Uznawanie stacji pilotowych i ośrodków szkolenia pilotów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 4 marca 2015 r.
w sprawie uznawania stacji pilotowych i ośrodków szkolenia pilotów

Na podstawie art. 107b ust. 5 pkt 8 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Przepisy rozporządzenia określają:
1)
warunki i tryb uznawania, odnawiania, zawieszania i cofania uznania stacji pilotowych, zwanych dalej "stacjami";
2)
warunki i tryb uznawania, odnawiania, zawieszania i cofania uznania ośrodków szkolenia pilotów, zwanych dalej "ośrodkami";
3)
wymagania dotyczące wyposażenia bazy szkoleniowej oraz kwalifikacji kadry stacji lub ośrodków.
§  2. 
1. 
Stacja lub ośrodek zostają uznane w zakresie szkolenia pilotów morskich, jeżeli:
1)
szkolenia są prowadzone:
a)
przez kadrę posiadającą kwalifikacje zgodne z minimalnymi wymaganiami określonymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
b)
w pomieszczeniach i z użyciem sprzętu spełniających wymagania określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
c)
zgodnie z programami szkoleń określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 107b ust. 5 pkt 4-6 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej "ustawą",
d)
w sposób, który zapewnia zrealizowanie praktyki pilotowej;
2)
posiadają system zarządzania jakością w zakresie działalności szkoleniowej potwierdzony odpowiednim dokumentem, przy czym w nowo tworzonych stacjach lub ośrodkach system zarządzania jakością powinien być potwierdzony certyfikatem uzyskanym w okresie roku od rozpoczęcia działalności szkoleniowej.
2. 
Stacja lub ośrodek mogą zostać uznane jedynie w zakresie szkolenia na symulatorze dla pilotów morskich, jeżeli spełnią warunki określone w ust. 1 pkt 1 lit. a-c i pkt 2.
§  3. 
W celu uznania albo odnowienia ważności uznania stacji lub ośrodka przeprowadza się audyt.
§  4. 
1. 
Wniosek o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w § 3, zawierający określenie zakresu audytu, składa szef pilotów stacji lub kierownik ośrodka do ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
2. 
Wniosek o przeprowadzenie audytu w celu odnowienia ważności uznania stacji lub ośrodka składa się nie później niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności istniejącego uznania.
§  5. 
1. 
Do wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w § 3, należy dołączyć:
1)
regulamin funkcjonowania stacji lub statut ośrodka;
2)
akt o utworzeniu stacji lub akt założycielski ośrodka;
3)
zaświadczenie o wpisie ośrodka do ewidencji szkół i placówek niepublicznych zakładanych przez osoby prawne lub fizyczne prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego;
4)
kopię dokumentu potwierdzającego wdrożenie i funkcjonowanie systemu zarządzania jakością w zakresie działalności szkoleniowej, z wyłączeniem nowo tworzonych stacji lub ośrodków;
5)
opis posiadanej bazy szkoleniowej oraz wykaz pomieszczeń i sprzętu służących do szkolenia pilotów morskich;
6)
opis wewnętrznego systemu kontroli realizacji programów szkolenia;
7)
informację dotyczącą kadry, obejmującą imiona, nazwiska, zakres i poziom kwalifikacji, w tym kwalifikacji morskich jej członków, oraz wskazanie poszczególnych zajęć prowadzonych przez tę kadrę;
8)
programy szkolenia pilotów morskich realizowane w stacji lub ośrodku, w tym:
a)
opis metod sprawdzania wiedzy, umiejętności i kompetencji,
b)
spis posiadanych pomocy szkoleniowych niezbędnych do szkolenia pilotów morskich;
9)
wzory wydawanych zaświadczeń o ukończeniu szkoleń;
10)
opis warunków przeprowadzenia i zaliczenia zajęć na symulatorze;
11)
opis warunków prowadzenia i zaliczania praktyki pilotowej.
2. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-10, należy dołączyć również w przypadku złożenia wniosku o przeprowadzenie audytu w celu uznania stacji lub ośrodka w zakresie szkolenia na symulatorze dla pilotów morskich.
§  6. 
