Przepisy ogólne
Wymagania dla wag nieautomatycznych
- musi spełniać wymagania określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Procedury oceny zgodności
Zakres dokumentacji technicznej wag nieautomatycznych
Sposób oznakowania wag nieautomatycznych
Elementy deklaracji zgodności
Przepis przejściowy i końcowy
WYMAGANIA DLA WAG NIEAUTOMATYCZNYCH
1) zapewniać zachowanie właściwości metrologicznych wagi przy prawidłowym zainstalowaniu i prawidłowym użytkowaniu wagi w warunkach otoczenia, dla których jest przeznaczona;
2) umożliwiać dokonanie oceny zgodności wagi z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu;
3) umożliwiać umieszczenie na niej oznakowania zgodności CE, dodatkowego oznakowania metrologicznego i wymaganych oznaczeń.
2. Waga wskazuje wartość masy.
3. Waga elektroniczna:
1) w przypadku występowania zakłócenia:
a) nie wskazuje odchyleń znaczących albo
b) automatycznie wykrywa odchylenia znaczące i je wykazuje;
2) w przypadku automatycznego wykrycia odchylenia znaczącego, włącza optyczny lub akustyczny sygnał ostrzegawczy, trwający do czasu podjęcia przez operatora czynności umożliwiających prawidłowe działania wagi albo ustąpienia odchylenia.
4. Wymagania, o których mowa w ust. 1-3, waga musi spełniać trwale w przewidywanym okresie jej użytkowania.
5. Elektroniczne urządzenia cyfrowe stosowane w wadze muszą zapewniać odpowiednią kontrolę:
1) prawidłowego wykonywania pomiarów;
2) urządzenia wskazującego;
3) zapamiętywania i przekazywania danych.
6. Waga elektroniczna przy automatycznym wykryciu znaczącego błędu trwałości włącza optyczny lub akustyczny sygnał ostrzegawczy, trwający do czasu podjęcia przez operatora czynności umożliwiających prawidłowe działania wagi albo ustąpienia błędu.
7. Urządzenie podłączone przez odpowiedni interfejs do wagi elektronicznej nie może wpływać na właściwości metrologiczne wagi.
8. Waga nie może mieć właściwości umożliwiających jej nieuczciwe użytkowanie.
9. Wymaganie, o którym mowa w ust. 8, ogranicza możliwość niewłaściwego użycia wagi, które jest niezamierzone.
10. Części składowe wagi, które nie mogą być odłączane lub regulowane przez operatora, zabezpiecza się przed odłączeniem i regulowaniem.
11. Wskazania wagi muszą być dokładne, jednoznaczne i niewprowadzające w błąd, a urządzenie wskazujące musi umożliwiać łatwy odczyt wskazań w normalnych warunkach użytkowania wagi.
12. Wskazania wag wyrażone są w legalnych jednostkach miary masy, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1069, z późn. zm.).
13. Wskazania powyżej obciążenia maksymalnego powiększonego o wartość równą wartości dziewięciu działek legalizacyjnych nie są możliwe.
14. Pomocnicze urządzenia wskazujące mogą być stosowane wyłącznie do wskazania na prawo od znaku dziesiętnego.
15. Urządzenie wskazujące z większą rozdzielczością może być używane tylko czasowo i podczas jego działania nie jest możliwe drukowanie.
16. Waga może wskazywać dodatkowe wartości, jeżeli zapewnione jest ich odróżnienie od wskazań wyników ważenia.
17. Wskazania na wydrukach muszą być poprawne, właściwie identyfikowalne i jednoznaczne, a wydruki muszą być wyraźne, czytelne, nieusuwalne i trwałe.
18. W przypadku gdy jest to konieczne do prawidłowego ustawienia wagi, waga musi posiadać:
1) urządzenie poziomujące do ustawiania wagi w jej pozycji odniesienia;
2) wskaźnik poziomu o czułości wystarczającej do prawidłowego ustawienia wagi.
19. Waga może posiadać:
1) urządzenia zerujące do dokładnego zerowania;
2) jedno lub więcej urządzeń tarujących, których działanie zapewnia dokładne zerowanie i prawidłowe ważenie netto;
3) urządzenie zadające tarę, którego działanie zapewnia poprawne wyznaczenie obliczonej wartości netto.
20. Działanie urządzenia zerującego, o którym mowa w ust. 19 pkt 1, nie może powodować nieprawidłowych wyników pomiarów.
21. Waga o obciążeniu maksymalnym nie większym niż 100 kg stosowana przy sprzedaży konsumenckiej dodatkowo:
1) musi wskazywać wszystkie podstawowe informacje o ważeniu, a waga wskazująca należność wyraźnie wskazuje dokładną wartość obliczonej należności za nabywany produkt;
2) musi posiadać zabezpieczenie przed nieprawidłowym obliczeniem należności, w przypadku nieprawidłowego działania wagi;
3) nie może mieć właściwości, które mogą powodować, bezpośrednie lub pośrednie wskazania, których zrozumienie nie jest łatwe i proste;
4) nie może posiadać:
a) pomocniczego urządzenia wskazującego,
b) urządzenia wskazującego z większą rozdzielczością;
5) może posiadać urządzenia dodatkowe inne niż te, o których mowa w pkt 4, pod warunkiem, że urządzenia te nie mogą powodować nieuczciwego użytkowania wagi.
22. Waga kalkulacyjna o obciążeniu maksymalnym nie większym niż 100 kg stosowana przy sprzedaży konsumenckiej dodatkowo:
1) musi wskazywać podstawowe informacje o ważeniu przez czas wystarczający do prawidłowego ich odczytania przez konsumenta;
2) poza ważeniem poszczególnych produktów i obliczaniem należności, może wykonywać inne funkcje, jeżeli wskazania na wydrukach związane z ważeniem są wyraźne, jednoznaczne oraz czytelnie rozmieszczone na paragonach lub innych dokumentach wydawanych konsumentowi.
