Szczegółowy zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w poszczególnych stopniach alarmowych lub stopniach alarmowych CRP.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 7 czerwca 2022 r.
w sprawie szczegółowego zakresu przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w poszczególnych stopniach alarmowych lub stopniach alarmowych CRP

Na podstawie art. 16 ust. 6 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2234 oraz z 2022 r. poz. 583 i 655) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
placówce zagranicznej - rozumie się przez to placówkę zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu ustawy z dnia 21 stycznia 2021 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1076);
2)
państwie przyjmującym - rozumie się przez to państwo przyjmujące w rozumieniu Konwencji wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych, sporządzonej w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961 r. (Dz. U. z 1965 r. poz. 232);
3)
komórce organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa w Ministerstwie - rozumie się przez to komórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zagranicznych, odpowiedzialną za zagadnienia związane z bezpiecznym funkcjonowaniem tego urzędu oraz placówek zagranicznych;
4)
komórce organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie - rozumie się przez to komórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zagranicznych, odpowiedzialną za zagadnienia związane z zapewnieniem ciągłości pracy systemów teleinformatycznych tego urzędu i placówek zagranicznych w sytuacjach nadzwyczajnych;
5)
komórce organizacyjnej właściwej do spraw zarządzania kryzysowego w Ministerstwie - rozumie się przez to komórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zagranicznych, odpowiedzialną za zagadnienia związane z zarządzaniem kryzysowym oraz wspieraniem działań z zakresu planowania cywilnego określonych w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 261 i 583).
§  2. 
1. 
Szczegółowy zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych w poszczególnych stopniach alarmowych jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Kierownik placówki zagranicznej niezwłocznie informuje o realizacji przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa w Ministerstwie oraz dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw zarządzania kryzysowego w Ministerstwie.
§  3. 
1. 
Szczegółowy zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych w poszczególnych stopniach alarmowych CRP jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. 
Kierownik placówki zagranicznej niezwłocznie informuje o realizacji przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie oraz dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw zarządzania kryzysowego w Ministerstwie.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES PRZEDSIĘWZIĘĆ WYKONYWANYCH PRZEZ KIEROWNIKÓW PLACÓWEK ZAGRANICZNYCH W POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH ALARMOWYCH

I. 

Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego (stopień ALFA)

1.
Należy wykonać następujące przedsięwzięcia:
1)
poinformować członków personelu placówki zagranicznej i członków ich rodzin o wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego (stopień ALFA);
2)
poinformować członków personelu placówki zagranicznej o konieczności zachowania wzmożonej czujności względem podejrzanych zachowań osób i poszukiwania podejrzanych przedmiotów;
3)
wprowadzić stałe, całodobowe dyżury członków personelu placówki zagranicznej;
4)
uruchomić procedury wzmożonych kontroli pojazdów oraz osób wchodzących na teren placówki zagranicznej (zwracać szczególną uwagę na zawartość pojazdów i bagażu osób);
5)
poinformować członków personelu placówki zagranicznej o konieczności prowadzenia kontroli pojazdu przed wejściem do niego i jego uruchomieniem;
6)
ograniczyć podróże służbowe;
7)
ograniczyć do niezbędnego minimum ruch pojazdów i osób w obrębie placówki zagranicznej;
8)
ograniczyć do minimum liczbę używanych wejść i wjazdów na teren placówki zagranicznej;
9)
wzmocnić kontrolę przesyłek pocztowych, kurierskich oraz innych dostaw wpływających do placówki zagranicznej;
10)
wzmocnić kontrolę nad czynnościami związanymi z usługami realizowanymi na rzecz placówki zagranicznej przez podmioty zewnętrzne;
11)
sprawdzać na zewnątrz i od wewnątrz budynków zabezpieczenia placówki zagranicznej;
12)
zamknąć wejścia i zabezpieczyć nieużywane regularnie budynki oraz pomieszczenia placówki zagranicznej;
13)
sprawdzić działanie systemów łączności funkcjonujących na potrzeby placówki zagranicznej;
14)
dokonać przeglądu wszystkich procedur, szczegółowych wymagań osobowych i logistycznych oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych;
15)
sprawdzić działanie instalacji alarmowych, systemów rejestracji obrazu oraz przepustowość dróg ewakuacyjnych;
16)
dokonać przeglądu zastępczych źródeł energii (agregatów prądotwórczych), zbiorników na wodę, schronów i innych miejsc ochrony dla członków personelu placówki zagranicznej;
17)
przeprowadzić przegląd terenu i budynku placówki zagranicznej oraz dokonać niezbędnych napraw i remontów;
18)
informować odpowiednie służby w przypadku zauważenia:
a)
nieznanych pojazdów zaparkowanych lub poruszających się w sposób podejrzany (np. wielokrotne objeżdżanie obiektów placówki zagranicznej) lub
b)
porzuconych paczek i bagaży, lub
c)
innych nietypowych zachowań;
19)
podjąć działania przygotowawcze związane z zabezpieczeniem przedmiotów i materiałów o szczególnej wartości;
20)
podjąć inne działania organizacyjne i wykonawcze zwiększające stan ochrony placówki zagranicznej;
21)
nawiązać bezpośredni kontakt z lokalnymi organami administracji odpowiedzialnymi za zarządzanie kryzysowe i bezpieczeństwo;
22)
prowadzić monitoring nietypowych zdarzeń mających miejsce w bezpośrednim sąsiedztwie placówki zagranicznej;
23)
rezygnować z organizacji spotkań i imprez okolicznościowych o charakterze otwartym na terenie placówki zagranicznej;
24)
przygotowywać i przekazywać okresowe informacje o sytuacji w kraju urzędowania do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zwanego dalej "Ministerstwem", o ustalonych godzinach;
25)
przygotowywać i przekazywać uzupełniające oraz doraźne informacje o sytuacji w kraju urzędowania do Ministerstwa;
26)
dokonać przeglądu materiałów niejawnych pod kątem wyselekcjonowania materiałów podlegających ewentualnemu ewakuowaniu (w szczególności dokumentów niejawnych wykonanych w egzemplarzu pojedynczym, dokumentów niejawnych niezbędnych do funkcjonowania placówki zagranicznej, dzienników ewidencji, protokołów zniszczenia dokumentów niejawnych) oraz materiałów niejawnych przewidzianych do zniszczenia w przypadku wprowadzenia jednego z wyższych stopni alarmowych. Zgromadzić materiały niejawne w punkcie obsługi dokumentów niejawnych placówki zagranicznej;
27)
dokonać przeglądu i aktualizacji komunikatów oraz informacji skierowanych do obywateli polskich podróżujących do państwa przyjmującego i publikowanych na stronach internetowych Ministerstwa i placówki zagranicznej;
28)
sprawdzić aktualność planu ewakuacji, a w szczególności wykazu dokumentów oraz przedmiotów uznanych za ważne ze względu na interes Rzeczypospolitej Polskiej.

