Formularz Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 15 września 2016 r.
w sprawie formularza Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia

Na podstawie art. 95h ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzór wniosku zawierającego formularz Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia wraz ze wskazaniem kryteriów oceny inwestycji, przypisaniem im wagi oraz określeniem skali punktów możliwych do uzyskania w zakresie poszczególnych kryteriów;
2)
sposób wyliczania całkowitego wyniku punktowego w zakresie dokonywania oceny celowości, o której mowa w art. 95d ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwanej dalej "ustawą";
3)
minimalną liczbę punktów wymaganą do uzyskania pozytywnej opinii, o której mowa w art. 95d ust. 1 ustawy.
§  2. 
Wzór wniosku zawierającego formularz Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia wraz ze wskazaniem kryteriów oceny inwestycji, przypisaniem im wagi oraz określeniem skali punktów możliwych do uzyskania w zakresie poszczególnych kryteriów określa załącznik do rozporządzenia.
§  3. 
Całkowity wynik punktowy jest wyliczany według wzoru:

C = G1 * G2 * G3 * G4 * P1/ 1,06(P2/12) / 1000

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

C - całkowity wynik punktowy przyznawany w wyniku oceny kryteriów oceny inwestycji,

G1 - suma iloczynów punktów przyznanych za kryteria oceny inwestycji o numerach: 4, 5, 29, 30, 31, 32, 33, 34 oraz przypisanych im wag,

G2 - suma iloczynów punktów przyznanych za kryteria oceny inwestycji o numerach: 3, 6, 20, 24, 25, 26, 27, 28 oraz przypisanych im wag,

G3 - suma iloczynów punktów przyznanych za kryteria oceny inwestycji o numerach: 7, 8, 9, 10, 11, 18, 19, 23 oraz przypisanych im wag,

G4 - suma iloczynów punktów przyznanych za kryteria oceny inwestycji o numerach: 12, 13, 14, 15, 16, 17, 21, 22 oraz przypisanych im wag,

P1 - liczba punktów przyznanych za kryterium oceny inwestycji o numerze 1,

P2 - przewidywany przez podmiot wnioskujący czas na realizację inwestycji podany w miesiącach.

§  4. 
Minimalna liczba punktów (całkowity wynik punktowy) wymagana do uzyskania pozytywnej opinii, o której mowa w art. 95d ust. 1 ustawy, wynosi 6200.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

INSTRUMENT OCENY WNIOSKÓW INWESTYCYJNYCH W SEKTORZE ZDROWIA (IOWISZ)
I. INFORMACJE O INWESTYCJI
1. Podmiot wnioskujący 1. Rodzaj podmiotu wnioskującego
2. Imię i nazwisko lub nazwa podmiotu
3. Adres e–mail podmiotu wnioskującego
4. Numer KRS podmiotu wnioskującego
5. Numer NIP podmiotu wnioskującego
6. Numer REGON podmiotu wnioskującego
7. Jednostka sektora finansów publicznych
8. Organ wydający opinię o celowości inwestycji
2. Siedziba albo adres zamieszkania podmiotu wnioskującego 1. Województwo
2. Powiat
3. Gmina
4. Miejscowość
5. Ulica
6. Numer budynku
7. Numer lokalu
8. Kod pocztowy
9. Poczta
3. Typ inwestycji 1. Utworzenie nowego podmiotu wykonującego działalność leczniczą
2. Utworzenie nowych jednostek zakładu leczniczego podmiotu leczniczego
3. Utworzenie nowych komórek organizacyjnych zakładu leczniczego podmiotu

