Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 9 listopada 2016 r.
w sprawie Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych

Na podstawie art. 8 ust. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 187 i 1334) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa organizację, szczegółowy sposób prowadzenia Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, zwanej dalej "Ewidencją", oraz tryb udzielania informacji o danych objętych wpisem do Ewidencji.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o zabezpieczeniu finansowym - oznacza to zabezpieczenie finansowe w formie określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a-c, ust. 1a i 1b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, zwanej dalej "ustawą".
§  3.
1.
Marszałek województwa wprowadza dane do Ewidencji prowadzonej w systemie teleinformatycznym w formie ksiąg ewidencyjnych prowadzonych dla każdego przedsiębiorcy, zwanych dalej "księgami ewidencyjnymi".
2.
Kopie dokumentów stanowiących podstawę wpisu do Ewidencji, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, mogą być przekazywane przez marszałków województw w postaci elektronicznej.
3.
Wpisu do Ewidencji dokonuje się po sprawdzeniu zgodności danych, o których mowa w ust. 1, z kopiami dokumentów stanowiących podstawę wpisu do Ewidencji.
§  4.
1.
Księgę ewidencyjną sporządza się odrębnie dla każdego przedsiębiorcy wpisanego do Ewidencji oraz opatruje się numerem.
2.
Księga ewidencyjna składa się z czterech działów.
3.
W księdze ewidencyjnej zamieszcza się następujące dane:
1)
w dziale pierwszym:
a)
numer ewidencyjny,
b)
numer rejestrowy,
c)
datę wpisu do Ewidencji,
d)
firmę przedsiębiorcy,
e)
siedzibę i adres przedsiębiorcy, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną - adres miejsca wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, zwanego dalej "rejestrem", lub adres zamieszkania, jeżeli jest on taki sam jak adres miejsca wykonywania tej działalności, nazwę kraju, w którym znajduje się odpowiednio siedziba, miejsce wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru lub miejsce zamieszkania,
f)
adres do doręczeń,
g)
numer telefonu, jeżeli przedsiębiorca go posiada,
h)
numer faksu i adres mailowy, jeżeli przedsiębiorca je posiada,
i)
numer identyfikacji podatkowej NIP,
j)
oznaczenie formy prawnej przedsiębiorcy,
k)
przedmiot działalności objętej wpisem do rejestru,
l)
zasięg terytorialny wykonywanej działalności objętej wpisem do rejestru, zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy, a w przypadku krajów europejskich - wskazanie, zgodnie z postanowieniem zawartym w umowie gwarancji bankowej, umowie gwarancji ubezpieczeniowej lub umowie ubezpieczenia na rzecz klientów, czy dotyczy on wykonywania działalności wyłącznie na terytorium państw sąsiadujących z Rzecząpospolitą Polską oraz w przypadku Federacji Rosyjskiej - w obrębie obwodu kaliningradzkiego, czy także na terytorium pozostałych państw europejskich,
m)
zakres i rodzaj prowadzonej działalności objętej wpisem do rejestru, a także termin i wysokość przyjmowanych przez przedsiębiorców przedpłat od klientów, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ustawy, a w przypadku przyjmowania przez przedsiębiorcę wpłat klientów na rachunek powierniczy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy, wskazanie, że działalność jest prowadzona wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
n)
wskazanie głównego miejsca i adresu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru oraz oddziałów i ich adresów,
o)
organ dokonujący wpisu do rejestru oraz numer i datę wydania zaświadczenia o wpisie do rejestru,
p)
poprzednie numery ewidencyjne, jeżeli przedsiębiorca wpisany do Ewidencji został utworzony w wyniku przekształcenia innego podmiotu lub połączenia innych podmiotów,
q)
imiona i nazwiska osób upoważnionych do kierowania działalnością przedsiębiorcy oraz działalnością jego oddziałów;
2)
w dziale drugim: informacje o formie zabezpieczenia finansowego, a w przypadku posiadania zabezpieczenia finansowego w formie gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia na rzecz klientów - również informacje o podmiocie udzielającym zabezpieczenia finansowego;
3)
w dziale trzecim:
a)
w przypadku posiadania zabezpieczenia finansowego w formie gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia na rzecz klientów - informacje o wysokości sumy zabezpieczenia finansowego w walucie, w której to zabezpieczenie finansowe zostało udzielone, wraz z podaniem jej równowartości w euro, z zastosowaniem kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym zostało ono udzielone, oraz informację o dacie upływu ważności zabezpieczenia finansowego lub
b)
w przypadku przyjmowania przez przedsiębiorcę wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy - informację o dacie złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy;
4)
w dziale czwartym informacje dotyczące:
a)
wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru oraz zakazu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru, dokonanych z urzędu przez marszałka województwa, wraz z datą wykreślenia i terminem obowiązywania zakazu,
b)
wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru oraz zakazu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru, dokonanych przez marszałka województwa na wniosek Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, wraz z datą wykreślenia i terminem obowiązywania zakazu,
c)
wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru na wniosek przedsiębiorcy lub wykreślenia przedsiębiorcy przez marszałka województwa z urzędu po uzyskaniu informacji o zgonie przedsiębiorcy lub po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej o wykreśleniu przedsiębiorcy, wraz z datą wykreślenia,
d)
wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru w przypadku niepowiadomienia przez przedsiębiorcę o wznowieniu wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego po upływie okresu zawieszenia,
e)
wszczęcia postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru, wraz z datą jego wszczęcia,
f)
zawieszenia i przedłużenia zawieszenia wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru, wraz z ich datami,
g)
oświadczeń o niewypłacalności przedsiębiorcy lub informacji marszałka województwa o uruchomieniu zabezpieczenia finansowego bez tego oświadczenia, jeżeli okoliczności w oczywisty sposób wskazywały, że przedsiębiorca nie był w stanie wywiązać się z zawartych z klientami umów o imprezy turystyczne.
