Procedura podziału i wypłaty wynagrodzenia za użyczanie oraz wyznaczenie w drodze konkursu organizacji zbiorowego zarządzania uprawnionej do podziału i wypłaty tego wynagrodzenia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 2 listopada 2015 r.
w sprawie procedury podziału i wypłaty wynagrodzenia za użyczanie oraz wyznaczenia w drodze konkursu organizacji zbiorowego zarządzania uprawnionej do podziału i wypłaty tego wynagrodzenia

Na podstawie art. 354 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
procedurę podziału i wypłaty wynagrodzenia za użyczanie przez biblioteki publiczne egzemplarzy utworów wyrażonych słowem, powstałych lub opublikowanych w języku polskim w formie drukowanej, zwanego dalej "wynagrodzeniem za użyczanie";
2)
wykaz bibliotek publicznych obowiązanych do przekazywania informacji dotyczących użyczeń egzemplarzy utworów wyrażonych słowem, powstałych lub opublikowanych w języku polskim w formie drukowanej, zwanych dalej "utworami wyrażonymi słowem", w danym roku kalendarzowym, w celu ustalenia podstawy do obliczenia wartości wynagrodzenia za użyczanie;
3)
zakres informacji przekazywanych przez biblioteki, o których mowa w pkt 2;
4)
zakres informacji zawartych w oświadczeniu o woli otrzymywania wynagrodzenia za użyczanie;
5)
zakres informacji umieszczanych w ogłoszeniu o konkursie mającym na celu wyznaczenie organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi do podziału i wypłaty wynagrodzenia za użyczanie, zwanym dalej "konkursem";
6)
zakres dokumentacji konkursowej;
7)
tryb postępowania konkursowego.
§  2. 
Organizacja, o której mowa w art. 351 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zwanej dalej "ustawą", w celu podziału dofinansowania przekazanego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanego dalej "ministrem", oraz wypłaty wynagrodzeń za użyczanie należnych poszczególnym podmiotom, o których mowa w art. 28 ust. 5 ustawy, dokonuje kolejno następujących czynności:
1)
z kwoty dofinansowania przyznanego w danym roku kalendarzowym potrąca część przeznaczoną na pokrycie uzasadnionych i udokumentowanych kosztów określenia wysokości i wypłaty wynagrodzenia za użyczanie ustaloną w umowie, o której mowa w art. 351 ust. 8 ustawy;
2)
pozostałą kwotę dofinansowania dzieli na dwie części przypadające w 75% podmiotom, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 1-3 ustawy, i w 25% podmiotom, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 4 ustawy;
3)
część dofinansowania przypadającą podmiotom, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 1-3 ustawy, dzieli między podmioty, które złożyły w danym roku kalendarzowym i latach poprzednich oświadczenia o woli otrzymywania wynagrodzenia za użyczanie, proporcjonalnie do liczby użyczeń egzemplarzy utworów wyrażonych słowem w roku poprzednim określonej na podstawie informacji przekazywanych przez biblioteki na podstawie art. 353 ust. 1 ustawy;
4)
część dofinansowania przypadającego podmiotom, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 4 ustawy, dzieli między podmioty, które złożyły w danym roku kalendarzowym i latach poprzednich oświadczenia o woli otrzymywania wynagrodzenia za użyczanie, proporcjonalnie do liczby użyczeń egzemplarzy utworów wyrażonych słowem w roku poprzednim określonej na podstawie informacji przekazywanych przez biblioteki na podstawie art. 353 ust. 1 ustawy;
5)
kwoty, o których mowa w pkt 3, przyporządkowane poszczególnym uprawnionym i przekraczające wysokość określoną w art. 352 ust. 6 ustawy lub nieosiągające wysokości określonej w art. 352 ust. 7 ustawy, dzieli między podmioty, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 1-3 ustawy, w proporcji, w jakiej przysługuje im wynagrodzenie za użyczanie w ramach podziału określonego w pkt 3;
6)
kwoty, o których mowa w pkt 4, przyporządkowane poszczególnym uprawnionym i przekraczające wysokość określoną w art. 352 ust. 6 ustawy lub nieosiągające wysokości określonej w art. 352 ust. 7 ustawy, dzieli między podmioty, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 4 ustawy, w proporcji, w jakiej przysługuje im wynagrodzenie za użyczanie w ramach podziału określonego w pkt 4;
7)
po dokonaniu podziału zgodnie z zasadami określonymi w pkt 2-6 wypłaca wynagrodzenia za użyczanie uprawnionym na wskazany przez nich rachunek bankowy.
