Zmiana rozporządzenia w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 20 kwietnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich 2

Na podstawie art. 68 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 515) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 23 kwietnia 2018 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich (Dz. U. poz. 802 oraz z 2021 r. poz. 1811) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 pkt 22 otrzymuje brzmienie:

"22) żegluga krajowa - podróże po morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym Rzeczypospolitej Polskiej;";

2)
w § 23 w pkt 3 uchyla się lit. c;
3)
w § 36:
a)
w pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) kapitana - na statku bez własnego napędu;",

b)
w pkt 2 w lit. c uchyla się tiret drugie,
c)
w pkt 3 w lit. c uchyla się tiret drugie;
4)
w § 39 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) posiadanie dyplomu szypra 2 klasy żeglugi krajowej oraz 24-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym i zdanie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej.";

5)
§ 40 otrzymuje brzmienie:

"§ 40. 1. Do uzyskania dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej wymagane jest ukończenie 20 roku życia, posiadanie świadectw przeszkoleń w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie zarządzania, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, udzielania pierwszej pomocy medycznej oraz:

1) posiadanie dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej lub dyplomu oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej, 12-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na morskich statkach handlowych lub statkach szkolnych o pojemności brutto powyżej 200 w żegludze przybrzeżnej lub międzynarodowej na stanowisku oficera wachtowego oraz ukończenie szkolenia w MJE typu D na poziomie zarządzania zgodnego z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu na poziomie zarządzania w żegludze przybrzeżnej albo

2) posiadanie dyplomu szypra 1 klasy żeglugi krajowej oraz 12-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na morskich statkach handlowych lub statkach szkolnych o pojemności brutto powyżej 200 na stanowisku kapitana i zdanie egzaminu na poziomie zarzadzania w żegludze przybrzeżnej.

2. Wymóg ukończenia szkolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy absolwentów MJE typu A i MJE typu B kształcących na poziomie zarządzania w dziale pokładowym w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania.";

6)
w § 41:
a)
w pkt 1 lit. a i b otrzymują brzmienie:

"a) oficera wachtowego na każdym statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej,

b) kapitana na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej;",

b)
w pkt 2 w lit. b:
w tiret drugim przecinek zastępuje się kropką,
uchyla się tiret trzecie;
7)
w § 45:
a)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) dyplomu szypra 1 klasy rybołówstwa morskiego lub dyplomu szypra żeglugi nieograniczonej rybołówstwa morskiego i zdanie egzaminu na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej, albo",

b)
dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej lub dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000, lub dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej, lub dyplomu kapitana na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000, lub dyplomu kapitana żeglugi wielkiej.";

8)
w § 46:
a)
w pkt 1:
lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) oficera wachtowego na każdym statku o pojemności brutto poniżej 2000 w żegludze krajowej, ",

w lit. b tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"– na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 2000 w żegludze krajowej, ",

b)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej uprawnia do zajmowania stanowiska kapitana na statku o pojemności brutto poniżej 2000 w żegludze krajowej, w tym na statku pasażerskim o pojemności brutto poniżej 1500, pod warunkiem odbycia 3-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach pasażerskich w charakterze dublera na stanowisku kapitana albo 6-miesięcznej praktyki pływania jako oficer wachtowy na statkach pasażerskich, na których oficer wachtowy pełni wachtę na mostku.";

9)
w § 55:
a)
w pkt 1:
w lit. b przecinek zastępuje się średnikiem,
uchyla się lit. c,
b)
w pkt 2:
w lit. c przecinek zastępuje się średnikiem,
uchyla się lit. d,
c)
w pkt 3:
w lit. c przecinek zastępuje się średnikiem,
uchyla się lit. d,
d)
w pkt 4:
w lit. d przecinek zastępuje się średnikiem,
uchyla się lit. e;
10)
w § 57:
a)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) ukończenie nauki w MJE typu C kształcącej co najmniej na dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej zgodnie z certyfikatem uznania, posiadanie dyplomu zawodowego w zawodzie technik mechanik okrętowy oraz 6-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach morskich na stanowisku motorzysty, albo",

b)
dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) posiadanie świadectwa starszego motorzysty lub dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, lub dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW, lub dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej, lub dyplomu starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW.";

11)
w § 58 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 1100 kW - w żegludze krajowej;";