23. Na wadze wykonanej w sposób podobny do wagi, o której mowa w ust. 21 i 22, która nie spełnia wymagań określonych w ust. 21 i 22, umieszcza się w pobliżu urządzenia wskazującego trwałe oznaczenie o treści: "Waga nie może być stosowana przy sprzedaży konsumenckiej".
24. Waga etykietująca:
1) musi spełniać wymagania, o których mowa w ust. 21 i 22;
2) uniemożliwia drukowanie etykiety cenowej, jeżeli masa ważonego ładunku jest niższa niż obciążenie minimalne.
25. Waga zasilana z baterii:
1) sygnalizuje spadek napięcia poniżej wymaganej wartości minimalnej;
2) w przypadku zmniejszenia napięcia poniżej wymaganej wartości minimalnej, działa prawidłowo albo wyłącza się automatycznie.
26. Oznakowania i oznaczenia wagi muszą być widoczne w zwykłym położeniu pracy wagi.
27. Usunięcie oznakowań i oznaczeń wagi nie może być możliwe bez ich uszkodzenia.
28. Ustala się cztery klasy dokładności wag:
1) I - specjalna;
2) II - wysoka;
3) III - średnia;
4) IIII - zwykła.
29. Charakterystyki klas dokładności wag określa tabela nr 1.
Tabela nr 1
Charakterystyki klas dokładności wag
Klasa |
Wartość działki legalizacyjnej (e) |
Obciążenie minimalne (Min)1) |
Liczba działek legalizacyjnych (n = Max/e) |
|
wartość minimalna | wartość minimalna | wartość maksymalna | ||
I | 0,001 g ≤ e | 100 e (d)2) | 50 000 | - |
II | 0,001 g ≤ e ≤ 0,05 g | 20 e (d)2) | 100 | 100 000 |
0,1g ≤ e | 50 e (d)2) | 5 000 | 100 000 | |
III | 0,1 g ≤ e ≤ 2 g | 20 e | 100 | 10 000 |
5 g ≤ e | 20 e | 500 | 10 000 | |
IIII | 5 g ≤ e | 10 e | 100 | 1 000 |
1) Obciążenie minimalne jest zmniejszone do 5 e dla wag klasy II i III stosowanych do określania opłat według taryf pocztowych. | ||||
2) Dla wag o jednym zakresie ważenia posiadających pomocnicze urządzenie wskazujące. |
30. Wartość działki elementarnej i wartość działki legalizacyjnej wagi jest wyrażana w postaci: 1 x 10k, 2 x 10k lub 5 x 10k jednostek miary masy, gdzie k jest dowolną liczbą całkowitą lub zerem.
31. Wartość działki legalizacyjnej wagi posiadającej pomocnicze urządzenie wskazujące:
1) wynosi 1 x 10k g, gdzie k jest dowolną liczbą całkowitą lub zerem, i
2) zawiera się w przedziale: d < e ≤ 10 d.
32. Wartość działki legalizacyjnej wagi klasy dokładności I posiadającej pomocnicze urządzenie wskazujące, której wartość działki elementarnej jest mniejsza niż 10-4 g, wynosi 10-3 g.
33. Wartość działki elementarnej wagi, która nie posiada pomocniczego urządzenia wskazującego, jest równa wartości działki legalizacyjnej.
34. Wagi mogą być:
1) z jednym zakresem ważenia, w tym wielodziałkowe;
2) z wieloma zakresami ważenia.
35. Waga z jednym zakresem ważenia posiadająca pomocnicze urządzenie wskazujące musi być wagą klasy dokładności I lub II.
36. Dolną granicę obciążenia minimalnego dla wag, o których mowa w ust. 35, ustala się przez zastąpienie w kolumnie 3 tabeli nr 1, działki legalizacyjnej (e) działką elementarną (d).
37. Obciążenie maksymalne wagi, o której mowa w ust. 35, klasy dokładności I, której wartość działki elementarnej jest mniejsza niż 10-4 g, może być mniejsze niż 50 000 e.
38. Waga wielozakresowa musi posiadać wyraźne oznaczenie zakresów ważenia.
39. Klasę dokładności każdego zakresu ważenia wagi wielozakresowej określa się zgodnie z tabelą nr 1.
40. Jeżeli zakresy ważenia wagi wielozakresowej należą do różnych klas dokładności, waga ta musi spełniać wymagania klasy dokładności, której wymagania są najbardziej dokładne.
41. Waga wielodziałkowa nie może posiadać pomocniczego urządzenia wskazującego.
42. Każdy podzakres ważenia wagi wielodziałkowej jest określony przez:
1) wartość działki legalizacyjnej - ei, gdzie e(i+1) > ei,
2) obciążenie maksymalne - Maxi, gdzie Maxr = Max,
3) obciążenie minimalne - Mini, gdzie Mini = Max(i-1) i Min1 = Min
gdzie:
i - oznacza numer podzakresu w postaci i = 1, 2, ... r,
r - jest liczbą podzakresów.
43. Obciążenia w wadze wielodziałkowej są obciążeniami netto, niezależnie od wartości zastosowanej tary.
44. Wszystkie podzakresy ważenia wag wielodziałkowych należą do jednej z klas określonych w tabeli nr 2, która stanowi równocześnie klasę dokładności wagi.
