Sposób przeprowadzania kontroli spełniania warunków uzyskania certyfikatu dla przedsiębiorców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU 1
z dnia 16 grudnia 2015 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania kontroli spełniania warunków uzyskania certyfikatu dla przedsiębiorców 2

Na podstawie art. 32 ust. 5 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz. U. poz. 881) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób przeprowadzania przez jednostkę certyfikującą przedsiębiorców kontroli spełniania warunków określonych w art. 30 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych.
§  2.
1.
Jednostka certyfikująca przedsiębiorców przeprowadza kontrolę:
1)
wstępną - przeprowadzaną przed wydaniem certyfikatu dla przedsiębiorców;
2)
okresową - przeprowadzaną po wydaniu certyfikatu dla przedsiębiorców, nie rzadziej niż raz na 7 lat.
2.
Kontrole mają na celu sprawdzenie spełnienia przez przedsiębiorców warunków, o których mowa w § 1.
§  3.
Kontrole, o których mowa w § 2, polegają na:
1)
weryfikacji dokumentów;
2)
dokonaniu oględzin miejsca wykonywania działalności przez przedsiębiorcę i ocenie ich wyników;
3)
weryfikacji danych i informacji umieszczonych w systemach informatycznych;
4)
żądaniu udzielenia wyjaśnień, informacji oraz danych koniecznych do prawidłowego przeprowadzenia kontroli;
5)
ocenie innych dowodów i materiałów, które mogą przyczynić się do stwierdzenia stanu faktycznego.
§  4.
1.
Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, którego jeden egzemplarz doręcza się kontrolowanemu podmiotowi.
2.
Protokół podpisują pracownicy jednostki certyfikującej przedsiębiorców przeprowadzający kontrolę oraz kierownik kontrolowanego podmiotu.
3.
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu pracownik jednostki certyfikującej przedsiębiorców dokonuje o tym wzmianki w protokole.
4.
Odmowa podpisania protokołu przez osobę wymienioną w ust. 3 nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez pracowników jednostki certyfikującej przedsiębiorców przeprowadzających kontrolę i realizacji ustaleń kontroli.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 1895).
2 W zakresie swojej regulacji rozporządzenie umożliwia wykonanie:

1) rozporządzenia Komisji (WE) nr 303/2008 z dnia 2 kwietnia 2008 r. ustanawiającego, na mocy rozporządzenia (WE) nr 842/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady, minimalne wymagania i warunki dotyczące wzajemnego uznawania certyfikacji przedsiębiorstw i personelu w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła zawierających fluorowane gazy cieplarniane (Dz. Urz. UE L 92 z 03.04.2008, str. 3);

2) rozporządzenia Komisji (WE) nr 304/2008 z dnia 2 kwietnia 2008 r. ustanawiającego, na mocy rozporządzenia (WE) nr 842/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady, minimalne wymagania i warunki dotyczące wzajemnego uznawania certyfikacji przedsiębiorstw i personelu w odniesieniu do stacjonarnych systemów ochrony przeciwpożarowej i gaśnic zawierających niektóre fluorowane gazy cieplarniane (Dz. Urz. UE L 92 z 03.04.2008, str. 12).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.2149

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przeprowadzania kontroli spełniania warunków uzyskania certyfikatu dla przedsiębiorców.
Data aktu: 16/12/2015
Data ogłoszenia: 18/12/2015
Data wejścia w życie: 02/01/2016