Sposób i tryb sprawowania nadzoru nad wykonywaniem dozoru elektronicznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 20 czerwca 2015 r.
w sprawie sposobu i trybu sprawowania nadzoru nad wykonywaniem dozoru elektronicznego

Na podstawie art. 43y § 3 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób i tryb sprawowania nadzoru nad wykonywaniem dozoru elektronicznego, w tym sposób dokumentowania tego nadzoru.
§  2.
Nadzór nad wykonywaniem dozoru elektronicznego przez podmiot dozorujący, zwany dalej "nadzorem", sprawuje prezes właściwego sądu, o którym mowa w art. 43e ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy, lub upoważniony sędzia.
§  3.
Prezes właściwego sądu lub upoważniony sędzia sprawuje nadzór:
1)
przeprowadzając, w uzasadnionych przypadkach, lustracje podmiotu dozorującego obejmujące wybrane zagadnienia;
2)
wydając zalecenia polustracyjne oraz kontrolując prawidłowość i terminowość ich wykonania;
3)
wydając zarządzenia w przypadkach przewidzianych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy;
4)
podejmując inne niezbędne czynności w celu zapewnienia prawidłowości wykonywania dozoru elektronicznego.
§  4.
W razie stwierdzenia w toku sprawowanego nadzoru istotnych uchybień w wykonywaniu dozom elektronicznego przez podmiot dozorujący prezes właściwego sądu lub upoważniony sędzia podejmuje niezwłocznie, w granicach swoich uprawnień, czynności zmierzające do usunięcia tych uchybień.
§  5.
Po zakończeniu lustracji prezes właściwego sądu lub upoważniony sędzia zapoznaje podmiot dozorujący z wynikami lustracji i umożliwia mu ustosunkowanie się do dokonanych ustaleń i do zaleceń polustracyjnych, a w razie gdy zachodzi potrzeba wydania rozstrzygnięcia przekraczającego jego uprawnienia, zawiadamia właściwy sąd.
§  6.
1.
Z przebiegu lustracji prezes właściwego sądu lub upoważniony sędzia sporządza sprawozdanie w terminie 14 dni od dnia jej zakończenia.
2.
Sprawozdanie z przebiegu lustracji zawiera:
1)
wskazanie terminu i miejsca przeprowadzenia lustracji;
2)
wskazanie zakresu czasowego i tematycznego lustracji;
3)
dokonane ustalenia;
4)
ocenę pracy kontrolowanego podmiotu dozorującego, w szczególności:
a)
wyniki przeprowadzonej lustracji, w tym stwierdzone uchybienia,
b)
w razie potrzeby - zalecenia polustracyjne, zmierzające do usunięcia stwierdzonych uchybień i zapobieżenia powstawaniu takich uchybień;
5)
podpis prezesa właściwego sądu lub upoważnionego sędziego;
6)
datę sporządzenia sprawozdania.
3.
Sprawozdanie z przebiegu kolejnej lustracji zawiera ponadto ocenę sposobu wykonania zaleceń polustracyjnych wydanych w czasie poprzedniej lustracji.
4.
Sprawozdanie z przebiegu lustracji przechowuje się we właściwym sądzie, a jego odpis przesyła się w terminie 14 dni od dnia zakończenia lustracji podmiotowi dozorującemu.
§  7.
Prezes właściwego sądu lub upoważniony sędzia wyznacza podmiotowi dozorującemu termin na poinformowanie o zakresie i sposobie wykonania zaleceń polustracyjnych.
§  8.
1.
Odpis sprawozdania z przebiegu lustracji oraz informację podmiotu dozorującego o zakresie i sposobie wykonania zaleceń polustracyjnych prezes właściwego sądu przesyła Ministrowi Sprawiedliwości.
2.
Odpis sprawozdania z przebiegu lustracji oraz informację podmiotu dozorującego o zakresie i sposobie wykonania zaleceń polustracyjnych przesyła się prezesowi sądu okręgowego.
§  9.
Czynności nadzorcze, o których mowa w § 3 pkt 4, należy udokumentować w formie pisemnej.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2015 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.919

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób i tryb sprawowania nadzoru nad wykonywaniem dozoru elektronicznego.
Data aktu: 20/06/2015
Data ogłoszenia: 30/06/2015
Data wejścia w życie: 01/07/2015