Warunki i sposób przeprowadzania ocen okresowych urzędników służby cywilnej i pracowników służby cywilnej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 4 kwietnia 2016 r.
w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych urzędników służby cywilnej i pracowników służby cywilnej

Na podstawie art. 82 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111 i 1199, z 2015 r. poz. 211, 1220 i 1269 oraz z 2016 r. poz. 34) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa warunki i sposób przeprowadzania oceny okresowej urzędnika służby cywilnej i pracownika służby cywilnej, zwanych dalej "ocenianym", w tym kryteria oceniania, wzory arkuszy oceny okresowej, skalę ocen i tryb sporządzania oceny okresowej.
§  2. 
1. 
Bezpośredni przełożony ocenianego, zwany dalej "oceniającym", dokonuje oceny okresowej, zwanej dalej "oceną", stosując kryteria oceny odpowiednie dla stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
2. 
Kryteria oceny dzielą się na kryteria obowiązkowe i kryteria dodatkowe, które oceniający może wybrać, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
3. 
Wykaz kryteriów oceny jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Ocenę sporządza się na arkuszu oceny, zwanym dalej "arkuszem", odpowiednim dla stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
2. 
Arkusz A, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego na stanowisku kierownika urzędu, które jest stanowiskiem pracy w służbie cywilnej.
3. 
Arkusz B, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego na stanowisku, na którym praca polega na bezpośrednim kierowaniu pracownikami, innym niż stanowisko wymienione w ust. 2.
4. 
Arkusz C, którego wzór jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego na innym stanowisku pracy niż stanowiska wymienione w ust. 2 i 3.
§  4. 
1. 
Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 2, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:
1)
zarządzanie ludźmi;
2)
podejmowanie decyzji i odpowiedzialność;
3)
organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;
4)
współpraca;
5)
komunikacja;
6)
zarządzanie strategiczne.
2. 
Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 3, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:
1)
zarządzanie ludźmi;
2)
podejmowanie decyzji i odpowiedzialność;
3)
organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;
4)
współpraca;
5)
komunikacja.
3. 
Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 4, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:
1)
wykorzystywanie wiedzy i doskonalenie zawodowe;
2)
rzetelność;
3)
organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;
4)
współpraca;
5)
komunikacja.
§  5. 
1. 
Oceniający przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia się:
1)
główne obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego;
2)
kryteria obowiązkowe i kryteria dodatkowe, jeżeli są wybierane przez oceniającego;
3)
oczekiwania oceniającego co do sposobu spełniania kryteriów oceny przez ocenianego;
4)
cele do osiągnięcia w okresie, w którym oceniany podlega ocenie, jeżeli ich określenie jest uzasadnione ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, a także sposób realizacji wyznaczonych celów.
2. 
Oceniający może wybrać z wykazu kryteriów oceny nie więcej niż 3 kryteria dodatkowe, najistotniejsze ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
3. 
Po przeprowadzeniu rozmowy, o której mowa w ust. 1, oceniający wpisuje do części I arkusza kryteria dodatkowe, jeżeli zostały wybrane, oraz termin sporządzenia oceny na piśmie.
§  6. 
1. 
Oceniający zapoznaje ocenianego z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie.
2. 
Oceniany potwierdza podpisem przeprowadzenie z nim rozmowy, o której mowa w § 5 ust. 1, oraz zapoznanie się z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie.
3. 
Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 2, oryginał arkusza niezwłocznie włącza się do akt osobowych ocenianego, a kopię części I arkusza oceniający doręcza ocenianemu.
§  7. 
Czynności, o których mowa w § 5 i § 6, dokonuje się w terminie:
1)
30 dni od dnia sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny lub od dnia zatrudnienia ocenianego na czas nieokreślony;
2)
7 dni od dnia sporządzenia na piśmie negatywnej oceny.
§  8. 
W razie zmiany terminu oceny w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 8 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, oceniający niezwłocznie zawiadamia pisemnie ocenianego o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza.
§  9. 
1. 
W przypadku gdy w okresie 6 miesięcy od dnia ustalenia kryteriów oceny sporządzanej po raz pierwszy albo od dnia sporządzenia ostatniej oceny następuje zmiana stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, wiążąca się z istotną zmianą zakresu obowiązków, w terminie 30 dni od zmiany stanowiska pracy ponownie dokonuje się czynności, o których mowa w § 5 i § 6; termin sporządzenia oceny nie ulega zmianie.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 81 ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, ocenę sporządza się nie wcześniej niż w terminie 7 dni przed zmianą stanowiska pracy wiążącą się z istotną zmianą zakresu obowiązków albo nie później niż w terminie 30 dni od tej zmiany.
3. 
W przypadku zmiany na stanowisku oceniającego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów.
§  10. 
Przed sporządzeniem oceny na piśmie oceniający przeprowadza z ocenianym rozmowę oceniającą, podczas której omawia z nim:
1)
główne obowiązki wykonywane przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie, oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem spełniania przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny;
2)
sposób realizowania przez ocenianego celów do osiągnięcia w okresie, w którym oceniany podlegał ocenie, jeżeli cele te zostały wyznaczone;
3)
kierunki dalszego rozwoju zawodowego i potrzeby ocenianego w zakresie podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia umiejętności.
§  11. 
1. 
Sporządzenie oceny na piśmie polega na:
1)
przyznaniu ocen cząstkowych odpowiednio do poziomu spełniania przez ocenianego każdego z kryteriów obowiązkowych i kryteriów dodatkowych, jeżeli zostały wybrane, w trakcie wykonywania przez ocenianego głównych obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, według skali ocen:
a)
znacznie poniżej oczekiwań - 1 punkt,
b)
poniżej oczekiwań - 3 punkty,
c)
na poziomie oczekiwań - 5 punktów,
d)
powyżej oczekiwań - 7 punktów,
e)
znacznie powyżej oczekiwań - 9 punktów;
2)
ustaleniu ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny - przez wyliczenie średniej arytmetycznej z ocen cząstkowych - według skali ocen:
a)
znacznie poniżej oczekiwań - od 1 punktu do 2 punktów,
b)
poniżej oczekiwań - powyżej 2 punktów do 4 punktów,
c)
na poziomie oczekiwań - powyżej 4 punktów do 6 punktów,
d)
powyżej oczekiwań - powyżej 6 punktów do 8 punktów,
e)
znacznie powyżej oczekiwań - powyżej 8 punktów do 9 punktów;
3)
przyznaniu oceny pozytywnej - w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie znacznie powyżej oczekiwań, powyżej oczekiwań albo na poziomie oczekiwań, pod warunkiem nieuzyskania przez ocenianego żadnej z ocen cząstkowych na poziomie znacznie poniżej oczekiwań;
4)
przyznaniu oceny negatywnej - w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie poniżej oczekiwań albo znacznie poniżej oczekiwań, a także w przypadku uzyskania przez ocenianego co najmniej jednej oceny cząstkowej na poziomie znacznie poniżej oczekiwań;
5)
wpisaniu do arkusza wniosków dotyczących indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego.
2. 
Sporządzając ocenę na piśmie, oceniający bierze pod uwagę wnioski z rozmowy oceniającej.
3. 
Oceniający sporządza uzasadnienie przyznanej oceny w przypadku przyznania oceny negatywnej.
4. 
Oceniający może sporządzić uzasadnienie przyznanej oceny w przypadku przyznania oceny pozytywnej.
5. 
W przypadku przyznania oceny pozytywnej ocenianemu będącemu urzędnikiem służby cywilnej oceniający może sporządzić umotywowany wniosek o przyznanie ocenianemu kolejnego stopnia służbowego, wypełniając część III arkusza.
§  12. 
1. 
Oceniający niezwłocznie zapoznaje ocenianego z oceną sporządzoną na piśmie.
2. 
Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 1, oryginał arkusza włącza się do akt osobowych ocenianego, a kopię arkusza oceniający doręcza ocenianemu.
§  13. 
Do sporządzenia oceny, w przypadku gdy oceniany przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zapoznał się z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ KRYTERIÓW OCENY