leczniczego

4. Inna inwestycja
5. Informacje szczegółowe
4. Opis

inwestycji

1. Ogólne 1. Zakres rzeczowy inwestycji
2. Uzasadnienie celowości inwestycji
3. Obszar oddziaływania inwestycji
4. Termin planowanego rozpoczęcia inwestycji
5. Termin planowanego zakończenia inwestycji
2. Miejsce realizacji inwestycji 1. Województwo
2. Powiat
3. Gmina
4. Miejscowość
5. Ulica
6. Numer budynku
7. Numer lokalu
8. Kod pocztowy
9. Poczta
3. Źródło finansowania inwestycji 1. Środki własne inwestora
2. Dotacja celowa ze środków ustalonych w części 46 – Zdrowie budżetu państwa
3. Dotacja celowa z innych części budżetowych
4. Kredyt lub pożyczka objęta poręczeniem lub gwarancją Skarbu Państwa
5. Środki z innych źródeł niż dotacje celowe z budżetu państwa
6. Środki z Unii Europejskiej – z określeniem nazwy Programu i numeru obszaru

wydatków strukturalnych

7. Ogółem
4. Inne

informacje

dotyczące

inwestycji

(inwestycja

budowlana)

1. Części

inwestycji

1. Komórka organizacyjna
2. Liczba sal
3. Liczba łóżek
2. Wartość

inwestycji w

podziale na

grupy kosztów

(w zł)

1. Pozyskanie działki budowlanej
2. Przygotowanie terenu i przyłączenia obiektów do sieci
3. Budowa obiektów podstawowych
4. Instalacje
5. Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
6. Wyposażenie
7. Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska oraz ewentualnie szkolenia

i rozruch

8. Ogółem
3. Wskaźniki

techniczno–

–ekonomiczne

1. Powierzchnia całkowita inwestycji w m2 (Pc)
2. Powierzchnia użytkowa inwestycji w m2 (Pu)
3. Kubatura w m3 (V)
4. Łączna liczba łóżek przed rozpoczęciem inwestycji (Łp)
5. Łączną liczba łóżek po zakończeniu inwestycji (Łk)
6. Wartość kosztorysowa inwestycji – WKI (tys. zł)
7. Cena m2 pow. całkowitej (WKI/Pc)
8. Cena m2 pow. użytkowej (WKI/Pu)
9. Cena m3 kubatury (WKI/V)
10. Wartość inwestycji przypadająca na 1 łóżko (WKI/(|Łk – Łp))
11. Liczba zatrudnionego personelu przed inwestycją
12. Liczba zatrudnionego personelu po inwestycji
5. Inne

informacje

dotyczące

inwestycji

(inwestycja

zakupowa)

1. Części

inwestycji

1. Rodzaj wyrobu medycznego
2. Komórka organizacyjna, w której wyrób medyczny będzie wykorzystywany
3. Liczba (ilość) wyrobu medycznego
2. Informacje

techniczne

1. Parametry techniczne wyrobu medycznego
2. Informacje o stanie wyposażenia we wnioskowany wyrób medyczny
3. Informacje na temat infrastruktury technicznej
4. Informacje o zabezpieczeniu kadrowym do obsługi i eksploatacji wyrobu medycznego
5. Analiza kosztów eksploatacji wyrobu medycznego
6. Ocena techniczna posiadanych i zużytych wyrobów medycznych, jeżeli dotyczy
II. KRYTERIA OCENY INWESTYCJI
Kryteria Ocena podmiotu wnioskującego
Lp. Kryterium oceny inwestycji Interpretacja

i wyjaśnienie znaczenia

kryterium oraz sposobu

oceny inwestycji

Waga kryterium Ocena Uzasadnienie Wynik

kryterium

1 Czy inwestycja odpowiada priorytetom dla regionalnej polityki

zdrowotnej, zwanym dalej "PRPZ"?

Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt).

Odpowiedzi "TAK" udziela

się wyłącznie wtedy, gdy

inwestycja wpisuje się w

PRPZ całkowicie lub w

zasadniczej części. Należy

odnieść się w sposób

dokładny do PRPZ

przygotowanych dla

danego województwa, ze

wskazaniem postanowień,

które dzięki danej

inwestycji będą

realizowane.

1,0
2 Jaki jest przewidziany czas na inwestycję? Czas wskazywany jest na

podstawie informacji

zawartych w polach I.4.1.4

oraz I.4.1.5 wniosku.

Minimalny czas wynosi

1 miesiąc.

