Rejestr związków powiatowo-gminnych oraz ogłaszanie statutów związków i ich zmian.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 21 grudnia 2015 r.
w sprawie rejestru związków powiatowo-gminnych oraz ogłaszania statutów związków i ich zmian

Na podstawie art. 72b ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445 i 1890) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb postępowania w sprawach:
a)
rejestracji związku powiatowo-gminnego,
b)
rejestracji zmiany statutu związku powiatowo-gminnego,
c)
wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych, zwanego dalej "rejestrem";
2)
wzór zgłoszenia w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego;
3)
wzór zgłoszenia w sprawie zmiany statutu związku powiatowo-gminnego;
4)
wzór zgłoszenia w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych;
5)
dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszeń, o których mowa w pkt 2-4;
6)
sposób prowadzenia rejestru związków powiatowo-gminnych, w tym sposób dokonywania wpisów w tym rejestrze;
7)
zakres danych podlegających wpisowi do rejestru;
8)
tryb ogłaszania statutu związku powiatowo-gminnego, zmiany tego statutu oraz informacji o wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu skróty oznaczają:
1)
wojewoda - wojewodę właściwego ze względu na siedzibę związku powiatowo-gminnego;
2)
starosta - starostę upoważnionego przez starostów powiatów i wójtów gmin zamierzających utworzyć związek powiatowo-gminny;
3)
wójt - wójta (burmistrza, prezydenta miasta) upoważnionego przez starostów powiatów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin zamierzających utworzyć związek powiatowo-gminny;
4)
zgromadzenie - zgromadzenie związku powiatowo-gminnego.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego

§  3. 
1. 
Starosta albo wójt informuje wojewodę o utworzeniu związku powiatowo-gminnego po podjęciu przez wszystkie rady powiatów i rady gmin tworzących związek uchwał o utworzeniu związku powiatowo-gminnego oraz o przyjęciu jego statutu zgodnego z projektem statutu uzgodnionego z wojewodą w trybie art. 72a ust. 2 w związku z art. 67 ust. 1a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, zwanej dalej "ustawą".
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera oznaczenie uchwał rad powiatów i rad gmin o utworzeniu związku powiatowo-gminnego oraz o przyjęciu jego statutu.
3. 
Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 2.
4. 
Jeżeli informacja o utworzeniu związku powiatowo-gminnego nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-3, wojewoda wzywa starostę albo wójta do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 4 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  4. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania od starosty albo wójta informacji, o której mowa w § 3 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do starosty albo wójta wezwania, o którym mowa w § 3 ust. 4, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
informacja o utworzeniu związku powiatowo-gminnego, o której mowa w § 3 ust. 1;
2)
uchwały rad powiatów i rad gmin o utworzeniu związku powiatowo-gminnego;
3)
uchwały rad powiatów i rad gmin o przyjęciu statutu związku powiatowo-gminnego;
4)
statut związku powiatowo-gminnego;
5)
stanowisko wojewody w sprawie uzgodnienia projektu statutu związku powiatowo-gminnego;
6)
wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 2 i 3.
§  5. 
Organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę, starostę albo wójta oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową o rejestracji związku powiatowo-gminnego.
§  6. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 5, ogłasza statut związku powiatowo-gminnego w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia statutu, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu statutu.

Rozdział  3

Postępowanie w sprawie rejestracji zmiany statutu związku powiatowo-gminnego

§  7. 
1. 
Przewodniczący zgromadzenia informuje wojewodę o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego po uchwaleniu zmiany statutu, zgodnie z jej projektem uzgodnionym z wojewodą w trybie art. 72a ust. 2 w związku z art. 67 ust. 1a ustawy, oraz po stwierdzeniu braku sprzeciwu rady gminy albo rady powiatu w stosunku do uchwały zmieniającej statut związku powiatowo-gminnego.
2. 
W przypadku przystępowania powiatu albo gminy do związku powiatowo-gminnego informację, o której mowa w ust. 1, przewodniczący zgromadzenia przekazuje wojewodzie po spełnieniu warunków określonych w ust. 1 oraz po przyjęciu przez radę powiatu albo radę gminy przystępującej do związku powiatowo-gminnego obowiązującego statutu związku powiatowo-gminnego.
3. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie uchwały zgromadzenia o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego;
2)
potwierdzenie braku sprzeciwu, o którym mowa w art. 67a ust. 3 ustawy;
3)
w przypadku przystępowania powiatu albo gminy do związku powiatowo-gminnego - oznaczenie uchwały o przyjęciu jego statutu;
4)
w przypadku występowania powiatu albo gminy ze związku powiatowo-gminnego - oznaczenie uchwały o wystąpieniu ze związku powiatowo-gminnego lub oznaczenie innej uchwały skutkującej utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym.
4. 
Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się wyciąg z protokołu posiedzenia zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 4.
5. 
Jeżeli informacja o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-4, wojewoda wzywa przewodniczącego zgromadzenia do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  8. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania od przewodniczącego zgromadzenia informacji, o której mowa w § 7 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie rejestracji zmiany statutu związku powiatowo- -gminnego.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 7 ust. 5, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie zmiany statutu związku powiatowo-gminnego, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
informacja o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego, o której mowa w § 7 ust. 1;
2)
uchwała zgromadzenia o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego;
3)
uchwały rad powiatów i rad gmin o przyjęciu statutu związku powiatowo-gminnego;
4)
uchwały rad powiatów i rad gmin o wystąpieniu ze związku powiatowo-gminnego lub inne uchwały skutkujące utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym;
5)
stanowisko wojewody w sprawie uzgodnienia zmiany statutu związku powiatowo-gminnego;
6)
wyciąg z protokołu posiedzenia zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 2-4.
§  9. 
Organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę oraz przewodniczącego zgromadzenia związku o rejestracji zmiany statutu związku powiatowo-gminnego.
§  10. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 9, ogłasza zmianę statutu związku powiatowo-gminnego w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia zmiany statutu, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu zmiany statutu.

