Rejestracja osób na potrzeby prowadzenia kwalifikacji wojskowej oraz założenia ewidencji wojskowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 17 listopada 2009 r.
w sprawie rejestracji osób na potrzeby prowadzenia kwalifikacji wojskowej oraz założenia ewidencji wojskowej

Na podstawie art. 31b ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz. 827) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb prowadzenia rejestracji;
2)
wzory dokumentów prowadzonych w ramach rejestracji.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
osobie - należy przez to rozumieć mężczyznę albo kobietę, obywatela polskiego, który w danym roku kalendarzowym ukończył 18 lat życia i został objęty rejestracją;
2)
rejestrze - należy przez to rozumieć rejestr osób objętych rejestracją, sporządzany w postaci wydruku na nośniku papierowym oraz w postaci elektronicznej.
§  3.
1.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) sporządza rejestr corocznie, w terminie do dnia 5 stycznia roku następującego po roku, w którym osoby ukończyły 18 lat życia.
2.
Rejestr sporządza się na podstawie rejestru mieszkańców, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015 r. poz. 388). Wzór rejestru określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Rejestr w postaci wydruku na nośniku papierowym sporządza się oddzielnie dla każdego rocznika mężczyzn i każdego rocznika kobiet. Jeden egzemplarz rejestru wójt lub burmistrz (prezydent miasta) przekazuje wojskowemu komendantowi uzupełnień niezwłocznie po sporządzeniu.
4.
Komórka urzędu gminy właściwa w sprawach ewidencji ludności przekazuje komórce tego urzędu dokonującej czynności rejestracyjnych, w terminie do dnia 30 listopada każdego roku, dane osób, które ukończyły lub ukończą do dnia 31 grudnia 18 lat życia, niezbędne do sporządzenia rejestru.
5.
Dane osób, o których mowa w ust. 4, ujmuje się w rejestrze najwcześniej w dniu następującym po dniu, w którym osoba objęta rejestracją ukończyła 18 lat życia.
§  4.
1.
Rejestr jest aktualizowany na bieżąco do czasu stawienia się osób z danego rocznika do kwalifikacji wojskowej. Po tym okresie rejestr podlega zamknięciu i jest przekazywany do archiwum na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698, z późn. zm.).
2.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce pobytu czasowego trwającego ponad trzy miesiące zawiadamia niezwłocznie wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego osoby o jej wpisaniu do rejestru. Wzór zawiadomienia określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
W przypadku zmiany miejsca pobytu stałego lub pobytu czasowego trwającego ponad trzy miesiące, skreślenie osoby z rejestru może nastąpić po otrzymaniu przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta), właściwego ze względu na miejsce dotychczasowego pobytu, zawiadomienia pismem na nośniku papierowym lub pismem w postaci elektronicznej opatrzonym bezpiecznym podpisem elektronicznym, o wpisaniu tej osoby do rejestru przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce nowego pobytu.
4.
Komórka urzędu gminy właściwa w sprawach ewidencji ludności przekazuje komórce tego urzędu dokonującej czynności rejestracyjnych dane o osobach, które w danym roku kalendarzowym ukończyły lub ukończą 18 lat życia i zameldowały się na pobyt stały lub pobyt czasowy trwający ponad trzy miesiące albo wymeldowały się z tego pobytu - aż do dnia sporządzenia rejestru.
§  5.
1.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta), po sporządzeniu rejestru, przesyła wojewodzie informację o liczbie mężczyzn i kobiet wpisanych do rejestru, w terminie do dnia 20 stycznia każdego roku.
2.
Wojewoda przesyła ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych zbiorczą informację o liczbie mężczyzn i kobiet wpisanych do rejestru na terenie województwa, w terminie do dnia 5 lutego każdego roku.
§  6.
Dokumenty związane z rejestracją mogą być udostępnione Prezesowi Rady Ministrów, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Ministrowi Obrony Narodowej, wojewodom oraz szefom wojewódzkich sztabów wojskowych lub wojskowym komendantom uzupełnień, a także osobom upoważnionym i działającym w imieniu tych organów.
§  7.
1.
Rejestrację przeprowadza się niezwłocznie po wprowadzeniu obowiązku osobistego zgłaszania się osób, stosownie do przepisów wydanych na podstawie art. 31a ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Do rejestracji stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 2-5 oraz § 4 i 6.
§  8.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) ustala:
1)
liczbę osób podlegających obowiązkowi zgłoszenia się do rejestracji;
2)
liczbę osób, o których mowa w pkt 1, do wezwania w poszczególnych dniach rejestracji;
3)
terminy i miejsca przeprowadzenia rejestracji.
§  9.
1.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) przesyła wojewodzie wnioski do wojewódzkiego planu rejestracji, zawierające dane, o których mowa w § 8.
2.
Wojewódzki plan rejestracji obejmuje:
1)
ramowy termin przeprowadzenia rejestracji na obszarze województwa;
2)
liczbę mężczyzn i kobiet podlegających zgłoszeniu się do rejestracji na obszarze województwa;
3)
dane, o których mowa w § 8, z poszczególnych gmin województwa.
3.
Wojewódzki plan rejestracji sporządza komórka urzędu wojewódzkiego, określona przez dyrektora generalnego tego urzędu, niezwłocznie po otrzymaniu wniosków, o których mowa w ust. 1. Wojewódzki plan rejestracji zatwierdza wojewoda.
§  10.
