Rejestracja pojazdów Biura Ochrony Rządu, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, kontroli skarbowej i Służby Celnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 9 września 2011 r.
w sprawie rejestracji pojazdów Biura Ochrony Rządu, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, kontroli skarbowej i Służby Celnej

Na podstawie art. 76 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki i tryb rejestracji oraz wzory dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych pojazdów Biura Ochrony Rządu, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, kontroli skarbowej i Służby Celnej, zwanych dalej "pojazdami", a także jednostki organizacyjne właściwe w tych sprawach.
§  2.
Rejestracji na warunkach i w trybie określonych w rozporządzeniu podlegają pojazdy używane przez Biuro Ochrony Rządu, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczną, kontrolę skarbową i Służbę Celną, zwane dalej "służbami".
§  3.
Rejestracji pojazdów dokonują:
1)
szef komórki organizacyjnej Biura Ochrony Rządu właściwej w sprawach transportu - w odniesieniu do pojazdów Biura Ochrony Rządu;
2)
Komenda Główna Policji - w odniesieniu do pojazdów Komendy Głównej Policji oraz Centralnego Biura Śledczego Policji w zakresie:
a)
komórek organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Policji,
b)
terenowych komórek organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Policji, dla których właściwa terytorialnie jest Komenda Stołeczna Policji;
3)
właściwe terytorialnie komendy wojewódzkie (Komenda Stołeczna) Policji - w odniesieniu do pojazdów:
a)
terenowych komórek organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Policji, z wyłączeniem komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt 2 lit. b,
b)
komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji działających na obszarze należącym do terytorialnego zasięgu działania tych komend;
4)
szkoły Policji - w odniesieniu do pojazdów tych szkół;
5)
właściwe jednostki organizacyjne Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego - w odniesieniu do pojazdów Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
6)
właściwe jednostki organizacyjne Agencji Wywiadu - w odniesieniu do pojazdów Agencji Wywiadu;
7)
właściwa jednostka organizacyjna Centralnego Biura Antykorupcyjnego - w odniesieniu do pojazdów Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
8)
Komenda Główna Straży Granicznej - w odniesieniu do pojazdów Straży Granicznej;
9)
Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej - w odniesieniu do pojazdów kontroli skarbowej;
10)
Szef Służby Celnej - w odniesieniu do pojazdów Służby Celnej w Ministerstwie Finansów;
11)
właściwy dyrektor izby celnej - w odniesieniu do pojazdów izb i urzędów celnych oraz innych jednostek organizacyjnych Służby Celnej działających na obszarze należącym do terytorialnego zasięgu działania tego dyrektora.
§  4.
1.
W celu rejestracji pojazdu składa się odpowiednio w organie albo jednostce organizacyjnej, o których mowa w § 3, wniosek o rejestrację pojazdu zawierający w szczególności:
1)
nazwę organu lub jednostki organizacyjnej dokonującej rejestracji;
2)
nazwę i adres wnioskodawcy;
3)
numer identyfikacyjny VIN/nr nadwozia (podwozia);
4)
markę, typ i model pojazdu.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się tablice rejestracyjne albo tablicę rejestracyjną, jeżeli pojazd był zarejestrowany, dokumenty, o których mowa w art. 72 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, zwanej dalej "ustawą", oraz świadectwo zgodności WE, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 385/2009 z dnia 7 maja 2009 r. zastępującym załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów ("dyrektywy ramowej") (Dz. Urz. UE L 118 z 13.05.2009, str. 13), jeżeli jest wymagane.
3.
W stosunku do pojazdów użyczonych do wniosku, o którym mowa w ust. 1, zamiast dowodu własności pojazdu dołącza się dowód przyjęcia pojazdu do użytkowania.
4.
W przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy bez tablic rejestracyjnych lub konieczności zwrotu tych tablic do organu rejestrującego państwa, z którego pojazd został sprowadzony, właściciel pojazdu zamiast tablic rejestracyjnych dołącza do wniosku, o którym mowa w ust. 1, stosowne oświadczenie.