12)
wzór świadectwa starszego motorzysty określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
13)
wzory dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej, dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000 oraz dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
14)
załącznik nr 9 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia;
15)
załącznik nr 10 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia;
16)
wzory dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW, dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej oraz dyplomu starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW określone w załączniku nr 11 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia;
17)
załącznik nr 13 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 6 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Dyplomy oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej, starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000, starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej, oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej, kapitana żeglugi przybrzeżnej, oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn 750 kW i powyżej, drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW, drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej oraz starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.
2. 
Świadectwo starszego motorzysty oraz dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność przez okres 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
3. 
Dyplomy szypra 2 klasy żeglugi krajowej oraz szypra 1 klasy żeglugi krajowej wydane na podstawie przepisów dotychczasowych oraz dyplomy szypra 2 klasy żeglugi krajowej i szypra 1 klasy żeglugi krajowej wydane na podstawie przepisów, o których mowa w § 99 ust. 1, § 100 ust. 1 oraz § 103 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, zachowują ważność przez okres 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
4. 
Dotychczasowe uprawnienia wynikające z dyplomów i świadectwa, o których mowa w ust. 1-3, zachowują ważność przez okres ważności poszczególnych dokumentów.
5. 
Dyplomy i świadectwo, o których mowa w ust. 1-3, na wniosek zainteresowanego podlegają wymianie na odpowiednie dyplomy i świadectwo określone w niniejszym rozporządzeniu:
1)
dyplom oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej - na dyplom oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej;
2)
dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000 - na dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000;
3)
dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej - na dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej;
4)
dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej - na dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej;
5)
dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej - na dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej;
6)
dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn 750 kW i powyżej - na dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn 750 kW i powyżej;
7)
dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW - na dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW;
8)
dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej - na dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej;
9)
dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW - na dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW;
10)
świadectwo starszego motorzysty - na świadectwo starszego motorzysty;
11)
dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej - na dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej;
12)
dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej - na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej;
13)
dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej - na dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej.
6. 
Wymianę i odnowienie dokumentów, o których mowa w ust. 5 pkt 1-9, przeprowadza się na zasadach określonych w § 96 rozporządzenia zmienianego w § 1.
7. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 5, zawiera dane identyfikacyjne wnioskodawcy:
1)
nazwisko i imię (imiona);
2)
datę i miejsce urodzenia;
3)
adres zamieszkania;
4)
obywatelstwo;
5)
płeć;
6)
nr telefonu lub adres poczty elektronicznej, jeżeli posiada.
§  3. 
W sprawach o wydanie, wymianę lub odnowienie dokumentów kwalifikacyjnych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ŚWIADECTWO STARSZEGO MOTORZYSTY

ZAŁĄCZNIK Nr  2

DYPLOM OFICERA WACHTOWEGO NA STATKACH O POJEMNOŚCI BRUTTO 500 I POWYŻEJ

DYPLOM STARSZEGO OFICERA NA STATKACH O POJEMNOŚCI BRUTTO OD 500 DO 3000

DYPLOM STARSZEGO OFICERA NA STATKACH O POJEMNOŚCI BRUTTO 3000 I POWYŻEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  3

DYPLOM OFICERA WACHTOWEGO ŻEGLUGI PRZYBRZEŻNEJ

DYPLOM KAPITANA ŻEGLUGI PRZYBRZEŻNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  4

DYPLOM SZYPRA 2 KLASY ŻEGLUGI KRAJOWEJ

DYPLOM SZYPRA 1 KLASY ŻEGLUGI KRAJOWEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  5

DYPLOM OFICERA MECHANIKA WACHTOWEGO NA STATKACH O MOCY MASZYN GŁÓWNYCH 750 kW I POWYŻEJ

DYPLOM DRUGIEGO OFICERA MECHANIKA NA STATKACH O MOCY MASZYN GŁÓWNYCH OD 750 kW DO 3000 kW

DYPLOM DRUGIEGO OFICERA MECHANIKA NA STATKACH O MOCY MASZYN GŁÓWNYCH 3000 kW I POWYŻEJ

DYPLOM STARSZEGO OFICERA MECHANIKA NA STATKACH O MOCY MASZYN GŁÓWNYCH OD 750 kW DO 3000 kW

ZAŁĄCZNIK Nr  6

DYPLOM OFICERA MECHANIKA W ŻEGLUDZE KRAJOWEJ

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE L 323 z 03.12.2008, str. 33, Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 78 oraz Dz. Urz. UE L 188 z 12.07.2019, str. 94).

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.1018

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich.
Data aktu: 20/04/2022
Data ogłoszenia: 13/05/2022
Data wejścia w życie: 13/06/2022