Konto w systemie teleinformatycznym obsługującym zgłoszenie na wolne stanowisko asesorskie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 18 maja 2016 r.
w sprawie konta w systemie teleinformatycznym obsługującym zgłoszenie na wolne stanowisko asesorskie

Na podstawie art. 106n § 10 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 133, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb zakładania konta w systemie teleinformatycznym;
2)
sposób dostępu do konta;
3)
sposób korzystania z systemu teleinformatycznego;
4)
sposób podejmowania czynności związanych z wnoszeniem karty zgłoszenia kandydata na wolne stanowisko asesorskie, zwanej dalej "kartą zgłoszenia", i dołączonych dokumentów;
5)
szczegółowy tryb doręczeń i zawiadomień elektronicznych;
6)
sposób przechowywania, udostępniania i usuwania dokumentów zamieszczonych w systemie teleinformatycznym po zakończeniu postępowania w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku asesorskim.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
system teleinformatyczny - system teleinformatyczny w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422, z 2015 r. poz. 1884 oraz z 2016 r. poz. 147 i 615) służący do obsługi postępowania w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku asesorskim;
2)
użytkownik - osobę fizyczną, która założyła konto w systemie teleinformatycznym;
3)
konto - zbiór danych określających użytkownika wraz z zasobami systemu teleinformatycznego przyporządkowanymi do tego użytkownika;
4)
nazwa użytkownika - jawne, niepowtarzalne i przyporządkowane do użytkownika dane wykorzystywane przez użytkownika do zakładania konta i uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym;
5)
identyfikator - jednorazowy, otrzymany w sądzie unikatowy ciąg znaków alfanumerycznych służący do jednorazowego uwierzytelnienia użytkownika w systemie teleinformatycznym;
6)
uwierzytelnienie - proces, który umożliwia identyfikację użytkownika w systemie teleinformatycznym na potrzeby uzyskania przez niego dostępu do konta w zakresie posiadanych uprawnień;
7)
repozytorium - elektroniczny zbiór dokumentów, pism i powiadomień użytkownika w systemie teleinformatycznym;
8)
pracownik sądu - osobę wyznaczoną przez prezesa sądu do wykonywania czynności w systemie teleinformatycznym;
9) 1
 certyfikat kwalifikowany - kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego.
§  3.
Konto w systemie teleinformatycznym zakłada się:
1)
z wykorzystaniem certyfikatu kwalifikowanego;
2)
z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP;
3)
za pośrednictwem pracownika sądu.
§  4.
1.
Konto zakłada się w systemie teleinformatycznym z wykorzystaniem certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP po:
1)
zaznaczeniu w systemie teleinformatycznym sposobu potwierdzenia tożsamości - certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany ePUAP;
2) 2
 podaniu nazwy użytkownika i hasła, imienia i nazwiska, numeru PESEL, numeru dokumentu tożsamości, adresu poczty elektronicznej, miejsca urodzenia, zawodu.
2.
Aktywacja konta użytkownika następuje po potwierdzeniu tożsamości z wykorzystaniem certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP.
3.
Użytkownik jest uprawniony do zmiany hasła za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
4.
W przypadku utraty hasła, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lub ust. 3, użytkownik może wnioskować za pośrednictwem systemu teleinformatycznego o przesłanie hasła tymczasowego na adres poczty elektronicznej. Użytkownik po uwierzytelnieniu za pomocą hasła tymczasowego określa nowe hasło.
§  5. 3
1.
Założenie konta za pośrednictwem pracownika sądu następuje:
1)
po zaznaczeniu w systemie teleinformatycznym sposobu potwierdzenia tożsamości - potwierdzenie osobiste oraz po podaniu nazwy użytkownika i hasła, imienia i nazwiska, numeru PESEL, adresu poczty elektronicznej, miejsca urodzenia, zawodu, a następnie potwierdzeniu tożsamości kandydata i aktywacji konta przez pracownika sądu, albo
2)
po potwierdzeniu przez pracownika sądu tożsamości kandydata oraz po podaniu w systemie teleinformatycznym przez pracownika sądu: nazwy użytkownika, imienia i nazwiska, numeru PESEL, adresu poczty elektronicznej, miejsca urodzenia, zawodu, a następnie przekazaniu użytkownikowi przez pracownika sądu jednorazowego identyfikatora do pierwszego uwierzytelnienia w systemie teleinformatycznym.
2.
Przepisy § 4 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§  6.
1.
Użytkownik uzyskuje dostęp do konta w systemie teleinformatycznym po uwierzytelnieniu.
2.
Uwierzytelnienie następuje za pomocą wprowadzenia hasła przyporządkowanego do nazwy użytkownika.
