wojskową będącą jednostką organizacyjną nadzorowaną przez Ministra Obrony Narodowej.
3. 
Minister Obrony Narodowej określa w umowie z właściwą uczelnią wojskową sposób i formę prowadzenia kursów, o których mowa w ust. 1, w tym podział na grupy szkoleniowe, tematykę dostosowaną do zakresu przedmiotowego kursów określonego w § 3 i 4 oraz do roli ich uczestników w systemie obronnym.
§  8. 
Ćwiczenia polegają na zgrywaniu wybranych elementów systemu obronnego oraz nabywaniu przez ćwiczących praktycznych umiejętności realizacji zadań obronnych, a także umiejętności współdziałania w realizacji tych zadań.
§  9. 
1. 
Organizuje się następujące ćwiczenia:
1)
ćwiczenia kompleksowe - służące sprawdzeniu przygotowania elementów systemu obronnego państwa do realizacji zadań obronnych, doskonaleniu procedur kierowania, a także zgrywaniu współdziałania jednostek administracji publicznej różnych szczebli i przedsiębiorców;
2)
ćwiczenia doskonalące - służące sprawdzeniu przyjętych rozwiązań w ramach przygotowań obronnych oraz doskonaleniu procedur kierowania ich wybranymi obszarami;
3)
gry decyzyjne - służące wypracowywaniu decyzji podczas realizacji zadań obronnych;
4)
treningi - służące doskonaleniu praktycznych umiejętności pracowników w zakresie wykonywania zadań obronnych.
2. 
Ćwiczenia organizuje się i prowadzi w oparciu o komórki właściwe w sprawach obronnych, działające we współpracy z innymi komórkami i jednostkami podległymi organizatorowi ćwiczeń lub przez niego nadzorowanymi.
3. 
W ćwiczeniach danego organizatora ćwiczeń mogą brać udział podmioty, które nie podlegają mu organizacyjnie, w tym przedsiębiorcy.
4. 
Ćwiczenia mogą być prowadzone w wymiarze cywilno-wojskowym przez łączenie przedsięwzięć szkoleniowych organizatorów ćwiczeń z przedsięwzięciami szkoleniowymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w których przewiduje się udział sił układu pozamilitarnego.
5. 
Ćwiczenia poszczególnych organizatorów tego samego szczebla administracji publicznej mogą być ze sobą łączone.
§  10. 
1. 
Organizatorami ćwiczeń są:
1)
minister kierujący działem administracji rządowej - w odniesieniu do ćwiczeń kompleksowych, doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;
2)
osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej, wskazani przez Prezesa Rady Ministrów lub ministra, o którym mowa w pkt 1, kierownicy jednostek organizacyjnych im podległych lub przez nich nadzorowanych, a także kierownicy jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów - w odniesieniu do ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;
3)
wojewoda - w odniesieniu do ćwiczeń kompleksowych, doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;
4)
marszałek województwa, starosta, wójt, burmistrz i prezydent miasta - w odniesieniu do ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów.
2. 
Ćwiczenia przeprowadza się:
1)
nie rzadziej niż raz na sześć lat - w przypadku ćwiczeń kompleksowych;
2)
nie rzadziej niż raz na trzy lata - w przypadku ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów.
3. 
Ćwiczenia kompleksowe są organizowane także w terminie planowanych do przeprowadzenia w dziale administracji rządowej lub województwie kontroli realizowanych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
§  11. 
Do zadań organizatora ćwiczeń należy:
1)
sporządzanie planu poszczególnych ćwiczeń, w którym określa się w szczególności: cele, temat, formę, termin, miejsce, uczestników oraz główne przedsięwzięcia danych ćwiczeń;
2)
przesyłanie do odpowiedniego koordynatora ćwiczeń, o którym mowa w § 12 ust. 1:
a)
w terminie do końca listopada roku poprzedzającego realizację tych ćwiczeń:
rocznego wykazu planowanych ćwiczeń, z uwzględnieniem informacji zawartych w planach poszczególnych ćwiczeń, o których mowa w pkt 1, oraz ćwiczeń innych organizatorów, w których jest planowany udział przedstawicieli organizatora sporządzającego wykaz,
wniosków i rekomendacji z ćwiczeń przeprowadzonych w poprzednim okresie planistycznym wraz z informacją o sposobie wdrażania tych wniosków i rekomendacji,
b)
na wniosek koordynatora ćwiczeń:
planu poszczególnych ćwiczeń, o którym mowa w pkt 1,
innych niż określone w lit. a informacji dotyczących realizacji ćwiczeń;
3)
organizowanie i prowadzenie ćwiczeń zgodnie z planami ćwiczeń oraz zaleceniami koordynatora ćwiczeń, o których mowa odpowiednio w pkt 1 oraz § 12 ust. 2;
4)
zapewnianie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z organizacją i realizacją ćwiczeń, z wyjątkiem ćwiczeń organów, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, finansowanych na zasadach określonych w § 13 ust. 2 i 3;
5)
realizacja zaleceń, o których mowa w § 12 ust. 2.
§  12. 
1. 
Koordynatorami ćwiczeń są:
1)
Minister Obrony Narodowej - w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych przez:
a)
ministrów kierujących działami administracji rządowej,
b)
osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych,
c)
kierowników jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów,
d)
wojewodów;
2)
ministrowie - w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych w kierowanych przez nich działach administracji rządowej, w tym organizowanych przez osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych podległych ministrom lub przez nich nadzorowanych;
3)
wojewodowie - w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych przez marszałków województw, starostów, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
2. 
Koordynatorzy ćwiczeń, o których mowa w ust. 1, wydają zalecenia dotyczące tematyki i sposobu prowadzenia ćwiczeń.
§  13. 
1. 
Zadania związane z organizacją i realizacją szkolenia obronnego są finansowane przez dysponentów części budżetowych organizujących szkolenie.
2. 
Ćwiczenia i szkolenia, których organizatorem jest Minister Obrony Narodowej, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.
3. 
Ćwiczenia organizowane przez podmioty, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest wojewoda.
4. 
Ćwiczenia organizowane przez podmioty, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 2, niebędące dysponentami środków budżetowych są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest organ sprawujący nadzór nad tymi podmiotami.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2021 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 2259), które zgodnie z art. 821 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2348

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szkolenie obronne.
Data aktu: 31/10/2022
Data ogłoszenia: 17/11/2022
Data wejścia w życie: 02/12/2022