Współczynnik korygujący

czas realizacji – 6%

3 Czy inwestycja wpłynie na niwelowanie różnic w dostępie do

świadczeń gwarantowanych na danym obszarze?

Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt).

Ocena odbywa się przy

0,8
użyciu informacji z map

potrzeb zdrowotnych,

może również wymagać

pozyskania informacji z

innych wiarygodnych

źródeł (w szczególności

baz danych Narodowego

Funduszu Zdrowia,

Systemu Statystyki w

Ochronie Zdrowia,

rejestrów publicznych,

dokumentów urzędowych).

4 Czy inwestycja wpłynie na zaspokojenie potrzeb, które dotychczas

nie były zaspokajane?

Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt).

Należy ocenić, czy

inwestycja wpłynie na

dostępność do świadczeń

opieki zdrowotnej, które

obecnie nie są

zaspokajane na danym

obszarze. W przypadku

tego kryterium uwzględnia

się wyłącznie umożliwienie

udzielania nowych

świadczeń opieki

zdrowotnej, nie zaś

inwestycje zmierzające do

poprawy stanu rzeczy, w

postaci skrócenia czasu

oczekiwania na udzielenie

świadczenia opieki

zdrowotnej, czy

ograniczenia innych

negatywnych zjawisk.

1,0
5 Czy inwestycja dotyczy uruchomienia na danym obszarze po raz

pierwszy metod leczenia o udowodnionej skuteczności w danym

wskazaniu?

Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt).

Należy ocenić, czy

inwestycja wpłynie na

dostępność na danym

obszarze do świadczeń

opieki zdrowotnej, które są

1,0
pierwszymi skutecznymi

metodami leczenia w

danym wskazaniu. W

przypadku tego kryterium

należy określić, czy

inwestycja umożliwi

udzielanie na danym

obszarze nowych

świadczeń opieki

zdrowotnej o

udowodnionej

skuteczności klinicznej

(zgodnie z zasadami

evidence–based medicine).

Ich wprowadzenie sprawi,

że dotychczas pacjenci

nieskutecznie leczeni albo

leczeni metodami o

nieudowodnionej

skuteczności będą mieli

dostęp do skutecznych

świadczeń opieki

zdrowotnej.

6 W jakim stopniu inwestycja wpłynie na czas oczekiwania na

udzielnie świadczenia?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Należy określić, w jakim

stopniu inwestycja

odpowiada na obiektywnie

istniejące potrzeby

zdrowotne oraz służy

mierzalnemu skróceniu

czasu oczekiwania na

udzielnie świadczenia

opieki zdrowotnej.

W przypadku inwestycji

pozostających bez wpływu

na czas oczekiwania na

udzielenie świadczeń

należy przyjąć 0 pkt.

0,9
7 Czy inwestycja służyć będzie przesunięciu ciężaru z opieki

szpitalnej na ambulatoryjną opiekę specjalistyczną?

Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt). Należy uwzględnić

w szczególności dane

pochodzące z własnych

1,0
analiz. Kryterium

uwzględnia zmianę z

lecznictwa szpitalnego do

ambulatoryjnej opieki

specjalistycznej, zwanej

dalej "AOS", ewentualnie

do podstawowej opieki

zdrowotnej, zwanej dalej

"POZ".

W przypadku inwestycji w

zakresie AOS lub POZ

należy przyjąć 10 pkt.

8 W jakim stopniu inwestycja odpowiada trendom demograficznym? Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Należy uwzględnić

informacje z map potrzeb

zdrowotnych, a także

innych wiarygodnych

źródeł (np. z baz danych

Narodowego Funduszu

Zdrowia, Systemu

Statystyki w Ochronie

Zdrowia, rejestrów,

dokumentów urzędowych).

Należy ocenić stopień, w

jakim inwestycja sprzyja

poprawie opieki

długoterminowej lub

paliatywnej i hospicyjnej

nad osobami starszymi.

1,0
9 W jakim stopniu inwestycja wpłynie na poprawę efektów

zdrowotnych uzyskiwanych w populacji pacjentów w

województwie?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Stosowane technologie

medyczne charakteryzują

się różną skutecznością.

