Prowadzenie listy stałych mediatorów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 20 stycznia 2016 r.
w sprawie prowadzenia listy stałych mediatorów

Na podstawie art. 157f ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 133, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia listy stałych mediatorów, zwanej dalej "listą";
2)
tryb wpisywania i skreślania z listy;
3)
tryb zamieszczania na liście i aktualizacji danych i informacji;
4)
sposób potwierdzania spełnienia warunków wpisywania na listę;
5)
wzór formularza wniosku o wpis na listę;
6)
rodzaje dokumentów załączanych do wniosku.
§  2. 
1. 
Prezes sądu okręgowego prowadzi listę w formie tabelarycznej w postaci pisemnej i elektronicznej.
2. 
Nagłówek tabeli stanowią rubryki określające poszczególne rodzaje danych i informacji, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych, zwanej dalej "ustawą".
3. 
Wpisy dotyczące poszczególnych mediatorów oddziela się od siebie pogrubioną linią poziomą.
4. 
Wpisy zamieszcza się w porządku alfabetycznym.
§  3. 
Wniosek o wpis na listę składa się do prezesa wybranego sądu okręgowego na urzędowym formularzu. Wzór formularza jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  4. 
Osoba ubiegająca się o wpis na listę potwierdza spełnienie warunków wpisywania na listę przez złożenie stosownych oświadczeń potwierdzonych czytelnym podpisem oraz oryginałów lub kopii dokumentów.
§  5. 
1. 
Do wniosku dołącza się kopie dokumentów potwierdzających wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji, którymi są: informacje o liczbie przeprowadzonych mediacji, spis wydanych publikacji na temat mediacji, opinie ośrodków mediacyjnych lub osób fizycznych o posiadanej wiedzy i umiejętnościach w zakresie mediacji, dokumenty poświadczające posiadane wykształcenie, odbyte szkolenia z zakresu mediacji oraz określające specjalizację.
2. 
Prezes sądu okręgowego w razie wątpliwości co do treści lub autentyczności załączonych dokumentów może żądać okazania oryginałów dokumentów załączonych do wniosku.
§  6. 
Wpisu na listę dokonuje się po sprawdzeniu spełnienia przez osobę ubiegającą się o wpis warunków, o których mowa w art. 157a pkt 1-5 ustawy, oraz sprawdzeniu, czy zostały załączone oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 157b § 2 i 3 ustawy.
§  7. 
Osobę wpisaną na listę prowadzoną w innym sądzie okręgowym wpisuje się na listę na podstawie załączonej do wniosku decyzji.
§  8. 
Wpisu na listę danych i informacji, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy, dokonuje się na podstawie ostatecznej decyzji, o której mowa w art. 157b § 1 ustawy, lub decyzji o wpisie na listę wydanej przez prezesa innego sądu okręgowego.
§  9. 
1. 
Aktualizacji danych i informacji, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy, dokonuje się po złożeniu wniosku stałego mediatora w tym przedmiocie. Dane dotychczas umieszczone na liście zastępuje się aktualnymi danymi.
2. 
W razie ujawnienia okoliczności wskazującej, że zamieszczone na liście dane i informacje, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy, są nieaktualne, na liście umieszcza się o tym wzmiankę.
§  10. 
1. 
Skreślenia mediatora z listy w przypadkach, o których mowa w art. 157c § 1 ustawy, dokonuje prezes sądu okręgowego po stwierdzeniu tych okoliczności.
2. 
Z wyjątkiem przypadku określonego w art. 157c § 1 pkt 2 ustawy, postępowanie w przedmiocie skreślenia mediatora z listy może zostać wszczęte z urzędu.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

......................................................
(miejscowość, data)
Do Prezesa Sądu Okręgowego
w ...................................................
WNIOSEK O WPIS NA LISTĘ STAŁYCH MEDIATORÓW

Wnoszę o wpis na listę stałych mediatorów, prowadzoną przez Prezesa Sądu Okręgowego w

.......................................................................................................................................................

1. Imię i nazwisko osoby ubiegającej się o wpis

.......................................................................................................................................................

2. Adres osoby ubiegającej się o wpis

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

3. Wskazanie danych osoby ubiegającej się o wpis, które zostaną zamieszczone na liście

stałych mediatorów:1)

1) imię i nazwisko

.......................................................................................................................................................

2) rok urodzenia

.......................................................................................................................................................

3) adres do korespondencji

.......................................................................................................................................................

________________________

1) Nie wypełnia wnioskodawca wpisany już na listę stałych mediatorów przez prezesa innego sądu okręgowego.

4) numer telefonu2)

.......................................................................................................................................................

5) adres poczty elektronicznej2)

.......................................................................................................................................................

6) informacja dotycząca wykształcenia i odbytych szkoleń

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

7) informacja dotycząca specjalizacji

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

8) informacja o wpisie na listę mediatorów prowadzoną przez organizacje pozarządowe lub

uczelnie, o której mowa w art. 1832 § 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks

postępowania cywilnego2)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

4. Informacja, czy osoba ubiegająca się o wpis została wpisana na listę stałych mediatorów

w innym sądzie okręgowym; jeżeli tak, to w którym sądzie

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

________________________

2) Podlega wypełnieniu w razie wnioskowania osoby ubiegającej się o wpis o zamieszczenie na liście stałych

mediatorów.

Wykaz załączników3):

1) oświadczenie o ukończeniu 26 lat;

2) oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych;

3) oświadczenie o korzystaniu w pełni z praw publicznych;

4) oświadczenie o tym, że kandydat jest/nie jest sędzią w stanie spoczynku4);

5) oświadczenie o znajomości języka polskiego;

6) oświadczenie, że kandydat nie został prawomocnie skazany za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;

7) oświadczenie o tym, że kandydat jest świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 Kodeksu karnego.

________________________

3) Oświadczeń nie składa wnioskodawca wpisany już na listę stałych mediatorów przez prezesa innego sądu

okręgowego.

4) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.122

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie listy stałych mediatorów.
Data aktu: 20/01/2016
Data ogłoszenia: 28/01/2016
Data wejścia w życie: 29/01/2016