Zabezpieczenie finansowe i zabezpieczenie środków związanych z podziemnym składowaniem dwutlenku węgla.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 30 października 2015 r.
w sprawie zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków związanych z podziemnym składowaniem dwutlenku węgla

Na podstawie art. 28h ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r. poz. 196, 1272 i 1505) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób ustalania wysokości zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 28a ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, zwanego dalej "zabezpieczeniem finansowym";
2)
sposób ustalania wysokości zabezpieczenia środków, o którym mowa w art. 28e ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, zwanego dalej "zabezpieczeniem środków";
3)
kryteria wyboru formy zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków;
4)
formę, terminy przekazywania i zakres sprawozdań, o których mowa w art. 28c ust. 3 i art. 28e ust. 9 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze.
§  2.
1.
Wysokość zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków ustala się z uwzględnieniem informacji i szacunków przedstawionych we wniosku o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla oraz z uwzględnieniem informacji przedstawionych w dokumentacji hydrogeologicznej, w dokumentacji geologiczno- -inżynierskiej i w planie zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla.
2.
Szczegółowy sposób ustalania wysokości zabezpieczenia finansowego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Szczegółowy sposób ustalania wysokości zabezpieczenia środków określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  3.
Kryteria wyboru formy zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Sprawozdanie z wydatkowania środków pochodzących z zabezpieczenia finansowego przekazuje się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114), nie później niż 2 miesiące od dnia zakończenia wydatkowania tych środków.
2.
Sprawozdanie z wydatkowania środków pochodzących z zabezpieczenia finansowego zawiera szczegółowe zestawienie poniesionych wydatków związanych z koniecznością wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 28a ust. 3 i 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, wraz z procentowym określeniem wielkości wykorzystanego zabezpieczenia finansowego oraz uzasadnieniem poszczególnych wydatków. Do sprawozdania dołącza się opinię biegłego rewidenta oraz dowody poniesienia wyszczególnionych w sprawozdaniu wydatków.
§  5.
1.
Sprawozdanie z wydatkowania środków pochodzących z zabezpieczenia środków ustanowionego w formie innej niż opłata gwarancyjna przekazuje się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, corocznie do dnia 31 stycznia.
2.
Sprawozdanie z wydatkowania środków pochodzących z zabezpieczenia środków zawiera szczegółowe zestawienie poniesionych wydatków związanych z koniecznością wykonywania zadań, o których mowa w art. 28e ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, oraz uzasadnienie poszczególnych wydatków. Do sprawozdania dołącza się opinię biegłego rewidenta oraz dowody poniesienia wyszczególnionych w sprawozdaniu wydatków.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY SPOSÓB USTALANIA WYSOKOŚCI ZABEZPIECZENIA FINANSOWEGO NALEŻYTEGO WYKONYWANIA OBOWIĄZKÓW ZWIĄZANYCH Z EKSPLOATACJĄ PODZIEMNEGO SKŁADOWISKA DWUTLENKU WĘGLA I LIKWIDACJĄ ZAKŁADU GÓRNICZEGO

Wysokość zabezpieczenia finansowego należytego wykonywania obowiązków związanych z eksploatacją podziemnego składowiska dwutlenku węgla i likwidacją zakładu górniczego (ZF) określa się na podstawie wzoru:

ZF = ZFE + ZFL

gdzie:

ZFE oznacza wysokość zabezpieczenia finansowego ustanawianego dla należytego wykonywania obowiązków związanych z eksploatacją podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

ZFL oznacza wysokość zabezpieczenia finansowego ustanawianego dla należytego wykonywania obowiązków związanych z likwidacją zakładu górniczego.

Wysokość zabezpieczenia finansowego ustanawianego dla należytego wykonywania obowiązków związanych z eksploatacją podziemnego składowiska dwutlenku węgla (ZFE) określa się na podstawie wzoru:

ZFE = ZFE/m + ZFE/n + ZFE/e + ZFE/s + ZFE/o

gdzie:

ZFE/m oznacza koszty prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla, które określa się na podstawie wzoru:

ZFE/m = ɑ x RMS

gdzie:

ɑ oznacza liczbę lat, na jakie została przewidziana eksploatacja podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

RMS oznacza roczne koszty prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie planu monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, uwzględniające koszty koniecznych do podjęcia czynności związanych z prowadzeniem monitoringu, jego częstotliwość i zakres oraz koszty niezbędnego sprzętu, a także koszty aktualizacji planu monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla oraz koszty sporządzania raportów zawierających wyniki monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, przygotowywane na potrzeby rocznego sprawozdania, o którym mowa w art. 127d ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r. poz. 196, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą";

