Moc obowiązująca Konwencji Rady Europy o ochronie dzieci przed seksualnym wykorzystywaniem i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych, sporządzonej w Lanzarote dnia 25 października 2007 r.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 25 marca 2015 r.
w sprawie mocy obowiązującej Konwencji Rady Europy o ochronie dzieci przed seksualnym wykorzystywaniem i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych, sporządzonej w Lanzarote dnia 25 października 2007 r.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że na podstawie ustawy z dnia 26 września 2014 r. o ratyfikacji Konwencji Rady Europy o ochronie dzieci przed seksualnym wykorzystywaniem i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych, sporządzonej w Lanzarote w dniu 25 października 2007 r. (Dz. U. poz. 1623) Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej dnia 22 stycznia 2015 r. ratyfikował wyżej wymienioną konwencję.
Zgodnie z art. 45 ust. 3 konwencji weszła ona w życie dnia 1 lipca 2010 r.

Zgodnie z art. 45 ust. 4 konwencji w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej wchodzi ona w życie dnia 1 czerwca 2015 r.

Jednocześnie podaje się do wiadomości, co następuje:

1)
następujące państwa stały się lub staną się stronami konwencji w podanych niżej datach:
Republika Albanii 1 lipca 2010 r.
Księstwo Andory 1 sierpnia 2014 r.
Republika Austrii 1 czerwca 2011 r.
Królestwo Belgii 1 lipca 2013 r.
Bośnia i Hercegowina 1 marca 2013 r.
Republika Bułgarii 1 kwietnia 2012 r.
Republika Chorwacji 1 stycznia 2012 r.
Republika Cypryjska 1 czerwca 2015 r.
Czarnogóra 1 marca 2011 r.
Królestwo Danii 1 1 lipca 2010 r.
Republika Finlandii 1 października 2011 r.
Republika Francuska 2 1 stycznia 2011 r.
Republika Grecka 1 lipca 2010 r.
Gruzja 1 stycznia 2015 r.
Królestwo Hiszpanii 1 grudnia 2010 r.
Republika Islandii 1 stycznia 2013 r.
Republika Litewska 1 sierpnia 2013 r.
Wielkie Księstwo Luksemburga 1 stycznia 2012 r.
Republika Łotewska 1 grudnia 2014 r.
Była Jugosłowiańska Republika Macedonii 1 października 2012 r.
Republika Malty 1 stycznia 2011 r.
Republika Mołdawii 1 lipca 2012 r.
Księstwo Monako 1 lutego 2015 r.
Królestwo Niderlandów 3 1 lipca 2010 r.
Rzeczpospolita Polska 1 czerwca 2015 r.
Republika Portugalska 1 grudnia 2012 r.
Federacja Rosyjska 1 grudnia 2013 r.
Rumunia 1 września 2011 r.
Republika San Marino 1 lipca 2010 r.
Republika Serbii 1 listopada 2010 r.
Republika Słowenii 1 stycznia 2014 r.
Konfederacja Szwajcarska 1 lipca 2014 r.
Królestwo Szwecji 1 października 2013 r.
Republika Turcji 1 kwietnia 2012 r.
Ukraina 1 grudnia 2012 r.
Republika Włoska 1 maja 2013 r.
2)
przy składaniu dokumentu ratyfikacyjnego Rzeczpospolita Polska złożyła następujące deklaracje:

"Na podstawie art. 25 ust. 3 konwencji Rzeczpospolita Polska oświadcza, iż nie będzie stosować w całości art. 25 ust. 1 lit. e Konwencji.

Na podstawie art. 37 ust. 2 konwencji Rzeczpospolita Polska oświadcza, iż organami właściwymi w zakresie gromadzenia i przechowywania danych o tożsamości i profilu DNA skazanych za przestępstwa ustanowione w konwencji są:

Komendant Główny Policji - w zakresie danych dotyczących profili DNA,

Ministerstwo Sprawiedliwości, Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego - w zakresie pozostałych danych."

