Spis wyborców przebywających za granicą.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 13 marca 2015 r.
w sprawie spisu wyborców przebywających za granicą

Na podstawie art. 35 § 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób:
1)
sporządzania i aktualizacji przez właściwego terytorialnie konsula spisu wyborców przebywających za granicą i posiadających ważne polskie paszporty lub, w przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, posiadających ważny paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość;
2)
powiadamiania urzędów gmin o objętych spisem wyborców osobach stale zamieszkałych w kraju;
3)
wydawania i ewidencjonowania zaświadczeń o prawie do głosowania.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o Kodeksie wyborczym, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy.
§  3.
1.
Konsul sporządza spis wyborców, wpisując do niego dane wyborców, którzy dokonali zgłoszeń spełniających warunki określone w art. 35 § 2 Kodeksu wyborczego.
2.
Konsul w przypadku wątpliwości co do wiarygodności danych zgłoszonych przez wyborcę weryfikuje dane, wykorzystując dostępne mu bazy danych, lub sprawdza je we właściwych organach Rzeczypospolitej Polskiej.
§  4.
1.
Spis wyborców sporządza się na formularzu według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 33 Kodeksu wyborczego.
2.
Spis wyborców sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców w formie wydruku komputerowego albo pismem maszynowym lub ręcznym.
3.
Formularz spisu wyborców zapisuje się jednostronnie.
4.
Dopuszczalne jest przyjęcie układu formularza odmiennego od określonego we wzorze, o którym mowa w ust. 1, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze.
5.
W rubryce formularza spisu wyborców "Adres zamieszkania" podaje się nazwę właściwego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego w stosunku do pracowników polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz ich rodzin.
6.
Konsul podpisuje spis wyborców i opatruje go pieczęcią urzędową przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używaną do tuszu oraz parafuje każdą jego kartę.
§  5.
1.
Spis wyborców jest aktualizowany do dnia przekazania go przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej przez dopisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu lub skreślenie go ze sporządzonego spisu.
2.
Aktualizacji podlegają oba egzemplarze spisu wyborców.
3.
Do aktualizacji spisu wyborców stosuje się odpowiednio przepisy § 3 i § 4.
§  6.
1.
Po sporządzeniu spisu wyborców na dodatkowym formularzu dopisuje się wyborców, którzy zostali pominięci w spisie, a ich reklamacja w tej sprawie została uwzględniona przez konsula albo pominięcie nastąpiło w wyniku oczywistej omyłki.
2.
W przypadku dopisania wyborcy na dodatkowym formularzu spisu wyborców, w rubryce "Uwagi" umieszcza się adnotację określającą przyczynę dopisania. Stosownie do okoliczności umieszcza się adnotację "reklamacja" albo "omyłka".
§  7.
1.
Ze spisu wyborców skreśla się osoby:
1)
wobec których konsul wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu w wyniku reklamacji;
2)
które zostały wpisane do spisu w wyniku oczywistej omyłki;
3)
niemające prawa wybierania w rozumieniu art. 10 § 2 Kodeksu wyborczego;
4)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.
2.
W przypadku skreślenia wyborcy ze spisu wyborców w rubryce formularza "Uwagi" umieszcza się adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności umieszcza się adnotację: "reklamacja", "omyłka", "zawiadomienie - art. 10 § 2 Kodeksu wyborczego" albo "zaświadczenie".
3.
Skreślenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się na obu egzemplarzach spisu wyborców.
§  8.
1.
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w których przeprowadza się ponowne głosowanie, w okresie między dniem pierwszego głosowania a dniem ponownego głosowania spis wyborców jest aktualizowany w sposób określony w § 5-7.
2.
Adnotacje, o których mowa w § 6 ust. 2 i § 7 ust. 2, uzupełnia się o wyrazy "ponowne głosowanie".
§  9.