Tabela nr 2
Charakterystyki podzakresów ważenia wag wielodziałkowych
Klasa |
Wartość działki legalizacyjnej (e) |
Obciążenie minimalne (Min) | Liczba działek legalizacyjnych | |
wartość minimalna | wartość minimalna1) (n = Мaхi/e(i+1)) |
wartość maksymalna (n = Maxi/ei) |
||
I | 0,001 g ≤ ei | 100 e1 | 50 000 | - |
II | 0,001 g ≤ ei ≤ 0,05 g | 20 e1 | 5 000 | 100 000 |
0,1 g ≤ ei | 50 e1 | 5 000 | 100 000 | |
III | 0,1 g ≤ ei | 20 e1 | 500 | 10 000 |
IIII | 5g ≤ ei | 10 e1 | 50 | 1 000 |
1) Dla i = r stosuje się odpowiednią kolumnę tabeli nr 1, gdzie e jest zastąpione przez er. |
45. Błąd wskazania wagi przy dokonywaniu oceny zgodności nie może przekraczać błędu granicznego dopuszczalnego określonego w tabeli nr 3.
Tabela nr 3
Błędy graniczne dopuszczalne wag
Obciążenie m | Błąd graniczny dopuszczalny | |||
klasa I | klasa II | klasa III | klasa IIII | |
0 ≤ m ≤ 50 000 e | 0 ≤ m ≤ 5 000 e | 0 ≤ m ≤ 500 e | 0 ≤ m ≤ 50 e | ±0,5 e |
50 000 e < m ≤ 200 000 e |
5 000 e < m ≤ 20 000 e |
500 e < m ≤ 2 000 e | 50 e < m ≤ 200 e | ±1,0 e |
200 000 e < m |
20 000 e < m ≤ 100 000 e |
2 000 e < m ≤ 10 000 e |
200 e < m ≤ 1 000 e | ±1,5 e |
46. W przypadku wskazania cyfrowego błąd wskazania wagi uwzględnia błąd zaokrąglenia.
47. Błędy graniczne dopuszczalne wagi odnoszą się do wartości netto i tary dla wszystkich możliwych obciążeń, z wyłączeniem ustawionych wstępnie wartości tary.
48. Błąd wskazania wagi w użytkowaniu jest równy dwukrotnej wartości błędu granicznego dopuszczalnego określonego w tabeli nr 3.
49. Wyniki ważenia wagi muszą być:
1) powtarzalne i możliwe do odtworzenia przy użyciu innych urządzeń wskazujących oraz przy stosowaniu innych metod równoważenia;
2) niewrażliwe na zmiany położenia obciążenia na nośni ładunku.
50. Waga musi reagować na małe zmiany obciążenia.
51. Wagi klasy dokładności II, III i IIII, które mogą być używane w położeniu pochylonym, muszą być niewrażliwe na taki stopień pochylenia, jaki może wystąpić w normalnych warunkach użytkowania wagi.
52. Waga musi spełniać wymagania, o których mowa w ust. 45-50:
1) w zakresie temperatury użytkowania określonej przez producenta wagi, przy czym wartość przedziału tego zakresu nie powinna być mniejsza niż:
a) 5°C dla wag klasy dokładności I,
b) 15°C dla wag klasy dokładności II,
c) 30°C dla wag klasy dokładności III i IIII;
2) w zakresie wahań napięcia zasilania w normalnych granicach wahań - w przypadku wag zasilanych napięciem o częstotliwości sieciowej;
3) w warunkach dużej wilgotności względnej przy górnej granicy zakresu temperatury użytkowania wagi - w przypadku wag elektronicznych, z wyłączeniem wag klasy dokładności I i II, których wartość działki legalizacyjnej jest mniejsza niż 1 g.
53. Jeżeli producent wagi nie określił zakresu temperatury użytkowania wagi, waga musi spełniać wymagania, o których mowa w ust. 45-50, w zakresie temperatur od -10°C do 40°C.
54. Długotrwałe obciążenie wagi klasy dokładności II, III i IIII może wpływać w sposób pomijalny na wskazania przy obciążeniu lub na wskazanie zera bezpośrednio po usunięciu obciążenia.
55. W warunkach innych niż określone w ust. 52 i 53 waga musi działać prawidłowo albo wyłącza się automatycznie.
PROCEDURY OCENY ZGODNOŚCI
Badanie typu UE (moduł B)
2. Badanie typu UE może być przeprowadzone w jeden z poniższych sposobów:
1) badanie wzoru egzemplarza wagi reprezentatywnego dla przewidywanej produkcji wagi (typ produkcji);
2) ocenę adekwatności projektu technicznego wagi przez analizę dokumentacji technicznej i dowodów potwierdzających, o których mowa w ust. 4 pkt 3 i 5, oraz badania reprezentatywnych dla przewidywanej produkcji wzorów jednej lub większej liczby istotnych części wagi (połączenie typu produkcji i typu projektu);
3) ocenę adekwatności projektu technicznego wagi przez analizę dokumentacji technicznej i dowodów potwierdzających, o których mowa w ust. 4 pkt 3 i 5, bez badania wzorów (typ projektu).
3. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel składa w wybranej przez siebie jednostce notyfikowanej wniosek o przeprowadzenie badania typu UE.
4. Wniosek o przeprowadzenie badania typu UE zawiera:
1) nazwę i adres producenta oraz, jeżeli wniosek jest składany przez upoważnionego przedstawiciela, jego nazwę albo imię i nazwisko oraz adres;
2) pisemne oświadczenie, że taki sam wniosek nie został złożony w innej jednostce notyfikowanej;
3) dokumentację techniczną;
4) wzory reprezentatywne dla przewidywanej produkcji;
5) dowody potwierdzające adekwatność technicznego rozwiązania projektowego.
5. Jednostka notyfikowana może żądać dodatkowych wzorów reprezentatywnych dla przewidywanej produkcji, jeżeli jest to konieczne do przeprowadzenia badań.