II. 

Zakres przedsięwzięć do realizacji przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego (stopień BRAVO)

1.
Należy wykonać wszystkie przedsięwzięcia przewidziane dla pierwszego stopnia alarmowego (stopnia ALFA).
2.
Należy dodatkowo wykonać następujące przedsięwzięcia:
1)
poinformować członków personelu placówki zagranicznej o możliwych formach ataku;
2)
zapewnić dostępność w trybie alarmowym do członków personelu placówki zagranicznej niezbędnych przy realizacji czynności na rzecz wzmocnienia ochrony placówki zagranicznej;
3)
wzmocnić ochronę placówki zagranicznej;
4)
sprawdzić systemy ochrony placówki zagranicznej;
5)
dokonać przeglądu stanu posiadanych zapasów materiałowych i sprzętu;
6)
przeprowadzać, bezpośrednio przy wejściu do placówki zagranicznej, kontrolę osób wchodzących na jej teren oraz ich bagaży;
7)
wprowadzać nieregularne patrole do kontrolowania pojazdów oraz budynków użytkowanych na potrzeby placówki zagranicznej, a także osób przebywających na terenie placówki;
8)
wystąpić do miejscowych władz o zwiększenie ochrony placówki zagranicznej i jej personelu;
9)
wydać zalecenia członkom personelu placówki zagranicznej i członkom ich rodzin dotyczące ograniczenia lub zaniechania kontaktów z ludnością miejscową, a także opuszczania miejsca zamieszkania bez uzasadnionej przyczyny;
10)
uzgodnić z Zespołem Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie możliwości odesłania do kraju tych członków personelu placówki zagranicznej i ich rodzin, których dalszy pobyt na placówce nie jest konieczny;
11)
dokonać aktualizacji wykazu obywateli polskich przebywających w państwie przyjmującym i państwach pozostających we właściwości terytorialnej placówki zagranicznej;
12)
powiadomić obywateli polskich przebywających w państwie przyjmującym (bez względu na cel pobytu) o grożącym niebezpieczeństwie i zalecić im powrót do kraju;
13)
stworzyć warunki do udzielania pomocy obywatelom polskim przebywającym w państwie przyjmującym oraz do ułatwienia im powrotu do kraju;
14)
przystosować (w razie potrzeby i przy wykorzystaniu dostępnych środków) piwnice oraz inne pomieszczenia o wzmocnionej konstrukcji z przeznaczeniem na schrony lub inne miejsca ukrycia o podobnym charakterze;
15)
uzupełnić zapasy materiałowe, w tym lekarstwa i środki opatrunkowe, wodę, paliwa, części zamienne do agregatów prądotwórczych i samochodów oraz zalecić członkom rodzin personelu placówki zagranicznej utworzenie odpowiednich zapasów własnych, w szczególności żywności, wody, lekarstw i środków opatrunkowych;
16)
wstrzymać wszelkiego rodzaju prace budowlane, montażowe lub renowacyjne w obiektach placówki zagranicznej, z wyłączeniem robót będących na ukończeniu, prowadzonych przez pracowników krajowych delegowanych przez Ministerstwo lub przez pracowników miejscowych, jeżeli wykonanie tych prac ma istotny wpływ na stan bezpieczeństwa placówki zagranicznej;
17)
odwołać członków personelu placówki zagranicznej z urlopów, z wyjątkiem osób przebywających poza granicami państwa przyjmującego;
18)
ustanowić i utrzymywać stałą łączność z Ministerstwem, innymi polskimi instytucjami i placówkami zagranicznymi oraz z misjami dyplomatycznymi innych państw Unii Europejskiej, a także z przedstawicielami Polonii i obywatelami polskimi przebywającymi w państwie przyjmującym;
19)
przygotować placówkę zagraniczną do okresowego zakwaterowania na jej terenie wszystkich członków personelu i ich rodzin (z wyłączeniem pracowników miejscowych) lub członków personelu i ich rodzin (z wyłączeniem pracowników miejscowych) zamieszkujących w szczególnie zagrożonych miejscach;
20)
zniszczyć wybrane materiały niejawne niezakwalifikowane do ewakuacji zgodnie z planem ewakuacji zatwierdzonym przez kierownika placówki zagranicznej oraz protokołem zniszczenia.

