Gospodarowanie lokalami mieszkalnymi przez Agencję Mienia Wojskowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 12 lutego 2016 r.
w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Agencję Mienia Wojskowego

Na podstawie art. 75 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. poz. 1322 i 1830) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa sposób gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Agencję Mienia Wojskowego, w tym:
1)
zakres remontów, konserwacji i napraw lokali mieszkalnych, które obciążają Agencję, oraz zakres konserwacji, napraw i wymiany, których Agencja nie wykonuje w lokalach mieszkalnych;
2)
sposób i tryb dokonywania remontów i ich odbioru;
3)
sposób ustalania zużycia wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalu mieszkalnym oraz normy tego zużycia, kwalifikujące do naprawy lub wymiany;
4)
sposób ustalania kosztów remontów kwater albo lokali mieszkalnych nieprzeznaczonych na kwatery internatowe;
5)
wzór protokołu przekazania i przyjęcia oraz opróżnienia lokalu mieszkalnego.
2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego;
2)
Agencji - należy przez to rozumieć Agencję Mienia Wojskowego;
3)
dyrektorze oddziału regionalnego - należy przez to rozumieć dyrektora oddziału regionalnego Agencji Mienia Wojskowego, właściwego ze względu na miejscowość, w której jest położony lokal mieszkalny;
4)
lokalu mieszkalnym - należy przez to rozumieć kwaterę, kwaterę internatową albo inny lokal mieszkalny.
§  2. 
1. 
Agencja wykonuje naprawy zużytych w trakcie normalnej eksploatacji elementów budynku znajdujących się w lokalach mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa, przekazanych Agencji przez Ministra Obrony Narodowej, pozyskanych w drodze realizacji inwestycji własnych oraz umów sprzedaży, a także pozyskanych w drodze darowizny, spadku albo zapisu, a jeżeli zachodzi taka potrzeba, także wymiany:
1)
stolarki okiennej;
2)
stolarki drzwiowej wewnętrznej i zewnętrznej;
3)
podłóg i posadzek oraz okładzin ściennych;
4)
tynków ścian i sufitów, z malowaniem;
5)
balkonów i loggii, z malowaniem;
6)
instalacji ogrzewczych;
7)
instalacji wodociągowych zimnej i ciepłej wody;
8)
instalacji kanalizacyjnej z wyłączeniem przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych do pionów zbiorczych;
9)
instalacji elektrycznej wraz z osprzętem;
10)
instalacji telekomunikacyjnej i domofonowej wraz z osprzętem;
11)
ciepłomierzy i wodomierzy.
2. 
Naprawy i wymiany, o których mowa w ust. 1, Agencja wykonuje na podstawie protokołów oceny stanu technicznego oraz w przypadkach konieczności usunięcia skutków klęski żywiołowej albo pogorszenia stanu technicznego elementów, o których mowa w ust. 1, potwierdzonego wynikiem kontroli, o której mowa w art. 73 ust. 1 ustawy.
§  3. 
W lokalach mieszkalnych położonych w budynkach, o których mowa w art. 73 ust. 1 ustawy, Agencja dokonuje konserwacji i wykonuje naprawy pionów wody zimnej, ciepłej wody użytkowej, kanalizacji, energii elektrycznej i gazu włącznie do zaworów lub zabezpieczeń odcinających dopływ lub odpływ tych mediów do/z lokalu mieszkalnego. Jeżeli zawory lub zabezpieczenia są umieszczone poza lokalem mieszkalnym, Agencja dokonuje konserwacji i wykonuje naprawy pionów do miejsca ich rozgałęzienia służącego doprowadzeniu lub odprowadzeniu takiego medium do/z lokalu mieszkalnego.
§  4. 
Konserwację i naprawę elementów budynków i instalacji w budynkach, o których mowa w art. 73 ust. 1 ustawy, wykonuje Agencja, uwzględniając ustalenia zawarte w protokołach z kontroli okresowych.
§  5. 
W lokalach mieszkalnych, o których mowa w § 2 ust. 1, Agencja wykonuje remonty w pełnym zakresie wyłącznie w przypadku poddania remontowi całego budynku albo jego części funkcjonalnej, w zakresie przewidzianym w dokumentacji technicznej dla prowadzonego remontu, z zastrzeżeniem art. 69 ust. 8 ustawy.
§  6. 
Remonty pomieszczeń technicznych i pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytku Agencja wykonuje, jeżeli stan techniczny tych pomieszczeń wskazuje na konieczność ich wykonania.
§  7. 
1. 
Agencja nie wykonuje w lokalach mieszkalnych konserwacji i napraw uszkodzeń powstałych w trakcie używania lokalu mieszkalnego przez osobę posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w tym lokalu mieszkalnym oraz wynikającej z tych uszkodzeń wymiany:
1)
podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych, tynków ścian i sufitów oraz okładzin ściennych;
2)
okien i drzwi, a także okuć i zamków;
3)
wbudowanych mebli oraz ich okuć i zamków;
4)
kuchni gazowych, kuchni elektrycznych, grzejników wody przepływowej i podgrzewaczy wody, wanien, brodzików, mis klozetowych, zlewozmywaków i umywalek wraz z syfonami, baterii i zaworów czerpalnych oraz innych urządzeń sanitarnych, w które lokal mieszkalny jest wyposażony, w tym odcinków instalacji od zaworów lub zabezpieczeń odcinających dopływ lub odpływ wody zimnej, ciepłej wody użytkowej, kanalizacji, energii elektrycznej i gazu do/z lokalu mieszkalnego albo od miejsca rozgałęzienia tych instalacji służącego doprowadzeniu lub odprowadzeniu takiego medium do/z lokalu mieszkalnego;
5)
osprzętu i zabezpieczeń instalacji elektrycznej oraz osprzętu instalacji telekomunikacyjnej i instalacji domofonowej;
6)
etażowego centralnego ogrzewania, jeżeli zostało ono zainstalowane przez osobę posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym;
7)
przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych do pionów zbiorczych.
2. 
Agencja nie wykonuje w lokalach mieszkalnych:
1)
malowania i tapetowania tynków ścian i sufitów,
2)
obustronnego malowania okien i drzwi wewnętrznych oraz malowania od strony wewnętrznej drzwi wejściowych do lokalu mieszkalnego,
3)
malowania wbudowanych mebli oraz instalacji sanitarnych i grzewczych