Rozdział  4

Postępowanie w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych

§  11. 
1. 
Związek przekazuje wojewodzie wniosek o wykreślenie związku powiatowo-gminnego z rejestru po zakończeniu likwidacji związku powiatowo-gminnego.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie uchwał zgromadzenia podjętych w związku z likwidacją;
2)
oznaczenie uchwał rad powiatów i rad gmin podjętych w związku z likwidacją;
3)
w przypadku wystąpienia powiatu albo gminy ze związku powiatowo-gminnego - oznaczenie uchwały o wystąpieniu ze związku powiatowo-gminnego lub oznaczenie innej uchwały skutkującej utratą uczestnictwa w związku powiatowo- -gminnym.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się wyciągi z protokołów posiedzeń zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 2, oraz informację o zakończeniu likwidacji związku powiatowo-gminnego.
4. 
Jeżeli wniosek o wykreślenie związku powiatowo-gminnego z rejestru nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-3, wojewoda wzywa związek powiatowo-gminny do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 12 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  12. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w § 11 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 11 ust. 4, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
wniosek związku powiatowo-gminnego o wykreślenie związku powiatowo-gminnego z rejestru;
2)
informacja o zakończeniu likwidacji związku powiatowo-gminnego;
3)
uchwały zgromadzenia, podjęte w związku z likwidacją;
4)
uchwały rad powiatów i rad gmin, podjęte w związku z likwidacją;
5)
uchwały rad powiatów i rad gmin o wystąpieniu ze związku powiatów lub inne uchwały skutkujące utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym;
6)
wyciągi z protokołów posiedzeń zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 3-5.
§  13. 
O wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę, powiaty i gminy uczestniczące w związku powiatowo-gminnym oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową.
§  14. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 13, ogłasza obwieszczenie o wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia obwieszczenia o wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu obwieszczenia.

Rozdział  5

Rejestr związków powiatowo-gminnych

§  15. 
Rejestr jest prowadzony w postaci elektronicznej.
§  16. 
W rejestrze wpisuje się w oddzielnych rubrykach:
1)
kolejny numer związku powiatowo-gminnego w rejestrze;
2)
nazwę związku powiatowo-gminnego i jego siedzibę;
3)
oznaczenie powiatów i gmin uczestniczących w związku powiatowo-gminnym;
4)
zadania związku powiatowo-gminnego;
5)
czas trwania związku powiatowo-gminnego;
6)
datę rejestracji związku powiatowo-gminnego;
7)
datę ogłoszenia statutu związku powiatowo-gminnego oraz jego zmian;
8)
datę likwidacji albo przekształcenia związku powiatowo-gminnego.
§  17. 
Wpisu w rejestrze dokonuje się w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia wojewody.
§  18. 
Rejestr jest jawny i publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  19. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE REJESTRACJI ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

ZGŁOSZENIE

W SPRAWIE REJESTRACJI ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

Nazwa organu zgłaszającego: .............................................................................
Numer zgłoszenia: .................................... Data zgłoszenia: .....................................
Związek powiatowo-gminny pod nazwą:
............................................................................................... z siedzibą w .........................................
Oznaczenie powiatów

i gmin tworzących

związek:

Oznaczenie uchwał o utworzeniu związku: Oznaczenie uchwał o przyjęciu statutu związku:
1. powiat .... 1. uchwała Rady Powiatu ... nr ...

z dnia .....

1. uchwała Rady Powiatu ... nr ...

z dnia .....

2. gmina ... 2. uchwała Rady Gminy ... nr ......

z dnia .......

2. uchwała Rady Gminy ... nr .....

z dnia .....