3)
przy składaniu dokumentów ratyfikacyjnych wymienione niżej państwa złożyły następujące zastrzeżenia lub deklaracje: 4

Księstwo Andory

"Zgodnie z art. 24 ust. 3 konwencji Andora zastrzega sobie prawo do niestosowania art. 24 ust. 2 odnoszącego się do penalizowania usiłowania popełnienia przestępstw określonych w konwencji do przestępstw określonych w art. 21 ust. 1 lit. c konwencji."

Królestwo Belgii

"Zgodnie z art. 24 ust. 3 konwencji Belgia zastrzega sobie prawo do niestosowania art. 24 ust. 2 odnoszącego się do penalizowania usiłowania popełnienia przestępstw określonych w konwencji do przestępstw określonych w art. 20 ust. 1 lit. e oraz f, art. 21 ust. 1 lit. c oraz art. 23."

Republika Bułgarii

"Zgodnie z art. 20 ust. 4 konwencji Republika Bułgarii oświadcza, że nie będzie stosowała art. 20 ust. 1 lit. f w całości.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 konwencji Republika Bułgarii oświadcza, że będzie stosować art. 21 ust. 1 lit. c jedynie w przypadkach naboru lub zmuszania dzieci zgodnie z ust. 1 lit. a lub b wspomnianego artykułu.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 konwencji Republika Bułgarii oświadcza, że nie będzie stosować art. 24 ust. 2 w całości do przestępstw określonych w art. 20 ust. 1 lit. f."

Czarnogóra

"Zgodnie z art. 18 ust. 2 konwencji Czarnogóra oświadcza, że uważa art. 18 ust. 1 lit. a za przepis odnoszący się do osoby poniżej 16 lat, natomiast art. 18 ust. 1 lit. b za przepis odnoszący się do osoby poniżej 18 lat.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 konwencji Czarnogóra oświadcza, że będzie przejmowała ściganie spraw przewidzianych w art. 25 ust. 1 lit. e zgodnie z własnym ustawodawstwem w sprawach karnych."

Królestwo Danii

"W odniesieniu do art. 20 ust. 3 konwencji Dania zastrzega sobie prawo do niestosowania art. 20 ust. 1 lit. a oraz e w odniesieniu do produkowania i posiadania materiałów pornograficznych z udziałem dzieci, które osiągnęły wiek ustalony przy zastosowaniu art. 18 ust. 2, jeśli wizerunki te zostały przez nie wyprodukowane i są w ich posiadaniu za ich zgodą oraz z przeznaczeniem jedynie do ich własnego, prywatnego użytku."

Republika Francuska

"Zgodnie z art. 24 ust. 3 konwencji Francja chciałaby zaznaczyć, że ze względów praktycznych zastrzega sobie prawo do niestosowania w całości lub w części art. 24 ust. 2, dotyczącego penalizacji usiłowania popełnienia przestępstw określonych w konwencji w odniesieniu do niektórych przestępstw, a w szczególności do przestępstw określonych zgodnie z art. 20 ust. 1 lit. e oraz f, a także art. 23."

Królestwo Hiszpanii

"Hiszpania deklaruje, że w sytuacji, gdyby Konwencja Rady Europy o ochronie dzieci przed seksualnym wykorzystywaniem i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych z dnia 25 października 2007 r. miała być stosowana w odniesieniu do Gibraltaru, Hiszpania chciałaby złożyć następującą deklarację:

Gibraltar jest nieautonomicznym terytorium, którego stosunki zagraniczne podlegają odpowiedzialności Zjednoczonego Królestwa i które podlega procesowi dekolonizacji zgodnie ze stosownymi decyzjami i rezolucjami Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych.

Władze Gibraltaru mają charakter lokalny i posiadają wyłącznie wewnętrzną właściwość, która wynika z podziału i przypisania właściwości posiadanej przez Zjednoczone Królestwo zgodnie z jego ustawodawstwem wewnętrznym jako państwa suwerennego, od którego zależy wspomniane terytorium nieautonomiczne.

