Szczegółowy zakres ekspertyz technicznych w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy na systemy obronności państwa oraz na system ochrony granicy państwowej na morzu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 10 października 2022 r.
w sprawie szczegółowego zakresu ekspertyz technicznych w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy na systemy obronności państwa oraz na system ochrony granicy państwowej na morzu

Na podstawie art. 113c ust. 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 515 i 1604) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres ekspertyz technicznych w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1050) i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych na:
1)
systemy obronności państwa, w tym na system zobrazowania radiolokacyjnego, obserwacji technicznej, morskiej łączności radiowej oraz system kontroli służb ruchu lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
system zobrazowania radiolokacyjnego, obserwacji technicznej i morskiej łączności radiowej Straży Granicznej.
§  2. 
Szczegółowy zakres ekspertyz, o których mowa w § 1:
1)
pkt 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
pkt 2, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES EKSPERTYZY TECHNICZNEJ W ZAKRESIE OCENY WPŁYWU MORSKIEJ FARMY WIATROWEJ I ZESPOŁU URZĄDZEŃ SŁUŻĄCYCH DO WYPROWADZENIA MOCY NA SYSTEMY OBRONNOŚCI PAŃSTWA, W TYM NA SYSTEM ZOBRAZOWANIA RADIOLOKACYJNEGO, OBSERWACJI TECHNICZNEJ, MORSKIEJ ŁĄCZNOŚCI RADIOWEJ ORAZ SYSTEM KONTROLI SŁUŻB RUCHU LOTNICZEGO SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