1.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) wzywa do rejestracji za pomocą obwieszczenia o rejestracji.
2.
W obwieszczeniu o rejestracji należy wskazać:
1)
podstawę prawną przeprowadzenia rejestracji;
2)
osoby obowiązane do osobistego zgłoszenia się do rejestracji;
3)
miejsce i termin przeprowadzenia rejestracji;
4)
pouczenie o konieczności przedstawienia organowi przeprowadzającemu rejestrację, przez osoby zgłaszające się do rejestracji, dowodu osobistego lub innego dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości;
5)
pouczenie o sposobie dopełnienia obowiązku rejestracji w razie zmiany miejsca zamieszkania oraz w przypadku nieotrzymania wezwania imiennego;
6)
środki egzekucji administracyjnej i sankcje karne za niedopełnienie obowiązku zgłoszenia się do rejestracji lub przedstawienia nakazanych dokumentów.
3.
Obwieszczenia o rejestracji powinny być wywieszone w dniu ogłoszenia rejestracji, w sposób zwyczajowo przyjęty na danym obszarze.
§  11.
W rejestrze nie ujmuje się osób, które nie zgłosiły się do rejestracji w roku, w którym ukończyły 18 lat życia, ale stawiły się w kolejnych latach do kwalifikacji wojskowej i wydano im wojskowy dokument osobisty.
§  12.
1.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) wzywa osoby do zgłoszenia się do rejestracji również za pomocą wezwań imiennych, doręczanych za zwrotnym poświadczeniem odbioru. Wzór wezwania określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
Nieotrzymanie wezwania imiennego nie zwalnia osoby od obowiązku zgłoszenia się do rejestracji w terminie i miejscu rejestracji, wskazanym w obwieszczeniu.
3.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) wyznacza osobie objętej rejestracją inny termin zgłoszenia się niż określony w obwieszczeniu o rejestracji lub w wezwaniu imiennym, w przypadku gdy osoba wezwana nie może, z ważnych przyczyn, zgłosić się w wyznaczonym terminie i zawiadomi o tym wójta lub burmistrza (prezydenta miasta), właściwego ze względu na jej miejsce pobytu stałego lub pobytu czasowego trwającego ponad trzy miesiące.
§  13.
1.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) wydaje osobie, która zgłosiła się do rejestracji, pisemne potwierdzenie zgłoszenia się do rejestracji. Wzór potwierdzenia zgłoszenia się do rejestracji określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2.
W przypadku zagubienia lub zniszczenia potwierdzenia zgłoszenia się do rejestracji, wójt lub burmistrz (prezydent miasta) właściwy ze względu na aktualne miejsce pobytu stałego lub pobytu czasowego trwającego ponad trzy miesiące wydaje osobie duplikat potwierdzenia zgłoszenia się do rejestracji.
§  14.
1.
Osoba zameldowana na pobyt stały zgłasza się do rejestracji w terminie i miejscu wskazanym przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) w obwieszczeniu o rejestracji i wezwaniu imiennym.
2.
Osoba zameldowana na pobyt czasowy trwający ponad trzy miesiące zgłasza się do rejestracji do wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce tego pobytu.
§  15.
1.
Osoba, która w okresie od dnia ogłoszenia do dnia rozpoczęcia rejestracji zmieniła miejsce pobytu stałego lub pobytu czasowego trwającego ponad trzy miesiące, zgłasza się do wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) właściwego ze względu na nowe miejsce pobytu stałego lub pobytu czasowego trwającego ponad trzy miesiące. Organ ten wyznacza miejsce i termin zgłoszenia się osoby do rejestracji.
2.
Osoba, która po rozpoczęciu rejestracji zamierza zmienić miejsce pobytu, zgłasza się do rejestracji przed dokonaniem zmiany miejsca pobytu.
§  16.
Organ prowadzący rejestrację ustala tożsamość osoby zgłaszającej się do rejestracji na podstawie przedstawionego dowodu osobistego lub innego dokumentu pozwalającego na ustalenie jej tożsamości.
§  17.
1.
W przypadku niezgłoszenia się osoby do rejestracji w terminie określonym w obwieszczeniu o rejestracji lub w wezwaniu imiennym, termin ten ulega przedłużeniu do końca roku kalendarzowego, w którym osoba kończy 24 lata życia.
2.
W przypadku niezgłoszenia się osoby do rejestracji w terminie określonym w obwieszczeniu o rejestracji lub w wezwaniu imiennym i niezawiadomienia przez osobę wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) o przyczynach uniemożliwiających zgłoszenie się, wójt lub burmistrz (prezydent miasta) przystępuje niezwłocznie do ustalenia miejsca jej pobytu oraz przyczyn niedopełnienia przez nią obowiązku zgłoszenia się do rejestracji.
§  18.
1.
Rejestr sporządza się w trakcie rejestracji, na podstawie danych, o których mowa w § 3 ust. 4, oraz z uwzględnieniem informacji uzyskanych od osób, które zgłosiły się do rejestracji.
2.
Zakres informacji, które można uzyskiwać od osób, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  19.
Komórka urzędu gminy właściwa w sprawach ewidencji ludności przekazuje komórce tego urzędu dokonującej czynności rejestracyjnych dane, o których mowa w § 3 ust. 4, niezwłocznie po ogłoszeniu rejestracji.
§  20.
1.
Sprawozdanie z wyników rejestracji wójt lub burmistrz (prezydent miasta) przekazuje wojewodzie niezwłocznie po zakończeniu rejestracji na danym terenie. Wzór sprawozdania z wyników rejestracji określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2.
Sprawozdanie z wyników rejestracji na terenie województwa, według wzoru określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia, wojewoda przesyła ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, niezwłocznie po zakończeniu rejestracji.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

