USA-Polska. Porozumienie wykonawcze między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie Podkomitetu do spraw Pracy w ramach Wspólnej Komisji oraz procedur rozstrzygania sporów i skarg pracowniczych. Warszawa.2015.04.27.

POROZUMIENIE WYKONAWCZE
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie Podkomitetu do spraw Pracy w ramach Wspólnej Komisji oraz procedur rozstrzygania sporów i skarg pracowniczych,
podpisane w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r.

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

Dnia 27 kwietnia 2015 r. w Warszawie zostało podpisane Porozumienie wykonawcze między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie Podkomitetu do spraw Pracy w ramach Wspólnej Komisji oraz procedur rozstrzygania sporów i skarg pracowniczych, w następującym brzmieniu:

POROZUMIENIE WYKONAWCZE MIĘDZY

RZĄDEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

A RZĄDEM STANÓW ZJEDNOCZONYCH AMERYKI

DO UMOWY MIĘDZY RZĄDEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

A RZĄDEM STANÓW ZJEDNOCZONYCH AMERYKI

O STATUSIE SIŁ ZBROJNYCH STANÓW ZJEDNOCZONYCH AMERYKI

NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ W SPRAWIE

PODKOMITETU DO SPRAW PRACY W RAMACH WSPÓLNEJ KOMISJI

ORAZ PROCEDUR ROZSTRZYGANIA SPORÓW I SKARG PRACOWNICZYCH

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej (zwany dalej "Rzeczpospolitą Polską") i Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki (zwany dalej "Stanami Zjednoczonymi") (łącznie zwane dalej "Stronami"), działając na podstawie artykułu 35 ustęp 1 oraz w celu wdrożenia artykułu 34 ustępy 3 i 10 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie w dniu 11 grudnia 2009 r. (zwanej dalej "Umową");

przypominając, że ustanowiono Podkomitet do spraw Pracy w ramach Wspólnej Komisji;

uzgadniają, co następuje:

ARTYKUŁ  1

Zakres Porozumienia

Niniejsze Porozumienie wykonawcze (zwane dalej "Porozumieniem") określa szczególne procedury rozstrzygania sporów i skarg pracowniczych poprzez interwencję Podkomitetu do spraw Pracy i Wspólnej Komisji na podstawie artykułu 34 ustęp 10 Umowy.

ARTYKUŁ  2

Podkomitet do spraw Pracy

1.
Podkomitet do spraw Pracy może dyskutować sprawy związane z zatrudnieniem, w tym relacjami w stosunkach pracy, oraz bierze udział w rozstrzyganiu sporów i skarg pracowniczych poprzez interwencję na zasadach określonych w niniejszym Porozumieniu.
2.
Każdy Współprzewodniczący Wspólnej Komisji wyznacza Współprzewodniczącego Podkomitetu do spraw Pracy. Każdy Współprzewodniczący Podkomitetu do spraw Pracy może wyznaczać dodatkowe osoby do uczestniczenia w pracach Podkomitetu do spraw Pracy.
3.
Każdy Współprzewodniczący Podkomitetu do spraw Pracy może wyznaczyć zastępcę do działania w jego imieniu.
4.
W terminie 30 dni kalendarzowych od dnia wejścia w życie niniejszego Porozumienia Strony, za pośrednictwem Wspólnej Komisji, przekazują sobie nawzajem dane kontaktowe Współprzewodniczących Podkomitetu do spraw Pracy i ich zastępców. Dane kontaktowe powinny składać się przynajmniej z adresu do korespondencji, numeru telefonu i adresu poczty elektronicznej.
5.
Strony informują się nawzajem na piśmie o wszelkich zmianach Współprzewodniczących Podkomitetu do spraw Pracy i ich zastępców. Powyższe zmiany nie wymagają zmiany treści niniejszego Porozumienia.
6.
Każda ze Stron ponosi koszty swojego uczestnictwa w Podkomitecie do spraw Pracy.
7.
Podkomitet do spraw Pracy spotyka się raz do roku lub jak zostanie wspólnie uzgodnione. Podkomitet do spraw Pracy może odbywać posiedzenia osobiście lub obradować w inny wspólnie uzgodniony sposób.
8.
W celu udokumentowania posiedzeń Podkomitetu do spraw Pracy sporządza się protokoły, które są akceptowane przez obu Współprzewodniczących i przekazywane Współprzewodniczącym Wspólnej Komisji.
9.
Zalecenia Podkomitetu do spraw Pracy są sporządzane za zgodą obu Współprzewodniczących.
ARTYKUŁ  3