ZFE/n oznacza koszty prowadzenia działań naprawczych w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy, na etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, w związku z koniecznością podjęcia środków niezbędnych do przeprowadzenia działań naprawczych, określonych w planie działań naprawczych, w tym koszty aktualizacji planu działań naprawczych, które określa się na podstawie wzoru:

ZFE/n = b x Vmɑ x-E x Ceuɑ

gdzie:

b oznacza wskaźnik wielkości możliwego wycieku dwutlenku węgla i wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, który wynosi 2%;

Vmɑ x-E oznacza maksymalną ilość dwutlenku węgla planowaną do zatłoczenia do podziemnego składowiska dwutlenku węgla, liczoną w tonach, określoną na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

Ceuɑ oznacza rynkową cenę jednostki emisji (EUA) w dniu szacowania, gdzie EUA oznacza jednostkę emisji (European Union Allowances) odpowiadającą emisji jednej tony dwutlenku węgla;

ZFE/e oznacza koszty rozliczenia emisji w przypadku wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, związane z koniecznością zrzeczenia się ulg dotyczących emisji z miejsca składowania, na etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla, które określa się na podstawie wzoru:

ZFE/e = b x Vmɑ x-E x Ceuɑ

gdzie: b, Vmɑ x-E i Ceuɑ zostały określone we wzorze dotyczącym sposobu określania wysokości ZFE/n;

ZFE/s oznacza koszty prowadzenia działań naprawczych i działań zapobiegawczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1789, z późn. zm.), oszacowane na podstawie planu działań naprawczych, z uwzględnieniem rodzajów kosztów określonych w art. 21 tej ustawy;

ZFE/o oznacza koszty wypłaty odszkodowań za szkody, które ujawniły się do czasu zamknięcia podziemnego składowiska dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie oceny ryzyka podziemnego składowania dwutlenku węgla, w tym ryzyka jego wycieku i wydostania się poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, określonej w planie zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, na etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla.

Wysokość zabezpieczenia finansowego ustanawianego dla należytego wykonywania obowiązków związanych z likwidacją zakładu górniczego (ZFL) określa się na podstawie wzoru:

ZFL = ZFL/u + ZFL/m + ZFL/n + ZFL/e + ZFL/s + ZFL/o

gdzie:

ZFL/u oznacza koszty usunięcia obiektów zakładu górniczego, likwidacji odwiertów i innych instalacji związanych z podziemnym składowiskiem dwutlenku węgla, w tym rurociągów, kabli i linii energetycznych, oszacowane na podstawie tymczasowego planu działań po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

ZFL/m oznacza koszty prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla do czasu przekazania Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla przez okres nie krótszy niż 20 lat od dnia jego zamknięcia, które określa się na podstawie wzoru:

ZFL/m = c x RMZ

gdzie:

c oznacza liczbę lat prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla do czasu przekazania Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za to składowisko, nie mniejszą niż 20;

RMZ oznacza roczne koszty prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla do czasu przekazania Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za to składowisko, oszacowane na podstawie planu monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, uwzględniające koszty koniecznych do podjęcia czynności związanych z prowadzeniem monitoringu, jego częstotliwość i zakres oraz koszty niezbędnego sprzętu, a także koszty aktualizacji planu monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla;

ZFL/n oznacza koszty prowadzenia działań naprawczych w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy, na etapie likwidacji zakładu górniczego, oszacowane na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, w związku z koniecznością podjęcia środków niezbędnych do przeprowadzenia działań naprawczych, określonych w planie działań naprawczych, w tym wysokość kosztów aktualizacji planu działań naprawczych, które określa się na podstawie wzoru:

ZFL/n = d x Vmɑ x-L x Ceuɑ

gdzie:

d oznacza wskaźnik wielkości możliwego wycieku dwutlenku węgla i wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, który wynosi 2%;

Vmɑ x-L oznacza maksymalną ilość dwutlenku węgla planowaną do zatłoczenia do podziemnego składowiska dwutlenku węgla, liczoną w tonach, określoną na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

Ceuɑ oznacza rynkową cenę jednostki emisji (EUA) w dniu szacowania, gdzie EUA oznacza jednostkę emisji (European Union Allowances) odpowiadającą emisji jednej tony dwutlenku węgla;

ZFL/e oznacza koszty rozliczenia emisji w przypadku wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, związane z koniecznością zrzeczenia się ulg dotyczących emisji z miejsca składowania, na etapie likwidacji zakładu górniczego, które określa się na podstawie wzoru:

ZFL/e = d x Vmɑ x-L x Ceuɑ

gdzie d, Vmɑ x-L i Ceuɑ zostały określone we wzorze dotyczącym sposobu określania wysokości ZFL/n;

