Statut Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 12 września 2017 r.
w sprawie statutu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1582) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2017 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT NARODOWEJ AGENCJI WYMIANY AKADEMICKIEJ

§  1. 
1. 
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1582), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
2. 
W stosunkach z zagranicą Agencja posługuje się nazwą w brzmieniu "Polish National Agency for Academic Exchange".
§  2. 
Do zadań Dyrektora Agencji, zwanego dalej "Dyrektorem", należy realizowanie zadań określonych w ustawie oraz:
1)
opracowywanie założeń programów służących realizacji zadań Agencji, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy, zwanych dalej "programami", ustanawianie programów oraz ogłaszanie naborów wniosków o udział w programie;
2)
opracowywanie systemu oceny wniosków o udział w programie;
3)
opracowywanie założeń konkursów, ogłaszanie konkursów oraz przyznawanie nagród za działalność i osiągnięcia o istotnym znaczeniu w obszarze umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki;
4)
podejmowanie współpracy z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami w sprawach dotyczących działalności Agencji;
5)
prowadzenie systematycznej ewaluacji realizowanych programów i innych zadań Agencji, w tym dokonywanie oceny ich wpływu na rozwój nauki i gospodarki oraz przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki planu ewaluacji realizowanych programów i innych zadań Agencji;
6)
przedkładanie Radzie Agencji, zwanej dalej "Radą", do zaopiniowania projektów planów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy, oraz sprawozdań, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy;
7)
występowanie do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki z wnioskami o przyznanie Agencji dotacji z budżetu państwa;
8)
zapewnianie prawidłowej organizacji wewnętrznej Agencji umożliwiającej sprawną i efektywną realizację jej zadań;
9)
zapewnianie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz kontroli wewnętrznej w Agencji;
10)
zawieranie umów w sprawach dotyczących działalności Agencji;
11)
prowadzenie polityki personalnej w Agencji oraz dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Agencji;
12)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa.
§  3. 
1. 
Dyrektor powołuje nie więcej niż dwóch zastępców Dyrektora.
2. 
Dyrektor określa zakresy czynności zastępców Dyrektora.
3. 
Dyrektor wyznacza zastępcę Dyrektora zastępującego go w czasie nieobecności.
§  4. 
1. 
Dyrektor może upoważniać zastępców Dyrektora i innych pracowników Agencji do załatwiania spraw w jego imieniu.
2. 
Dyrektor w celu realizacji swoich zadań może wydawać zarządzenia.
3. 
Dyrektor może tworzyć zespoły o charakterze stałym lub doraźnym, określając nazwę, skład osobowy zespołu, zakres zadań i tryb jego pracy.
§  5. 
Do zadań Rady należy realizowanie zadań określonych w ustawie oraz:
1)
bieżące analizowanie procesu umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki oraz identyfikowanie potrzeb w tym zakresie;
2)
przedstawianie Dyrektorowi propozycji dotyczących modyfikacji oferty programowej Agencji;
3)
opiniowanie regulaminów programów oraz zmian w tych regulaminach;
4)
opiniowanie systemu oceny wniosków o udział w programie;
5)
bieżące monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań Agencji oraz dokonywanie kwartalnej oceny wykonania rocznego planu działania Agencji;
6)
przygotowywanie i przedstawianie, na wniosek Dyrektora, opinii w sprawach dotyczących działania Agencji.
§  6. 
1. 
Posiedzenia Rady odbywają się stosownie do potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.
2. 
Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia Rady:
1)
z własnej inicjatywy;
2)
na wniosek co najmniej trzech członków Rady lub Dyrektora.
2a. 
Posiedzenia Rady mogą odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym,
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku

- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, posiedzenie Rady zwołuje się w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od dnia otrzymania wniosku.
3a. 
W uzasadnionym przypadku przewodniczący Rady może zwołać posiedzenie Rady w terminie późniejszym niż określony w ust. 3.
4. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Rady jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego.
5. 
Zawiadomienie o posiedzeniu Rady wraz z projektem porządku obrad i wykazem materiałów przeznaczonych do rozpatrzenia uczestnicy posiedzenia otrzymują nie później niż na siedem dni przed terminem posiedzenia.
5a. 
W uzasadnionych przypadkach przewodniczący Rady może zwołać posiedzenie Rady i przekazać dokumenty wymienione w ust. 5, z pominięciem terminu, o którym mowa w tym przepisie.
6. 
Członkowie Rady pełnią swoje funkcje osobiście i nie mogą ustanawiać pełnomocników.
7. 
W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, Dyrektor, zastępcy Dyrektora oraz osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.
§  7. 
Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki zwołuje i otwiera pierwsze posiedzenie nowo powołanej Rady.
§  8. 
1. 
Rada podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy składu Rady.
2. 
Rada podejmuje uchwały w sprawach przekazanych przez Dyrektora, w terminie nie dłuższym niż trzydzieści dni od dnia otrzymania wniosku.
3. 
W uzasadnionych przypadkach, związanych w szczególności z koniecznością pilnego zajęcia stanowiska, przewodniczący Rady może zdecydować o rozpatrzeniu sprawy i podjęciu uchwały w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, sporządza się protokół zawierający w szczególności treść uchwały oraz stanowiska zajęte przez członków Rady.
§  9. 
1. 
Z posiedzeń Rady sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia, przyjęty porządek obrad oraz treść rozstrzygnięć. Protokół podpisuje przewodniczący Rady.
2. 
Projekt protokołu jest udostępniany członkom Rady z możliwością wnoszenia uwag co do jego treści.
3. 
Przewodniczący Rady przekazuje ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz Dyrektorowi kopie protokołów, o których mowa w ust. 1 i w § 8 ust. 4.
§  10. 
1. 
W skład Agencji wchodzą:
1)
komórki organizacyjne lub stanowiska samodzielne, właściwe do spraw:
a)
zarządzania programami dla studentów,
b)
zarządzania programami dla doktorantów, pracowników naukowych i nauczycieli akademickich,
c)
zarządzania programami wspierającymi umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego i nauki,
d)
upowszechniania nauki języka polskiego za granicą,
e)
uznawalności wykształcenia i uwierzytelniania dokumentów urzędowych przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą,
f)
promocji i upowszechniania informacji o polskim systemie szkolnictwa wyższego i nauki,
fa)
współpracy międzynarodowej,
g)
analiz i ewaluacji,
h)
prawnych,
i)
organizacyjnych,
ia)
administracyjnych,
j)
finansowo-księgowych;
2)
stanowisko samodzielne - główny księgowy Agencji.
2. 
Komórki organizacyjne lub stanowiska samodzielne, właściwe do spraw, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a-ia, mogą być łączone.
3. 
Bezpośredni nadzór nad:
1)
komórkami organizacyjnymi lub stanowiskami samodzielnymi, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a-ia, sprawuje Dyrektor albo zastępca Dyrektora;
2)
komórką organizacyjną właściwą do spraw finansowo-księgowych sprawuje główny księgowy Agencji.
§  11. 
1. 
Dyrektor ustala, w drodze zarządzenia, regulamin organizacyjny Agencji określający strukturę organizacyjną, zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych.
2. 
(uchylony)
1 Obecnie działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka kieruje Minister Edukacji i Nauki, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz.U.2020.1848).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.2023 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Statut Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.
Data aktu: 12/09/2017
Data ogłoszenia: 08/11/2021
Data wejścia w życie: 01/10/2017