6. Dowody, o których mowa w ust. 4 pkt 5, określają wszystkie dokumenty, które zastosowano, w szczególności w przypadku gdy nie zastosowano w całości odpowiednich norm zharmonizowanych lub dokumentów normatywnych. Dowody obejmują, w stosownych przypadkach, wyniki badań przeprowadzonych zgodnie z innymi odpowiednimi specyfikacjami technicznymi przez odpowiednie laboratorium producenta lub przez inne laboratorium badawcze w jego imieniu i na jego odpowiedzialność.
7. Jednostka notyfikowana w przypadku:
1) wagi - bada dokumentację techniczną i dowody potwierdzające adekwatność technicznego rozwiązania projektowego, w celu dokonania oceny adekwatności projektu technicznego wagi;
2) wzorów wagi albo jej istotnych części:
a) sprawdza, czy wzory zostały wyprodukowane zgodnie z dokumentacją techniczną oraz określa części wagi zaprojektowane zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami odpowiednich norm zharmonizowanych, jak również części wagi, które zaprojektowano zgodnie z innymi odpowiednimi specyfikacjami technicznymi,
b) przeprowadza lub zleca przeprowadzenie właściwych badań i sprawdzeń, w celu ustalenia, czy producent prawidłowo zastosował normy zharmonizowane, w przypadku gdy producent zastosował rozwiązania określone w odpowiednich normach zharmonizowanych,
c) przeprowadza lub zleca przeprowadzenie właściwych badań i sprawdzeń, w celu ustalenia, czy rozwiązania przyjęte przez producenta stosującego inne odpowiednie specyfikacje techniczne spełniają wymagania określone w rozporządzeniu, w przypadku gdy rozwiązania określone w odpowiednich normach zharmonizowanych nie zostały zastosowane przez producenta,
d) uzgadnia z wnioskodawcą miejsce przeprowadzenia badań i sprawdzeń.
8. Jednostka notyfikowana sporządza raport oceniający, który zawiera opis działań podjętych zgodnie z ust. 7 i ich wyniki. Jednostka notyfikowana może udostępniać treść raportu, w całości lub części, tylko za zgodą producenta. Zgoda producenta nie jest konieczna w przypadku udostępnienia raportu dla właściwego ministra, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. poz. 542), zwanej dalej "ustawą".
9. Jeżeli typ spełnia wymagania określone w rozporządzeniu, jednostka notyfikowana sporządza certyfikat badania typu UE i przekazuje go wnioskodawcy.
10. Certyfikat badania typu UE zawiera:
1) nazwę i adres producenta;
2) wnioski z badań;
3) warunki jego ważności, jeżeli jest to niezbędne;
4) dane niezbędne do identyfikacji zatwierdzonego typu;
5) wykaz załączników.
11. Certyfikat badania typu UE i jego załączniki zawierają wszystkie istotne informacje umożliwiające przeprowadzenie sprawdzenia zgodności wytworzonych wag ze zbadanym typem oraz kontrolę wag w użytkowaniu.
12. Certyfikat badania typu UE jest ważny przez okres 10 lat od dnia jego wydania, przy czym ważność ta może być przedłużana o kolejne okresy dziesięcioletnie.
13. Jeżeli w projekcie wagi dokonano zasadniczych zmian, w tym wynikających z zastosowania nowej technologii, ważność certyfikatu badania typu UE może być ograniczona do dwóch lat i przedłużona o trzy lata.
14. Jeżeli typ nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu, jednostka notyfikowana odmawia wydania certyfikatu badania typu UE oraz informuje o tym wnioskodawcę, podając szczegółowe uzasadnienie odmowy.
15. Jednostka notyfikowana analizuje wszystkie zmiany w powszechnie uznanym stanie wiedzy technicznej wskazujące, że zatwierdzony typ może nie spełniać mających zastosowanie wymagań określonych w rozporządzeniu, oraz ustala, czy zmiany takie wymagają dalszego badania. Jeżeli zmiany te wymagają takiego badania, jednostka notyfikowana informuje o tym producenta.
16. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel informuje jednostkę notyfikowaną, która wydała certyfikat badania typu UE, o wszystkich modyfikacjach zatwierdzonego typu wagi, które mogą wpłynąć na zgodność wagi z wymaganiami lub warunkami ważności certyfikatu.
17. Wprowadzenie zmian do zatwierdzonego typu wymaga dodatkowego zatwierdzenia sporządzanego jako uzupełnienie do wydanego certyfikatu badania typu UE.
18. Jednostka notyfikowana informuje właściwego ministra, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, o wydanych certyfikatach badania typu UE i ich uzupełnieniach oraz o cofniętych certyfikatach badania typu UE.
19. Jednostka notyfikowana okresowo lub na żądanie właściwego ministra, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, udostępnia wykaz certyfikatów badania typu UE i ich uzupełnieniach, których wydania odmówiono, które zawieszono lub poddano innym ograniczeniom.
20. Jednostka notyfikowana informuje pozostałe jednostki notyfikowane o:
1) przypadkach odmowy wydania certyfikatu badania typu UE lub ich uzupełnieniach;
2) cofniętych certyfikatach badania typu UE;
3) zawieszonych certyfikatach badania typu UE;
4) certyfikatach badania typu UE, które poddano innym ograniczeniom.
21. Jednostka notyfikowana na żądanie pozostałych jednostek notyfikowanych informuje o wydanych certyfikatach badania typu UE lub ich uzupełnieniach.
22. Komisja Europejska, państwa członkowskie i pozostałe jednostki notyfikowane mogą na żądanie otrzymać kopie certyfikatów badania typu UE i ich uzupełnień. Na żądanie Komisja Europejska i państwa członkowskie mogą otrzymać kopię dokumentacji technicznej oraz wyniki badań przeprowadzonych przez jednostkę notyfikowaną.