5.
W przypadku rejestracji pojazdu, który nie posiada nadanych i umieszczonych fabrycznie przez producenta lub w trybie określonym odrębnymi przepisami cech identyfikacyjnych albo nie posiada tabliczki znamionowej, do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się zaświadczenie potwierdzające nadanie i umieszczenie cech identyfikacyjnych lub wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej.
6.
Rejestracji pojazdu, który był zarejestrowany poza służbami, dokonuje się po sprawdzeniu dokumentów przedstawionych do rejestracji - stosownie do przepisów dotyczących szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach.
§  5.
1.
Organ albo jednostka organizacyjna dokonująca rejestracji, po wpisaniu pojazdu do Centralnej Ewidencji Pojazdów, wydaje:
1)
dowód rejestracyjny;
2)
tablice rejestracyjne albo tablicę rejestracyjną, wraz ze znakiem legalizacyjnym;
3)
nalepkę kontrolną - w przypadku rejestracji pojazdu samochodowego, z wyłączeniem motocykla, oraz
4)
wypełnioną kartę pojazdu - jeżeli była wydana.
2.
W przypadku rejestracji pojazdu wyposażonego w tablice rejestracyjne lub tablicę rejestracyjną zawierające:
1)
wyróżnik służby, o którym mowa w § 6 ust. 2 - wydaje się dowód rejestracyjny, którego wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia;
2)
wyróżnik województwa i powiatu - wydaje się dowód rejestracyjny, którego wzór jest określony w przepisach wydanych na podstawie art. 76 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.
§  6.
1.
Numer na tablicach rejestracyjnych pojazdu składa się z:
1)
wyróżnika służby i jednej litery ze zbioru następujących 25 liter: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z oraz wyróżnika pojazdu albo
2)
wyróżnika województwa, wyróżnika powiatu i wyróżnika pojazdu, które są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 76 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.
2.
Jako wyróżniki służb określa się litery:
1)
HB - dla Biura Ochrony Rządu;
2)
HP - dla Policji;
3)
HK - dla Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu;
4)
HA - dla Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
5)
HW - dla Straży Granicznej;
6)
HS - dla kontroli skarbowej;
7)
HC - dla Służby Celnej.
3.
Wyróżnik pojazdu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stanowią:
1)
jedna litera ze zbioru liter, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz trzy cyfry w przedziale od 001 do 999 albo
2)
dwie cyfry w przedziale od 01 do 99 i dwie litery ze zbioru liter, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
§  7.
Tablic rejestracyjnych zawierających wyróżnik województwa i wyróżnik powiatu nie stosuje się do oznakowanych pojazdów służb.
§  8.
1.
Wzory tablic rejestracyjnych zawierających wyróżniki służb, wzory umieszczanych na nich symboli oraz wzór nalepki kontrolnej odpowiadają wzorom określonym w przepisach w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów.
2.
Wzór znaku legalizacyjnego określają przepisy w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzoru znaku legalizacyjnego.
§  9.
1.
Organ albo jednostka organizacyjna, o których mowa w § 3:
1)
zamawiają u producentów tablice rejestracyjne zawierające wyróżniki, o których mowa w § 6 ust. 1, blankiety dowodów rejestracyjnych, o których mowa w § 5 ust. 2, znaki legalizacyjne i nalepki kontrolne;
2)
zgłaszają zapotrzebowanie na numery rejestracyjne zawierające wyróżniki, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, do starosty właściwego ze względu na siedzibę organu lub jednostki organizacyjnej użytkującej pojazd.
2.
Starosta przyznaje organowi albo jednostce organizacyjnej, o których mowa w § 3, numery rejestracyjne zawierające wyróżniki określone w § 6 ust. 1 pkt 2, na podstawie zgłoszonego zapotrzebowania.
§  10.
Organ albo jednostka organizacyjna, o których mowa w § 3, zapewniają warunki ochrony blankietów dowodów rejestracyjnych, tablic rejestracyjnych, znaków legalizacyjnych i nalepek kontrolnych przed dostępem osób nieuprawnionych polegające na przechowywaniu tych blankietów, tablic, znaków i nalepek w szafach pancernych znajdujących się w pomieszczeniach z ograniczonym dostępem oraz na prowadzeniu ewidencji wykorzystywanych dokumentów, tablic rejestracyjnych, znaków legalizacyjnych i nalepek kontrolnych.
