Wspieranie restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

USTAWA
z dnia 7 października 1999 r.
o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

Art.  1.  [Przedmiot regulacji]

Ustawa określa zasady niektórych form wspierania:

1)
restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego;
2)
modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Art.  2.  [Zakres podmiotowy regulacji]
1. 
Ustawę stosuje się do:
1)
spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych prowadzących działalność gospodarczą na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa;
2)
przedsiębiorstw państwowych, dla których organem założycielskim jest Minister Obrony Narodowej, oraz spółek powstałych w wyniku komercjalizacji tych przedsiębiorstw;
3)
jednostek badawczo-rozwojowych prowadzących działalność na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa;
4)
spółek realizujących obrót z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa oraz dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 509).
2. 
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, uwzględniając przyjęte kierunki przekształceń strukturalnych przemysłowego potencjału obronnego, określi:
1)
wykaz spółek oraz przedsiębiorstw państwowych i jednostek badawczo-rozwojowych, o których mowa w ust. 1.
2)
(uchylony).
Art.  3. 

(uchylony).

Art.  4.  [Definicje]

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1)
przemysłowym potencjale obronnym - rozumie się przez to zasoby materialne i niematerialne istniejące w przemyśle Rzeczypospolitej Polskiej, zabezpieczające potrzeby obronne państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w uzbrojenie lub sprzęt wojskowy;
2)
spółkach przemysłowego potencjału obronnego - rozumie się przez to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne prowadzące działalność gospodarczą na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 4, oraz spółki powstałe w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2;
3)
spółkach zależnych - rozumie się przez to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, wykonujące działalność gospodarczą polegającą na produkcji lub świadczeniu usług w zakresie uzbrojenia lub sprzętu wojskowego, w których spółki przemysłowego potencjału obronnego, Skarb Państwa oraz Agencja Rozwoju Przemysłu posiadają łącznie więcej niż połowę ogólnej liczby udziałów lub akcji;
4)
zobowiązaniach - rozumie się przez to zobowiązania pieniężne spółek przemysłowego potencjału obronnego lub spółek zależnych wraz z odsetkami;
5)
przychodach z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego - rozumie się przez to środki finansowe pochodzące ze sprzedaży akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa w spółkach, o których mowa w pkt 2;
6)
uzbrojeniu lub sprzęcie wojskowym - rozumie się przez to uzbrojenie w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa;
7)
koncentracji - rozumie się przez to przeniesienie działalności produkcyjnej lub usługowej podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 - do jednego przedsiębiorcy;
8)
konwersji - rozumie się przez to zmianę przedmiotu działalności gospodarczej na działanie niezwiązane z produkcją lub świadczeniem usług w zakresie uzbrojenia lub sprzętu wojskowego;
9)
wdrożeniu do produkcji nowoczesnego uzbrojenia lub sprzętu wojskowego - rozumie się przez to prace związane z uruchomieniem produkcji nowych wyrobów lub modernizacji uzbrojenia lub sprzętu wojskowego będącego na wyposażeniu wojsk, zastosowaniem nowych metod wytwarzania lub usług materialnych, w tym: sporządzenie dokumentacji technicznej, wykonanie oprzyrządowania i instalacji produkcyjnej, wykonanie niezbędnych robót budowlano-montażowych, wykonanie serii informacyjnej nowego wyrobu oraz zakup i montaż maszyn lub urządzeń związanych z wdrożeniem;
10)
wspieraniu restrukturyzacji zatrudnienia - rozumie się przez to przeznaczanie środków na odprawy pieniężne przysługujące na podstawie ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2018 r. poz. 1969) lub jednorazowe odprawy pieniężne w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką;
11)
pozyskiwaniu majątku niezbędnego do zapewnienia produkcji uzbrojenia lub sprzętu wojskowego - rozumie się przez to zakup lub przyjęcie do odpłatnego korzystania zorganizowanych części przedsiębiorstw w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego lub maszyn, urządzeń, nieruchomości niezbędnych do prowadzenia produkcji lub modernizacji uzbrojenia lub sprzętu wojskowego.
Art.  5.  [Formy wspierania restrukturyzacji podmiotów objętych regulacją]

