Prowadzenie rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępnianie informacji z tego rejestru.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 27 grudnia 2018 r.
w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru

Na podstawie art. 52 ust. 10 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2022 r. poz. 905) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy sposób i tryb prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych, zwanego dalej "rejestrem", w tym uzyskiwania dostępu do rejestru;
2)
sposób współpracy Komisji Nadzoru Finansowego, zwanej dalej "organem nadzoru", i Polskiej Izby Ubezpieczeń, zwanej dalej "Izbą", w zakresie dotyczącym udzielania informacji określonych w art. 52 ust. 6 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej "ustawą";
3)
sposób udostępniania informacji z rejestru.
§  2. 
Rejestr składa się z następujących działów i rozdziałów:
1)
dział pierwszy - rejestr agentów:
a)
rozdział pierwszy - agenci ubezpieczeniowi,
b)
rozdział drugi - agenci oferujący ubezpieczenia uzupełniające;
2)
dział drugi - rejestr brokerów:
a)
rozdział pierwszy - brokerzy ubezpieczeniowi,
b)
rozdział drugi - brokerzy reasekuracyjni,
c)
rozdział trzeci - egzaminy dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych,
d)
rozdział czwarty - osoby zwolnione z egzaminów dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych oraz osoby, wobec których nie stosuje się warunku zdania tego egzaminu.
§  3. 
1. 
Dział pierwszy, rozdział pierwszy obejmuje:
1)
dane, o których mowa w art. 55 ust. 1 ustawy - w przypadku agentów ubezpieczeniowych będących osobami fizycznymi;
2)
dane, o których mowa w art. 55 ust. 2 ustawy - w przypadku agentów ubezpieczeniowych niebędących osobami fizycznymi;
3)
informacje, o których mowa w art. 55 ust. 3 ustawy - w przypadku agentów ubezpieczeniowych wykonujących działalność agencyjną na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej przez oddział lub w inny sposób niż przez oddział, w ramach swobody świadczenia usług.
2. 
Dział pierwszy, rozdział drugi obejmuje:
1)
dane, o których mowa w art. 55 ust. 1 ustawy - w przypadku agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające będących osobami fizycznymi;
2)
dane, o których mowa w art. 55 ust. 2 ustawy - w przypadku agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające niebędących osobami fizycznymi;
3)
informacje, o których mowa w art. 55 ust. 3 ustawy - w przypadku agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające wykonujących działalność agencyjną na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej przez oddział lub w inny sposób niż przez oddział, w ramach swobody świadczenia usług.
3. 
Dział drugi, rozdział pierwszy obejmuje:
1)
dane, o których mowa w art. 59 ust. 1 ustawy - w przypadku brokerów ubezpieczeniowych będących osobami fizycznymi;
2)
dane, o których mowa w art. 59 ust. 2 ustawy - w przypadku brokerów ubezpieczeniowych będących osobami prawnymi.
4. 
Dział drugi, rozdział drugi obejmuje:
1)
dane, o których mowa w art. 59 ust. 1 ustawy - w przypadku brokerów reasekuracyjnych będących osobami fizycznymi;
2)
dane, o których mowa w art. 59 ust. 2 ustawy - w przypadku brokerów reasekuracyjnych będących osobami prawnymi.
5. 
Dział drugi, rozdział trzeci obejmuje dane, o których mowa w art. 59 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy.
6. 
Dział drugi, rozdział czwarty obejmuje dane, o których mowa w art. 59 ust. 3 pkt 3 ustawy.
§  4. 
1. 
Pośrednikowi ubezpieczeniowemu organ nadzoru nadaje jeden, niepowtarzalny numer wpisu w rejestrze.
2. 
Wspólnikom i członkom zarządu, o których mowa w art. 19 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, oraz osobie wykonującej czynności agencyjne organ nadzoru nadaje niepowtarzalne numery wpisu w rejestrze.
3. 
Osoba wykonująca czynności agencyjne może występować w rejestrze wyłącznie jeden raz, niezależnie od liczby agentów ubezpieczeniowych, w imieniu których wykonuje czynności agencyjne.
4. 
Do wspólników i członków zarządu, o których mowa w art. 19 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  5. 
1. 
Po wykreśleniu pośrednika ubezpieczeniowego z rejestru zamieszcza się adnotację o wykreśleniu tego pośrednika z rejestru.
2. 
W przypadku wykreślenia z rejestru agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające na podstawie art. 84 ust. 2 pkt 2 ustawy w dziale pierwszym, w rozdziale odpowiednio pierwszym lub drugim zamieszcza się dodatkowo dane dotyczące daty i przyczyny wykreślenia z rejestru.