- z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 69 ust. 1 ustawy.

§  8. 
1. 
Jeżeli w wyniku kontroli, o których mowa w art. 73 ust. 1 ustawy, stwierdzono wprowadzenie zmian, o których mowa w art. 69 ust. 6 ustawy, lub istnienie uszkodzeń lokalu mieszkalnego, o których mowa w art. 69 ust. 7 ustawy, dyrektor oddziału regionalnego Agencji nakazuje pisemnie osobie posiadającej tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym przywrócenie stanu poprzedniego albo naprawienie uszkodzeń, w ustalonym terminie. Nakaz doręcza się osobie posiadającej tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym za pisemnym potwierdzeniem odbioru.
2. 
Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, dyrektor oddziału regionalnego Agencji dokonuje sprawdzenia wykonania nakazu.
3. 
Jeżeli pomimo upływu terminu, o którym mowa w ust. 1, osoba posiadająca tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym nie wykonała nakazu, dyrektor oddziału regionalnego Agencji, na koszt tej osoby, zleca wykonanie lub we własnym zakresie wykonuje roboty, o których mowa w ust. 1.
§  9. 
1. 
Przed przystąpieniem do wykonania remontu obejmującego naprawę albo wymianę zużytych w trakcie normalnej eksploatacji elementów budynku znajdujących się w lokalach mieszkalnych, o których mowa w § 2 ust. 1, wyznaczony przez dyrektora oddziału regionalnego Agencji przedstawiciel Agencji spełniający warunki, o których mowa w art. 73 ust. 3 ustawy, określa stan techniczny lokalu wraz z opisem wyposażenia i urządzeń technicznych przez sporządzenie protokołu.
2. 
Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac pomiędzy dyrektorem oddziału regionalnego Agencji a żołnierzem zawodowym albo wykonawcą wyłonionym w trybie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164).
3. 
W przypadku, o którym mowa w art. 69 ust. 2 zdanie drugie ustawy, po wykonaniu remontu zgodnie z ust. 2, żołnierz zawodowy posiadający tytuł prawny do zamieszkiwania w kwaterze zgłasza pisemnie jego wykonanie we właściwym miejscowo oddziale regionalnym Agencji.
4. 
Odbioru remontu wykonanego w lokalu mieszkalnym dokonuje wyznaczony przez dyrektora oddziału regionalnego Agencji przedstawiciel Agencji spełniający warunki określone w ust. 1, a w przypadkach uzasadnionych zakresem remontu lub właściwościami budynku, w którym znajduje się lokal mieszkalny - komisja składająca się z przedstawicieli Agencji wyznaczonych przez dyrektora oddziału regionalnego Agencji, spełniających warunki określone w ust. 1.
5. 
Odbioru remontu kwatery dokonanego przez żołnierza zawodowego dokonuje osoba lub komisja, o której mowa w ust. 4, w obecności żołnierza zawodowego posiadającego tytuł prawny do zamieszkiwania w kwaterze, w terminie obustronnie uzgodnionym, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od dnia zgłoszenia wykonania remontu.
6. 
Jeżeli remont został wykonany z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.) albo stwierdzono usterki w wykonanym remoncie, dyrektor oddziału regionalnego Agencji wyznacza termin do usunięcia wad i usterek, nie dłuższy niż 7 dni roboczych. Po tym terminie dokonuje się ponownego odbioru remontu.
7. 
Po dokonaniu odbioru remontu sporządza się protokół, o którym mowa w art. 69 ust. 4 ustawy.
