Fundusz innowacyjności.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI 1
z dnia 26 sierpnia 2009 r.
w sprawie funduszu innowacyjności

Na podstawie art. 21 ust. 8 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1710) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa rodzaje kosztów prowadzenia badań i prac rozwojowych oraz kosztów związanych z uzyskaniem patentu na wynalazek, które mogą być pokrywane z funduszu innowacyjności, a także sposób i warunki wykorzystania środków tego funduszu oraz obowiązki informacyjne przedsiębiorcy i organów państwowych, zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (UE) nr 651/2014.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - rozumie się przez to odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w Załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  3.
1.
Kosztami kwalifikującymi się do finansowania ze środków funduszu innowacyjności są następujące koszty:
1)
wynagrodzeń, innych świadczeń pieniężnych oraz pozapłacowe koszty pracy, w tym składki na ubezpieczenia społeczne, osób zatrudnionych lub wykonujących zobowiązania wynikające z umów cywilnoprawnych przy prowadzeniu badań i prac rozwojowych, w części, w jakiej te wynagrodzenia, świadczenia i koszty są bezpośrednio związane z prowadzeniem badań lub prac rozwojowych;
2)
wynikające z odpłatnego korzystania z aparatury badawczej lub innych urządzeń wykorzystywanych w zakresie niezbędnym do prowadzenia badań lub prac rozwojowych, w czasie ich prowadzenia;
3)
zakupu aparatury badawczej lub urządzeń, o których mowa w pkt 2, w części stanowiącej równowartość łącznych odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami podatkowymi w okresie prowadzenia badań lub prac rozwojowych;
4)
zakupu budynków w zakresie, w jakim są używane do prowadzenia badań lub prac rozwojowych, w części stanowiącej równowartość łącznych odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami podatkowymi w okresie prowadzenia badań lub prac rozwojowych w tych budynkach;
5)
wynikające z odpłatnego korzystania z gruntu w zakresie, w jakim jest on używany do prowadzenia badań lub prac rozwojowych;
6)
wynikające z opłat za dokonanie czynności przeniesienia własności gruntu, z wyłączeniem ceny zakupu gruntu, w zakresie, w jakim jest on używany do prowadzenia badań lub prac rozwojowych;
7)
stanowiące odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup gruntu używanego do prowadzenia badań lub prac rozwojowych;
8)
ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od osób trzecich na warunkach rynkowych i wykorzystywanych wyłącznie do prowadzenia badań lub prac rozwojowych;
9)
ogólne i operacyjne, ponoszone bezpośrednio przy prowadzeniu badań lub prac rozwojowych, w tym koszty zużycia materiałów i energii związane bezpośrednio z prowadzeniem badań lub prac rozwojowych.
2.
Kosztami kwalifikującymi się do finansowania ze środków funduszu innowacyjności są poniesione przez mikroprzedsiębiorcę, małego lub średniego przedsiębiorcę następujące koszty uzyskania patentu na wynalazek:
1)
przygotowania dokumentacji zgłoszeniowej i dokonania zgłoszenia wynalazku w celu udzielenia patentu przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy;
2)
prowadzenia postępowania o udzielenie patentu przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia wynalazku do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa;
3)
odparcia zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, zarówno w postępowaniu o udzielenie patentu, jak i po jego zakończeniu, wynikające z wniesienia sprzeciwu lub wniosku o unieważnienie patentu, w szczególności koszty zastępstwa, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie.
§  4.
1.
Środki funduszu innowacyjności wykorzystane na finansowanie kosztów, o których mowa w § 3, stanowią pomoc publiczną w części wynikającej z następującego wzoru:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

P - wartość pomocy publicznej w danym roku podatkowym,

Oi - wartość odpisu na fundusz innowacyjności dokonaną w miesiącu i, przy czym za dzień odpisu przyjmuje się ostatni dzień miesiąca,

i - ilość miesięcy pomiędzy dokonaniem odpisu a końcem roku podatkowego,

Ok - kwotę środków funduszu innowacyjności stanowiącą przychód z działalności centrum badawczo-rozwojowego,

m - 11 miesięcy od pierwszego możliwego odpisu do końca roku,

Wi - kwotę wydatku finansowanego z funduszu innowacyjności w miesiącu i, przy czym za dzień poniesienia wydatku przyjmuje się ostatni dzień miesiąca,

t - stawkę podatku dochodowego obowiązującą w danym roku podatkowym,

r - stopę dyskontową, przez którą należy rozumieć stopę oprocentowania równą podwyższonej o 1 punkt procentowy stopie bazowej okresowo ustalanej przez Komisję Europejską na podstawie obiektywnych kryteriów, publikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, obowiązującą w dniu udzielenia pomocy publicznej.

