Nadanie statutu Narodowemu Instytutowi Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.

ROZPORZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU DO SPRAW POŻYTKU PUBLICZNEGO
z dnia 15 maja 2018 r.
w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego

Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 15 września 2017 r. o Narodowym Instytucie Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (Dz. U. poz. 1909 i 2371) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Narodowemu Instytutowi Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT NARODOWEGO INSTYTUTU WOLNOŚCI - CENTRUM ROZWOJU SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, zwany dalej "Narodowym Instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 15 września 2017 r. o Narodowym Instytucie Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (Dz. U. poz. 1909 i 2371), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2. 
Statut określa:
1)
szczegółowy zakres zadań i tryb pracy organów Narodowego Instytutu;
2)
organizację Narodowego Instytutu;
3)
wartość majątku nieprzekraczającego kwoty 200 000 zł, powyżej którego rozporządzanie nim przez Dyrektora Narodowego Instytutu wymaga zgody Rady Narodowego Instytutu.

Rozdział  2

Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy organów Narodowego Instytutu

§  3. 
1. 
Dyrektor Narodowego Instytutu, zwany dalej "Dyrektorem", kieruje działalnością Narodowego Instytutu, samodzielnie dokonuje czynności prawnych w imieniu Narodowego Instytutu oraz reprezentuje go na zewnątrz.
2. 
Do zadań Dyrektora Narodowego Instytutu, zwanego dalej "Dyrektorem", należy:
1)
prowadzenie gospodarki finansowej Narodowego Instytutu oraz zarządzanie i gospodarowanie jego majątkiem;
2)
zawieranie umów i porozumień w sprawach należących do zadań Narodowego Instytutu;
3)
sprawowanie nadzoru nad właściwą realizacją zadań przy wdrażaniu programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz innych zadań zlecanych przez Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego, zwanego dalej "Przewodniczącym Komitetu";
4)
współdziałanie z komitetami sterująco-monitorującymi programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego;
5)
przedstawianie Radzie Narodowego Instytutu, zwanej dalej "Radą", w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku, informacji o wynikach ewaluacji programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego przeprowadzonych w roku ubiegłym;
6)
kształtowanie prawidłowej organizacji wewnętrznej Narodowego Instytutu, zapewniającej realizację powierzonych zadań oraz ustanowienie kontroli zarządczej i kontroli wewnętrznej dostosowanych do realizowanych przez Narodowy Instytut zadań wynikających z ustawy;
7)
ustalanie regulaminu Narodowego Instytutu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy;
8)
określanie zakresu zadań zastępcy (zastępców) Dyrektora;
9)
dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Narodowego Instytutu, przy pomocy komórki organizacyjnej właściwej do spraw organizacyjno-administracyjnych;
10)
ustalanie regulaminu wynagradzania, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy;
11)
występowanie z wnioskiem do:
a)
Przewodniczącego Komitetu o powołanie albo odwołanie zastępców Dyrektora,
b)
Przewodniczącego Rady o zwołanie posiedzenia Rady,
c)
Prezesa Rady Ministrów o przyznanie Narodowemu Instytutowi dotacji, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy;
12)
przygotowywanie i przedstawianie Przewodniczącemu Komitetu do zatwierdzenia:
a)
projektu rocznego planu finansowego Narodowego Instytutu,
b)
projektu rocznego planu działalności Narodowego Instytutu,
c)
rocznego sprawozdania z działalności Narodowego Instytutu,
d)
rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Instytutu,
e)
końcowego sprawozdania z realizacji programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, o których mowa w art. 23 ust. 1 ustawy;
13)
ustalanie regulaminów konkursów, o których mowa w art. 30 ust. 2 ustawy;
14)
podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla Rady;
15)
dysponowanie oraz gospodarowanie środkami Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego;
16)
przeprowadzanie w organizacjach pożytku publicznego kontroli powierzonych przez Przewodniczącego Komitetu, wynikających z przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723), zwanej dalej "ustawą o działalności pożytku publicznego";
17)
gromadzenie informacji:
a)
o prawomocnych postanowieniach w przedmiocie wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego informacji, o której mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego, lub organizacji, o której mowa w art. 22 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, przekazywanych przez sądy rejestrowe,
b)
o wysokości niewydatkowanych na dzień wydania postanowienia, o którym mowa w lit. a, środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, przekazywanych przez organizacje pożytku publicznego, w stosunku do których sąd rejestrowy wydał postanowienie, o którym mowa w art. 22 ust. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego,
c)
dotyczących każdej organizacji pożytku publicznego w zakresie:
nazwy, siedziby, numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, numeru identyfikacji podatkowej, jeżeli został on nadany organizacji pożytku publicznego oraz wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego,
otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizacji pożytku publicznego,
wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego informacji, o której mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego, lub organizacji, o której mowa w art. 22 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego
przekazywanych przez Ministra Sprawiedliwości,
d)
o naruszeniach, o których mowa w art. 33a ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, przekazywanych przez inne organy;
18)
wydawanie decyzji administracyjnych, o których mowa w art. 22 ust. 9, art. 27 ust. 2a i art. 27aa ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego;
19)
