Przepisy ogólne
Sposób prowadzenia ewidencji, ksiąg kontroli i innych dokumentacji
Rodzaje ksiąg kontroli nad produkcją alkoholu etylowego, obrotem nim i jego zużyciem, oraz szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych księgach, oraz ich wzory
Rodzaje dokumentacji, o której mowa w art. 138o ustawy, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tej dokumentacji, oraz jej wzory
Szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym
Szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencji wyrobów akcyzowych wysyłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy
Szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo
Szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencji wyrobów akcyzowych dostarczanych na terytorium kraju przez sprzedawcę za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego
Szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencji dokumentów handlowych
Szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie
Szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w pozostałych ewidencjach
Protokoły, o których mowa w art. 138m ust. 1 ustawy
Przepisy przejściowe i przepis końcowy
-- podmiotu, od którego suszu tytoniowy został nabyty lub importowany,
-- podmiotu, któremu susz tytoniowy został sprzedany,
-- podmiotu, do którego susz tytoniowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany,
KSIĘGA KONTROLI
przerobu alkoholu etylowego na ocet w ................................ za rok ....... .
(nazwa podmiotu)
Księga kontroli
rektyfikacji i odwadniania alkoholu etylowego ..................................... za rok .......
(nazwa podmiotu)
Księga kontroli
produkcji i rozlewu napojów spirytusowych w ........................................ za rok ........
(nazwa podmiotu)
Księga kontroli
produkcji i rozchodu alkoholu etylowego w ........................................ za rok ........
(nazwa podmiotu)
Księga kontroli
produkcji piwa w ...................................... za rok ..........
(nazwa podmiotu)
Księga kontroli
rozlewu wyrobów winiarskich .................................................................... za rok .........
(nazwa podmiotu)
EWIDENCJA1)
banderol podatkowych na ......................2) wyroby akcyzowe ............................3) w opakowaniach jednostkowych .........................4)
EWIDENCJA1)
banderol podatkowych na ......................2) wyroby akcyzowe ............................3) w opakowaniach jednostkowych .........................4) ......................................................... 5)
PROTOKÓŁ
z dnia .....................................
w sprawie utraty, zniszczenia, uszkodzenia, zdjęcia, zniszczenia uszkodzonych lub zniszczonych*) banderol1)
PROTOKÓŁ
nr ……………………..
z dnia .....................................
w sprawie wydania lub zwrotu*) banderol1) .....................................................................................................
Protokół nr ....... .......
Ustalenia ilości alkoholu etylowego podczas jego wydania z gorzelni
1) rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 397), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia,
2) rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie ewidencji energii elektrycznej (Dz. U. Nr 32, poz. 243 oraz z 2010 r. Nr 157, poz. 1057), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia,
3) rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 353), które, w części dotyczącej ewidencji ilościowej lub ilościowo-wartościowej wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy, traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia,
4) rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 158, poz. 1065), które, w części dotyczącej ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów, traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia,
5) rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2015 r. poz. 129 i 1631), które, w części dotyczącej ewidencji znaków akcyzy oraz protokołu stwierdzającego utratę, zniszczenie, uszkodzenie, wydanie lub zwrot znaków akcyzy, zniszczenie uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy, traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia,
6) rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. poz. 1108), które, w części dotyczącej ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia,
7) rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 349 i 1660 oraz z 2015 r. poz. 898), które, w części dotyczącej ksiąg kontroli nad produkcją alkoholu etylowego, obrotem nim i jego zużyciem oraz dokumentacji dotyczącej produkcji piwa i wina, traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
- w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1479 i 1932).
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
Inga Stawicka 22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2015.2361 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Ewidencja i inne dokumentacje dotyczące wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy. |
| Data aktu: | 28/12/2015 |
| Data ogłoszenia: | 31/12/2015 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2016 |