23. Jednostka notyfikowana przechowuje kopię certyfikatu badania typu UE, załączników i uzupełnień certyfikatu, a także dokumentów technicznych, w tym dokumentacji przedstawionej przez producenta, przez okres ważności certyfikatu badania typu UE.
24. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje kopię certyfikatu badania typu UE, załączniki i uzupełnienia do niego wraz z dokumentacją techniczną, dla celów kontrolnych, przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu.
Zgodność z typem na podstawie zapewnienia jakości procesu produkcji (moduł D)
2. Producent stosuje zatwierdzony system jakości w zakresie produkcji, kontroli wyprodukowanych produktów i badań wag zgodnie z ust. 3-18, oraz podlega nadzorowi, o którym mowa w ust. 19-24.
3. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel składa w wybranej przez siebie jednostce notyfikowanej wniosek o ocenę systemu jakości dla wag.
4. Wniosek o ocenę systemu jakości zawiera:
1) nazwę i adres producenta oraz, w przypadku wniosku składanego przez upoważnionego przedstawiciela, dodatkowo jego nazwę albo imię i nazwisko oraz adres;
2) oświadczenie, że taki sam wniosek nie został złożony w innej jednostce notyfikowanej;
3) informacje dotyczące przewidywanej kategorii wagi;
4) dokumentację dotyczącą systemu jakości;
5) dokumentację techniczną dotyczącą zatwierdzonego typu oraz kopię certyfikatu badania typu UE.
5. System jakości zapewnia zgodność wag z typem opisanym w certyfikacie badania typu UE oraz z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, które dotyczą tych wag.
6. Wszystkie elementy systemu, wymagania i postanowienia przyjęte przez producenta są udokumentowane w sposób systematyczny i uporządkowany, w formie pisemnych polityk, procedur i instrukcji.
7. Dokumentacja systemu jakości umożliwia spójną interpretację programów i planów jakości, ksiąg jakości i zapisów dotyczących jakości.
8. Dokumentacja systemu jakości w szczególności zawiera opisy:
1) celów jakości i struktury organizacyjnej oraz zakresu odpowiedzialności i uprawnień kierownictwa w odniesieniu do jakości produktu;
2) odpowiednich technik, procesów i systematycznych działań w zakresie produkcji, kontroli jakości i zapewnienia jakości, które będą stosowane;
3) badań i sprawdzeń, które będą przeprowadzane przed wytworzeniem wagi, w trakcie oraz po zakończeniu procesu produkcji, oraz częstość ich przeprowadzania;
4) zapisów dotyczących jakości, takich jak: protokoły z kontroli i wyniki badań, danych dotyczących wzorcowań, protokołów dotyczących kwalifikacji odpowiednich pracowników;
5) metod monitorowania osiągania wymaganej jakości produktu oraz skuteczności funkcjonowania systemu jakości.
9. Jednostka notyfikowana ocenia system jakości w celu stwierdzenia, czy spełnia on wymagania, o których mowa w ust. 5-8.
10. Jednostka notyfikowana uznaje, że oceniany system jakości jest zgodny z wymaganiami, o których mowa w ust. 5-8, w odniesieniu do części systemu jakości zgodnych z właściwymi specyfikacjami normy zharmonizowanej.
11. Zespół oceniający system jakości posiada doświadczenie w zakresie systemów zarządzania jakością. W skład zespołu oceniającego wchodzi co najmniej jedna osoba posiadająca doświadczenie z zakresu oceny w dziedzinie danej wagi i technologii danej wagi oraz znajomość wymagań określonych w rozporządzeniu, które dotyczą danej wagi.
12. Ocena systemu jakości obejmuje wizytę oceniającą u producenta.
13. Zespół oceniający dokonuje przeglądu dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 4 pkt 5, w celu sprawdzenia zdolności producenta do zidentyfikowania odpowiednich wymagań określonych w rozporządzeniu oraz do przeprowadzenia koniecznych badań w celu zapewnienia zgodności wagi z tymi wymaganiami.
14. Po zakończeniu oceny systemu jakości jednostka notyfikowana informuje producenta o podjętej decyzji dotyczącej dokonanej oceny. W informacji zamieszcza się wnioski z oceny wraz z uzasadnieniem decyzji.
15. Producent wykonuje zobowiązania wynikające z zatwierdzonego systemu jakości i zapewnia jego utrzymanie w taki sposób, aby był on adekwatny i skuteczny.
16. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel informuje jednostkę notyfikowaną, która zatwierdziła system jakości, o wszystkich zamierzonych zmianach systemu jakości.
17. Jednostka notyfikowana ocenia zmiany, o których mowa w ust. 16, i decyduje, czy zmieniony system jakości nadal będzie spełniać wymagania, o których mowa w ust. 5-8, czy też jest wymagana jego ponowna ocena.
18. Jednostka notyfikowana informuje producenta o decyzji, o której mowa w ust. 17. W informacji jednostka notyfikowana zamieszcza wnioski z oceny wraz z uzasadnieniem decyzji.
19. Celem nadzoru wykonywanego przez jednostkę notyfikowaną jest zapewnienie, że producent właściwie wykonuje zobowiązania wynikające z zatwierdzonego systemu jakości.
20. Producent, w celu dokonania oceny, umożliwia jednostce notyfikowanej dostęp do stanowisk produkcji, kontroli, badania i przechowywania wag oraz przekazuje wszystkie niezbędne informacje, w tym:
1) dokumentację systemu jakości;
2) zapisy dotyczące jakości, takie jak: protokoły kontroli i wyniki badań, dane dotyczące wzorcowań oraz protokoły dotyczące kwalifikacji odpowiednich pracowników.
21. Jednostka notyfikowana przeprowadza u producenta okresowo audyty w celu sprawdzenia, czy utrzymuje on i stosuje system jakości. Jednostka notyfikowana przekazuje producentowi raporty z przeprowadzonych audytów.