3. 
W przypadku wniosku, o którym mowa w art. 57 ust. 1 ustawy, w rejestrze w dziale pierwszym odpowiednio w rozdziale pierwszym lub drugim dokonuje się adnotacji o dacie wpływu tego wniosku do organu nadzoru.
4. 
Jeżeli w wyniku wykreślenia wpisu z rejestru lub zmiany wpisu w rejestrze osoba, o której mowa w art. 34 ust. 8 lub 9 ustawy, nie występuje w dziale drugim w rozdziale odpowiednio pierwszym lub drugim, wykreśla się ją z rozdziału czwartego tego działu w zakresie odpowiednim dla rozdziału, w którym przestała występować.
§  6. 
Organ nadzoru udostępnia Izbie z rejestru, w drodze teletransmisji, następujące dane:
1)
informację o rozwiązaniu z agentem ubezpieczeniowym lub agentem oferującym ubezpieczenia uzupełniające umowy agencyjnej z przyczyn określonych w art. 57 ust. 3 ustawy, obejmującą:
a)
firmę, pod którą agent ubezpieczeniowy lub agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające wykonuje działalność gospodarczą,
b)
numer wpisu w rejestrze, a także numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym,
c)
nazwę zakładu ubezpieczeń, który rozwiązał umowę agencyjną z agentem ubezpieczeniowym lub agentem oferującym ubezpieczenia uzupełniające,
d)
datę wpływu do organu nadzoru wniosku, o którym mowa w art. 57 ust. 1 ustawy,
e)
przyczynę rozwiązania umowy agencyjnej przez zakład ubezpieczeń;
2)
informacje, o których mowa w art. 57 ust. 4 i 5 ustawy.
§  7. 
1. 
Dane, o których mowa w art. 52 ust. 4 i 8 ustawy, są udostępniane za pośrednictwem strony internetowej organu nadzoru, po wypełnieniu formularza elektronicznego.
2. 
W formularzu elektronicznym należy podać żądane dane, w szczególności dane identyfikujące podmiot, którego dane mają być udostępnione.
3. 
Adres strony internetowej, pod którym jest udostępniany formularz elektroniczny, organ nadzoru publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej.
4. 
Wniosek o udzielenie informacji z rejestru, o których mowa w art. 52 ust. 5 i 9 ustawy, może być złożony:
1)
w formie pisemnej;
2)
na formularzu elektronicznym udostępnianym za pośrednictwem strony internetowej organu nadzoru.
5. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, jest kierowany do organu nadzoru i zawiera dane umożliwiające wyszukanie w rejestrze żądanych informacji.
6. 
Złożenie wniosku w sposób, o którym mowa w ust. 4 pkt 2:
1)
przez osobę fizyczną następuje za pośrednictwem formularza elektronicznego po dokonaniu uwierzytelnienia tej osoby za pomocą środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przy-łączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1797);
2)
przez podmiot inny niż osoba fizyczna wymaga:
a)
przedłożenia organowi nadzoru informacji o osobie uprawnionej do złożenia wniosku w imieniu tego podmiotu, obejmującej imię, nazwisko oraz numer PESEL osoby uprawnionej,
b)
uzyskania przez osobę uprawnioną dostępu do formularza elektronicznego po dokonaniu uwierzytelnienia tej osoby za pomocą środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
§  8. 
1. 
Wniosek o udzielenie informacji z rejestru, o których mowa w art. 52 ust. 6 ustawy, jest kierowany do Izby i może być złożony przez:
1)
zakład ubezpieczeń, na formularzu elektronicznym udostępnianym za pośrednictwem strony internetowej Izby, z zastosowaniem mechanizmów uwierzytelniania;
2)
przedsiębiorcę, którego informacja dotyczy, w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.
2. 
We wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy wskazać żądane informacje oraz następujące dane identyfikujące agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające, którego informacja dotyczy:
1)
firmę, pod którą agent ubezpieczeniowy lub agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające wykonuje działalność gospodarczą;
2)
numer wpisu w rejestrze, a także numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 stycznia 2019 r., z wyjątkiem § 7 ust. 4 pkt 2 i ust. 6, który wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2019 r. 2
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 września 2006 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (Dz. U. poz. 1316), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 105 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2018 r. poz. 2210 i 2243).

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2040 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępnianie informacji z tego rejestru.
Data aktu: 27/12/2018
Data ogłoszenia: 03/10/2022
Data wejścia w życie: 15/01/2019