Procedury rozstrzygania sporów i skarg pracowniczych

1.
Zgodnie z artykułem 34 ustęp 10 Umowy szczególne procedury rozstrzygania sporów i skarg pracowniczych poprzez interwencję Podkomitetu do spraw Pracy i Wspólnej Komisji są następujące:
a)
Właściwość Podkomitetu do spraw Pracy jest ograniczona do zajmowania się sporami i skargami pracowniczymi dotyczącymi zatrudnienia, w tym relacjami w stosunkach pracy związanymi z całością lokalnego personelu cywilnego.
b)
Procedury przeprowadzane przez pracodawcę przed interwencją Podkomitetu do spraw Pracy nie trwają dłużej niż 45 dni kalendarzowych od dnia otrzymania skargi przez pracodawcę.
c)
W przypadku gdy sprawy nie da się rozstrzygnąć w ramach procedur, o których mowa w literze b), do Podkomitetu do spraw Pracy, za pośrednictwem pracodawcy, można złożyć wniosek zawierający informacje identyfikujące wnioskodawców oraz informacje o istocie sporu (zwany dalej "wnioskiem") wraz z prośbą do Podkomitetu do spraw Pracy o rozstrzygnięcie sporu poprzez interwencję. Wniosek musi zawierać oświadczenie pracodawcy, że sporu nie udało się rozwiązać zgodnie z procedurami, o których mowa w literze b). Pracodawca przedkłada wniosek Podkomitetowi do spraw Pracy nie później niż w terminie 15 dni kalendarzowych od dnia jego otrzymania.
d)
Wniosek należy opatrzyć datą i podpisem przedstawiciela:
i.
związku zawodowego lub,
ii.
w przypadku braku związku zawodowego, grupy reprezentującej pracowników, składającej się z co najmniej 5% pracowników, w przypadku gdy liczba pracowników nie przekracza 500 osób lub jest równa tej liczbie, lub 10%, w przypadku gdy liczba pracowników przekracza 500 osób.

W każdym przypadku wniosek musi identyfikować przedstawicieli grupy pracowników, którzy zamierzają działać w imieniu grupy przed Podkomitetem do spraw Pracy.

e)
Podkomitet do spraw Pracy ustala następnie, czy zostały spełnione wszystkie wymogi formalne dotyczące wniosku, opisane w literach a), c) i d). Jeżeli nie spełniono wszystkich wymogów formalnych, Podkomitet do spraw Pracy może odrzucić wniosek na piśmie wraz z podaniem zwięzłego wyjaśnienia przyczyn odrzucenia wniosku.
f)
W przypadku gdy powyższe wymogi zostaną spełnione, Podkomitet do spraw Pracy rozpatruje wniosek i przekazuje jego kopię Wspólnej Komisji.
i.
Podkomitet do spraw Pracy może, na wniosek co najmniej jednego ze Współprzewodniczących, zwrócić się, w razie potrzeby, do pracodawcy lub przedstawiciela grupy pracowników o wyjaśnienia.
ii.
Rozpatrzenie wniosku może zakończyć się, gdy jest to właściwe, niewiążącym wspólnym zaleceniem dla pracodawcy.
g)
Podkomitet do spraw Pracy rozpatruje wniosek w terminie 60 dni kalendarzowych od dnia jego otrzymania. W przypadku nierozpatrzenia przez Podkomitet do spraw Pracy wniosku w terminie 60 dni kalendarzowych, wyjaśnienia zostaną przekazane do Współprzewodniczących Wspólnej Komisji w terminie 30 dni kalendarzowych.
h)
Jeżeli Wspólna Komisja nie postanowi inaczej, interwencja kończy się:
i.
rozpatrzeniem wniosku przez Podkomitet do spraw Pracy i przekazaniem do Współprzewodniczących Wspólnej Komisji protokołu zawierającego zapis działań i ewentualnych zaleceń Podkomitetu do spraw Pracy, lub
ii.
z upływem 90 dni kalendarzowych od dnia otrzymania wniosku przez Podkomitet do spraw Pracy.
2.
Pracodawca nie może wyciągać żadnych negatywnych konsekwencji wobec jakiegokolwiek pracownika w związku z wniesieniem wniosku.
ARTYKUŁ  4