KRYTERIUM OPIS
1. KOMUNIKACJA - Koncentrowanie się na wypowiedzi rozmówcy i dbanie o wzajemne zrozumienie.

- Wypowiadanie się w sposób jasny i precyzyjny, dostosowany do sytuacji i rozmówcy (dobieranie stylu, języka i treści).

- Formułowanie jasnych i precyzyjnych wypowiedzi pisemnych dostosowanych do sytuacji i odbiorcy (dobieranie stylu, języka i treści).

- Przedstawianie przekonujących argumentów odpowiednio do sytuacji.

2. KREATYWNOŚĆ - Proponowanie lub tworzenie nowych rozwiązań.

- Nieschematyczne podejście do zadań.

3. NEGOCJOWANIE - Przygotowywanie się do negocjacji, w szczególności opracowanie projektu stanowiska, zakresu możliwych ustępstw i argumentacji.

- Stosowanie technik i strategii negocjacyjnych.

- Osiągnięcie efektu negocjacji akceptowanego przez przełożonych.

4. ORGANIZACJA PRACY I ORIENTACJA NA OSIĄGANIE CELÓW - Określanie sposobu realizacji zadań/celów.

- Realizowanie zadań/celów w kolejności uwzględniającej ich wagę i pilność (ustalanie priorytetów działania).