W wyniku tego, ostateczny udział władz Gibraltaru w stosowaniu niniejszej konwencji będzie rozumiany jako część wewnętrznej właściwości Gibraltaru i nie może być brany pod uwagę w kontekście jakichkolwiek zmian ustaleń zawartych w dwóch poprzednich ustępach.

Proces przewidziany w Ustaleniach odnoszących się do władz Gibraltaru w kontekście niektórych umów międzynarodowych (2007 r.) uzgodnionych pomiędzy Hiszpanią a Zjednoczonym Królestwem w dniu 19 grudnia 2007 r. (łącznie z "Ustaleniami odnoszącymi się do władz Gibraltaru w kontekście instrumentów UE i WE oraz powiązanych umów" z dnia 19 kwietnia 2000 r.) ma zastosowanie do niniejszej Konwencji Rady Europy o ochronie dzieci przed seksualnym wykorzystywaniem i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych."

Wielkie Księstwo Luksemburga

"Zgodnie z art. 24 ust. 3 konwencji Luksemburg zastrzega sobie prawo do niestosowania art. 24 ust. 2 w odniesieniu do przestępstw określonych zgodnie z art. 20 ust. 1 lit. e i f oraz art. 23."

Republika Łotewska

"Zgodnie z art. 25 ust. 3 konwencji Republika Łotewska zastrzega sobie prawo do niestosowania postanowień art. 25 ust. 1 lit. e konwencji."

Republika Mołdawii

"Republika Mołdawii oświadcza, że do czasu pełnego odzyskania integralności terytorialnej postanowienia konwencji będą stosowane tylko na terytorium skutecznie kontrolowanym przez władze Republiki Mołdawii."

Księstwo Monako

"Zgodnie z art. 24 ust. 3 konwencji Księstwo Monako zastrzega sobie prawo do niestosowania w całości lub w części art. 24 ust. 2 dotyczącego penalizacji usiłowania popełnienia przestępstw określonych w konwencji w odniesieniu do niektórych przestępstw, a w szczególności do przestępstw określonych zgodnie z art. 20 ust. 1 lit. f, art. 21 ust. 1 lit. c, art. 22 i art. 23."

Federacja Rosyjska

"Zgodnie z art. 20 ust. 3 konwencji Federacja Rosyjska zastrzega sobie prawo do niestosowania w całości art. 20 ust. 1 lit. a oraz e konwencji w odniesieniu do produkowania i posiadania materiałów pornograficznych:
a)
składających się wyłącznie z symulowanych bądź realistycznych wizerunków nieistniejącego dziecka;
b)
dotyczących dzieci, które osiągnęły wiek ustalony przy zastosowaniu art. 18 ust. 2, jeśli te wizerunki zostały przez nie wyprodukowane i są w ich posiadaniu za ich zgodą z przeznaczeniem jedynie do ich własnego, prywatnego użytku.

Zgodnie z art. 20 ust. 4 konwencji Federacja Rosyjska zastrzega sobie prawo do niestosowania w całości postanowień art. 20 ust. 1 lit. f konwencji.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 konwencji Federacja Rosyjska zastrzega sobie prawo do ograniczenia stosowania art. 21 ust. 1 lit. c konwencji do przypadków naboru lub zmuszania dzieci zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. a oraz lit. b konwencji.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 konwencji Federacja Rosyjska zastrzega sobie prawo do niestosowania w całości art. 24 ust. 2 konwencji w odniesieniu do przestępstw określonych zgodnie z art. 20 ust. 1 lit. b, d, e, f, art. 21 ust. 1 lit. c, art. 22 i art. 23 konwencji.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 konwencji Federacja Rosyjska zastrzega sobie prawo do niestosowania zasad dotyczących jurysdykcji określonych w art. 25 ust. 1 lit. e konwencji.