22. Jednostka notyfikowana może przeprowadzać u producenta niezapowiedziane wizytacje.
23. Podczas wizytacji, o których mowa w ust. 22, jednostka notyfikowana może, jeżeli jest to konieczne, przeprowadzać badania wagi lub zlecać ich przeprowadzenie, w celu sprawdzenia, czy producent utrzymuje i stosuje system jakości.
24. Jednostka notyfikowana przekazuje producentowi protokoły wizytacji i przeprowadzonych badań, jeżeli były wykonywane.
25. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel umieszcza oznakowanie CE oraz dodatkowe oznakowanie metrologiczne, a także na odpowiedzialność jednostki notyfikowanej, o której mowa w ust. 3, jej numer identyfikacyjny na każdym egzemplarzu wagi zgodnym z typem opisanym w certyfikacie badania typu UE oraz spełniającym wymagania określone w rozporządzeniu, które dotyczą tej wagi.
26. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności dla każdego modelu wagi. Deklaracja zgodności identyfikuje model wagi, dla którego została sporządzona.
27. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje deklarację zgodności do celów kontroli, przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu. Kopię deklaracji zgodności udostępnia się na żądanie organów kontroli.
28. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu, do celów kontroli:
1) dokumentację, o której mowa w ust. 4;
2) dokumentację zatwierdzonych zmian systemu jakości;
3) decyzje, raporty i protokoły jednostki notyfikowanej, o których mowa w ust. 18, 21 i 24.
29. Jednostka notyfikowana informuje właściwego ministra, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, o wydanych i cofniętych zatwierdzeniach systemów jakości.
30. Jednostka notyfikowana okresowo lub na żądanie właściwego ministra, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, udostępnia wykaz zatwierdzonych systemów jakości, których wydania odmówiono, które zawieszono lub poddano innym ograniczeniom.
Zapewnienie jakości procesu produkcji (moduł D1)
2. Producent sporządza dokumentację techniczną.
3. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje dokumentację techniczną, dla celów kontrolnych, przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu.
4. Producent stosuje zatwierdzony system jakości w zakresie produkcji, kontroli wytworzonych wag i badań wag zgodnie z ust. 5 i 6, oraz podlega nadzorowi, o którym mowa w ust. 21-26.
5. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel składa w wybranej przez siebie jednostce notyfikowanej wniosek o ocenę systemu jakości dla wag.
6. Wniosek o ocenę systemu jakości zawiera:
1) nazwę i adres producenta oraz, w przypadku wniosku składanego przez upoważnionego przedstawiciela, dodatkowo jego nazwę albo imię i nazwisko oraz adres;
2) oświadczenie, że taki sam wniosek nie został złożony w innej jednostce notyfikowanej;
3) informacje dotyczące przewidywanej kategorii wagi;
4) dokumentację dotyczącą systemu jakości;
5) dokumentację techniczną, o której mowa w ust. 2.
7. System jakości zapewnia zgodność wag z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, które dotyczą tych wag.
8. Wszystkie elementy systemu, wymagania i postanowienia przyjęte przez producenta są udokumentowane w sposób systematyczny i uporządkowany, w formie pisemnych polityk, procedur i instrukcji.
9. Dokumentacja systemu jakości umożliwia spójną interpretację programów i planów jakości, ksiąg jakości i zapisów dotyczących jakości.
10. Dokumentacja systemu jakości w szczególności zawiera opisy:
1) celów jakości i struktury organizacyjnej oraz zakresu odpowiedzialności i uprawnień kierownictwa w odniesieniu do jakości produktu;
2) odpowiednich technik, procesów i systematycznych działań w zakresie produkcji, kontroli jakości i zapewnienia jakości, które będą stosowane;
3) badań i prób, które będą przeprowadzane przed wyprodukowaniem wagi, w trakcie oraz po zakończeniu procesu produkcji, oraz częstość ich przeprowadzania;
4) zapisów dotyczących jakości, takich jak: protokoły z kontroli i wyniki badań, danych dotyczących wzorcowań, protokołów dotyczących kwalifikacji odpowiednich pracowników;
5) metod monitorowania osiągania wymaganej jakości produktu oraz skuteczności funkcjonowania systemu jakości.
11. Jednostka notyfikowana ocenia system jakości w celu stwierdzenia, czy spełnia on wymagania, o których mowa w ust. 7-10.
12. Jednostka notyfikowana uznaje, że oceniany system jakości jest zgodny z wymaganiami, o których mowa w ust. 7-10, w odniesieniu do części systemu jakości zgodnych z właściwymi specyfikacjami normy zharmonizowanej.
13. Zespół oceniający system jakości posiada doświadczenie w zakresie systemów zarządzania jakością. W skład zespołu oceniającego wchodzi co najmniej jedna osoba posiadająca doświadczenie z zakresu oceny w dziedzinie danej wagi i technologii danej wagi oraz znajomość wymagań określonych w rozporządzeniu, które dotyczą danej wagi.
14. Ocena systemu jakości obejmuje wizytę oceniającą u producenta.
15. Zespół oceniający dokonuje przeglądu dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 2, w celu sprawdzenia zdolności producenta do zidentyfikowania odpowiednich wymagań określonych w rozporządzeniu oraz do przeprowadzenia koniecznych badań w celu zapewnienia zgodności wagi z tymi wymaganiami.
16. Po zakończeniu oceny systemu jakości jednostka notyfikowana informuje producenta o podjętej decyzji dotyczącej dokonanej oceny. W informacji zamieszcza się wnioski z oceny wraz z uzasadnieniem decyzji.