- Dobieranie niezbędnych zasobów umożliwiających realizację zadań/celów.

- Dostosowywanie się do zmieniających się okoliczności.

- Wytrwałość i zaangażowanie w realizację zadań/celów.

5. ORIENTACJA NA KLIENTA/ INTERESANTA - Taktowne zachowanie, wyrażające szacunek i zrozumienie dla drugiej osoby.

- Reagowanie na potrzeby klienta/interesanta, w szczególności rozpoznawanie jego potrzeb i proponowanie rozwiązań.

6. PODEJMOWANIE DECYZJI

I ODPOWIEDZIALNOŚĆ

- Wypracowywanie alternatywnych rozwiązań na podstawie analizy informacji, w szczególności potencjalnego ryzyka.

- Podejmowanie decyzji (decyzyjność).

- Przyjmowanie odpowiedzialności za efekty podjętych decyzji.

7. RADZENIE SOBIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH - Rozpoznawanie sytuacji kryzysowych i informowanie o nich zainteresowanych.

- Podejmowanie działań mających na celu rozwiązanie kryzysu.

- Wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych.

8. RZETELNOŚĆ - Wykonywanie zadań zgodnie z obowiązującymi standardami (przepisami, zasadami, procedurami) oraz dbałość o jakość rezultatów.

- Dotrzymywanie zobowiązań (realizacja zadań) w wyznaczonym czasie.

9. MYŚLENIE ANALITYCZNE - Rozróżnianie informacji istotnych i nieistotnych.

- Dostrzeganie zależności między informacjami.

- Formułowanie wniosków.

10. WYKORZYSTYWANIE WIEDZY I DOSKONALENIE ZAWODOWE - Wykorzystywanie wiedzy przy realizacji zadań na zajmowanym stanowisku pracy.

- Doskonalenie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań na zajmowanym stanowisku pracy, w szczególności wyszukiwanie i pozyskiwanie wiedzy, korzystanie z dobrych praktyk i doświadczeń innych.

- Korzystanie z dostępnych źródeł informacji, rozwiązań i technologii.

11. WSPÓŁPRACA - Włączanie się w działania realizowane razem z innymi osobami, jeśli istnieje taka możliwość.

- Dbanie o przepływ informacji.

- Dbanie o dobrą atmosferę i otwartość we współpracy.

- Dostrzeganie wkładu pracy innych osób.

- Branie pod uwagę zdania innych osób.

- Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.

12. WYSTĄPIENIA PUBLICZNE - Wykorzystywanie różnych środków przekazu (np. narzędzi multimedialnych) i dbałość o sposób prezentacji (w tym autoprezentacji).

- Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z audytorium.

- Zarządzanie czasem wystąpienia, w szczególności przestrzeganie ram czasowych, elastyczne reagowanie na potrzeby audytorium.

- Radzenie sobie ze stresem i emocjami, w szczególności wywołanymi krytyką i trudnymi pytaniami.

13. ZARZĄDZANIE LUDŹMI - Przydzielanie zakresu odpowiedzialności, zadań i uprawnień pracownikom (delegowanie zadań).

- Monitorowanie realizacji zadań oraz w razie potrzeby podejmowanie działań korygujących lub zapobiegawczych.

- Motywowanie pracowników.

- Udzielanie pracownikom informacji zwrotnej opartej na ocenie ich zaangażowania i sposobu realizacji zadań.

- Rozwiązywanie konfliktów.

- Wspieranie pracowników w rozwoju zawodowym,

w szczególności identyfikowanie potrzeb rozwojowych, proponowanie działań rozwojowych oraz monitorowanie ich realizacji.

14. ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE - Tworzenie wizji oraz wyznaczanie celów strategicznych w oparciu o całościowe i perspektywiczne widzenie organizacji, otoczenia oraz strategie rozwoju.

- Formułowanie celów operacyjnych na podstawie celów strategicznych.

- Analiza ryzyka planowanych działań o charakterze strategicznym.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

ARKUSZ A

OCENA OKRESOWA

URZĘDNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ LUB PRACOWNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

ARKUSZ B

OCENA OKRESOWA

URZĘDNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ LUB PRACOWNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

ARKUSZ C

OCENA OKRESOWA

URZĘDNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ LUB PRACOWNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ

wzór

1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2015 r. w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. poz. 1143), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 34).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.470

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki i sposób przeprowadzania ocen okresowych urzędników służby cywilnej i pracowników służby cywilnej.
Data aktu: 04/04/2016
Data ogłoszenia: 08/04/2016
Data wejścia w życie: 23/04/2016