§  7.
1.
Prezes właściwego sądu, Minister Sprawiedliwości oraz Przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa, wyznaczając osoby, inne niż użytkownicy, do wykonywania czynności w systemie teleinformatycznym, umożliwiają im działanie w tym systemie.
2.
Prezes danego sądu ma zapewniony dostęp do danych zawartych w systemie teleinformatycznym w zakresie umożliwiającym realizację ustawowych zadań związanych z przeprowadzeniem postępowania w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku asesorskim.
3.
System teleinformatyczny gromadzi informacje o dokonywanych w nim czynnościach w taki sposób, że daną czynność można jednoznacznie przypisać do konkretnej osoby, która wykonała ją w systemie, oraz do konkretnego obwieszczenia o wolnym stanowisku asesorskim.
§  8.
1.
Użytkownik dokonuje wniesienia karty zgłoszenia za pomocą systemu teleinformatycznego przez:
1)
uwierzytelnienie w systemie;
2)
wypełnienie karty zgłoszenia w systemie teleinformatycznym;
3) 4
 opatrzenie karty zgłoszenia podpisem elektronicznym nadanym przez ten system, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
2.
Niezwłocznie po wniesieniu karty zgłoszenia system teleinformatyczny wytwarza elektroniczne potwierdzenie wniesienia karty zgłoszenia i automatycznie umieszcza je w repozytorium oraz przesyła na adres poczty elektronicznej użytkownika.
§  9.
Kopię dokumentu mającego w oryginale postać papierową użytkownik dołącza do karty zgłoszenia w postaci elektronicznej.
§  10. 5
1.
Wniesienie pisma przez użytkownika dokonuje się kolejno przez:
1)
utworzenie pisma z wykorzystaniem własnego oprogramowania przeznaczonego do edycji tekstów i zapisanie wytworzonego pisma w postaci elektronicznej;
2)
wprowadzenie pisma w postaci elektronicznej, o której mowa w pkt 1, do systemu teleinformatycznego i opatrzenie go podpisem elektronicznym nadanym przez ten system, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
2.
Niezwłocznie po wniesieniu pisma system teleinformatyczny wytwarza elektroniczne zawiadomienie potwierdzające wniesienie pisma i automatycznie umieszcza je w odpowiednim repozytorium.
3.
Doręczenie pisma za pośrednictwem systemu teleinformatycznego następuje przez umieszczenie tego pisma w systemie teleinformatycznym w sposób umożliwiający użytkownikowi zapoznanie się z jego treścią za pośrednictwem konta.
§  11.
Wymagania techniczne, w szczególności w zakresie formatów danych określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 113), dotyczące dokumentów elektronicznych, o których mowa w § 8-10, są udostępniane za pośrednictwem strony internetowej Krajowej Rady Sądownictwa.
§  12.
1.
Dokumenty są gromadzone w systemie teleinformatycznym w repozytorium dotyczącym zgłoszenia konkretnego użytkownika.
2.
Repozytorium jest tworzone automatycznie po aktywacji konta.
3.
Dane przechowywane w repozytorium są automatycznie grupowane według postępowań, w których użytkownik brał udział, wraz z informacjami o formie i treści zgromadzonych w nim dokumentów i pism.
3a. 6
 Do czasu brakowania dokumentów kandydat na dane stanowisko asesorskie posiada dostęp do tych dokumentów za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym.
4.
Dokumenty przechowywane w systemie teleinformatycznym brakuje prezes sądu, któremu zgłoszono kandydatury na dane stanowisko asesorskie.
5.
Brakowanie dokumentacji kandydata na dane stanowisko asesorskie polega na ocenie jej przydatności, wydzieleniu dokumentacji nieprzydatnej zawartej w repozytorium i jej zniszczeniu w sposób właściwy dla danej technologii zapisu.
6.
Brakowanie dokumentacji z systemu teleinformatycznego może nastąpić po jej przeniesieniu do właściwego archiwum.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 § 2 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2017 r. (Dz.U.2017.160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lutego 2017 r.
2 § 4 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2017 r. (Dz.U.2017.160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lutego 2017 r.
3 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2017 r. (Dz.U.2017.160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lutego 2017 r.
4 § 8 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2017 r. (Dz.U.2017.160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lutego 2017 r.
5 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2017 r. (Dz.U.2017.160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lutego 2017 r.
6 § 12 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2017 r. (Dz.U.2017.160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lutego 2017 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.700

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Konto w systemie teleinformatycznym obsługującym zgłoszenie na wolne stanowisko asesorskie.
Data aktu: 18/05/2016
Data ogłoszenia: 23/05/2016
Data wejścia w życie: 24/05/2016