8. 
Wzór protokołu jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  10. 
1. 
Zużycie wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalu mieszkalnym zajmowanym przez żołnierza zawodowego oraz w kwaterze internatowej, kwalifikujące je do wymiany albo naprawy, jest ustalane przez przedstawiciela Agencji spełniającego warunki, o których mowa w art. 73 ust. 3 ustawy.
2. 
Normatywy zużycia wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalu mieszkalnym określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Za wartość wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalu mieszkalnym, wymienianych w wyniku zgodnego z normatywem ich zużycia, przyjmuje się obowiązujące w kwartale poprzedzającym dzień wymiany średnie krajowe ceny rynkowe wyposażenia i urządzeń technicznych, opublikowane w dostępnych wydawnictwach, zawierające podatek od towarów i usług, powiększone o koszt ich wymiany, ustalony na podstawie kosztorysu sporządzonego zgodnie z przepisami, o których mowa w § 11.
4. 
Za wartość wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalu mieszkalnym wymienianych w wyniku niezgodnego z normatywem ich zużycia przyjmuje się cenę ich nabycia z dnia rozliczenia, określoną zgodnie z ust. 3, pomniejszoną procentowo o wartość wynikającą z ustalonego ich zużycia zgodnie z ust. 1.
5. 
Zgodę na wymianę oraz wartość wyposażenia i urządzeń technicznych wymienianych w lokalu mieszkalnym wyraża i ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej.
6. 
Agencja dokonuje wymiany wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalu mieszkalnym po upływie okresu trwałości użytkowej określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia jedynie podczas przygotowania lokalu mieszkalnego do ponownego zasiedlenia.
7. 
Jeżeli Agencja nie dokonała wymiany zużytego wyposażenia lub urządzeń technicznych w lokalu mieszkalnym po upływie okresu trwałości użytkowej, żołnierzowi zawodowemu, który dokonał takiej wymiany, Agencja zwraca koszty obliczone zgodnie z ust. 3, po przekazaniu lokalu mieszkalnego do dyspozycji Agencji, najpóźniej w ostatnim dniu pełnienia zawodowej służby wojskowej. Decyzję w tej sprawie wydaje dyrektor oddziału regionalnego Agencji.
§  11. 
1. 
Koszt remontu lokalu mieszkalnego nieprzeznaczonego na kwaterę internatową, o którym mowa w art. 69 ust. 2 i 3 ustawy, uwzględniający podatek od towarów i usług, ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. 
Do kosztorysu, o którym mowa w ust. 1, przyjmuje się stosowane w kwartale poprzedzającym średnie krajowe ceny rynkowe publikowane w powszechnie stosowanych cennikach.
§  12. 
Opróżnienie lokalu mieszkalnego potwierdza się protokołem sporządzonym według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

PROTOKÓŁ

Spisany w dniu ................................. w sprawie przyjęcia/zdania* kwatery/lokalu mieszkalnego*,

znajdującej/ego* się w budynku położonym w ......................... przy ul. .............................................

nr ........... m. ....., przez Pana/Panią*....................................., na podstawie decyzji nr ...........................

Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Mienia Wojskowego w ..................... z dnia .................