Postępowanie konsultacyjne w przypadku indywidualnych spraw pracowniczych

1.
Indywidualne skargi pracownicze lub zażalenia dotyczące działań administracyjnych lub dyscyplinarnych, w tym dotyczące rozwiązywania umów o pracę, nie są rozpatrywane w ramach procedury opisanej w artykule 3 niniejszego Porozumienia. Takie skargi lub zażalenia są rozpatrywane i rozstrzygane na najniższym właściwym poziomie w ramach postępowania konsultacyjnego pomiędzy pracownikiem a pracodawcą w sposób, o którym mowa w artykule 34 ustęp 10 Umowy. Postępowanie konsultacyjne uznaje się za zakończone i wyczerpane po upływie 45 dni kalendarzowych od dnia otrzymania przez pracodawcę skargi lub zażalenia.
2.
Pracodawca powinien poinformować pracownika o postępowaniu konsultacyjnym w terminie 7 dni kalendarzowych od dnia zawarcia z pracownikiem umowy o pracę.
ARTYKUŁ  5

Postanowienia końcowe

1.
Niniejsze Porozumienie wchodzi w życie zgodnie z prawem wewnętrznym każdej ze Stron w dniu otrzymania późniejszej z notyfikacji na piśmie, w których Strony informują się nawzajem o wypełnieniu wszystkich wewnętrznych procedur niezbędnych do wejścia w życie niniejszego Porozumienia.
2.
Niniejsze Porozumienie wygasa z dniem wygaśnięcia Umowy. Każda ze Stron może wypowiedzieć niniejsze Porozumienie w drodze notyfikacji na piśmie. W takim przypadku Porozumienie traci moc po upływie 1 roku od dnia otrzymania notyfikacji o wypowiedzeniu.
3.
Niniejsze Porozumienie może być zmieniane w każdym czasie za pisemną zgodą obu Stron. W takim przypadku stosuje się postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu.

Na dowód czego niżej podpisani, należycie umocowani przez swoje Rządy, złożyli podpisy pod niniejszym Porozumieniem.

Sporządzono w Warszawie, dnia 27 kwietnia 2015 r. w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, w języku polskim i w języku angielskim, przy czym oba teksty są jednakowo autentyczne.

Po zaznajomieniu się z powyższym porozumieniem, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

-
zostało ono uznane za słuszne zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych,
-
jest przyjęte, ratyfikowane i potwierdzone,
-
będzie niezmiennie zachowywane.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia 16 listopada 2015 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.346

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: USA-Polska. Porozumienie wykonawcze między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie Podkomitetu do spraw Pracy w ramach Wspólnej Komisji oraz procedur rozstrzygania sporów i skarg pracowniczych. Warszawa.2015.04.27.
Data aktu: 27/04/2015
Data ogłoszenia: 14/03/2016
Data wejścia w życie: 08/02/2016