2.
Środki funduszu innowacyjności wykorzystane na finansowanie kosztów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4, stanowią pomoc publiczną w części wynikającej z wzoru, o którym mowa w ust. 1, oraz z następującego wzoru:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

F - wartość środka trwałego sfinansowaną z funduszu innowacyjności,

Api - wartość odpisu amortyzacyjnego, ustaloną po odliczeniu wartości F, w danym okresie,

Ai - wartość odpisu amortyzacyjnego, jakiego dokonałby CBR, gdyby środek trwały nie był finansowany z funduszu innowacyjności,

i - kolejny okres amortyzacji,

t - stawkę podatkową,

R - liczbę okresów amortyzowania danego środka dla amortyzacji na zasadach ogólnych,

r - stopę dyskontową wyrażoną w ułamku dziesiętnym, przez którą należy rozumieć stopę oprocentowania równą podwyższonej o 1 punkt procentowy stopie bazowej okresowo ustalanej przez Komisję Europejską na podstawie obiektywnych kryteriów, publikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, obowiązującą w dniu udzielenia pomocy publicznej.

3.
Dniem udzielenia pomocy publicznej, o której mowa w ust. 1 i 2, jest dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania podatkowego.
§  5.
1.
Wartość pomocy publicznej, ustalona zgodnie z § 4, nie może przekroczyć w przypadku:
1)
badań podstawowych - 100% kosztów badań kwalifikujących się do finansowania w ramach projektu badawczego;
2)
badań przemysłowych - 50% kosztów badań kwalifikujących się do finansowania w ramach projektu badawczego;
3)
prac rozwojowych - 25% kosztów prac kwalifikujących się do finansowania w ramach projektu badawczego;
4)
technicznych studiów wykonalności - 50% kosztów prac kwalifikujących się do finansowania w ramach projektu badawczego;
5)
kosztów uzyskania patentów - 50% kosztów prac kwalifikujących się do finansowania w ramach projektu badawczego.
2.
W przypadku badań przemysłowych lub prac rozwojowych wysokość limitów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, podwyższa się, łącznie jednak nie więcej niż do 80%, w następujący sposób:
1)
o 10 punktów procentowych w przypadku średniego przedsiębiorcy oraz o 20 punktów procentowych w przypadku mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy;
2)
o 15 punktów procentowych, jeżeli zostanie spełniony jeden z poniższych warunków:
a)
realizacja zadania badawczego obejmuje efektywną współpracę:
między przedsiębiorcami, wśród których przynajmniej jeden jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, lub realizowaną w co najmniej dwóch państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim i w państwie-stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, przy czym żaden z przedsiębiorców nie ponosi więcej niż 70% kosztów kwalifikujących się do finansowania w ramach wspólnie realizowanego zadania badawczego, lub
między przedsiębiorcą a organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę, jeśli ta organizacja ponosi co najmniej 10% kosztów kwalifikujących się do finansowania i ma prawo publikowania wyników zadania badawczego,
b)
wyniki zadania badawczego są upowszechniane podczas konferencji naukowych lub technicznych lub publikowane w czasopismach naukowych lub technicznych lub powszechnie dostępnych bazach danych bądź w formie oprogramowania bezpłatnego lub otwartego, o którym mowa w art. 25 ust. 6 lit. b rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
3.
W przypadku technicznych studiów wykonalności wysokość limitów, o których mowa w ust. 1 pkt 4, podwyższa się o 10 punktów procentowych w przypadku średniego przedsiębiorcy oraz o 20 punktów procentowych w przypadku mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy.
§  6.
(uchylony).
§  7.
(uchylony).
§  8.
1.
Wartość pomocy publicznej, ustalona zgodnie z § 4, podlega sumowaniu z pomocą publiczną oraz pomocą de minimis udzieloną przedsiębiorcy w innej formie i z innych źródeł w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do finansowania ze środków funduszu innowacyjności i nie może przekroczyć odpowiednio intensywności, o której mowa w § 5 ust. 1, wraz ze zwiększeniami, o których mowa w § 5 ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Wartość pomocy publicznej, ustalona zgodnie z § 4, podlega sumowaniu z pomocą publiczną udzielaną w ramach programów ramowych Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, przyjętych odpowiednio zgodnie z postanowieniami tytułu XVIII Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską lub postanowieniami tytułu II Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
§  9.
Przedsiębiorca w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 nie może wykorzystywać środków funduszu innowacyjności.
§  10.
Przedsiębiorca, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem i ze wspólnym rynkiem, nie może wykorzystywać środków funduszu innowacyjności.
§  11.
Przedsiębiorca otrzymujący pomoc publiczną jest zobowiązany przedstawić naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach podatku dochodowego, w terminie złożenia zeznania podatkowego informacje, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. poz. 404, z 2008 r. poz. 585, z 2010 r. poz. 99, z 2011 r. poz. 1381 oraz z 2015 r. poz. 1830), w tym informacje o wartości uzyskanej pomocy publicznej na podstawie rozporządzenia, w podziale na rodzaje kosztów określonych w § 3.
§  11a.
Sporządzanie i przedstawianie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej odbywa się zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
§  11b.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do dnia 30 czerwca 2021 r.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Obecnie działem administracji rządowej - gospodarka kieruje Minister Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz.U.2015.1895).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1201 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Fundusz innowacyjności.
Data aktu: 26/08/2009
Data ogłoszenia: 09/08/2016
Data wejścia w życie: 18/09/2009