Szerokie wdrożenie metod

diagnostyki lub leczenia o

szczególnie wysokiej

skuteczności klinicznej

przełoży się na znaczną

poprawę stanu zdrowia w

populacji pacjentów w

województwie.

Najwyższe oceny należy

przyznać inwestycjom

1,0
zakładającym

kompleksowość opieki

zdrowotnej, z

zastosowaniem

optymalnych metod

diagnostyki lub leczenia.

10 W jakim stopniu inwestycja wpłynie na poprawę jakości opieki

zdrowotnej?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Należy ocenić, czy

inwestycja przyczyni się do

poprawy w szczególności:

1) kompleksowości opieki

procesu terapeutycznego

w jednym podmiocie;

2) ciągłości opieki –

zapewnienia całego

procesu terapeutycznego

bez przerywania procesu

tej opieki, szczególnie przy

przenoszeniu pacjenta

pomiędzy podmiotami;

3) interdyscyplinarności –

diagnostyki i leczenia.

1,0
11 Czy podmiot posiada akredytację Ministra Zdrowia? Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt).

Czy podmiot posiada

aktualny certyfikat

akredytacyjny zgodnie z

ustawą z dnia 6 listopada

2008 r. o akredytacji w

ochronie zdrowia (Dz. U.

z 2009 r. poz. 418, z późn.

zm.).

W przypadku braku tego

certyfikatu należy przyjąć

"NIE".

W przypadku inwestycji w

zakresie AOS lub POZ

należy przyjąć "TAK".

0,4
12 Czy inwestycja wpłynie na zmniejszenie ogólnych kosztów opieki

medycznej na danym obszarze?

Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt).

Należy wziąć pod uwagę

faktyczne obniżenie

kosztów opieki zdrowotnej,

w szczególności z

powodu:

1) zastosowania bardziej

efektywnej technologii

medycznej;

2) przesunięcia miejsca

wykonywania świadczeń

opieki zdrowotnej z

lecznictwa szpitalnego do

AOS;

3) obniżenia kosztów

diagnostyki.

Ocena jest dokonywana

na podstawie podanego

we wniosku

przewidywanego

zmniejszenia kosztów

opieki zdrowotnej

zestawionego z kosztami

inwestycji.

1,0
13 Czy koszt inwestycji jest uzasadniony w porównaniu do

podobnych realizowanych inwestycji albo podobnych

zrealizowanych inwestycji?

Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt).

W przypadku braku

podobnych realizowanych

inwestycji, albo podobnych

zrealizowanych inwestycji,

można odpowiedzieć

"TAK" w przypadku, jeżeli

zostanie przeprowadzona i

załączona analiza rynku i

potrzeb, potwierdzająca

udzielenie odpowiedzi

twierdzącej.

0,8
14 W jakim stopniu inwestycja jest obarczona ryzykiem

niewykorzystania po jej zakończeniu?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Trafność podjęcia decyzji

o realizacji inwestycji

określa się przez dane

1,0
dostępne w mapach

potrzeb zdrowotnych

oraz innych wiarygodnych

źródłach (np. w bazach

Narodowego Funduszu

Zdrowia, Systemie

Statystyki w Ochronie

Zdrowia, rejestrach,

dokumentach

urzędowych).

Należy określić, czy będzie

istniało zapotrzebowanie

ze strony pacjentów na

świadczenia opieki

zdrowotnej, w tym przez

obłożenie łóżek lub

wykorzystanie zasobów.

Należy zastosować skalę

odwrotną –

ryzyko, tym więcej

punktów.

15 W jakim stopniu inwestycja jest obarczona ryzykiem, że wyroby

medyczne nabyte w ramach inwestycji nie będą wykorzystywane

optymalnie?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Szybki postęp w

medycynie wymusza

okresową wymianę

wyrobów medycznych

na wyroby medyczne

nowszej generacji.

Wykorzystywanie wyrobów

medycznych na

odpowiednio wysokim

poziomie pozwala na

amortyzację kosztów ich

zakupu oraz zapewnia ich

racjonalnie szybkie

odtworzenie.