17. Producent wykonuje zobowiązania wynikające z zatwierdzonego systemu jakości i zapewnia jego utrzymanie w taki sposób, aby był on adekwatny i skuteczny.
18. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel informuje jednostkę notyfikowaną, która zatwierdziła system jakości, o wszystkich zamierzonych zmianach systemu jakości.
19. Jednostka notyfikowana ocenia proponowane zmiany i decyduje, czy zmieniony system jakości nadal będzie spełniać wymagania, o których mowa w ust. 7-10, czy też jest wymagana jego ponowna ocena.
20. Jednostka notyfikowana informuje producenta o podjętej decyzji dotyczącej dokonanej oceny. W informacji jednostka notyfikowana zamieszcza wnioski z oceny wraz z uzasadnieniem decyzji.
21. Celem nadzoru wykonywanego przez jednostkę notyfikowaną jest zapewnienie, że producent właściwie wykonuje zobowiązania wynikające z zatwierdzonego systemu jakości.
22. Producent, w celu dokonania oceny, umożliwia jednostce notyfikowanej dostęp do stanowisk produkcji, kontroli, badania i przechowywania wag oraz przekazuje wszystkie niezbędne informacje, w tym:
1) dokumentację systemu jakości;
2) dokumentację technicznej, o której mowa w ust. 2;
3) zapisy dotyczące jakości, takie jak: protokoły kontroli i wyniki badań, dane dotyczące wzorcowań oraz protokoły dotyczące kwalifikacji odpowiednich pracowników.
23. Jednostka notyfikowana przeprowadza u producenta okresowo audyty w celu sprawdzenia, czy utrzymuje on i stosuje system jakości. Jednostka notyfikowana przekazuje producentowi raporty z przeprowadzonych audytów.
24. Jednostka notyfikowana może przeprowadzać u producenta niezapowiedziane wizytacje.
25. Podczas wizytacji, o której mowa w ust. 24, jednostka notyfikowana może, jeżeli jest to konieczne, przeprowadzać badania wagi lub zlecać ich przeprowadzenie, w celu sprawdzenia, czy producent utrzymuje i stosuje system jakości.
26. Jednostka notyfikowana przekazuje producentowi protokoły wizytacji i przeprowadzonych badań, jeżeli były wykonywane.
27. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel umieszcza oznakowanie CE oraz dodatkowe oznakowanie metrologiczne, a także na odpowiedzialność jednostki notyfikowanej, o której mowa w ust. 5, jej numer identyfikacyjny na każdym egzemplarzu wagi spełniającym wymagania określone w rozporządzeniu, które dotyczą tej wagi.
28. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności dla każdego modelu wagi. Deklaracja zgodności identyfikuje model wagi, dla którego została sporządzona.
29. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje deklarację zgodności do celów kontroli, przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu. Kopię deklaracji zgodności udostępnia się na żądanie organów kontroli.
30. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu, do celów kontroli:
1) dokumentację, o której mowa w ust. 6;
2) dokumentację zatwierdzonych zmian systemu jakości;
3) decyzje, raporty i protokoły jednostki notyfikowanej, o których mowa w ust. 19, 23 i 26.
31. Jednostka notyfikowana informuje właściwego ministra, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, o wydanych i cofniętych zatwierdzeniach systemów jakości.
32. Jednostka notyfikowana okresowo lub na żądanie właściwego ministra, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, udostępnia wykaz zatwierdzonych systemów jakości, których wydania odmówiono, które zawieszono lub poddano innym ograniczeniom.
Zgodność z typem na podstawie weryfikacji wyrobu (moduł F)
2. Producent podejmuje niezbędne działania, aby proces produkcji i jego monitorowanie zapewniały zgodność wyprodukowanych wag z typem opisanym w certyfikacie badania typu UE i z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, które dotyczą tych wag.
3. Jednostka notyfikowana wybrana przez producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela przeprowadza odpowiednie badania i próby lub zleca ich przeprowadzenie, w celu sprawdzenia zgodności wag z typem opisanym w certyfikacie badania typu UE i z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, które dotyczą tych wag.
4. Badania i sprawdzenia mające na celu stwierdzenie zgodności wag z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, które dotyczą tych wag, przeprowadzane są przez badanie i sprawdzenie każdego egzemplarza wagi zgodnie z ust. 5 i 6.
5. W celu sprawdzenia zgodności wag z typem opisanym w certyfikacie badania typu UE i wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, które dotyczą tych wag, każdy egzemplarz wagi jest poddany indywidualnym badaniom i właściwym próbom określonym w odpowiednich normach zharmonizowanych lub próbom równoważnym określonym we właściwych specyfikacjach technicznych. W przypadku braku odpowiedniej normy zharmonizowanej jednostka notyfikowana określa, jakie próby należy przeprowadzić.
6. Jednostka notyfikowana sporządza certyfikat zgodności dotyczący przeprowadzonych badań i prób oraz umieszcza na każdej zatwierdzonej wadze swój numer identyfikacyjny lub zleca jego umieszczenie na swoją odpowiedzialność.
7. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje certyfikaty zgodności do celów kontroli, przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu.
8. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel umieszcza oznakowanie CE oraz dodatkowe oznakowanie metrologiczne, a także na odpowiedzialność jednostki notyfikowanej, o której mowa w ust. 3, jej numer identyfikacyjny na każdym egzemplarzu wagi zgodnym z typem opisanym w certyfikacie badania typu UE oraz spełniającym wymagania określone w rozporządzeniu, które dotyczą tej wagi.
9. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności dla każdego modelu wagi. Deklaracja zgodności identyfikuje model wagi, dla którego została sporządzona.
10. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje deklarację zgodności do celów kontroli, przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu. Kopię deklaracji zgodności udostępnia się na żądanie organów kontroli.