Wspieranie restrukturyzacji podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1, polega na:

1)
przeznaczaniu części przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego na:
a)
konwersję lub koncentrację produkcji w ramach programów naprawczych lub restrukturyzacyjnych,
b)
działalność badawczo-rozwojową,
c)
promocję eksportu wytworzonego w Rzeczypospolitej Polskiej uzbrojenia lub sprzętu wojskowego,
d)
finansowanie, za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego, dopłat w wysokości nieprzekraczającej 50% kwot stanowiących oprocentowanie udzielonych kredytów inwestycyjnych lub oprocentowanie udzielonych kredytów pomostowych na uruchomienie programów restrukturyzacyjnych przewidzianych przepisami niniejszej ustawy oraz ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców (Dz. U. z 2017 r. poz. 2042 oraz z 2020 r. poz. 284),
e)
wspieranie restrukturyzacji zatrudnienia,
f)
wdrażanie do produkcji nowoczesnego uzbrojenia lub sprzętu wojskowego,
g)
pozyskiwanie majątku niezbędnego do zapewnienia produkcji uzbrojenia lub sprzętu wojskowego;
2)
restrukturyzacji finansowej zobowiązań po przeprowadzeniu postępowania, o którym mowa w art. 10-15;
3)
przeznaczaniu, w okresie do dnia 31 grudnia 2005 r., dotacji określonej w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 222 ust. 1 oraz art. 223 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 374), wypłaconej przedsiębiorcom na dostosowanie mocy produkcyjnych i remontowych do zadań określonych w programie mobilizacji gospodarki, w tym na realizację zadań, o których mowa w pkt 1 lit. a.
Art.  5a.  [Wykorzystanie części przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego na wspieranie restrukturyzacji]

Wspieranie restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego polega również na przeznaczeniu części przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego na:

1)
dokapitalizowanie Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego BUMAR Sp. z o.o. lub Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. w celu wykupienia, po cenie nie wyższej niż ich wartość nominalna, od Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w terminie do dnia 30 czerwca 2003 r., udziałów i akcji spółek przemysłowego potencjału obronnego;
2)
zapłatę podatku od czynności cywilnoprawnych, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 815), o ile czynności te wynikają z przyjętych kierunków przekształceń strukturalnych przemysłowego potencjału obronnego;
3)
pokrycie kosztów, o których mowa w art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 716) 1 ;
4)
pokrycie kosztów przygotowania programów restrukturyzacyjnych, o których mowa w art. 5b ust. 3, w stosunku do których minister właściwy do spraw gospodarki wydał pozytywną decyzję, o której mowa w art. 5b ust. 4.
Art.  5b.  [Wykorzystanie części przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego na wsparcie finansowe]
1. 
Część przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego przeznacza się na wsparcie finansowe działań, o których mowa w art. 5 pkt 1 oraz art. 5a.
2. 
Wsparcie jest udzielane na wniosek podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1, złożony ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, z zastrzeżeniem ust. 10.
3. 
W przypadku gdy wsparcie dotyczy czynności określonych w art. 5 pkt 1 lit. a oraz lit. e-g, do wniosku dołącza się program restrukturyzacyjny, którego realizacja ma zapewnić trwałą poprawę wyniku finansowego netto podmiotu, o którym mowa w art. 2 ust. 1.
4. 
Podstawą udzielenia wsparcia jest decyzja ministra właściwego do spraw gospodarki, z zastrzeżeniem ust. 10.
5. 
Warunki udzielenia wsparcia, o którym mowa w ust. 3, określa umowa zawarta z ministrem właściwym do spraw gospodarki, z zastrzeżeniem ust. 10.
6. 
Program restrukturyzacyjny powinien zawierać w szczególności:
1)
analizę i ocenę stanu ekonomiczno-finansowego podmiotu, ze wskazaniem możliwości dalszego jego rozwoju;
2)
określenie sposobów działania, które zapewnią podmiotowi osiągnięcie trwałej poprawy wyniku finansowego, wraz ze wskazaniem źródeł finansowania przedsięwzięć restrukturyzacyjnych;
3)
opis zadań wykonywanych przez podmiot w ramach programu restrukturyzacyjnego wraz z harmonogramem ich realizacji;
4)
prognozę efektów ekonomiczno-finansowych programu restrukturyzacyjnego podmiotu.
7. 
W umowie, o której mowa w ust. 5, określa się w szczególności:
1)
przedmiot umowy;
2)
okres obowiązywania umowy;
3)
wysokość przyznanych środków;
4)
warunki cofnięcia lub czasowego wstrzymania wypłaty przyznanych środków;
5)
tryb i sposób rozliczania przyznanych środków.
8. 
Wysokość środków finansowych przeznaczonych na wsparcie działań, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. a-c oraz lit. e-g, ustala się na podstawie wniosku i programu restrukturyzacyjnego.
9. 
Środki finansowe przeznaczone na wsparcie wypłaca się zaliczkowo i w ratach.
10. 
W przypadku wykorzystania środków finansowych niezgodnie z przeznaczeniem, wstrzymuje się przekazywanie dalszych rat zaliczki, do czasu rozliczenia się wnioskodawcy z otrzymanych rat.
11. 
Środki wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają zwrotowi do budżetu państwa.
12. 
Rozliczenie przyznanych środków następuje w terminie do 30 dni od dnia zakończenia realizacji programu restrukturyzacyjnego.
13. 
W odniesieniu do przedsiębiorstw państwowych oraz spółek powstałych w wyniku ich komercjalizacji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2, uprawnienia ministra właściwego do spraw gospodarki, o których mowa w ust. 2, 4 i 5, wykonuje Minister Obrony Narodowej.
14. 
Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, ministrem właściwym do spraw pracy oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowe warunki, tryb przyznawania, ustalania wysokości oraz rozliczania środków przeznaczonych na wspieranie działań, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. a-c oraz lit. e-g, a także wzór wniosku o udzielenie wsparcia, mając na uwadze zapewnienie racjonalności i terminowości wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na wsparcie.
Art.  6.  [Delegacja ustawowa]

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, określi, w drodze rozporządzenia:

1)
wysokość dopłat, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. d, szczegółowe zasady i tryb ich udzielania;
2)
wysokość należnej prowizji Banku Gospodarstwa Krajowego za czynności związane z obsługą bankową dopłat.
Art.  7.  [Wykorzystanie części przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego na wspieranie procesu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP]

Wspieranie procesu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej polega na przeznaczaniu pozostałej części przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego na:

1)
zakupy nowoczesnego uzbrojenia lub sprzętu wojskowego produkowanego w spółkach przemysłowego potencjału obronnego;
2)
unowocześnienie zaplecza remontowego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przez restrukturyzację podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2.
Art.  8.  [Określenie w ustawie budżetowej przychodów uzyskiwanych ze zbycia akcji lub udziałów spółek przemysłowego potencjału obronnego z przeznaczeniem na działania opisane w ustawie]
1. 
Ustawa budżetowa corocznie określa przewidywaną kwotę przychodów uzyskiwanych w zamian za zbycie akcji lub udziałów spółek przemysłowego potencjału obronnego z przeznaczeniem na działania, o których mowa w art. 5, art. 5a i art. 7.
2. 
Przychody, o których mowa w ust. 1, w pierwszej kolejności przeznaczone są na wsparcie restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego. Dotyczy to również przychodów ze zbycia akcji lub udziałów spółek przemysłowego potencjału obronnego, przekraczających kwoty przewidziane w ustawie budżetowej.
Art.  9. 

(uchylony).