§  11.
Tablice rejestracyjne i nalepki kontrolne, a w odniesieniu do samochodu ciężarowego samowyładowczego i przyczepy samowyładowczej - numery rejestracyjne, umieszcza się na pojeździe w sposób określony w przepisach w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów.
§  12.
1.
W przypadku zbycia pojazdu zarejestrowanego na warunkach i w trybie określonych w rozporządzeniu przekazuje się nabywcy, z zastrzeżeniem § 13, dokumenty, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, 3 i ust. 4 ustawy. Tablice rejestracyjne nie podlegają przekazaniu.
2.
W przypadku zwrotu po badaniach albo testowaniu pojazdu zarejestrowanego na warunkach i w trybie określonych w rozporządzeniu przekazuje się osobie, od której przyjęto pojazd do badań albo testowania, dokumenty, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, 3 i ust. 4 ustawy. Dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne nie podlegają przekazaniu.
3.
W razie zagubienia dowodu rejestracyjnego, jeżeli podlega on przekazaniu, lub karty pojazdu organ albo jednostka organizacyjna, o których mowa w § 3, wystawia i przekazuje zaświadczenie potwierdzające dane zawarte w zagubionym dokumencie, którego wzór określają przepisy w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów.
4.
W razie nadania i umieszczenia cech identyfikacyjnych pojazdu lub wykonania tabliczki znamionowej zastępczej przez stację kontroli pojazdów służby organ albo jednostka organizacyjna, o których mowa w § 3, przekazują nabywcy zaświadczenie potwierdzające ten fakt.
§  13.
W przypadku zbycia pojazdu poza służby przez Biuro Ochrony Rządu, kontrolę skarbową i Służbę Celną nabywcy przekazuje się również dowód rejestracyjny.
§  14.
1.
Zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym odnotowuje się w rubryce "Adnotacje urzędowe" na podstawie dokumentów określonych w art. 72 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy.
2.
Zmiany danych zamieszczonych w karcie pojazdu odnotowuje się w odpowiednich rubrykach karty zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 77 ust. 4 pkt 1 ustawy.
3.
W przypadku zmiany cechy identyfikacyjnej pojazdu w zakresie nadwozia, podwozia lub ramy właściwy organ wydaje nowy dowód rejestracyjny.
§  15.
1.
Dowody rejestracyjne, które zostały zniszczone lub zużyte, unieważnia się przez przekreślenie stron oraz odcięcie prawego dolnego rogu dokumentu w taki sposób, aby można było odczytać zapisy wcześniej naniesione na dokument. Unieważnione dowody rejestracyjne przechowuje się w teczkach indywidualnych pojazdów.
2.
Zniszczone lub zużyte tablice rejestracyjne, znaki legalizacyjne i nalepki kontrolne podlegają komisyjnemu skasowaniu. Numery rejestracyjne skasowanych tablic rejestracyjnych zawierających wyróżnik służby wykorzystuje się ponownie. Numery rejestracyjne skasowanych tablic rejestracyjnych zawierających wyróżnik województwa i wyróżnik powiatu mogą być wykorzystane ponownie przez służbę, której zostały przyznane.
3.
W razie utraty dowodu rejestracyjnego lub tablicy rejestracyjnej numer rejestracyjny pojazdu, dowód rejestracyjny i tablicę rejestracyjną unieważnia się.
4.
O unieważnieniu numeru rejestracyjnego zawierającego wyróżnik województwa i wyróżnik powiatu właściwy organ albo jednostka organizacyjna, o których mowa w § 3, zawiadamia właściwego starostę.
§  16.
1.
Zachowują ważność wydane na podstawie dotychczasowych przepisów dowody rejestracyjne oraz przyznane numery rejestracyjne.
2.
Pojazdy, które w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie posiadają zalegalizowanych tablic rejestracyjnych i nalepek kontrolnych, uważa się za spełniające wymagania w zakresie posiadania cech identyfikacyjnych wymaganych do rejestracji pojazdu.
3.
Pojazdy posiadające tabliczki zastępcze oraz cechy identyfikacyjne nadane i umieszczone lub nabite na podstawie dotychczasowych przepisów albo posiadające w dowodzie rejestracyjnym wpis potwierdzający brak numeru silnika uważa się za spełniające wymagania w zakresie posiadania cech identyfikacyjnych wymaganych do rejestracji pojazdu.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