1. Zdający ............................................................

2. Przyjmujący .....................................................

Powierzchnia użytkowa: ............... m2
w tym:
kuchnia .............. m2
łazienka .............. m2
WC .............. m2
przedpokój .............. m2
inne (jakie) .............. m2
Powierzchnia użytkowa podstawowa: ............... m2
w tym: pokój 1 .............. m2
pokój 2 .............. m2
pokój 3 .............. m2
pokój 4 .............. m2
Powierzchnia pomieszczeń przynależnych:
piwnica ........ m2
schowek .............. m2
inne (jakie) .............. m2
Lp. Instalacje Nr

licznika

Stan

licznika

Osprzęt Ocena techniczna
naprawa** wymiana***
1 wodociągowa

zimnej wody

A kuchnia
B łazienka
C WC
2 kanalizacyjna A kuchnia
B łazienka
C WC
3 elektryczna A kuchnia
B łazienka
C WC
D przedpokój
E pokój 1
F pokój 2
G pokój 3
H pokój 4
I
4 gazowa A kuchnia
B łazienka
5 wodociągowa

ciepłej wody

A kuchnia
B łazienka
C WC
6 ogrzewcza A kuchnia
B łazienka
C WC
D pokój 1
E pokój 2
F pokój 3
G pokój 4
H
7 telekomunikacyjna
8 domofonowa
9 inne A
.............................. B
.............................. C

UWAGI: ..................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Lp. Elementy wyposażenia i urządzenia

techniczne

Procent

zużycia

Rzeczywisty

okres

użytkowania w

latach

Ocena techniczna
naprawa** wymiana***
1 Kuchnia gazowa
2 Kuchnia elektryczna
3 Gazowe grzejniki wody
przepływowej: kuchnia
4 łazienka
5 Urządzenie dwufunkcyjne
6 Elektryczne podgrzewacze
wody: kuchnia
7 łazienka
8 WC
9 Baterie: kuchenna
10 WC, umywalkowa
11 łazienkowa, umywalkowa
12 łazienkowa, wannowa (prysznicowa)
13 Zawory czerpalne
14 Wanna (brodzik) emaliowany
15 Wanna (brodzik) z tworzyw sztucznych
16 Kabina natryskowa
17 Zlewozmywak emaliowany
18 Zlewozmywak stalowy
19 Umywalka: łazienka
20 WC
21 Misa klozetowa: łazienka
22 WC
23 Zbiornik płuczący: łazienka
24 WC
25 Bidet fajansowy
26 Szafka zlewozmywakowa
27 Meble wbudowane
28 Inne
29 .....................................................
30 .....................................................

UWAGI: ..................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Lp. Elementy budynku Materiał Ocena techniczna
naprawa* * wymiana***
1 Okna A kuchnia
B łazienka
C WC
D przedpokój
E pokój 1
F pokój 2
G pokój 3
H pokój 4
2 Podłoga A kuchnia
B łazienka
C WC
D przedpokój
E pokój 1
F pokój 2
G pokój 3
H pokój 4
3 Tynki ścian i sufitów A kuchnia
B łazienka
C WC
D przedpokój
E pokój 1
F pokój 2
G pokój 3
H pokój 4
4 Drzwi wewnętrzne A kuchnia
B łazienka
C WC
D przedpokój
E pokój 1
F pokój 2
G pokój 3
H pokój 4
5 Drzwi zewnętrzne
6 Balkon (loggia) A bariera
B posadzka
C obróbki

UWAGI: ..................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla zdającego i

przyjmującego.

Podpisy:

1. Zdający ...............................................

2. Przyjmujący ......................................

______________________

* Niepotrzebne skreślić.

** Daną pozycję protokołu zakreśla się "X", jeżeli została zakwalifikowana do naprawy.

*** W kolumnie należy wpisać "TAK" lub "NIE", w zależności od tego, czy dana pozycja protokołu kwalifikuje się

do wymiany.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

NORMATYWY ZUŻYCIA WYPOSAŻENIA I URZĄDZEŃ TECHNICZNYCH W LOKALU MIESZKALNYM, KWATERZE I KWATERZE INTERNATOWEJ

Element wyposażenia lokalu mieszkalnego Okres trwałości użytkowej w latach
Kuchnie gazowe 10
Kuchnie elektryczne 15
Gazowe grzejniki wody przepływowej i urządzenia dwufunkcyjne 10
Elektryczne podgrzewacze wody 15
Baterie i zawory czerpalne 15
Wanny i brodziki emaliowane 15
Wanny i brodziki z tworzyw sztucznych 10
Kabiny natryskowe 10
Zlewozmywaki emaliowane 15
Zlewozmywaki stalowe 20
Misy klozetowe, umywalki i bidety fajansowe 15
Zbiorniki płuczące 15
Szafki zlewozmywakowe 10
Meble wbudowane 15
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową (Dz. U. poz. 777), które zgodnie z art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. poz. 1322 i 1830) traci moc, w zakresie objętym niniejszym rozporządzeniem, z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024