Konsul powiadamia właściwy urząd gminy o wpisaniu osoby stale zamieszkałej w kraju do spisu wyborców lub dopisaniu jej na dodatkowym formularzu spisu wyborców na formularzu sporządzonym według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 33 Kodeksu wyborczego.
§  10.
1.
Powiadomienie, o którym mowa w § 9, konsul przekazuje, wykorzystując dostępne mu środki komunikacji elektronicznej zapewniające bezpieczeństwo przesyłanych informacji.
2.
W wyjątkowych sytuacjach jest dopuszczalne przekazywanie powiadomienia, o którym mowa w § 9, z użyciem innych dostępnych środków łączności.
3.
W przypadku powiadamiania urzędu gminy z użyciem środków komunikacji elektronicznej nie jest wymagany podpis konsula, pod warunkiem umieszczenia na powiadomieniu, o którym mowa w § 9, imienia i nazwiska konsula oraz jego stanowiska. Wówczas jest wymagane podanie w powiadomieniu danych teleadresowych urzędu konsularnego.
§  11.
1.
Zaświadczenia o prawie do głosowania wydaje się według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 33 Kodeksu wyborczego.
2.
Zaświadczenie zabezpiecza się przed sfałszowaniem przez umieszczenie w jego lewym górnym rogu odcisku pieczęci urzędowej przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego wydającego zaświadczenie używanej do tłoczenia w papierze, a w przypadku jej braku - odcisku pieczęci konsula używanej do tuszu.
3.
Konsul opatruje zaświadczenie podpisem oraz pieczęcią urzędową przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używaną do tuszu.
4.
Po wydaniu zaświadczenia konsul skreśla wyborcę ze spisu wyborców, umieszczając w rubryce formularza spisu "Uwagi" adnotację "zaświadczenie", a informację o wystawionym zaświadczeniu wpisuje do ewidencji wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania prowadzonej w przedstawicielstwie dyplomatycznym lub urzędzie konsularnym.
5.
Zaświadczenie wyborca może odebrać osobiście lub przez upoważnioną pisemnie osobę. W upoważnieniu wskazuje się imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz PESEL wyborcy.
6.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach konsul może wysłać wyborcy zaświadczenie przesyłką rejestrowaną w placówce operatora pocztowego świadczącego usługi powszechne albo w inny sposób umożliwiający stwierdzenie odbioru.
§  12.
1.
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu przed dniem wyborów otrzymuje na swoje żądanie dwa zaświadczenia o prawie do głosowania: jedno z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz drugie z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.
2.
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem otrzymuje na swoje żądanie zaświadczenie o prawie do głosowania z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.
§  13.
1.
Konsul prowadzi i przechowuje ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania.
2.
Do ewidencji wpisuje się numer zaświadczenia o prawie do głosowania, datę jego wydania, a także imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz PESEL wyborcy.
3.
W przypadku wydania zaświadczenia osobie upoważnionej do ewidencji wpisuje się również imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz PESEL osoby upoważnionej lub, w przypadku gdy osoba upoważniona nie posiada obywatelstwa polskiego, datę urodzenia, numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu tożsamości tej osoby oraz posiadane przez nią obywatelstwo.
4.
W przypadkach, o których mowa w § 11 ust. 5, w ewidencji umieszcza się również adnotację o wysłaniu zaświadczenia o prawie do głosowania oraz wpisuje się datę jego wysłania.
5.
Konsul może prowadzić ewidencję w systemie teleinformatycznym lub w postaci papierowej.
6.
Ewidencja wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania, upoważnienia do ich odbioru, a także potwierdzenia ich wysłania stanowią część dokumentacji wyborczej konsula.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. 2
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1266).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 1 września 2011 r. w sprawie spisu wyborców przebywających za granicą (Dz. U. Nr 186, poz. 1108), które zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1072) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.384

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Spis wyborców przebywających za granicą.
Data aktu: 13/03/2015
Data ogłoszenia: 19/03/2015
Data wejścia w życie: 27/03/2015