ZFL/s oznacza koszty prowadzenia działań naprawczych i działań zapobiegawczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie, oszacowane na podstawie planu działań naprawczych, z uwzględnieniem rodzajów kosztów określonych w art. 21 tej ustawy;

ZFL/o oznacza koszty wypłaty odszkodowań za szkody, które ujawniły się po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie oceny ryzyka podziemnego składowania dwutlenku węgla, w tym ryzyka jego wycieku i wydostania się poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, określonej w planie zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, na etapie likwidacji zakładu górniczego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY SPOSÓB USTALANIA WYSOKOŚCI ZABEZPIECZENIA ŚRODKÓW USTANAWIANEGO W CELU FINANSOWANIA REALIZACJI ZADAŃ KRAJOWEGO ADMINISTRATORA PODZIEMNYCH SKŁADOWISK DWUTLENKU WĘGLA PO PRZEKAZANIU MU ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ZAMKNIĘTE PODZIEMNE SKŁADOWISKO DWUTLENKU WĘGLA

Wysokość zabezpieczenia środków ustanawianego w celu finansowania realizacji zadań Krajowego Administratora Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla po przekazaniu mu odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla (ZS) określa się na podstawie wzoru:

ZS = ZSm + ZSn + ZSe + ZSs + ZSg + ZSo

gdzie:

ZSm oznacza koszty związane z prowadzeniem monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla przez okres nie krótszy niż 30 lat, które określa się na podstawie wzoru:

ZSm = e x RMK

gdzie:

e oznacza liczbę lat prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla, nie mniejszą niż 30;

RMK oznacza roczne koszty prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie planu monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, uwzględniające koszty koniecznych do podjęcia czynności związanych z prowadzeniem monitoringu, jego częstotliwość i zakres oraz koszty niezbędnego sprzętu, a także koszty opracowania i aktualizacji programu monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla;

ZSn oznacza koszty finansowania zabezpieczenia ryzyka związanego z podejmowaniem działań naprawczych w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r. poz. 196, z późn. zm.), na etapie po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, które określa się na podstawie wzoru:

ZSn = ƒ x Vmɑ x-Z x Ceuɑ

gdzie:

ƒ oznacza wskaźnik wielkości możliwego wycieku dwutlenku węgla i wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, który wynosi 2%;

Vmɑ x-Z oznacza maksymalną ilość dwutlenku węgla planowaną do zatłoczenia do podziemnego składowiska dwutlenku węgla, liczoną w tonach, określoną na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

Ceuɑ oznacza rynkową cenę jednostki emisji (EUA) w dniu szacowania, gdzie EUA oznacza jednostkę emisji (European Union Allowances) odpowiadającą emisji jednej tony dwutlenku węgla;

ZSe oznacza koszty rozliczenia emisji w przypadku wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla, które określa się na podstawie wzoru:

ZSe = ƒ x Vmɑ x-Z x Ceuɑ

gdzie:

ƒ, Vmɑ x-Z i Ceuɑ zostały określone we wzorze dotyczącym sposobu określania wysokości ZSn;

ZSs oznacza koszty działań naprawczych i działań zapobiegawczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1789, z późn. zm.), oszacowane na podstawie planu działań naprawczych, z uwzględnieniem rodzajów kosztów określonych w art. 21 tej ustawy;

ZSg oznacza koszty podejmowania innych działań mających na celu zagwarantowanie długoterminowej stabilności podziemnego składowania dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

ZSo oznacza koszty wypłaty odszkodowań za szkody mogące ujawnić się po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie oceny ryzyka podziemnego składowania dwutlenku węgla, w tym ryzyka jego wycieku i wydostania się poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, określonej w planie zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, na etapie po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

KRYTERIA WYBORU FORMY ZABEZPIECZENIA FINANSOWEGO NALEŻYTEGO WYKONYWANIA OBOWIĄZKÓW ZWIĄZANYCH Z EKSPLOATACJĄ PODZIEMNEGO SKŁADOWISKA DWUTLENKU WĘGLA I LIKWIDACJĄ ZAKŁADU GÓRNICZEGO ORAZ ZABEZPIECZENIA ŚRODKÓW USTANAWIANEGO W CELU FINANSOWANIA REALIZACJI ZADAŃ KRAJOWEGO ADMINISTRATORA PODZIEMNYCH SKŁADOWISK DWUTLENKU WĘGLA PO PRZEKAZANIU MU ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ZAMKNIĘTE PODZIEMNE SKŁADOWISKO DWUTLENKU WĘGLA