Jeżeli inwestycja nie

dotyczy wyrobów

medycznych, należy

przyjąć 10 pkt.

Należy zastosować skalę

odwrotną – im mniejsze

ryzyko, tym więcej

punktów.

0,9
16 W jakim stopniu inwestycja jest obarczona ryzykiem nieuzyskania

oczekiwanego finansowania ze środków publicznych dla

udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Należy wziąć pod uwagę,

jak duże jest ryzyko, że

podmiot nie uzyska

finansowania ze środków

publicznych dla świadczeń

opieki zdrowotnej, które

może udzielać dzięki

realizacji inwestycji, w

szczególności

uwzględniając

występowanie na danym

obszarze

świadczeniodawców

udzielających takich

samych świadczeń opieki

zdrowotnej oraz

dotychczasowe

finansowanie tych

świadczeń.

W przypadku inwestycji,

które nie są obarczone

ryzykiem nieuzyskania

finansowania ze środków

publicznych, należy

przyjąć 10 pkt.

Należy zastosować skalę

odwrotną – im mniejsze

ryzyko, tym więcej

punktów.

0,9
17 Czy inwestycja służy przekierowaniu strumienia finansowego

Narodowego Funduszu Zdrowia, zgodnie z PRPZ?

Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt). PRPZ mogą

zakładać propozycję

przekierowania strumienia

finansowego Narodowego

Funduszu Zdrowia. W

takim przypadku należy

ocenić, czy inwestycja

będzie sprzyjać takiemu

przekierowaniu.

W przypadku braku w

PRPZ propozycji

przekierowania należy

przyjąć "NIE".

0,7
18 W jakim stopniu inwestycja wpłynie na optymalizację

wykorzystania i rozmieszczenia obecnie zatrudnionych w

podmiocie osób wykonujących zawód medyczny?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Należy ocenić, czy

inwestycja wpłynie

na optymalizację

wykorzystania i

rozmieszczenia osób

wykonujących zawód

medyczny, np. wynikającą

z wielkości oddziału

(odpowiednia wielkość

oddziału zapewnia

poprawę wskaźnika

efektywności

wykorzystania opieki

pielęgniarskiej lub

lekarskiej).

W przypadku gdy

inwestycja nie wpływa

na wykorzystanie

i rozmieszczenie obecnie

zatrudnionych osób

wykonujących zawód

medyczny, należy przyjąć

0 pkt.

0,6
19 W jakim stopniu inwestycja jest obarczona ryzykiem

niezapewnienia odpowiednich zasobów kadrowych?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Należy ocenić, czy

planowane zatrudnienie

osób wykonujących zawód

medyczny w związku z

inwestycją, uwzględniające

wymagane kwalifikacje

i uprawnienia tych osób,

jest realistyczne.

Jeżeli inwestycja nie

wpływa na zatrudnienie,

należy przyjąć 10 pkt.

Należy zastosować skalę

odwrotną – im mniejsze

ryzyko, tym więcej

punktów.

0,5
20 W jakim stopniu inwestycja wpłynie na poprawę ergonomii pracy

osób wykonujących zawód medyczny?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Należy zwrócić uwagę na

charakter (jednostajność) i

nasilenie obciążeń osób

wykonujących zawód

medyczny oraz określić,

jak inwestycja wpłynie

na ten problem.

Jeżeli inwestycja nie

uwzględnia wpływu na

ergonomię, należy przyjąć

0 pkt.

0,2
21 W jakim stopniu inwestycja wpłynie na poprawę wykorzystania

obecnie istniejącej infrastruktury?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Należy ocenić, czy

inwestycja będzie się

wiązała z:

1) zagospodarowaniem

dotychczasowej

infrastruktury, która jest

aktualnie niewykorzystana

lub ma charakter

niezgodny z PRPZ;

2) poprawą wykorzystania

istniejącej infrastruktury.