1.
Ekspertyza techniczna, zwana dalej "ekspertyzą", w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej, zwanej dalej "MFW", i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy, zwanego dalej "zespołem urządzeń", na systemy obronności państwa, w tym na system zobrazowania radiolokacyjnego, obserwacji technicznej, morskiej łączności radiowej oraz system kontroli służb ruchu lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej "systemami obronności", zawiera:
1)
stronę tytułową;
2)
spis treści;
3)
część opisową;
4)
część graficzną;
5)
dokumenty dołączone do ekspertyzy.
2.
Strona tytułowa zawiera:
1)
nazwę MFW i zespołu urządzeń;
2)
dane autora ekspertyzy (dane podmiotu sporządzającego ekspertyzę, imię i nazwisko osoby (osób) sporządzającej ekspertyzę, w przypadku pracy zbiorowej - wskazanie autorów poszczególnych części ekspertyzy);
3)
nazwę podmiotu zamierzającego wytwarzać energię elektryczną w MFW, zwanego dalej "wytwórcą", i właściciela zespołu urządzeń, jeżeli nie jest nim wytwórca, ich dane teleadresowe i adresy;
4)
datę sporządzenia ekspertyzy;
5)
informacje o koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w MFW lub zmianie tej koncesji albo o terminie jej uzyskania;
6)
wskazanie etapów realizacji MFW i zespołu urządzeń.
3.
Część opisowa zawiera:
1)
podstawę opracowania oraz cel opracowania ekspertyzy;
2)
charakterystykę MFW i zespołu urządzeń:
a)
lokalizację MFW i zespołu urządzeń określoną za pomocą współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych w układach odniesienia zgodnych z obowiązującym państwowym systemem odniesień przestrzennych oraz charakterystykę akwenu, na którym MFW zostanie zbudowana, z uwzględnieniem danych hydrometeorologicznych,
b)
powierzchnię akwenu przeznaczonego pod MFW i zespół urządzeń,
c)
odległość granic obszaru określonego w lit. a od brzegu oraz obiektów i urządzeń służących obronności państwa,
d)
szacowaną moc zainstalowaną elektryczną morskiej farmy wiatrowej,
e)
szacowaną liczbę morskich turbin wiatrowych,
f)
szacowaną moc znamionową morskiej turbiny wiatrowej,
g)
szacowaną wysokość gondoli nad poziomem morza oraz szacowaną średnicę wirnika morskiej turbiny wiatrowej,
h)
szacowaną powierzchnię łopat i przewidywaną technologię ich wykonania,
i)
określenie zakładanej technologii i typu konstrukcji wsporczej dla morskiej turbiny wiatrowej oraz sposobu jej przytwierdzenia do dna,
j)
założenia projektowe i techniczne głównych elementów technicznych MFW i zespołu urządzeń oraz nazwy, siedziby i dane teleadresowe zakładanych producentów,
k)
opis przewidywanego układu przestrzennego (lokalizacji poszczególnych obiektów MFW i odległości między nimi) wraz z opisem przeznaczenia akwenów sąsiednich i - zlokalizowanych w zasięgu przewidywanego oddziaływania MFW i zespołu urządzeń na systemy obronności - innych zamierzeń inwestycyjnych lub obiektów (torów wodnych, szlaków żeglugowych, poligonów morskich, kotwicowisk oraz elementów przestrzeni powietrznej wykorzystywanej przez lotnictwo wojskowe, takich jak: TSA (ang. Temporary Segregated Area) - strefa czasowo wydzielona, TRA (ang. Temporary Reserved Area) - strefa czasowo rezerwowana, MRT (ang. Military Route) - trasa lotnictwa wojskowego, MCTR (ang. Military Control Zone) - strefa kontrolowana lotniska wojskowego oraz D (ang. Danger Area) - strefa niebezpieczna),
l)
przewidywany przebieg podmorskich sieci elektroenergetycznych i światłowodowych związanych z MFW i zespołem urządzeń, obejmujący zarówno sieć wewnętrzną MFW, jak i wyprowadzenie mocy,
m)
przewidywane ograniczenia w dotychczasowym wykorzystaniu akwenu wynikające z realizacji MFW i zespołu urządzeń, w tym strefy ochronne MFW i zespołu urządzeń,
n)
inne dane niezbędne do identyfikacji MFW i zespołu urządzeń;
3)
informacje dotyczące realizacji MFW i zespołu urządzeń:
a)
przewidywany sposób realizacji MFW i zespołu urządzeń, w tym harmonogram ich realizacji,
b)
nazwy, siedziby i dane teleadresowe zakładanych kluczowych wykonawców zaangażowanych w proces budowy, eksploatacji i likwidacji MFW i zespołu urządzeń;
c)
wskazanie planowanych portów morskich, z których lub do których będą pływać jednostki zaangażowane w proces budowy, eksploatacji i likwidacji MFW i zespołu urządzeń;
4)
analizę możliwego oddziaływania MFW i zespołu urządzeń z nią związanych na systemy obronności, sporządzoną przy wykorzystaniu aktualnych opracowań wojskowych i cywilnych znajdujących zastosowanie w obszarach zainteresowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, uwzględniającą wiedzę teoretyczną oraz doświadczenia z praktycznej realizacji podobnych zamierzeń, informacje (stosownie do potrzeb) producentów zasadniczych podzespołów MFW (w tym wynikające z uzyskanych atestów i certyfikatów), jak również wyniki badań przeprowadzonych w zakresie dotyczącym ekspertyzy na poszczególnych etapach realizacji MFW i zespołu urządzeń, tj. budowy, eksploatacji i likwidacji, obejmującą:
a)
odniesienia do występowania:
-
zjawiska interferencji,
-
cienia radiowego,
-
zjawiska fałszywych ech radarowych,
-
zjawiska promieniowania elektromagnetycznego, w tym od kablowej linii eksportowej wchodzącej w skład zespołu urządzeń oraz od sieci średniego napięcia wchodzącej w skład MFW;
b)
wpływ MFW i zespołu urządzeń z nią związanych na:
-
system zobrazowania radiolokacyjnego,
-
system obserwacji technicznej (w tym Brzegowy System Obserwacji Marynarki Wojennej),
-
system rozpoznania obrazowego,
-
system rozpoznania hydroakustycznego,
-
system morskiej łączności radiowej,
-
system morskiej łączności podwodnej,
-
system lotniczej łączności radiowej,
-
system radionawigacji,
-
system kontroli służb ruchu lotniczego Sił Zbrojnych RP (system zarządzania ruchem lotniczym Sił Zbrojnych RP),
-
funkcjonowanie poligonów morskich,
-
możliwości realizacji zadań przez Okrętowe Siły Ochrony Rejonu Strzelań w rejonie MFW podczas działalności ogniowej prowadzonej przez Siły Zbrojne,
-
wykorzystanie przestrzeni powietrznej wydzielonej dla potrzeb lotnictwa wojskowego,
c)
możliwość kumulowania się negatywnych oddziaływań na systemy, o których mowa w lit. b, w wyniku ewentualnego wpływu sąsiadujących MFW i zespołów urządzeń;
5)
ocenę oddziaływania MFW i zespołu urządzeń na systemy obronności wraz z określeniem sposobów i środków kompensacji negatywnego wpływu MFW i zespołu urządzeń na systemy, o których mowa w ppkt 4 lit. b;
6)
informacje dotyczące planowanego sposobu zapewnienia monitoringu obszaru wewnątrz MFW i zespołu urządzeń w części nawodnej i podwodnej oraz planu ochrony MFW i zespołu urządzeń;
7)
informacje dotyczące sposobów i środków umożliwiających sprawowanie skutecznej ochrony urządzeń kompensujących negatywny wpływ MFW i zespołu urządzeń przed nieuprawnioną ingerencją.