Zgodnie z art. 25 ust. 5 konwencji Federacja Rosyjska zastrzega sobie prawo do ograniczenia stosowania art. 25 ust. 4 konwencji w odniesieniu do przestępstw określonych zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b tiret 2 i 3 do przypadków, w których obywatel Federacji Rosyjskiej na co dzień zamieszkuje terytorium Federacji Rosyjskiej."

Republika Słowenii

"Zgodnie z art. 24 ust. 3 konwencji Republika Słowenii oświadcza, że zastrzega sobie prawo do niestosowania w całości art. 24 ust. 2 do przestępstw określonych w art. 23.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 konwencji Republika Słowenii oświadcza, że zastrzega sobie prawo do stosowania zasady dotyczącej jurysdykcji, o której mowa w art. 25 ust. 1 lit. e na zasadach określonych w art. 10 i 13 Kodeksu Karnego (Official Gazette of RS, no. 55/08, 66/08 - corr. 39/09, 55/09 - Odl. U.S 91/11 KZ-1)."

Konfederacja Szwajcarska

"W odniesieniu do art. 20 ust. 3 tiret 2 konwencji Szwajcaria zastrzega sobie prawo do niestosowania art. 20 ust. 1 lit. a oraz e konwencji w odniesieniu do produkowania i posiadania materiałów pornograficznych z udziałem dzieci, które osiągnęły wiek ustalony przy zastosowaniu art. 18 ust. 2, jeśli wizerunki te zostały przez nie wyprodukowane i są w ich posiadaniu za ich zgodą oraz z przeznaczeniem jedynie do ich własnego, prywatnego użytku.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 konwencji Szwajcaria zastrzega sobie prawo do niestosowania art. 24 ust. 2 do czynu nagabywania w rozumieniu art. 23 konwencji.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 konwencji Szwajcaria zastrzega sobie prawo do niestosowania art. 25 ust. 1 lit. e konwencji."

Królestwo Szwecji

"Zgodnie z art. 20 ust. 3 konwencji Szwecja zastrzega sobie prawo do niestosowania ust. 1 lit. a oraz lit. e do produkowania i posiadania materiałów pornograficznych z udziałem dzieci, które osiągnęły wiek ustalony przy zastosowaniu art. 18 ust. 2, jeśli te wizerunki zostały przez nie wyprodukowane i są w ich posiadaniu za ich zgodą z przeznaczeniem jedynie do ich własnego, prywatnego użytku.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 konwencji Szwecja zastrzega sobie prawo do niestosowania ust. 2 do przestępstw określonych zgodnie z art. 22 i 23."

Ukraina

"Zgodnie z art. 38 ust. 3 konwencji Ukraina oświadcza, że niniejsza konwencja będzie uważana za podstawę prawną współpracy w dziedzinie wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych i ekstradycji w przypadkach otrzymania przez Ukrainę wniosku od państwa będącego stroną tej konwencji, z którym nie zawarła umowy o wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych oraz ekstradycji. Ministerstwo Sprawiedliwości Ukrainy (na etapie postępowania przed sądem lub wykonania wyroku) oraz Prokuratura Generalna Ukrainy (na etapie postępowania przygotowawczego) są organami krajowymi działającymi w zakresie stosowania art. 38 ust. 3 konwencji."
1 Konwencja ma zastosowanie do terytorium Wysp Owczych oraz Grenlandii.
2 Konwencja ma zastosowanie w odniesieniu do całego obszaru Republiki.
3 Konwencja ma zastosowanie do Królestwa w Europie.
4 Wykaz wyznaczonych przez państwa-Strony organów właściwych w zakresie celów, o których mowa w art. 37 ust. 1 konwencji, znajduje się na stronie internetowej Rady Europy (www.conventions.coe.int).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.609

Rodzaj: Oświadczenie rządowe
Tytuł: Moc obowiązująca Konwencji Rady Europy o ochronie dzieci przed seksualnym wykorzystywaniem i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych, sporządzonej w Lanzarote dnia 25 października 2007 r.
Data aktu: 25/03/2015
Data ogłoszenia: 05/05/2015
Data wejścia w życie: 05/05/2015