Jeżeli inwestycja nie ma

związku z poprawą

wykorzystania istniejącej

infrastruktury, należy

przyjąć 0 pkt.

0,7
22 W jakim stopniu inwestycja wpłynie na wymianę zużytych wyrobów

medycznych?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Należy oszacować

aktualne zużycie wyrobów

medycznych, a także

stopień, w jakim inwestycja

przekłada się na ich

wymianę. W przypadku

inwestycji w wyroby

medyczne uzasadnienie

powinno opierać się na

obiektywnych podstawach

(wymagania techniczne,

serwisowe, certyfikacyjne).

Jeżeli inwestycja nie ma

0,9
związku z wymianą

wyrobów medycznych, w

szczególności dotyczy

zakupu nowych, należy

przyjąć 0 pkt.

23 W jakim stopniu inwestycja wpłynie na konieczność modyfikacji,

zaprzestania lub zmiany kierunku innych inwestycji w toku na

danym obszarze?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Wnioskodawca powinien

przedstawić oszacowanie

pozytywnego wpływu, jaki

proponowana inwestycja

ma, albo będzie miała, na

już rozpoczęte inwestycje

na danym obszarze.

W tym przypadku chodzi

o zminimalizowanie ryzyka

wystąpienia

konkurencyjnych

(podobnych) inwestycji,

co może prowadzić w

przyszłości do istotnych

problemów z dalszym

finansowaniem świadczeń

opieki zdrowotnej ze

środków publicznych.

W przypadku braku

inwestycji w toku

o podobnym charakterze,

albo gdy kryterium nie

dotyczy danej inwestycji,

należy przyjąć 10 pkt.

0,4
24 W jakim stopniu inwestycja wpłynie na poprawę komfortu

pacjentów i ich rodzin?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Oszacowanie powinno być

przeprowadzone w

kontekście realizacji

oczekiwań pacjentów i ich

rodzin oraz z

uwzględnieniem

czynników wpływających

na satysfakcję pacjentów i

ich rodzin. W ramach

oceny wpływu na komfort

należy uwzględnić warunki

lokalowe, udogodnienia

0,2
związane z lokalizacją

inwestycji (czy łatwo

dojechać), parkingiem dla

gości, ewentualnym

zapewnieniem warunków

hotelowych dla rodzin

(szczególnie w przypadku

pediatrii).

25 Czy inwestycja wpłynie na aktywizację zawodową osób

sprawujących faktyczną opiekę nad chorymi?

Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt).

Należy ocenić, czy

inwestycja spowoduje,

że opiekunowie osób

chorych będą uwolnieni

z części obowiązków

opiekuńczych i będą mogli

podjąć pracę zawodową.

0,3
26 Czy inwestycja wpłynie na aktywizację zawodową chorych oraz

ograniczenie albo zapobieganie ich wykluczeniu społecznemu?

Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt).

Należy ocenić, czy

inwestycja przyczyni się

do szybszego powrotu

do zdrowia oraz

przyspieszenia powrotu

do pracy, a w przypadkach

niemożności powrotu

do poprzednio

wykonywanego zawodu –

przysposobienia do nowej

pracy. Zagadnienia

wpływu inwestycji

na ograniczanie

i zapobieganie

wykluczeniu społecznemu

powinny znaleźć

odzwierciedlenie w ocenie

projektów inwestycyjnych.

0,3
27 Czy inwestycja wpłynie na rozwój opieki środowiskowej? Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt). Przez opiekę

środowiskową rozumie się

0,5
różne formy opieki

zdeinstytucjonalizowanej,

np. opiekę domową,

sprawowaną przez

rodzinę, pielęgniarkę

podstawowej opieki

zdrowotnej lub

pielęgniarkę opieki

długoterminowej, lub

opiekunów społecznych,

a także inne formy opieki.

W przypadku gdy

inwestycja nie dotyczy

tego kryterium, należy

przyjąć 0 pkt.