DOWÓD REJESTRACYJNY POJAZDU

grafika

Poszczególne strony dowodu rejestracyjnego pojazdu

1) format: wysokość 105 mm, szerokość 218 mm;

2) jednolity kolor jasnoniebieski o składzie (CMYK): C-30, M-9, Y-4, K-0 i nadruk w kolorze czarnym;

3) papier o gramaturze 160-180 g/m2.

Oznaczenia kodów stosowanych we wzorze dowodu rejestracyjnego

A numer rejestracyjny pojazdu

B data pierwszej rejestracji pojazdu

C dane dotyczące posiadacza dowodu rejestracyjnego i właściciela pojazdu obejmują wydruk następujących kodów i danych:

C.1.1 nazwa posiadacza dowodu rejestracyjnego*)

C.1.2 numer REGON

C.1.3 adres posiadacza dowodu rejestracyjnego

C.2.1 nazwa właściciela pojazdu

C.2.2 numer REGON

C.2.3 adres właściciela pojazdu

D dane dotyczące pojazdu obejmują wydruk następujących kodów i danych:

D.1 marka pojazdu

D.2 typ pojazdu:

- wariant, jeżeli występuje

- wersja, jeżeli występuje

D.3 model pojazdu

E numer identyfikacyjny pojazdu (numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy)

F.1 maksymalna masa całkowita pojazdu**), wytaczając motocykle i motorowery (w kg)

F.2 dopuszczalna masa całkowita pojazdu (w kg)

F.3 dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (w kg)

G masa własna pojazdu; w przypadku pojazdu ciągnącego innego niż kategoria M1 masa własna pojazdu obejmuje urządzenie sprzęgające (w kg)

H okres ważności dowodu, jeżeli występuje takie ograniczenie

I data wydania dowodu rejestracyjnego

J kategoria pojazdu

K numer świadectwa homologacji typu pojazdu, jeżeli występuje

L liczba osi

O.1 maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg)

O.2 maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (w kg)

P.1 pojemność silnika (w cm3)

P.2 maksymalna moc netto silnika (w kW)

P.3 rodzaj paliwa

Q stosunek mocy do masy własnej (w kW/kg); dotyczy motocykli i motorowerów

S.1 liczba miejsc siedzących, włączając siedzenie kierowcy

S.2 liczba miejsc stojących, jeżeli występują

Uwagi:

*) Posiadacz dowodu rejestracyjnego - podmiot, któremu organ rejestrujący wydał dowód rejestracyjny uprawniający ten podmiot do poruszania się pojazdem w ruchu.

**) Maksymalna masa całkowita pojazdu - największa technicznie dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynikająca z jego konstrukcji i wykonania, określona przez producenta.

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U.2015.1897).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2007 r. w sprawie rejestracji pojazdów Biura Ochrony Rządu, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, kontroli skarbowej i Służby Celnej (Dz. U. poz. 1411), które utraciło moc z dniem 1 maja 2011 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1652 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestracja pojazdów Biura Ochrony Rządu, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, kontroli skarbowej i Służby Celnej.
Data aktu: 09/09/2011
Data ogłoszenia: 10/10/2016
Data wejścia w życie: 19/09/2011