Art.  10.  [Zobowiązania podlegające restrukturyzacji finansowej na podstawie ustawy; formy restrukturyzacji finansowej]
1. 
Restrukturyzacji finansowej, na zasadach określonych w ustawie, podlegają zobowiązania według stanu na dzień 30 czerwca 1999 r. wobec:
1)
budżetu państwa - z wyłączeniem zobowiązań dotyczących kwot głównych należnych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych;
2)
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - z tytułu należnych składek oraz odsetek za zwłokę;
3)
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - z tytułu należnych wpłat wraz z odsetkami za zwłokę;
4)
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - z tytułu należnych opłat i kar;
5)
Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - z tytułu należnych składek oraz odsetek za zwłokę.
2. 
Restrukturyzacja, o której mowa w ust. 1, polega w szczególności na:
1)
umorzeniu zobowiązań;
2)
odroczeniu terminu spłaty zobowiązań na czas określony;
3)
rozłożeniu spłaty zobowiązań na raty;
4)
zaniechaniu naliczania odsetek z tytułu odroczenia terminu spłaty i opłat prolongacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 i 1423), zwanej dalej "Ordynacją podatkową";
5)
zamianie podlegających spłacie zobowiązań na udziały lub akcje spółek przemysłowego potencjału obronnego;
6)
zwolnieniu od obowiązku uiszczania bieżących opłat i kar.
3. 
W czasie trwania postępowania, o którym mowa w art. 13 ust. 1, nie nalicza się odsetek od zobowiązań, o których mowa w ust. 1.
4. 
Spółki zależne mogą korzystać z umorzenia zobowiązań, o których mowa w ust. 1, proporcjonalnie do ilości udziałów lub akcji, które spółka przemysłowego potencjału obronnego posiada w tych spółkach.
Art.  11.  [Zasady restrukturyzacji finansowej zobowiązań]
1. 
Zobowiązania, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3-5, podlegają - po spełnieniu warunków określonych w art. 15 ust. 2 - restrukturyzacji finansowej na następujących zasadach:
1)
termin spłaty tych zobowiązań odracza się do dnia 31 grudnia 2001 r.;
2)
od dnia 1 stycznia 2002 r. zobowiązania te mogą podlegać umorzeniu.
1a. 
Zobowiązania, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, po spełnieniu warunków określonych w art. 15 ust. 2, podlegają umorzeniu za okres do dnia 31 grudnia 1998 r. - w całości.
2. 
Zobowiązania z tytułu podatku od towarów i usług podlegają restrukturyzacji finansowej na następujących zasadach:
1)
do dnia 31 grudnia 2001 r. termin spłaty tych zobowiązań odracza się, po spełnieniu warunków określonych w art. 15 ust. 2;
2)
od dnia 1 stycznia 2002 r. następuje spłata tych zobowiązań, w okresie nie dłuższym niż pięć lat, w sposób określony w umowie zawartej pomiędzy spółką przemysłowego potencjału obronnego bądź spółką zależną, a jej wierzycielem, o której mowa w art. 15 ust. 1.
Art.  12.  [Zawieszenie wykonania zobowiązań podlegających restrukturyzacji finansowej na podstawie ustawy]
1. 
Wykonanie zobowiązań, wymienionych w art. 10 ust. 1, zawiesza się na okres od dnia wejścia w życie ustawy do dnia zawarcia umowy, o której mowa w art. 15 ust. 1.
2. 
W okresie odroczenia terminów spłaty zobowiązań, o których mowa w art. 10 ust. 1, oraz w okresie spłaty tych zobowiązań nie stosuje się przepisów art. 57 § 1-4 Ordynacji podatkowej, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. 
W przypadku niezapłacenia lub nieterminowego zapłacenia którejkolwiek z rat zrestrukturyzowanych zobowiązań, o których mowa w art. 10 ust. 1, nalicza się odsetki od zaległości podatkowych, licząc od dnia następującego po dniu, w którym upływa termin zapłaty raty.
4. 
Umorzenie kwoty zobowiązań uwzględnia się w rachunku zysków i strat, na zasadach określonych w przepisach o rachunkowości, z tym że przychody z tytułu umorzenia nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, 1492 i 1565).
Art.  13.  [Restrukturyzacja finansowa na drodze postępowania oddłużeniowego; nadzór nad postępowaniem oddłużeniowym]
1. 
Restrukturyzację finansową, o której mowa w art. 10 ust. 1, przeprowadza się w drodze postępowania zwanego dalej "postępowaniem oddłużeniowym".
2. 
Nadzór nad postępowaniem oddłużeniowym sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki.
Art.  14.  [Wszczęcie postępowania oddłużeniowego]
1. 
Postępowanie oddłużeniowe wszczyna się na wniosek spółki przemysłowego potencjału obronnego lub spółki zależnej, złożony wierzycielowi nie później niż w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
2. 
Warunkiem wszczęcia postępowania oddłużeniowego jest przedłożenie pozytywnie zaopiniowanego programu naprawczego, określającego:
1)
sposoby i środki działania, które mają zapewnić spółce przemysłowego potencjału obronnego osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego na działalności operacyjne, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2001 r.;
2)
propozycję restrukturyzacji finansowej spółki przemysłowego potencjału obronnego wraz z harmonogramem jej realizacji;
3)
zadania spółki przemysłowego potencjału obronnego w zakresie ochrony środowiska wraz z harmonogramem realizacji tych zobowiązań;
4)