W przypadku gdy nie jest możliwe przekazanie informacji określonych w ppkt 3 na etapie sporządzania ekspertyzy, wytwórca lub właściciel zespołu urządzeń uzupełni te informacje suplementem do ekspertyzy w ciągu 12 miesięcy po wyłonieniu wykonawcy prac.

4.
Część graficzna zawiera:
1)
położenie akwenu przeznaczonego pod MFW i zespół urządzeń wraz z granicami obszaru przewidzianego pod ich lokalizację oraz granice sąsiadujących obszarów przewidzianych pod MFW i zespół urządzeń wraz z ich przeznaczeniem na mapie morskiej w skali pozwalającej dowiązać MFW i zespół urządzeń do brzegu oraz obiektów i urządzeń służących obronności państwa;
2)
usytuowanie i obrys istniejących i projektowanych obiektów budowlanych i innych elementów MFW i zespołu urządzeń;
3)
zasięg poszczególnych oddziaływań na systemy obronności w otoczeniu MFW i zespołu urządzeń;
4)
przewidywany układ podmorskich sieci związanych z MFW i zespołem urządzeń podany w układach odniesienia oraz układach wysokościowych zgodnych z obowiązującym państwowym systemem odniesień przestrzennych, wraz ze szczegółowym rozkładem głębokości, izobatami oraz obiektami podwodnymi.
5.
W części zawierającej dokumenty dołączone do ekspertyzy znajdują się:
1)
opinie i stanowiska właściwych komórek i jednostek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej przekazane wytwórcy na jego wniosek w celu opracowania ekspertyzy;
2)
dokumenty potwierdzające kwalifikacje osób wchodzących w skład zespołu sporządzającego ekspertyzę;
3)
inne ekspertyzy lub opinie naukowe wykorzystane w ekspertyzie.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES EKSPERTYZY TECHNICZNEJ W ZAKRESIE OCENY WPŁYWU MORSKIEJ FARMY WIATROWEJ I ZESPOŁU URZĄDZEŃ SŁUŻĄCYCH DO WYPROWADZENIA MOCY NA SYSTEM ZOBRAZOWANIA RADIOLOKACYJNEGO, OBSERWACJI TECHNICZNEJ I MORSKIEJ ŁĄCZNOŚCI RADIOWEJ STRAŻY GRANICZNEJ