Po otrzymaniu kompletnego wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w § 3, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej wyznacza spośród osób wpisanych na listę audytorów, o której mowa w art. 76 ust. 1 ustawy, zespół audytujący, który przeprowadza audyt w zakresie określonym we wniosku.
§  7. 
1. 
Audyt w celu uznania stacji lub ośrodka przeprowadza się w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia wniosku.
2. 
Audyt w celu odnowienia ważności uznania stacji lub ośrodka przeprowadza się nie później niż przed upływem terminu ważności istniejącego uznania.
§  8. 
Audytowi przeprowadzanemu w stacji lub ośrodku podlega:
1)
organizacja i realizacja procesu szkolenia;
2)
dokumentacja prowadzonego lub planowanego szkolenia;
3)
zgodność kwalifikacji kadry stacji lub ośrodka, w tym kwalifikacji morskich, z minimalnymi wymaganiami dotyczącymi prowadzenia poszczególnych zajęć.
§  9. 
W ramach audytu zespół audytujący:
1)
weryfikuje wniosek i złożoną dokumentację;
2)
przeprowadza czynności audytowe w stacji lub ośrodku obejmujące weryfikację zgodności przedstawionej przez stację lub ośrodek dokumentacji ze stanem faktycznym;
3)
weryfikuje działania podjęte w związku z wykonaniem zaleceń wynikających z kart niezgodności, o których mowa w § 10 ust. 3.
§  10. 
1. 
Po przeprowadzeniu czynności audytowych, o których mowa w § 9 pkt 2, zespół audytujący sporządza sprawozdanie w dwóch egzemplarzach.
2. 
Audytor wiodący przekazuje sprawozdanie ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej. Drugi egzemplarz sprawozdania przekazuje szefowi pilotów stacji albo kierownikowi ośrodka.
3. 
W przypadku stwierdzenia niezgodności lub niezgodności zagrażającej osiągnięciu zakładanych efektów szkolenia, zwanej dalej "niezgodnością dużą", audytor wiodący sporządza dodatkowo w dwóch egzemplarzach karty niezgodności, odrębnie dla niezgodności albo niezgodności dużej, i określa w nich szczegóły niezgodności oraz termin przekazania informacji o podjętych działaniach korygujących. Jeden egzemplarz karty niezgodności wraz ze sprawozdaniem, o którym mowa w ust. 1, przekazuje szefowi pilotów stacji lub kierownikowi ośrodka.
§  11. 
1. 
Szef pilotów stacji lub kierownik ośrodka informuje na piśmie audytora wiodącego o podjętych działaniach korygujących i określa sposób i termin usunięcia niezgodności lub niezgodności dużej.
2. 
Audytor wiodący po otrzymaniu informacji, o których mowa w ust. 1, analizuje je oraz karty niezgodności i w przypadku akceptacji działań korygujących podjętych przez stację lub ośrodek zamyka wystawione karty niezgodności przez dokonanie stosownej adnotacji.
3. 
Audytor wiodący zamyka także karty niezgodności w przypadku:
1)
braku akceptacji podjętych działań korygujących zawartych w informacji, o której mowa w ust. 1;
2)
nieotrzymania informacji o planowanych lub podjętych działaniach korygujących w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 3.
4. 
Po zamknięciu kart niezgodności audytor wiodący przekazuje je ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej.
§  12. 
1. 
Audytor wiodący, w zależności od wyniku audytu, składa wniosek o udzielenie albo nieudzielenie uznania, odnowienie uznania, zawieszenie uznania albo cofnięcie uznania.
2. 
W przypadku stwierdzenia niezgodności dużej audytor wiodący składa wniosek do ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej o zawieszenie uznania do czasu usunięcia tej niezgodności.
§  13. 
Wzór sprawozdania oraz wzór kart niezgodności i niezgodności dużej określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  14. 
Do decyzji o uznaniu stacji lub ośrodka dołącza się certyfikat uznania, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  15. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE KWALIFIKACJI KADRY DYDAKTYCZNEJ NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROGRAMÓW SZKOLEŃ PILOTÓW MORSKICH

