Centralny punkt systemu powiadamiania ratunkowego oraz punkty centralnych służb.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 29 grudnia 2015 r.
w sprawie centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego oraz punktów centralnych służb

Na podstawie art. 78 ust. 7a ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa organizację i funkcjonowanie centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego oraz punktów centralnych służb, o których mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Użyte w rozporządzeniu skróty i definicje oznaczają:
1)
centra powiadamiania ratunkowego - centra powiadamiania ratunkowego, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635 oraz z 2014 r. poz. 1877 i 1915), zwanej dalej "ustawą o systemie powiadamiania ratunkowego";
2)
dane - dane, o których mowa w art. 161 ust. 2 pkt 4-6 oraz w art. 169 ust. 1 ustawy, dotyczące abonenta będącego konsumentem oraz dane, o których mowa w art. 78 ust. 2 pkt 2 ustawy, dotyczące abonenta niebędącego konsumentem;
3)
certyfikat - elektroniczne zaświadczenie będące elementem infrastruktury klucza publicznego, służące zapewnieniu poufności przesyłanych danych i informacji oraz bezpieczeństwa procesu uwierzytelniania użytkownika, wydawane przez podmiot odpowiedzialny za tę infrastrukturę;
4)
informacje o lokalizacji - określone w art. 78 ust. 3 ustawy informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego;
5)
jednostki służb - jednostki służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy, wymienione w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy;
6)
PLI CBD - system, o którym mowa w art. 78 ust. 4 ustawy, funkcjonujący w formie systemu teleinformatycznego "Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych";
7)
sieć teleinformatyczna na potrzeby obsługi numerów alarmowych - sieć teleinformatyczna, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego.
§  3.
1.
Centralny punkt systemu powiadamiania ratunkowego, zwany dalej "CP SPR", zapewnia dystrybucję informacji o lokalizacji i danych udostępnianych przez PLI CBD, w przypadku gdy właściwe służby nie posiadają własnych punktów centralnych, o których mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy, przez:
1)
obsługę przekazania do PLI CBD zapytania o informacje o lokalizacji i dane z systemu teleinformatycznego powiadamiania ratunkowego, wspierającego obsługę zgłoszeń alarmowych i systemów teleinformatycznych jednostek służb;
2)
obsługę przekazania z PLI CBD odpowiedzi z informacjami o lokalizacji i danymi do systemu teleinformatycznego powiadamiania ratunkowego, wspierającego obsługę zgłoszeń alarmowych i systemów teleinformatycznych jednostek służb;
3)
obsługę przekazania do PLI CBD zapytań centrów powiadamiania ratunkowego i jednostek służb o informacje o lokalizacji i dane oraz odpowiedzi PLI CBD na te zapytania do centrów powiadamiania ratunkowego i jednostek służb, za pomocą protokołu komunikacyjnego sieci WWW (HTTPS) w przypadku awarii systemów, o których mowa w pkt 1, lub ich braku;
4)
gromadzenie i przetwarzanie danych o połączeniach, w tym:
a)
rejestrację faktu przekazania zapytania o informacje o lokalizacji i dane z centrów powiadamiania ratunkowego i jednostek służb do CP SPR, wraz ze wskazaniem czasu tej rejestracji,
b)
rejestrację faktu przekazania zapytania o informacje o lokalizacji i dane z CP SPR do PLI CBD wraz ze wskazaniem czasu tej rejestracji,
c)
rejestrację faktu przekazania odpowiedzi z informacjami o lokalizacji i danymi z PLI CBD do CP SPR wraz ze wskazaniem czasu tej rejestracji,
d)
rejestrację faktu przekazania odpowiedzi z informacjami o lokalizacji i danymi z CP SPR do centrów powiadamiania ratunkowego i jednostek służb wraz ze wskazaniem czasu tej rejestracji.
2.
Dane o połączeniach, o których mowa w ust. 1 pkt 4, przechowuje się przez 12 miesięcy od ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpiło połączenie.
§  4.
Połączenia między CP SPR a centrami powiadamiania ratunkowego i jednostkami służb są realizowane przez sieć teleinformatyczną na potrzeby obsługi numerów alarmowych w trybie bezpiecznego połączenia z wykorzystaniem certyfikatów.
§  5.
1.
Podmiot odpowiedzialny za obsługę, administrowanie oraz serwis techniczny sieci teleinformatycznej, o której mowa w § 4, jest odpowiedzialny również za obsługę, administrowanie oraz serwis techniczny CP SPR oraz:
1)
zapewnia gromadzenie i przechowywanie danych o połączeniach realizowanych przez CP SPR przez 12 miesięcy od ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpiły te połączenia, w celu zapewnienia kontroli obiegu informacji o lokalizacji i danych, statystyki oraz diagnostyki;
2)
informuje użytkowników CP SPR o awariach uniemożliwiających przekazywanie przez CP SPR informacji o lokalizacji i danych oraz uniemożliwiających zapewnienie gromadzenia i przechowywania danych o połączeniach realizowanych przez CP SPR;
3)
udostępnia użytkownikom CP SPR, na ich wniosek, dane o połączeniach, o których mowa w pkt 1.
2.
Dane o połączeniach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie zawierają treści przesyłanych informacji o lokalizacji i danych, o których mowa w § 3. Dane o połączeniach obejmują datę przekazania, za pośrednictwem CP SPR, informacji o lokalizacji i danych między systemami teleinformatycznymi.
3.
Zapytania i odpowiedzi, o których mowa w § 3, mają formę komunikatów zgodnych ze specyfikacją techniczną ETSI TS 102 164.
§  6.
1.
Lokalizacja CP SPR zapewnia w szczególności kontrolę dostępu, sygnalizację pożarową, klimatyzację, ochronę przepięciową i rezerwowe zasilanie.
2.
Lokalizacja CP SPR zapewnia ciągłość działania CP SPR w przypadku braku zasilania w energię elektryczną, pożaru lub przerwania łączności, z uwzględnieniem przepisów w zakresie lokalizacji PLI CBD wydanych na podstawie art. 78 ust. 7 ustawy.
3.
CP SPR jest wyposażony w rozwiązania architektoniczne i teleinformatyczne, które zapewniają w szczególności:
1)
zachowanie ciągłości funkcjonowania CP SPR, w tym podczas prowadzenia prac serwisowych;
2)
zabezpieczenie przed nieuprawnionym dostępem do jakiejkolwiek części CP SPR;
3)
zabezpieczenie przed możliwymi atakami, również w przypadku ataku przez sieć teleinformatyczną.
§  7.
Do organizacji i funkcjonowania punktów centralnych służb, o których mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy, stosuje się odpowiednio przepisy § 3-6.
§  8.
Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Centralny Punkt Systemu Centrów Powiadamiania Ratunkowego w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 78 ust. 7a ustawy, staje się centralnym punktem systemu powiadamiania ratunkowego w rozumieniu przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. 2
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 marca 2011 r. w sprawie centralnego punktu systemu centrów powiadamiania ratunkowego oraz punktów centralnych służb (Dz. U. Nr 75, poz. 404), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635 oraz z 2014 r. poz. 1877 i 1915).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.2356

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Centralny punkt systemu powiadamiania ratunkowego oraz punkty centralnych służb.
Data aktu: 29/12/2015
Data ogłoszenia: 31/12/2015
Data wejścia w życie: 01/01/2016