28 Czy inwestycja wpłynie na zapewnienie praw pacjenta? Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt).

Należy ocenić, czy

inwestycja poprawia

spełnienie praw pacjentów,

w szczególności w

zakresie:

1) zapewnienia prawa

pacjenta do świadczeń

zdrowotnych

odpowiadających

wymaganiom aktualnej

wiedzy medycznej;

2) poszanowania

intymności i godności;

3) prawa do umierania

w spokoju i godności.

0,4
29 W jakim stopniu inwestycja wpłynie na realizację celów

edukacyjnych i szkoleniowych w ochronie zdrowia?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Należy zwrócić uwagę na

poprawę warunków

kształcenia przed–

i podyplomowego oraz

edukacji społecznej dla

osób spoza jednostki.

W przypadku gdy

inwestycja nie dotyczy

0,2
realizacji celów

edukacyjnych

i szkoleniowych

w ochronie zdrowia,

należy przyjąć 0 pkt.

30 W jakim stopniu inwestycja wpłynie na podniesienie kwalifikacji

osób wykonujących zawód medyczny?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Należy ocenić, czy

inwestycja daje szansę lub

spowoduje uzyskanie

nowych kwalifikacji przez

osoby wykonujące zawód

medyczny.

W przypadku gdy

inwestycja nie dotyczy

tego kryterium, należy

przyjąć 0 pkt.

0,2
31 W jakim stopniu inwestycja wpłynie na wykorzystanie polskiej

myśli technicznej i naukowej lub myśli technicznej i naukowej

innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw

członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu

(EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Kryterium to dotyczy

bezpośrednio

wykorzystania, w ramach

zamierzeń inwestycyjnych:

nowoczesnych technologii,

innowacji, patentów,

rozwiązań organizacyjnych

oraz praktyk klinicznych

(metody i technik leczenia i

diagnozowania)

pochodzących z

Rzeczypospolitej Polskiej

lub innych państw lub

państw członkowskich

Europejskiego

Porozumienia o Wolnym

Handlu (EFTA) – stron

umowy o Europejskim

Obszarze Gospodarczym.

0,9
32 W jakim stopniu inwestycja wpłynie na zdolność prowadzenia i

rozwoju prac badawczych i rozwojowych w dziedzinie zdrowia w

województwie?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Należy określić, czy

inwestycja przyczyni się do

rozwoju prac badawczych

i rozwojowych w dziedzinie

zdrowia w województwie.

0,9
33 Czy inwestycja wpłynie na komercjalizację innowacyjnej myśli

technicznej rozwijanej na danym obszarze?

Możliwe odpowiedzi to

"TAK" (10 pkt) albo "NIE"

(0 pkt). Należy oszacować,

czy inwestycja będzie

wspierać lokalnie

rozwijane innowacje

i technologie, w

szczególności w sektorze

zdrowia.

1,0
34 W jakim stopniu inwestycja wpisuje się w rekomendacje

towarzystw naukowych polskich lub zagranicznych dotyczących

rozwoju danej dziedziny, której dotyczy planowana inwestycja?

Ocena od 0 pkt do 10 pkt.

Na podstawie przeglądu

rekomendacji towarzystw

naukowych polskich lub

zagranicznych należy

określić zgodność

inwestycji z tymi

rekomendacjami.

Przeglądu można dokonać

z wykorzystaniem

powszechnie dostępnych

wyszukiwarek

specjalistycznych takich

jak:

http://www.guideline.gov/,

https://www.tripdatabase.com;

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/

pubmed.

0,2
III. Całkowity wynik punktowy
IV. Oświadczenie
Oświadczam, że jestem świadomy odpowiedzialności karnej za składanie fałszywego oświadczenia, przewidzianej w art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. –

(Dz. U. z 2016 r. poz. 1137).

V. Inne
1. Organ wydający opinie o celowości inwestycji
2. Sposób doręczenia opinii o celowości inwestycji
3. Numer formularza Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia
4. Data i miejsce sporządzenia wniosku
5. Podpis osoby upoważnionej do złożenia wniosku
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 1908).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1539

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Formularz Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia.
Data aktu: 15/09/2016
Data ogłoszenia: 26/09/2016
Data wejścia w życie: 27/09/2016