Określenie metod analizy ekonomicznej kosztów i korzyści oraz danych lub źródeł danych do celów tej analizy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 1 lipca 2022 r.
w sprawie określenia metod analizy ekonomicznej kosztów i korzyści oraz danych lub źródeł danych do celów tej analizy 2

Na podstawie art. 10a ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
metody analizy ekonomicznej kosztów i korzyści budowy, przebudowy lub znacznej modernizacji jednostki wytwórczej o mocy nominalnej cieplnej powyżej 20 MW, sieci ciepłowniczej lub sieci chłodniczej, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zwanych dalej "przedsięwzięciami";
2)
dane lub źródła danych do celów analizy, o której mowa w pkt 1.
§  2. 
1. 
W ramach analizy ekonomicznej kosztów i korzyści przedsięwzięcia sporządza się analizę finansową, która uwzględnia łącznie następujące metody:
1)
analizę przepływów pieniężnych generowanych przez przedsięwzięcie w poszczególnych latach okresu odniesienia;
2)
analizę kwoty całkowitych kosztów przedsięwzięcia w poszczególnych latach okresu odniesienia;
3)
analizę całkowitych kosztów i przychodów operacyjnych przedsięwzięcia;
4)
identyfikację źródeł finansowania pokrywających koszty przedsięwzięcia;
5)
analizę rentowności przedsięwzięcia przy użyciu wskaźnika finansowej bieżącej wartości netto z przedsięwzięcia (FNPV/C), wskaźnika finansowej wewnętrznej stopy zwrotu z przedsięwzięcia (FRR/C), wskaźnika finansowej bieżącej wartości netto z kapitału własnego (FNPV/K) oraz wskaźnika finansowej wewnętrznej stopy zwrotu z kapitału własnego (FRR/K);
6)
określenie okresu zwrotu nakładów inwestycyjnych przedsięwzięcia;
7)
analizę trwałości finansowej przedsięwzięcia.
2. 
Okres odniesienia określa się jako okres, za który sporządza się prognozę przepływów pieniężnych generowanych przez przedsięwzięcie, uwzględniający zarówno okres realizacji tego przedsięwzięcia (faza inwestycyjna), jak i okres po jego ukończeniu (faza operacyjna). Okres odniesienia wynosi co najmniej 15 lat.
3. 
Wartość wskaźnika finansowej bieżącej wartości netto z przedsięwzięcia (FNPV/C) oblicza się jako sumę zdyskontowanych przepływów pieniężnych netto generowanych przez przedsięwzięcie, bez względu na strukturę źródeł finansowania przedsięwzięcia.
4. 
Wartość wskaźnika finansowej wewnętrznej stopy zwrotu z przedsięwzięcia (FRR/C) jest równa stopie dyskontowej, dla której wartość wskaźnika finansowej wartości bieżącej netto z przedsięwzięcia (FNPV/C) wynosi zero.
5. 
Wartość wskaźnika finansowej bieżącej wartości netto z kapitału własnego (FNPV/K) oblicza się jako sumę zdyskontowanych przepływów pieniężnych netto wygenerowanych dla przedsiębiorstwa energetycznego oraz innego przedsiębiorcy, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, w wyniku realizacji przedsięwzięcia.
6. 
Wartość wskaźnika finansowej wewnętrznej stopy zwrotu z kapitału własnego (FRR/K) jest równa stopie dyskontowej, dla której wartość wskaźnika finansowej bieżącej wartości netto z kapitału własnego (FNPV/K) wynosi zero.
7. 
W ramach analizy trwałości finansowej przedsięwzięcia ocenia się, czy wpływy finansowe wystarczą na pokrycie wszystkich kosztów przedsięwzięcia w całym okresie odniesienia.
§  3. 
1. 
Po przeprowadzeniu analizy finansowej, o której mowa w § 2, sporządza się analizę ekonomiczną kosztów i korzyści przedsięwzięcia, która uwzględnia łącznie następujące metody:
1)
analizę przepływów ekonomicznych kosztów i korzyści generowanych przez przedsięwzięcie w poszczególnych latach okresu odniesienia, o którym mowa w § 2 ust. 2;
2)
korektę wyników analizy finansowej, o której mowa w § 2, o efekty fiskalne oraz efekty zewnętrzne;
3)
przekształcenia cen rynkowych na ceny rozrachunkowe;
4)
zastosowanie współczynnika konwersji do nakładów inwestycyjnych przedsięwzięcia i obliczenia wynagrodzeń ukrytych;
5)
ocenę poziomu emisji gazów cieplarnianych;
6)
analizę efektywności ekonomicznej przedsięwzięcia przy użyciu wskaźnika ekonomicznej wartości bieżącej netto (ENPV), wskaźnika ekonomicznej stopy zwrotu (ERR) oraz wskaźnika korzyści i kosztów (B/C).
2. 
W ramach korekty wyników analizy finansowej, o której mowa w § 2, o efekty fiskalne uwzględnia się łącznie:
1)
wartości w kwotach netto;
2)
odliczenie podatków bezpośrednich oraz subwencji i dopłat ze środków publicznych, mających charakter przekazu pieniężnego;
3)
wydatki na ubezpieczenia społeczne w kosztach wynagrodzeń.