kierowanie do organizacji pożytku publicznego wezwań, o których mowa w art. 22 ust. 8 i art. 33a ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego;
20)
prowadzenie, w formie elektronicznej, oraz aktualizowanie wykazu organizacji mających status organizacji pożytku publicznego na dzień 30 listopada roku podatkowego, na które podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych może przekazać 1% podatku z zeznań podatkowych składanych za rok podatkowy;
21)
zamieszczanie, nie później niż do dnia 15 grudnia roku podatkowego, wykazu, o którym mowa w pkt 20, na stronie podmiotowej Narodowego Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej;
22)
sporządzanie, na podstawie sprawozdań, o których mowa w art. 23 ust. 1-2 i 2b ustawy o działalności pożytku publicznego, informacji dotyczącej w szczególności wydatkowania przez organizacje pożytku publicznego środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych za rok poprzedni;
23)
zamieszczanie do dnia 31 grudnia każdego roku informacji, o której mowa w pkt 22, na stronie podmiotowej Narodowego Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej;
24)
dostarczanie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji dotyczących organizacji pożytku publicznego, o których mowa w art. 27a ust. 4 i 5 ustawy o działalności pożytku publicznego, uwzględnionych w wykazie, o którym mowa w art. 27a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego;
25)
występowanie do sądu rejestrowego w sprawach, o których mowa w art. 27aa ust. 5, art. 33 ust. 2 i 3, art. 33a ust. 1 pkt 2, art. 33a ust. 3 i art. 33aa ustawy o działalności pożytku publicznego;
26)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa.
3. 
Rozporządzanie przez Dyrektora majątkiem Narodowego Instytutu o wartości powyżej kwoty 150 000 zł wymaga zgody Rady.
§  4. 
Dyrektor działa przy pomocy:
1)
nie więcej niż dwóch zastępców Dyrektora;
2)
głównego księgowego Narodowego Instytutu;
3)
kierowników komórek organizacyjnych Narodowego Instytutu.
§  5. 
1. 
Dyrektor wskazuje zastępcę Dyrektora, który kieruje Narodowym Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz w czasie nieobecności Dyrektora lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków.
2. 
Dyrektor udziela zastępcom Dyrektora pełnomocnictw do reprezentowania Narodowego Instytutu na zewnątrz. Zastępcy Dyrektora działają w granicach udzielonych pełnomocnictw.
3. 
Dyrektor udziela zastępcom Dyrektora upoważnień do wykonywania czynności określonego rodzaju, w tym zarządzania sprawami Narodowego Instytutu. Zastępcy Dyrektora działają w granicach udzielonych upoważnień.
4. 
Dyrektor może udzielać pełnomocnictwa i upoważnień, o których mowa w ust. 2 i 3, także innym pracownikom Narodowego Instytutu, w szczególności do przeprowadzania kontroli, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 16.
5. 
Dyrektor określa obszary działalności Narodowego Instytutu, nad którymi sprawują nadzór zastępcy Dyrektora.
6. 
Dyrektor w celu realizacji swoich zadań może wydawać zarządzenia.
§  6. 
1. 
Rada działa na podstawie ustawy, niniejszego statutu oraz uchwalonego przez siebie regulaminu.
2. 
Członkowie Rady wykonują swoje funkcje osobiście.
§  7. 
Do zadań Rady należy:
1)
wyrażanie opinii w sprawach, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy, oraz w innych sprawach przedstawionych Radzie przez Przewodniczącego Komitetu oraz Dyrektora;
2)
opiniowanie projektu regulaminu Narodowego Instytutu;
3)
zatwierdzanie regulaminów konkursów, o których mowa w art. 30 ust. 2 ustawy;
4)
wyrażanie zgody na rozporządzanie przez Dyrektora majątkiem Narodowego Instytutu o wartości powyżej kwoty 150 000 zł.
§  8. 
1. 
Przewodniczący Komitetu zwołuje i otwiera pierwsze posiedzenie Rady danej kadencji.
2. 
Pierwsze posiedzenie Rady danej kadencji odbywa się nie później niż w terminie 30 dni od dnia powołania wszystkich członków Rady.
3. 
Rada na pierwszym posiedzeniu uchwala regulamin, o którym mowa w art. 11 ust. 6 ustawy.
§  9. 
1. 
Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. 
Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady.
3. 
Zawiadomienie o posiedzeniu Rady przesyła się członkom Rady listem poleconym, pocztą elektroniczną, za pomocą faksu albo dostarcza się osobiście, co najmniej na 10 dni przed terminem posiedzenia Rady.
4. 
Z ważnych powodów termin, o którym mowa w ust. 3, może ulec skróceniu.
5. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3, określa:
1)
termin;
2)
miejsce posiedzenia;
3)
porządek obrad.
6. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3, nie jest wymagane, jeżeli na posiedzeniu Rady, na którym ustalono porządek i termin kolejnego posiedzenia, byli obecni wszyscy członkowie Rady i wyrazili na to zgodę.
7. 
W razie niemożności zwołania posiedzenia Rady przez Przewodniczącego Rady posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Komitetu.
8. 
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady posiedzeniom Rady przewodniczy wskazany przez Przewodniczącego Komitetu członek Rady.
9. 
W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, bez prawa głosu:
1)
Przewodniczący Komitetu;
2)
Dyrektor;
3)
zastępcy Dyrektora;
4)
osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
10. 
Z ważnych powodów posiedzenie Rady może być odwołane, po uprzednim zawiadomieniu członków Rady.
§  10. 
W sprawach wymagających niezwłocznego podjęcia uchwały przez Radę Przewodniczący Rady może zdecydować o podjęciu uchwały w drodze korespondencyjnego głosowania (tryb obiegowy). Z podjętej uchwały w trybie obiegowym sporządza się protokół zawierający stanowisko poszczególnych członków Rady.
§  11. 
1. 
Protokół z posiedzenia Rady sporządza protokolant wyznaczony przez Dyrektora spośród pracowników Narodowego Instytutu.
2. 
Protokół z posiedzenia Rady podpisuje osoba prowadząca posiedzenie Rady oraz protokolant.
3. 
Protokół przechowuje się w Narodowym Instytucie.
4. 
Projekt protokołu jest udostępniany członkom Rady z możliwością wnoszenia uwag do jego treści w terminie 7 dni roboczych od dnia przekazania pocztą elektroniczną.