Lp. Forma

szkolenia

Wykształcenie i wymagane doświadczenie
1 Wykłady 1) dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pokrywającym się z tematyką prowadzonych zajęć lub dyplom morski na poziomie zarządzania w dziale pokładowym

2) doświadczenie zawodowe na stanowiskach bezpośrednio związanych z zakresem wiedzy stanowiącej przedmiot prowadzonych zajęć w minimalnym wymiarze 3 lat

Osoby nieposiadające kwalifikacji pedagogicznych powinny posiadać ważne świadectwo przeszkolenia dydaktycznego dla instruktorów wydane zgodnie z Konwencją STCW*)

2 Symulator 1) dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pokrywającym się z tematyką prowadzonych zajęć

2) doświadczenie zawodowe w charakterze pilota morskiego w okresie ostatnich 5 lat

Osoby prowadzące zajęcia powinny posiadać dokument potwierdzający dopuszczenie do prowadzenia zajęć na symulatorach

*) Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzona w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i 202, z 1999 r. Nr 30, poz. 286 oraz z 2013 r. poz. 1092 i 1093).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYMAGANIA DOTYCZĄCE POMIESZCZEŃ I SPRZĘTU NIEZBĘDNYCH DO REALIZACJI PROGRAMÓW SZKOLEŃ PILOTÓW MORSKICH

Pomieszczenia przeznaczone do prowadzenia szkolenia, w tym pomieszczenia udostępniane kandydatom na pilotów i pilotom do nauki własnej, są wyposażone w sprzęt umożliwiający właściwe przekazanie treści szkolenia (np. projektor multimedialny, tablicę multimedialną, stanowisko do e-learningu) oraz materiały obejmujące zagadnienia objęte nauką własną.
Lp. Program

szkolenia

Wyposażenie
1 Nawigacja w rejonie pilotowym 1. Literatura fachowa obejmująca zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z realizacją programu

2. Zbiór map, publikacji nautycznych i informacji dotyczących rejonu pilotowego

2 Bezpieczeństwo nawigacji w rejonie pilotowym 1. Literatura fachowa obejmująca zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z realizacją programu

2. Międzynarodowe, krajowe i lokalne przepisy i procedury dotyczące zagadnień bezpieczeństwa nawigacji

3 Manewrowanie Literatura fachowa obejmująca zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z realizacją programu

Uwaga: Wybrane elementy programu mogą być realizowane w trakcie szkolenia na symulatorze; w przypadku gdy zajęcia są realizowane na symulatorze, wyposażenie symulatora powinno być zgodne z wymaganiami odnoszącymi się do programu i formy szkolenia

4 Symulator 1. Symulator operacyjny mostka nawigacyjnego, tj. symulator wielozadaniowy zgodny z wymaganiami Konwencji STCW*), wyposażony w system wizyjny dla warunków dnia, nocy oraz ograniczonej widzialności, dysponujący różnymi modelami statków pilotowanych oraz innych jednostek pływających, znajdujących się w pobliżu statku pilotowanego, oraz możliwością symulacji manewrów z udziałem holowników, układem sterowania kursem i prędkością statku pilotowanego, możliwością prowadzenia komunikacji za pomocą bloku łączności, a także nadawania i odbioru sygnałów dźwiękowych, wyposażony w systemy umożliwiające symulacje krytycznej sytuacji manewrowo-nawigacyjnej oraz sytuacji awaryjnej w rejonie ćwiczeń, z uwzględnieniem batymetrii akwenu, jego oznakowania nawigacyjnego i innych ograniczeń manewrowych, takich jak oddziaływanie wiatru i prądu o założonej sile i założonym kierunku

2. Instrukcje do ćwiczeń, mapy i wydawnictwa nautyczne właściwe dla rejonu prowadzonych ćwiczeń

3. Procedury alarmowe statku własnego

Uwaga: Za równoważne z symulatorem uznaje się obiekty rzeczywiste (modele redukcyjne) posiadające wyposażenie, budowę oraz funkcje umożliwiające realizację zajęć przewidzianych w programie szkoleń pilotów morskich.