III. 

Zakres przedsięwzięć do realizacji przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego (stopień CHARLIE)

1.
Po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego (stopnia CHARLIE) należy wykonać wszystkie przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego.
2.
Należy dodatkowo wykonać następujące przedsięwzięcia:
1)
wprowadzić dyżur dla osób odpowiedzialnych za wdrożenie procedur działania na wypadek aktów terrorystycznych lub sabotażu;
2)
ograniczyć do minimum liczbę miejsc ogólnodostępnych w placówce zagranicznej;
3)
wprowadzić ścisłą kontrolę osób i pojazdów przy wejściu i wjeździe na teren placówki zagranicznej;
4)
wzmocnić służbę ochronną placówki zagranicznej oraz częstotliwość patrolowania obiektów ujętych w planach ochrony;
5)
wprowadzić całodobowy nadzór osobowy nad miejscami podlegającymi ochronie;
6)
dokonać przeglądu dostępnej bazy i środków medycznych pod kątem możliwości wykorzystania ich w przypadku ataku terrorystycznego lub sabotażu;
7)
przygotować, zgodnie z wykazem, o którym mowa w części I pkt 28, do zniszczenia dokumenty oraz przedmioty uznane za ważne ze względu na interes Rzeczypospolitej Polskiej, które nie zostały zniszczone po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego (stopnia BRAVO) i nie zostały przeznaczone do ewakuacji;
8)
dokonać wycofania z banków, po uzgodnieniu z Ministerstwem, części lub całości środków pieniężnych będących w dyspozycji placówki zagranicznej;
9)
przygotować placówkę zagraniczną do całkowitej ewakuacji;
10)
przeprowadzić częściową ewakuację członków personelu placówki zagranicznej, których wyjazd nie zakłóci funkcjonowania placówki zagranicznej, oraz ich rodzin;
11)
sprawdzić możliwości ukrycia członków personelu placówki zagranicznej poza budynkiem placówki i uzyskać potwierdzenie w tym zakresie od miejscowych władz;
12)
rozwiązać umowy o pracę z pracownikami miejscowymi lub całkowicie odsunąć tych pracowników od wykonywania zadań merytorycznych placówki zagranicznej;
13)
zabezpieczyć dokumenty, przedmioty oraz dobra kultury zgodnie z uprzednio ustalonym wykazem;
14)
zakwaterować w obiektach placówki zagranicznej członków personelu (z wyłączeniem pracowników miejscowych) zamieszkałych w szczególnie zagrożonych miejscach;
15)
określić główne przedsięwzięcia przygotowawcze związane z zawieszeniem działalności placówki zagranicznej lub jej likwidacją;
16)
przygotować do ewakuacji wyselekcjonowane materiały niejawne, dzienniki ewidencji i protokoły zniszczenia, o których mowa w części I pkt 26.