analizę stanu i perspektyw rozwoju spółki przemysłowego potencjału obronnego na okres kolejnych trzech lat, licząc od ostatniego dnia kwartału poprzedzającego złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 1.
3. 
We wniosku, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się sposoby restrukturyzacji, o których mowa w art. 10 ust. 2.
4. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, spółka przemysłowego potencjału obronnego dołącza, sporządzone według stanu na ostatni dzień kwartału poprzedzającego dzień złożenia wniosku, następujące dokumenty:
1)
odpis z rejestru handlowego o wpisie spółki przemysłowego potencjału obronnego do tego rejestru;
2)
bilans z rachunkiem zysków i strat na ostatni dzień roku za ostatni rok obrotowy;
3)
spis wierzycieli zawierający: oznaczenie wierzyciela, wysokość wierzytelności, datę ich powstania, terminy płatności tych wierzytelności oraz zabezpieczenie ich spłat;
4)
wykaz udzielonych przez spółkę przemysłowego potencjału obronnego poręczeń i gwarancji oraz hipotek ustanowionych na jej majątku;
5)
wykaz niewykonanych tytułów egzekucyjnych wystawionych przeciwko spółce przemysłowego potencjału obronnego;
6)
wykaz dłużników z podaniem wysokości należności i terminów ich płatności oraz zabezpieczenie ich spłat.
5. 
Program naprawczy, o którym mowa w ust. 2, opiniuje minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw finansów publicznych, pracy, klimatu oraz z Ministrem Obrony Narodowej, po uzyskaniu opinii:
1)
Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - w odniesieniu do zobowiązań wobec Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;
2)
Prezesa Krajowego Urzędu Pracy 2  - w odniesieniu do zobowiązań wobec Funduszu Pracy;
3)
Prezesa Krajowego Urzędu Pracy 3  - w odniesieniu do zobowiązań wobec Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
4)
Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - w odniesieniu do zobowiązań wobec tego Funduszu;
5)
Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - w odniesieniu do zobowiązań wobec tego Funduszu.
6. 
Nieprzedstawienie stanowiska przez osoby wymienione w ust. 5 pkt 1-5 w terminie 14 dni od zwrócenia się o opinię przez ministra właściwego do spraw gospodarki oznacza akceptację programu.
7. 
Wydanie opinii przez ministra właściwego do spraw gospodarki, po porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw finansów publicznych, pracy, klimatu oraz Ministrem Obrony Narodowej, następuje w terminie 30 dni od dnia złożenia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki programu naprawczego, o którym mowa w ust. 2.
Art.  15.  [Umowa w sprawie postępowania oddłużeniowego; przebieg i umorzenie postępowania oddłużeniowego]
1. 
Postępowanie oddłużeniowe prowadzi się na podstawie umowy zawartej przez spółkę przemysłowego potencjału obronnego z wierzycielem, sporządzonej zgodnie z ustawą. Umowa określa sposób restrukturyzacji finansowej.
2. 
Przesłanką postępowania oddłużeniowego jest spełnienie przez spółkę przemysłowego potencjału obronnego, w okresie od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 grudnia 2001 r., następujących warunków:
1)
nieprzekroczenia przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, ustalonego przez Radę Dialogu Społecznego na podstawie ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. poz. 2, z późn. zm.) 4 ;
2)
niedokonywania darowizn, chyba że dotyczy to nieodpłatnego przekazania obiektów majątku nieprodukcyjnego przynoszącego straty lub darowizn z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
3)
nieudzielania poręczeń i gwarancji z wyjątkiem weksli i poręczeń związanych z obrotem towarowym z zagranicą, wystawionych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa celnego;
4)
realizowania pozytywnie zaopiniowanego programu naprawczego, o którym mowa w art. 14 ust. 2 i 5;
5)
regulowania, w uzgodnionych z wierzycielami terminach, bieżących zobowiązań z tytułu: podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych, ubezpieczeń społecznych, składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a także z tytułu opłat i kar należnych Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
3. 
Z dniem zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1, wstrzymuje się wykonywanie zawartych wcześniej i niewykonanych umów, porozumień oraz decyzji dotyczących zobowiązań, o których mowa w art. 10 ust. 1, a postępowania egzekucyjne zawiesza się do dnia zakończenia postępowania oddłużeniowego.
4. 
W okresie prowadzenia postępowania oddłużeniowego nie stosuje się przepisów art. 5 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. - Prawo upadłościowe (Dz. U. z 1991 r. poz. 512, z późn. zm.) 5 .
5. 
W przypadku gdy spółka przemysłowego potencjału obronnego przez trzy kolejne miesiące nie wykona zobowiązań wynikających z umowy, o której mowa w ust. 1, postępowanie oddłużeniowe umarza się, a objęte umową zobowiązania stają się wymagalne.
6. 
O umorzeniu postępowania oddłużeniowego decyduje minister właściwy do spraw gospodarki, działając w uzgodnieniu z ministrami właściwymi do spraw finansów publicznych i klimatu.
Art.  16.  [Wyłączenie stosowania do spółek przemysłowego potencjału obronnego wybranych przepisów innych aktów prawnych]