Rozdział  3

Organizacja Narodowego Instytutu

§  12. 
1. 
W skład Narodowego Instytutu wchodzą:
1)
komórki organizacyjne właściwe do spraw:
a)
zarządzania programami wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, o których mowa w ustawie,
b)
sprawozdawczości organizacji pożytku publicznego,
c)
badań i analiz,
d)
komunikacji i promocji,
e)
organizacyjno-administracyjnych,
f)
prawnych,
g)
finansowo-księgowych;
2)
samodzielne stanowisko - główny księgowy Narodowego Instytutu.
2. 
Bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a-f, sprawują Dyrektor i zastępcy Dyrektora - na zasadach określonych w regulaminie organizacyjnym Narodowego Instytutu.
3. 
Bezpośredni nadzór nad komórką organizacyjną, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. g, sprawuje główny księgowy Narodowego Instytutu.
§  13. 
Sposób działania Narodowego Instytutu, w tym szczegółową strukturę organizacyjną, zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych oraz wykaz stanowisk pracy, określa regulamin Narodowego Instytutu nadawany przez Dyrektora.
§  14. 
Dyrektor może tworzyć samodzielne stanowiska pracy lub zespoły problemowe o charakterze stałym lub doraźnym, określając nazwę, skład osobowy zespołu, zakres zadań i tryb pracy.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.989

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Narodowemu Instytutowi Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.
Data aktu: 15/05/2018
Data ogłoszenia: 23/05/2018
Data wejścia w życie: 24/05/2018