IV. 

Zakres przedsięwzięć do realizacji przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego (stopnia DELTA)

1.
Po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego (stopnia DELTA) należy wykonać wszystkie przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego i drugiego oraz trzeciego stopnia alarmowego.
2.
Należy dodatkowo wykonać następujące przedsięwzięcia:
1)
zapewnić zaplecze logistyczne oraz medyczno-sanitarne, odpowiednio do możliwego zagrożenia;
2)
ewakuować placówkę zagraniczną, a w przypadku braku takiej możliwości - zniszczyć materiały niejawne, dzienniki ewidencji i protokoły zniszczenia zgodnie z wykazem, o którym mowa w części I pkt 28;
3)
powiadomić właściwe władze państwa przyjmującego o czasowym zawieszeniu działalności placówki zagranicznej lub zamiarze czasowego zawieszenia działalności oraz ewakuacji personelu placówki lub jego części, a także zażądać ochrony na trasie ewakuacji oraz ułatwień na przejściach granicznych;
4)
uzgodnić z Ministerstwem zakres ewakuacji, miejsce, termin i sposób jej przeprowadzenia, sposób postępowania z pozostawionym mieniem, zadania polityczne, a także organizację łączności do czasu zakończenia ewakuacji;
5)
przeprowadzić całkowitą ewakuację placówki zagranicznej na polecenie Przewodniczącego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie lub jego zastępcy;
6)
w przypadku braku łączności z Ministerstwem samodzielne podjąć decyzję o ewakuacji.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES PRZEDSIĘWZIĘĆ WYKONYWANYCH PRZEZ KIEROWNIKÓW PLACÓWEK ZAGRANICZNYCH W POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH ALARMOWYCH CRP

I. 

Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego CRP (stopień ALFA-CRP)

1.
Należy wykonać następujące przedsięwzięcia:
1)
poinformować członków personelu placówki zagranicznej i członków ich rodzin o wprowadzeniu odpowiedniego stopnia alarmowego CRP;
2)
wprowadzić dyżury członków personelu placówki zagranicznej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych lub za realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa placówki w celu analizy i oceny stanów odbiegających od przyjętych standardów;
3)
sprawdzić kanały łączności z innymi podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym właściwymi dla rodzaju stopnia alarmowego CRP, z pracownikami wydziału właściwego w sprawach reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego w komórce właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie oraz z innymi podmiotami świadczącymi wsparcie w przedmiotowym zakresie;
4)
informować na bieżąco dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie oraz pracowników tej komórki odpowiedzialnych za sprawy reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego o efektach przeprowadzanych działań.

II. 

Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego CRP (stopień BRAVO-CRP)

1.
Po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego CRP (stopień BRAVO-CRP) należy wykonać przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego CRP (stopień ALFA-CRP) oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych przedsięwzięć, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP.
2.
Należy dodatkowo wykonać następujące przedsięwzięcia:
1)
zapewnić gotowość do niezwłocznego podejmowania działań przez członków personelu placówki zagranicznej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych lub za realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa placówki;
2)
w razie potrzeby dokonywać zmiany w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej w porozumieniu z dyrektorem komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie oraz pracownikami tej komórki odpowiedzialnymi za sprawy reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego.

III. 

Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego (stopień CHARLIE-CRP)

1.
Po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego CRP (stopień CHARLIE-CRP) należy wykonać przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego (stopień ALFA-CRP) i drugiego stopnia alarmowego CRP (stopień BRAVO-CRP) oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych przedsięwzięć, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień alarmowy ALFA-CRP lub BRAVO-CRP.
2.
Należy dodatkowo wykonać przedsięwzięcie, które polega na przygotowaniu się do ograniczenia operacji na serwerach w celu ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia, po uprzednim uzyskaniu zgody dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie lub pracowników tej komórki odpowiedzialnych za sprawy reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego.

IV. 

Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego (stopień DELTA-CRP)

Po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego CRP (stopień DELTA-CRP) należy wykonać przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych przedsięwzięć, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP, BRAVO-CRP albo CHARLIE-CRP.
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1469).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 28 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w poszczególnych stopniach alarmowych lub stopniach alarmowych CRP (Dz. U. poz. 1606), które zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 21 stycznia 2021 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1076) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.1251

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w poszczególnych stopniach alarmowych lub stopniach alarmowych CRP.
Data aktu: 07/06/2022
Data ogłoszenia: 14/06/2022
Data wejścia w życie: 15/06/2022