Tryb przeprowadzania kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku marynarzy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 5 maja 2016 r.
w sprawie trybu przeprowadzania kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku marynarzy

Na podstawie art. 95 ust. 10 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do organów Państwowej Inspekcji Pracy, o których mowa w art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu.
§  2.
Przy przeprowadzaniu kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku marynarzy, zwanej dalej "kontrolą", dokonuje się kontroli dokumentów i materiałów dotyczących ewidencji czasu pracy i odpoczynku marynarzy oraz rozkładów czasu pracy.
§  3.
1.
Przed podjęciem czynności kontrolnych przeprowadzający kontrolę, zwany dalej "kontrolującym", zgłasza swoją obecność kapitanowi statku, z wyjątkiem przypadków, gdy zgłoszenie to mogłoby mieć wpływ na wynik kontroli.
2.
Przystępując do kontroli, kontrolujący okazuje kapitanowi statku dokument identyfikacyjny, o którym mowa w art. 18 ust. 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2016 r. poz. 281), w sposób umożliwiający odczytanie i zanotowanie danych osobowych kontrolującego.
§  4.
Przy przeprowadzaniu kontroli kontrolujący zachowuje w tajemnicy okoliczności umożliwiające ustalenie tożsamości, w tym danych osobowych, marynarza, który udzielił kontrolującemu informacji w zakresie objętym kontrolą, jeżeli ujawnienie tych danych mogłoby narazić marynarza na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu udzielenia tej informacji.
§  5.
1.
Ustalenia z kontroli są dokumentowane w formie protokołu w postaci papierowej.
2.
Protokół zawiera:
1)
nazwę i siedzibę armatora oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP);
2)
numer IMO statku nadany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), a w razie jego braku, numer rejestrowy statku;
3)
imię i nazwisko kapitana statku;
4)
imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe kontrolującego;
5)
oznaczenie dni, w których przeprowadzano kontrolę;
6)
opis stwierdzonych naruszeń oraz inne informacje mające istotne znaczenie dla wyników kontroli;
7)
imiona i nazwiska marynarzy udzielających informacji podczas kontroli, z zastrzeżeniem § 4;
8)
ustalenia w sprawie przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku marynarzy oraz informację o realizacji postanowień w nich zawartych;
9)
wyszczególnienie załączników, o których mowa w ust. 3;
10)
wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu przez kapitana statku zastrzeżeń, o których mowa w ust. 5, oraz ewentualnym usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości przed zakończeniem kontroli;
11)
datę i miejsce podpisania protokołu przez kontrolującego i kapitana statku.
3.
Do protokołu załącza się dokumenty i materiały dotyczące przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku marynarzy, stanowiące część składową protokołu.
4.
Protokół podpisuje kontrolujący oraz kapitan statku.
5.
Kapitanowi statku przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole. Protokół powinien zawierać pouczenie o możliwości zgłoszenia zastrzeżeń.
6.
Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 5, należy zgłosić na piśmie w terminie 7 dni od dnia przedstawienia protokołu, jednak nie później niż przed dniem opuszczenia portu przez statek.
7.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 5, kontrolujący bada je, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienia lub uzupełnia odpowiednią część protokołu.
8.
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kapitana statku kontrolujący wpisuje w protokole adnotację o braku podpisu.
9.
Odmowa podpisania protokołu przez kapitana statku nie stanowi przeszkody w realizacji ustaleń zawartych w protokole. Protokół powinien zawierać takie pouczenie.
10.
W protokole nie można dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych, które parafuje kontrolujący.
11.
Protokół sporządza się w języku polskim i angielskim w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz otrzymuje kapitan statku, drugi - przedstawiciel załogi, a trzeci - organ inspekcyjny, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu.
12.
Dla statków nieuprawiających żeglugi międzynarodowej protokół jest sporządzany w języku polskim.
§  6.
Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia. 2
1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 października 2003 r. w sprawie warunków i trybu wykonywania kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na morskich statkach handlowych (Dz. U. poz. 1895), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 129 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.635

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb przeprowadzania kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku marynarzy.
Data aktu: 05/05/2016
Data ogłoszenia: 06/05/2016
Data wejścia w życie: 10/05/2016