REJESTR MĘŻCZYZN/KOBIET1) ur. w ........ r., OBJĘTYCH REJESTRACJĄ

Lp. a) Imię i nazwisko, nazwisko rodowe,

b) imiona i nazwiska rodowe rodziców

a) Data i miejsce urodzenia,

b) numer PESEL

Adres i data zameldowania na pobyt stały a) Adres zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad trzy miesiące wraz z określeniem okresu zameldowania,

b) tryb wymeldowania

Data ujęcia w rejestrze a) Data zgłoszenia się do rejestracji,

b) pokwitowanie odbioru potwierdzenia2)

a) Stopień wojskowy,

b) nazwa, seria i numer wojskowego dokumentu osobistego,

c) oznaczenie wojskowej komendy uzupełnień, w ewidencji której pozostaje osoba

Uwagi
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 a)..........

............,

a)..........

............,

a)..........

............,

a)..........

............,

a)..........

............,

b).........

...........

b).........

...........

b).........

...........

b).........

...........

b).........

...........,

c).........

...........

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Wypełnia się w przypadku wprowadzenia obowiązków, o których mowa w art. 31a ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz. 827).

..............................................

(pieczęć, data i podpis organu)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 WZÓR ZAWIADOMIENIA O WPISANIU DO REJESTRU

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 WZÓR WEZWANIA DO REJESTRACJI

ZAŁĄCZNIK Nr  4

 WZÓR POTWIERDZENIA ZGŁOSZENIA SIĘ DO REJESTRACJI

ZAŁĄCZNIK Nr  5

 WZÓR

SPRAWOZDANIE

z wyników rejestracji osób urodzonych w roku .......

z terenu ...............................................

wzór

1 Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz.U.2014.1265).
2 Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 września 2006 r. w sprawie rejestracji przedpoborowych (Dz.U.2006.186.1377), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 19 ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.2006.22.120).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.991 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestracja osób na potrzeby prowadzenia kwalifikacji wojskowej oraz założenia ewidencji wojskowej.
Data aktu: 17/11/2009
Data ogłoszenia: 16/07/2015
Data wejścia w życie: 01/12/2009