5 Regulacje prawne

dotyczące

pilotażu

Wydawnictwa lub urządzenia zapewniające dostęp do odpowiednich regulacji prawnych, w tym aktów prawa miejscowego

*) Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzona w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i 202, z 1999 r. Nr 30, poz. 286 oraz z 2013 r. poz. 1092 i 1093).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR SPRAWOZDANIA Z AUDYTU W STACJI PILOTOWEJ LUB OŚRODKU SZKOLENIA PILOTÓW ORAZ WZÓR KARTY NIEZGODNOŚCI

.......................................................................... ..........................., dnia ....................

(minister właściwy ds. gospodarki morskiej)

dokument nr .......

Sprawozdanie z audytu w stacji pilotowej/ośrodku szkolenia pilotów*)

w przedmiocie:

1) uznania

2) odnowienia ważności uznania

.........................................................................................................................................................

(nazwa stacji pilotowej/ośrodka szkolenia pilotów*))

.........................................................................................................................................................

(adres)

.........................................................................................................................................................

(tytuł, imię i nazwisko szefa pilotów stacji lub kierownika ośrodka szkolenia pilotów)

.........................................................................................................................................................

(data rozpoczęcia działalności szkoleniowej)

.........................................................................................................................................................

(data i rodzaj ostatniego audytu w zakresie działalności szkoleniowej)

.........................................................................................................................................................

(organ, który udzielił obowiązującego uznania**))

Zespół audytujący:

Lp. Imię i nazwisko Funkcja
1 Audytor wiodący
2 Audytor
3 Audytor

Czy podczas poprzedniego audytu były wystawione karty niezgodności?

tak nie

Jeśli tak, czy niezgodności usunięto?

tak nie

I. Zakres działalności stacji pilotowej/ośrodka szkolenia pilotów*)

Lp. Programy szkoleń pilotów Wpisz znak "X" we

właściwej pozycji

1 Szkolenie kwalifikacyjne na dyplom pilota morskiego dla rejonu

pilotowego:

a) Gdańsk-Elbląg
b) Gdynia-Hel-Władysławowo
c) Świnoujście-Szczecin
d) Darłowo
e) Kołobrzeg
f) Ustka
2 Szkolenie na symulatorze dla pilotów morskich

II. Dokumenty stacji pilotowej/ośrodka szkolenia pilotów*)

Lp. Zagadnienia Tak / nie /

nie dotyczy

Uwagi
1 Akt o utworzeniu stacji / akt założycielski

ośrodka*)

2 Regulamin funkcjonowania stacji / statut

ośrodka*)

3 Wpis ośrodka do ewidencji szkół

i placówek niepublicznych (dotyczy szkół

niepublicznych zakładanych przez osoby

prawne lub fizyczne)

4 Dokumentacja dotycząca posiadanego

systemu zarządzania jakością w zakresie

działalności szkoleniowej

Uwagi:

III. Sprawdzenie prawidłowości realizowanych programów szkolenia pilotów morskich, a także ich zgodności z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 107b ust. 5 pkt 4-6 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim

Lp. Zagadnienia Tak / nie / nie dotyczy Uwagi
1 Zgodność realizowanych programów

szkolenia z wymaganiami w zakresie

programów szkoleń i wymagań

egzaminacyjnych

2 Zgodność realizowanych programów

praktyk pilotowych z wymaganiami

w zakresie praktyk pilotowych

w zależności od rejonu pilotowego

3 Wewnętrzny system zapewniania

jakości szkolenia

4 System archiwizacji i przechowywania

dokumentów

Uwagi:

IV. Sprawdzenie prawidłowości prowadzenia dokumentacji procesu szkolenia pilotów morskich

Lp. Zagadnienia Tak / nie / nie dotyczy Uwagi
1 Lista uczestników szkolenia
2 Potwierdzenie udziału w zajęciach

objętych szkoleniem (dzienniki zajęć)

3 Rejestr wydanych zaświadczeń

o ukończeniu szkolenia oraz jego

zgodność z listami uczestników

szkolenia

4 Nadzór nad realizacją programu

praktyk pilotowych

Uwagi:

V. Sprawdzenie kwalifikacji kadry oraz prowadzenia stosownej dokumentacji

Lp. Zagadnienia Tak / nie /

nie dotyczy

Uwagi
1 Informacje dotyczące kadry, w tym

kwalifikacji oraz zgodności

z minimalnymi wymaganiami

niezbędnymi do realizacji programów

szkoleń pilotów morskich

2 Dokumentacja potwierdzająca

kwalifikacje kadry

Uwagi:

VI. Sprawdzenie prawidłowości wyposażenia bazy szkoleniowej

Lp. Zagadnienia Tak / nie /

nie dotyczy

Uwagi
1 Opis bazy szkoleniowej
2 Zasoby biblioteczne (literatura

fachowa, zbiór map i publikacji)

3 Wyposażenie pomieszczeń

przeznaczonych do szkolenia

4 Symulator
Uwagi:

VII. Sprawdzenie prawidłowości procesu szkolenia

Lp. Zagadnienia Tak / nie /

nie dotyczy

Uwagi
1 Zgodność prowadzonych szkoleń

z programami i formą szkolenia

2 Realizacja programu praktyk

pilotowych i ich integralność

z programem szkolenia

3 Ocena i zaliczanie osiąganych efektów

szkolenia zgodnych z programami

szkoleń realizowanymi w ramach

szkolenia i nauki własnej

4 Zaliczanie programu praktyk

pilotowych

5 Prowadzenie dokumentacji szkolenia
6 Realizowanie wewnętrznej kontroli

systemu zapewnienia jakości szkolenia

VIII. Wnioski końcowe

Zespół audytujący w składzie:
1. ............................................................................... audytor wiodący

(imię i nazwisko)

2. ............................................................................... audytor

(imię i nazwisko)

3. ................................................................................ audytor

(imię i nazwisko)

Audyt przeprowadzono w dniu/dniach*) ..................................
................................................................................
................................................................................
............................................... ................................................................................
(data) (podpisy członków zespołu audytującego)
Potwierdzam zapoznanie się ze sprawozdaniem i otrzymanie jego egzemplarza
............................................................................................................................ ...................................
(pieczęć, podpis szefa pilotów stacji / kierownika ośrodka szkolenia pilotów*))***) (data)

Objaśnienia:

*) Niepotrzebne skreślić.

**) Jeżeli dotyczy.

***) w przypadku odmowy złożenia podpisu podaje się przyczynę jego niezłożenia.

KARTA NIEZGODNOŚCI nr ........

Typ: Niezgodność duża

Niezgodność

1. Nazwa stacji pilotowej / ośrodka

szkolenia pilotów*):

2. Skład zespołu audytującego:
............................................................................. 1) ...............................................................
............................................................................. 2) ...............................................................
............................................................................. 3) ...............................................................
3. Data:

..............................................

4. Miejsce audytu:

............................................................

5. Szczegóły niezgodności:
6. Niespełniony wymóg:
7. Termin przekazania informacji o podjętych działaniach korygujących:
..........................................

(data)

.........................................................................

(podpis audytora wiodącego)

8. Oświadczam, że zapoznałem się ze szczegółami niezgodności i deklaruję przekazanie informacji

o podjętych działaniach korygujących, sposobie i terminie usunięcia niezgodności.

.......................................................................................

(szef pilotów stacji / kierownik ośrodka szkolenia pilotów)**)

.............................................................

(podpis)

9. Informacja o działaniach korygujących:
..................................................................................................................

(podpis szefa pilotów stacji / kierownika ośrodka szkolenia pilotów)

10. Działania korygujące: Akceptuję / Nie akceptuję / Nie przekazano informacji*)
......................................................

(data)

.........................................................................

(podpis audytora wiodącego)

Objaśnienia:

*) Niepotrzebne skreślić.

**) W przypadku odmowy złożenia podpisu podaje się przyczynę jego niezłożenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR CERTYFIKATU UZNANIA STACJI PILOTOWEJ LUB OŚRODKA SZKOLENIA PILOTÓW

1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.419

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uznawanie stacji pilotowych i ośrodków szkolenia pilotów.
Data aktu: 04/03/2015
Data ogłoszenia: 25/03/2015
Data wejścia w życie: 09/04/2015