1.
Ekspertyza techniczna, zwana dalej "ekspertyzą", w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej, zwanej dalej "MFW", i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy, zwanego dalej "zespołem urządzeń", na system zobrazowania radiolokacyjnego, obserwacji technicznej i morskiej łączności radiowej Straży Granicznej na morzu zawiera:
1)
stronę tytułową;
2)
spis treści;
3)
część opisową;
4)
część graficzną;
5)
dokumenty dołączone do ekspertyzy.
2.
Strona tytułowa zawiera:
1)
nazwę MFW i zespołu urządzeń;
2)
dane autora ekspertyzy (dane podmiotu sporządzającego ekspertyzę, imię i nazwisko osoby (osób) sporządzającej ekspertyzę, w przypadku pracy zbiorowej - wskazanie autorów poszczególnych części ekspertyzy);
3)
nazwę podmiotu zamierzającego wytwarzać energię elektryczną w MFW, zwanego dalej "wytwórcą", właściciela zespołu urządzeń, jeżeli nie jest nim wytwórca, ich dane teleadresowe i adresy;
4)
datę sporządzenia ekspertyzy;
5)
informacje o koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w MFW lub zmianie tej koncesji albo o terminie jej uzyskania;
6)
wskazanie etapów realizacji MFW i zespołu urządzeń.
3.
Część opisowa zawiera:
1)
podstawę opracowania oraz cel opracowania ekspertyzy;
2)
charakterystykę MFW i zespołu urządzeń:
a)
lokalizację MFW i zespołu urządzeń określoną za pomocą współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych w układach odniesienia zgodnych z obowiązującym państwowym systemem odniesień przestrzennych oraz charakterystykę akwenu, na którym MFW zostanie zbudowana, z uwzględnieniem danych hydrometeorologicznych,
b)
powierzchnię akwenu przeznaczonego pod MFW i zespół urządzeń,
c)
odległość granic obszaru określonego w lit. a od brzegu oraz obiektów i urządzeń służących ochronie granicy państwowej na morzu,
d)
szacowaną liczbę morskich turbin wiatrowych,
e)
szacowaną wysokość gondoli nad poziomem morza oraz szacowaną średnicę wirnika morskiej turbiny wiatrowej,
f)
szacowaną powierzchnię łopat i przewidywaną technologię ich wykonania,
g)
przewidywane ograniczenia w dotychczasowym wykorzystaniu akwenu wynikające z realizacji MFW i zespołu urządzeń, w tym strefy ochronne MFW i zespołu urządzeń;
3)
informacje dotyczące realizacji MFW i zespołu urządzeń:
a)
przewidywany sposób realizacji MFW i zespołu urządzeń, w tym harmonogram ich realizacji,
b)
nazwy, siedziby i dane teleadresowe zakładanych kluczowych wykonawców zaangażowanych w proces budowy, eksploatacji i likwidacji MFW i zespołu urządzeń,
c)
wskazanie planowanych portów morskich, z których lub do których będą pływać jednostki zaangażowane w proces budowy, eksploatacji i likwidacji MFW i zespołu urządzeń;
4)
informacje dotyczące sposobów i środków umożliwiających sprawowanie skutecznej ochrony urządzeń kompensujących negatywny wpływ MFW i zespołu urządzeń przed nieuprawnioną ingerencją;
5)
analizę możliwego oddziaływania MFW i zespołu urządzeń z nią związanych na systemy ochrony granicy państwowej na morzu, sporządzoną przy wykorzystaniu aktualnych opracowań cywilnych znajdujących zastosowanie w ocenach wpływu turbin wiatrowych, uwzględniającą wiedzę teoretyczną oraz doświadczenia z praktycznej realizacji podobnych zamierzeń, informacje (stosownie do potrzeb) producentów zasadniczych podzespołów MFW (w tym wynikające z uzyskanych atestów i certyfikatów), jak również wyniki badań przeprowadzonych w zakresie dotyczącym ekspertyzy na poszczególnych etapach realizacji MFW i zespołu urządzeń, tj. budowy, eksploatacji i likwidacji, obejmującą:
a)
odniesienia do występowania:
-
zjawiska interferencji,
-
cienia radarowego,
-
zjawiska fałszywych ech radarowych,
-
zjawiska promieniowania elektromagnetycznego, w tym od kablowej linii eksportowej wchodzącej w skład zespołu urządzeń oraz od sieci średniego napięcia wchodzącej w skład MFW,
b)
wpływ MFW i zespołu urządzeń z nią związanych na:
-
system zobrazowania radiolokacyjnego,
-
system morskiej łączności radiowej,
-
system służbowej łączności radiowej,
-
system obserwacji technicznej,
c)
możliwość kumulowania się negatywnych oddziaływań na systemy, o których mowa w lit. b, w wyniku ewentualnego wpływu sąsiadujących MFW i zespołów urządzeń,
d)
informacje dotyczące sposobów i środków umożliwiających stosowanie skutecznych urządzeń kompensujących negatywny wpływ MFW na systemy działające na rzecz ochrony granicy państwowej.

W przypadku gdy nie jest możliwe przekazanie informacji określonych w ppkt 3 na etapie sporządzania ekspertyzy, wytwórca lub właściciel zespołu urządzeń uzupełni te informacje suplementem do ekspertyzy w ciągu 12 miesięcy po wyłonieniu wykonawcy prac.

4.
Część graficzna zawiera:
1)
położenie akwenu przeznaczonego pod MFW i zespół urządzeń wraz z granicami obszaru przewidzianego pod ich lokalizację oraz granice sąsiadujących obszarów przewidzianych pod MFW i zespół urządzeń wraz z ich przeznaczeniem na mapie morskiej w skali pozwalającej dowiązać MFW i zespół urządzeń do brzegu oraz obiektów i urządzeń służących ochronie granicy państwowej;
2)
usytuowanie i obrys istniejących i projektowanych obiektów budowlanych i innych elementów MFW i zespołu urządzeń;
3)
zasięg poszczególnych oddziaływań na system zobrazowania radiolokacyjnego, obserwacji technicznej i morskiej łączności radiowej Straży Granicznej w otoczeniu MFW i zespołu urządzeń;
4)
przewidywany układ podmorskich sieci związanych z MFW i zespołem urządzeń podany w układach odniesienia oraz układach wysokościowych zgodnych z obowiązującym państwowym systemem odniesień przestrzennych, wraz ze szczegółowym rozkładem głębokości, izobatami oraz obiektami podwodnymi.
5.
W części zawierającej dokumenty dołączone do ekspertyzy znajdują się:
1)
opinie i stanowiska właściwych jednostek organizacyjnych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych przekazane wytwórcy na jego wniosek w celu opracowania ekspertyzy;
2)
dokumenty potwierdzające kwalifikacje osób wchodzących w skład zespołu sporządzającego ekspertyzę;
3)
inne ekspertyzy lub opinie naukowe wykorzystane w ekspertyzie.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2115

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres ekspertyz technicznych w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy na systemy obronności państwa oraz na system ochrony granicy państwowej na morzu.
Data aktu: 10/10/2022
Data ogłoszenia: 14/10/2022
Data wejścia w życie: 29/10/2022