4.
Wpisowi do Ewidencji podlegają zmiany lub uzupełnienia danych zamieszczonych w rejestrze.
5.
Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 4 lit. e, usuwa się z Ewidencji z dniem, w którym stała się ostateczna decyzja:
1)
o wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru lub o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru, z jednoczesnym wpisaniem informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 4 lit. a albo b, albo
2)
o umorzeniu postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru.
6.
Informacje o zawieszeniu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru, o których mowa w ust. 3 pkt 4 lit. f, usuwa się z Ewidencji po powiadomieniu przez przedsiębiorcę o wznowieniu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru.
7.
Księgę ewidencyjną przedsiębiorcy usuwa się z Ewidencji:
1)
po upływie terminu obowiązywania zakazu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru;
2)
z dniem, w którym stała się ostateczna decyzja o wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru, wydana na wniosek przedsiębiorcy;
3)
z dniem, w którym stała się ostateczna decyzja o wykreśleniu z rejestru, wydana w związku z niepowiadomieniem przez przedsiębiorcę o wznowieniu wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego po upływie okresu zawieszenia.
§  5.
Minister właściwy do spraw turystyki prostuje z urzędu wpis do Ewidencji, jeżeli wpis zawiera oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym.
§  6.
1.
Dla każdego przedsiębiorcy podlegającego wpisowi do Ewidencji prowadzi się akta ewidencyjne obejmujące kopie dokumentów stanowiących podstawę wpisu do Ewidencji, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.
2.
Akta ewidencyjne przedsiębiorcy nie mogą być udostępniane osobom trzecim.
3.
Akta ewidencyjne przedsiębiorcy mogą być prowadzone w postaci elektronicznej.
§  7.
1.
Informacje zawarte w Ewidencji zamieszcza się na stronie internetowej ministra właściwego do spraw turystyki.
2.
Minister właściwy do spraw turystyki udostępni na stronie internetowej funkcjonalność pozwalającą na wygenerowanie dokumentu zawierającego dane objęte wpisem oraz datę jego wystawienia w postaci elektronicznej albo w formie wydruku papierowego, który będzie stanowić potwierdzenie wpisu do Ewidencji w zakresie danych objętych wpisem na dzień wygenerowania dokumentu.
§  8.
1.
Wykaz przedsiębiorców wykreślonych z rejestru z urzędu lub na wniosek Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i objętych zakazem wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru zawiera następujące dane:
1)
numer ewidencyjny przedsiębiorcy;
2)
numer zaświadczenia o wpisie do rejestru;
3)
firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres wraz ze wskazaniem województwa, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną - adres miejsca wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru lub adres zamieszkania wraz ze wskazaniem województwa, jeżeli jest on taki sam jak adres miejsca wykonywania tej działalności;
4)
termin obowiązywania zakazu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru.
2.
Wykaz przedsiębiorców, którzy wykonywali działalność bez wymaganego wpisu do rejestru, zawiera następujące dane:
1)
numer ewidencyjny przedsiębiorcy;
2)
datę wpisu do wykazu;
3)
firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres wraz ze wskazaniem województwa, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną - adres miejsca wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru lub adres zamieszkania wraz ze wskazaniem województwa, jeżeli jest on taki sam jak adres miejsca wykonywania tej działalności;
4)
oznaczenie formy prawnej przedsiębiorcy;
5)
termin obowiązywania zakazu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru.
3.
Wykaz przedsiębiorców, wobec których wszczęto postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru, zawiera następujące dane:
1)
numer ewidencyjny przedsiębiorcy;
2)
numer zaświadczenia o wpisie do rejestru;
3)
firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres wraz ze wskazaniem województwa, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną - adres miejsca wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru lub adres zamieszkania wraz ze wskazaniem województwa, jeżeli jest on taki sam jak adres miejsca wykonywania tej działalności;
4)
datę wszczęcia postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru.
§  9.
Na podstawie danych wprowadzonych do Ewidencji mogą być sporządzane okresowe statystyki. W statystykach tych mogą być uwzględnione wszystkie dane podlegające wpisowi do Ewidencji, w tym dane usunięte z Ewidencji na podstawie § 4 ust. 5-7.
§  10.
Wpisy do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych dokonane na podstawie rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 6 października 2011 r. w sprawie Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (Dz. U. poz. 1353) zachowują ważność w zakresie danych wpisanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 26 listopada 2016 r. 2
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1911).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki z dnia 6 października 2011 r. w sprawie Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (Dz. U. poz. 1353), które na podstawie art. 3 ustawy z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. poz. 1334) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1861

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.
Data aktu: 09/11/2016
Data ogłoszenia: 17/11/2016
Data wejścia w życie: 26/11/2016