Do spółek przemysłowego potencjału obronnego nie stosuje się:

1)
(uchylony);
2)
przepisów ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2020 r. poz. 231 i 284);
3)
(uchylony);
4) 6
 przepisu art. 108 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019).
Art.  17.  [Wejście w życie]

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1 Ustawa utraciła moc z dniem 30 lipca 2014 r. na podstawie art. 37 ustawy z dnia 26 czerwca 2014 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa (Dz.U.2014.932).
2 Obecnie ministra właściwego do spraw pracy na podstawie art. 63 pkt 2 ustawy z dnia 1 marca 2002 r. o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.2002.25.253), która weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2002 r.
3 Obecnie ministra właściwego do spraw pracy na podstawie art. 63 pkt 2 ustawy z dnia 1 marca 2002 r. o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.2002.25.253), która weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2002 r.
4 Ustawa uchylona z dniem 1 stycznia 2010 r. na podstawie art. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o uchyleniu ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.2009.219.1707), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
5 Rozporządzenie utraciło moc z dniem 1 października 2003 r. na podstawie art. 545 pkt 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U.2003.60.535), która weszła w życie z dniem 1 października 2003 r.
6 Art. 16 pkt 4 zmieniony przez art. 27 ustawy z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U.2019.2020) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2021 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.1663 t.j.

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Wspieranie restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 07/10/1999
Data ogłoszenia: 28/09/2020
Data wejścia w życie: 30/10/1999