3. 
Efekty zewnętrzne określa się jako oddziaływania generowane przez przedsięwzięcie, które mają wpływ na podmioty zewnętrzne i którym bezpośrednio nie towarzyszą przepływy pieniężne.
4. 
Współczynnik konwersji oblicza się jako stosunek cen rozrachunkowych do cen rynkowych.
5. 
Wartość wskaźnika ekonomicznej bieżącej wartości netto (ENPV) oblicza się jako sumę zdyskontowanych różnic między całkowitymi korzyściami społecznymi a kosztami społecznymi przedsięwzięcia generowanymi w okresie odniesienia, o którym mowa w § 2 ust. 2.
6. 
Wartość wskaźnika ekonomicznej stopy zwrotu (ERR) jest równa stopie dyskontowej, dla której wartość wskaźnika ekonomicznej wartości bieżącej netto (ENPV) jest równa zeru.
7. 
Wartość wskaźnika korzyści i kosztów (B/C) oblicza się jako stosunek sumy zdyskontowanych korzyści przedsięwzięcia do sumy zdyskontowanych kosztów przedsięwzięcia generowanych w okresie odniesienia, o którym mowa w § 2 ust. 2.
§  4. 
Do sporządzenia analizy ekonomicznej kosztów i korzyści przedsięwzięcia wykorzystuje się następujące dane:
1)
uśrednione koszty wytworzenia energii elektrycznej, ciepła lub chłodu w jednostce wytwórczej o mocy nominalnej cieplnej powyżej 20 MW, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, oraz uśrednione koszty eksploatacji sieci ciepłowniczej lub sieci chłodniczej, z uwzględnieniem kosztów strat powstałych w sieci przesyłowej i sieci dystrybucyjnej;
2)
oszacowany przeciętny koszt całkowity przedsięwzięcia;
3)
określenie minimalnej ceny, za którą energia elektryczna, ciepło lub chłód muszą być sprzedane w celu osiągnięcia dodatniej wartości wskaźnika rentowności przedsięwzięcia;
4)
określenie planowanego zapotrzebowania na energię elektryczną, ciepło lub chłód, w szczególności z uwzględnieniem zapotrzebowania na ciepło lub chłód na poziomie regionalnym oraz celów określonych w aktualnych w momencie rozpoczęcia sporządzania analizy ekonomicznej kosztów i korzyści przedsięwzięcia rządowych dokumentach strategicznych dotyczących sektora paliwowo-energetycznego wydanych na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079);
5)
prognozy cen paliw i energii oraz opłat, należnych podatków, kosztów pracy i innych opłat, a także pozostałych danych ekonomiczno-finansowych i statystycznych użytych do analizy ekonomicznej kosztów i korzyści przedsięwzięcia;
6)
okres odniesienia, o którym mowa w § 2 ust. 2;
7)
okres cyklu życia, o którym mowa w art. 10a ust. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wynosi co najmniej 25 lat.
§  5. 
Do sporządzenia analizy ekonomicznej kosztów i korzyści przedsięwzięcia wykorzystuje się następujące źródła danych:
1)
informacje o dostępnych mechanizmach wsparcia przedsięwzięć ze środków publicznych w formie dotacji, pożyczek na zasadach preferencyjnych i premii oraz o poziomach tego wsparcia zawarte w dokumentach określających zasady udzielania wsparcia publikowanych na stronach podmiotowych urzędów obsługujących organy administracji rządowej;
2)
wytyczne zapewniające stosowanie jednolitych wskaźników makroekonomicznych publikowane na podstawie art. 50a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.);
3)
informacje ogłaszane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie art. 31 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;
4)
dane, o których mowa w § 4 pkt 5, publikowane przez agencje ratingowe o zasięgu międzynarodowym.
§  6. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do przedsięwzięcia, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia jest:
1)
w trakcie realizacji;
2)
na etapie uzyskiwania decyzji administracyjnych niezbędnych do jego realizacji;
3)
planowane i w stosunku do którego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia organ uprawniony do reprezentowania przedsiębiorstwa energetycznego oraz innego przedsiębiorcy, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, planujących to przedsięwzięcie, podjął decyzję w formie uchwały lub w formie pisemnej o realizacji tego przedsięwzięcia.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz. Urz. UE L 315 z 14.11.2012, str. 1, Dz. Urz. UE L 113 z 25.04.2013, str. 24, Dz. Urz. UE L 141 z 28.05.2013, str. 28, Dz. Urz. UE L 156 z 19.06.2018, str. 75, Dz. Urz. UE L 328 z 21.12.2018, str. 1 i 210, Dz. Urz. UE L 85I z 27.03.2019, str. 66, Dz. Urz. UE L 137 z 23.05.2019, str. 3 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 14.06.2019, str. 125).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.1411

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie metod analizy ekonomicznej kosztów i korzyści oraz danych lub źródeł danych do celów tej analizy.
Data aktu: 01/07/2022
Data ogłoszenia: 05/07/2022
Data wejścia w życie: 20/07/2022