3. ... 3. ..... 3. ....
Zadania związku:
..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

Czas trwania związku:

(zaznacz krzyżykiem)

oznaczony w statucie

(data lub zdarzenie kończące działalność)

...................................................................

nieoznaczony
Oświadczam, że uchwały stanowiące podstawę zgłoszenia są zgodne z prawem.
Imię

..............................................................................

Nazwisko

...........................................................................

Stanowisko służbowe

............................................................................................................................................

(wojewoda albo inna upoważniona osoba)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE ZMIANY STATUTU ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

ZGŁOSZENIE

W SPRAWIE ZMIANY STATUTU ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

Nazwa organu zgłaszającego: .............................................................................
Numer zgłoszenia: ...................................... Data zgłoszenia: .....................................
Związek powiatowo-gminny pod nazwą:
......................................................................................... z siedzibą w .............................................
Miejsce publikacji statutu związku w wojewódzkim dzienniku urzędowym:
Dziennik Urzędowy Województwa ............................ z dnia ..................... pozycja .......................
zmiany*): Dziennik Urzędowy Województwa ............ z dnia ................... pozycja .........................
Pozycja w rejestrze związków powiatowo-gminnych: ....................................
Zmiana nazwy związku lub siedziby*):
................................................................................................. z siedzibą w .....................................
Oznaczenie powiatów i gmin uczestniczących w związku zgodnie z rejestrem:
1. powiat .... 2. gmina .... 3. ...
4. ... 5. ... 6. ...
Oznaczenie powiatów i gmin

przystępujących do związku: *)

Oznaczenie uchwał o przyjęciu statutu związku:
1. powiat ... 1. uchwała Rady Powiatu ... nr .... z dnia ...
2. gmina ... 2. uchwała Rady Gminy ... nr .... z dnia ...
3. ... 3. ....
Oznaczenie powiatów i gmin

występujących ze związku:*)

Oznaczenie uchwał o wystąpieniu ze związku:
1. powiat .... 1. uchwała Rady Powiatu ... nr .... z dnia ...
2. gmina ... 2. uchwała Rady Gminy... nr .... z dnia ...
3. ... 3. ...
Oznaczenie innych uchwał, skutkujących utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym:
1. uchwała Zgromadzenia .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
2. ...
Zadania związku (po zmianie statutu)*):
...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

Zmiana czasu trwania

związku:*)

(zaznacz krzyżykiem)

oznaczony w statucie

(data lub zdarzenie kończące działalność)

...............................................................

nieoznaczony
Oświadczam, że uchwały stanowiące podstawę zgłoszenia są zgodne z prawem.
Imię ..................................................................... Nazwisko ............................................................
Stanowisko służbowe

...............................................................................................................................................................

(wojewoda albo inna upoważniona osoba)
*) Uzupełnić, jeżeli dotyczy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE WYKREŚLENIA ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO Z REJESTRU ZWIĄZKÓW POWIATOWO-GMINNYCH

ZGŁOSZENIE

W SPRAWIE WYKREŚLENIA ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

Z REJESTRU ZWIĄZKÓW POWIATOWO-GMINNYCH

Nazwa organu zgłaszającego: .............................................................................
Numer zgłoszenia: .................................... Data zgłoszenia: .....................................
Związek powiatowo-gminny pod nazwą:
................................................................................................ z siedzibą w .......................................
Miejsce publikacji statutu związku w wojewódzkim dzienniku urzędowym:
Dziennik Urzędowy Województwa ............................ z dnia ........................... pozycja ...................
zmiany*): Dziennik Urzędowy Województwa ............ z dnia ........................... pozycja ...................
Pozycja w rejestrze związków powiatowo-gminnych: ......................................
Oznaczenie powiatów i gmin uczestniczących w związku zgodnie z rejestrem:
1. powiat ... 2. gmina ... 3. ...
4. ... 5. ... 6. ...
Oznaczenie uchwał zgromadzenia, podjętych w związku z likwidacją:
1. uchwała Zgromadzenia .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
2. ...
Oznaczenie uchwał rad powiatów i gmin, podjętych w związku z likwidacją:
1. uchwała Rady Powiatu .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
2. uchwała Rady Gminy .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
3. ...
Oznaczenie innych uchwał, skutkujących utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym:
1. uchwała Zgromadzenia .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
2. ...
Oświadczam, że uchwały stanowiące podstawę zgłoszenia są zgodne z prawem.
Imię ..................................................................... Nazwisko ...........................................................
Stanowisko służbowe

.............................................................................................................................................................

(wojewoda albo inna upoważniona osoba)

*) Uzupełnić, jeżeli dotyczy.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088).

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.2282

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr związków powiatowo-gminnych oraz ogłaszanie statutów związków i ich zmian.
Data aktu: 21/12/2015
Data ogłoszenia: 30/12/2015
Data wejścia w życie: 31/12/2015