Podstawowym kryterium wyboru formy zabezpieczenia finansowego należytego wykonywania obowiązków związanych z eksploatacją podziemnego składowiska dwutlenku węgla i likwidacją zakładu górniczego oraz zabezpieczenia środków ustanawianego w celu finansowania realizacji zadań Krajowego Administratora Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla po przekazaniu mu odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla jest wysokość kapitału obrotowego podmiotu, który złożył wniosek o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, określona na podstawie sprawozdań finansowych sporządzonych dla roku poprzedzającego rok szacowania wysokości zabezpieczenia finansowego i wysokości zabezpieczenia środków, z tym że:

1) zabezpieczenie finansowe w formie środków pieniężnych może być ustanawiane w celu pokrycia kosztów realizacji wszystkich obowiązków związanych z eksploatacją podziemnego składowiska dwutlenku węgla oraz likwidacją zakładu górniczego, przy czym nie może być niższe niż suma kosztów, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 października 2015 r. w sprawie zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków związanych z podziemnym składowaniem dwutlenku węgla (Dz. U. poz. 2144), dotyczących:

a) prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla oraz na etapie po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla do czasu przekazania Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za to składowisko przez okres nie krótszy niż 20 lat,

b) usunięcia obiektów zakładu górniczego, likwidacji odwiertów i innych instalacji związanych z podziemnym składowiskiem dwutlenku węgla, w tym rurociągów, kabli i linii energetycznych;

2) zabezpieczenie środków w formie opłaty gwarancyjnej może być ustanawiane w celu pokrycia kosztów realizacji wszystkich zadań Krajowego Administratora Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla po przekazaniu mu odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla, przy czym nie może być niższe niż suma kosztów, o których mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 października 2015 r. w sprawie zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków związanych z podziemnym składowaniem dwutlenku węgla, dotyczących:

a) prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla przez okres nie krótszy niż 30 lat,

b) podejmowania innych działań mających na celu zagwarantowanie długoterminowej stabilności podziemnego składowania dwutlenku węgla.

Pozostałymi kryteriami wyboru formy zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków są:

1) całkowita pojemność podziemnego składowiska dwutlenku węgla, określona na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

2) ryzyko wycieku dwutlenku węgla i wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, oszacowane w planie zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

3) przewidywany czas eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

4) doświadczenie podmiotu, który złożył wniosek o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, w wykonywaniu działalności w zakresie podziemnego składowania dwutlenku węgla, zapewniające bezpieczeństwo prowadzonej działalności, ochronę zdrowia i życia ludzi oraz środowiska, a także potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego.

Procentowy udział poszczególnych form zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków na podstawie wysokości kapitału obrotowego podmiotu, który złożył wniosek o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, określa się następująco:

Wysokość kapitału obrotowego określona na podstawie sprawozdań finansowych sporządzonych dla roku poprzedzającego rok szacowania wysokości zabezpieczenia finansowego i wysokości zabezpieczenia środków
poniżej 10 mln zł nie mniej niż 10 mln zł i nie więcej niż 500 mln zł powyżej 500 mln zł
ZABEZPIECZENIE FINANSOWE

[minimalny procentowy udział środków pieniężnych / maksymalny procentowy udział pozostałych form zabezpieczenia określonych w art. 28a ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r. poz. 196, z późn. zm.)]

30% / 70% 20% / 80% 15% / 85%
ZABEZPIECZENIE ŚRODKÓW

[minimalny procentowy udział opłaty gwarancyjnej / maksymalny procentowy udział pozostałych form zabezpieczenia określonych w art. 28e ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze]

30% / 70% 20% / 80% 15% / 85%

Procentowy udział środków pieniężnych w przypadku zabezpieczenia finansowego oraz procentowy udział opłaty gwarancyjnej w przypadku zabezpieczenia środków ulegają wzrostowi o 10% w następujących przypadkach:

1) całkowita pojemność podziemnego składowiska dwutlenku węgla, określona na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, wynosi powyżej 50 mln ton;

2) ryzyko wycieku dwutlenku węgla i wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, oszacowane w planie zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, wyrażone jako procentowy wskaźnik wielkości możliwego wycieku dwutlenku węgla i wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, wynosi powyżej 2% w stosunku do maksymalnej ilości dwutlenku węgla przewidzianego do zatłoczenia do podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

3) przewidywany czas eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla, określony we wniosku o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, wynosi powyżej 10 lat;

4) podmiot, który złożył wniosek o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, nie ma doświadczenia w wykonywaniu działalności w zakresie podziemnego składowania dwutlenku węgla, zapewniającego bezpieczeństwo prowadzonej działalności, ochronę zdrowia i życia ludzi oraz środowiska, a także potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego.

1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. poz. 1267).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.2144

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zabezpieczenie finansowe i zabezpieczenie środków związanych z podziemnym składowaniem dwutlenku węgla.
Data aktu: 30/10/2015
Data ogłoszenia: 18/12/2015
Data wejścia w życie: 02/01/2016