11. Za zgodą jednostki notyfikowanej i na jej odpowiedzialność producent może umieszczać jej numer identyfikacyjny na wagach, w tym podczas procesu produkcji.
Zgodność na podstawie weryfikacji wyrobu (moduł F1)
2. Producent sporządza dokumentację techniczną.
3. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje dokumentację techniczną, dla celów kontrolnych, przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu.
4. Producent podejmuje niezbędne działania, aby proces produkcji i jego monitorowanie zapewniały zgodność wytworzonych wag z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, które dotyczą tych wag.
5. Jednostka notyfikowana wybrana przez producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela przeprowadza odpowiednie badania i próby lub zleca ich przeprowadzenie, w celu sprawdzenia zgodności wag z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, które dotyczą tych wag.
6. Badania i sprawdzenia mające na celu ustalenie zgodności wag z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, które dotyczą tych wag, przeprowadzane są przez badanie i sprawdzanie każdego egzemplarza wagi zgodnie z ust. 7-9.
7. W celu sprawdzenia zgodności wag z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, które dotyczą tych wag, każda waga jest poddana indywidualnym badaniom i właściwym sprawdzeniom określonym w odpowiednich normach zharmonizowanych albo sprawdzeniom równoważnym określonym we właściwych specyfikacjach technicznych. W przypadku braku odpowiedniej normy zharmonizowanej jednostka notyfikowana określa, jakie sprawdzenia należy przeprowadzić.
8. Jednostka notyfikowana sporządza certyfikat zgodności dotyczący przeprowadzonych badań i sprawdzeń oraz umieszcza na każdej zatwierdzonej wadze swój numer identyfikacyjny lub zleca jego umieszczenie na swoją odpowiedzialność.
9. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje certyfikaty zgodności do celów kontroli, przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu.
10. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel umieszcza oznakowanie CE oraz dodatkowe oznakowanie metrologiczne, a także na odpowiedzialność jednostki notyfikowanej, o której mowa w ust. 5, jej numer identyfikacyjny na każdym egzemplarzu wagi spełniającym wymagania określone w rozporządzeniu, które dotyczą tej wagi.
11. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności dla każdego modelu wagi. Deklaracja zgodności identyfikuje model wagi, dla którego została sporządzona.
12. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje deklarację zgodności do celów kontroli, przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu. Kopię deklaracji zgodności udostępnia się na żądanie organów kontroli.
13. Za zgodą jednostki notyfikowanej i na jej odpowiedzialność producent może umieszczać jej numer identyfikacyjny na wagach, w tym podczas procesu produkcji.
Zgodność na podstawie weryfikacji jednostkowej (moduł G)
2. Producent sporządza dokumentację techniczną.
3. Producent udostępnia dokumentację techniczną jednostce notyfikowanej, o której mowa w ust. 6.
4. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje dokumentację techniczną, dla celów kontrolnych, przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu.
5. Producent podejmuje niezbędne działania, aby proces produkcji i jego monitorowanie zapewniały zgodność wyprodukowanych wag z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, które dotyczą tych wag.
6. Jednostka notyfikowana wybrana przez producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela przeprowadza lub zleca przeprowadzenie odpowiednich badań i sprawdzeń określonych w odpowiednich normach zharmonizowanych albo prób równoważnych określonych we właściwych specyfikacjach technicznych, w celu sprawdzenia zgodności wag z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, które dotyczą tych wag. W przypadku braku odpowiedniej normy zharmonizowanej jednostka notyfikowana określa, jakie sprawdzenia należy przeprowadzić.
7. Jednostka notyfikowana sporządza certyfikat zgodności dotyczący przeprowadzonych badań i sprawdzeń oraz umieszcza na zatwierdzonej wadze swój numer identyfikacyjny lub zleca jego umieszczenie na swoją odpowiedzialność.
8. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje certyfikaty zgodności do celów kontroli, przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu.
9. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel umieszcza oznakowanie CE oraz dodatkowe oznakowanie metrologiczne, a także na odpowiedzialność jednostki notyfikowanej, o której mowa w ust. 6, jej numer identyfikacyjny na każdym egzemplarzu wagi spełniającym wymagania określone w rozporządzeniu, które dotyczą tej wagi.
10. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności. Deklaracja zgodności identyfikuje wagę, dla której została sporządzona.
11. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje deklarację zgodności do celów kontroli, przez okres 10 lat od dnia wprowadzenia wagi do obrotu. Kopię deklaracji zgodności udostępnia się na żądanie organów kontroli.
ELEMENTY DEKLARACJI ZGODNOŚCI
Nagłówek: DEKLARACJA ZGODNOŚCI (Nr XXXX) 4
2. Imię i nazwisko lub nazwa i adres producenta oraz jego upoważnionego przedstawiciela, jeżeli deklaracja zgodności sporządzana jest przez upoważnionego przedstawiciela:
3. Niniejsza deklaracja zgodności wydana zostaje na wyłączną odpowiedzialność producenta.
4. Przedmiot deklaracji 5 :
5. Określony powyżej przedmiot niniejszej deklaracji jest zgodny z odnośnymi wymaganiami unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego:
6. Odniesienie do odpowiednich norm zharmonizowanych, które zastosowano, lub do innych specyfikacji technicznych, w stosunku do których deklarowana jest zgodność:
7. Jednostka notyfikowana ... (nazwa, numer) przeprowadziła ... (opis działania) i wydała certyfikat:
8. Informacje dodatkowe:
9. Podpisano w imieniu:
(miejsce i data wydania):
(imię i nazwisko, stanowisko) (podpis):
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.2016.802 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Wymagania dla wag nieautomatycznych. |
Data aktu: | 02/06/2016 |
Data ogłoszenia: | 07/06/2016 |
Data wejścia w życie: | 08/06/2016 |