§  3. 
Wykaz bibliotek publicznych obowiązanych do przekazywania informacji dotyczących użyczeń egzemplarzy utworów wyrażonych słowem stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  4. 
Informacje przekazywane przez biblioteki, o których mowa w § 3, obejmują:
1)
liczbę wszystkich użyczeń egzemplarzy utworów wyrażonych słowem w danym roku kalendarzowym;
2)
wykaz utworów wyrażonych słowem, których egzemplarze były użyczane w danym roku kalendarzowym, wraz ze wskazaniem w stosunku do każdego z nich:
a)
numeru lub numerów ISBN,
b)
twórcy albo twórców utworu,
c)
twórców utworów plastycznych lub fotograficznych, o ile utwory takie są połączone z utworami wyrażonymi słowem w celu rozpowszechniania,
d)
tłumacza, o ile utwór wyrażony słowem jest tłumaczony na język polski z języka obcego,
e)
wydawcy,
f)
liczby użyczeń egzemplarzy w danym roku kalendarzowym.
§  5. 
1. 
Podmiot, o którym mowa w art. 28 ust. 5 ustawy, składa oświadczenie o woli otrzymywania wynagrodzenia za użyczanie zawierające:
1)
imię i nazwisko twórcy albo twórców utworu wyrażonego słowem oraz pseudonim, jeżeli był używany w odniesieniu do danego utworu;
2)
imię i nazwisko tłumacza albo tłumaczy utworu wyrażonego słowem oraz pseudonim, jeżeli był używany w odniesieniu do danego utworu;
3)
tytuł utworu wyrażonego słowem;
4)
nazwę wydawcy utworu wyrażonego słowem;
5)
rok wydania utworu wyrażonego słowem;
6)
imię, nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby składającego oświadczenie;
7)
w przypadku podmiotów, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 1-3 ustawy, wskazanie, do której z wymienionych w art. 28 ust. 5 kategorii uprawnionych należy dany podmiot, a także, jeżeli istnieje wielu uprawnionych, wskazanie wielkości udziału uprawnionego składającego oświadczenie, ustalonego w oparciu o umowę zawartą z wydawcą wraz z jej kopią;
8)
dane niezbędne do zrealizowania płatności, w tym numer rachunku bankowego;
9)
zgodę na przetwarzanie danych osobowych podmiotu, o którym mowa w art. 28 ust. 5 ustawy, na potrzeby podziału i wypłaty wynagrodzenia za użyczanie.
2. 
Wydawca w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 1, zawiera również informację o numerze ISBN utworu wyrażonego słowem.
3. 
Spadkobierca uprawnionych, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 1-3 ustawy, do oświadczenia dołącza dokumenty potwierdzające przejście autorskich praw majątkowych do utworu wyrażonego słowem w drodze dziedziczenia oraz wskazuje przysługujący mu udział.
§  6. 
Z dniem ogłoszenia konkursu minister udostępnia dokumentację konkursową w siedzibie urzędu obsługującego ministra oraz pisemnie zawiadamia o tym wszystkie organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.
§  7. 
W ogłoszeniu o konkursie określa się:
1)
warunki uczestnictwa w konkursie;
2)
miejsce i formę złożenia oferty;
3)
termin złożenia oferty nie krótszy niż 30 dni od dnia ogłoszenia o konkursie;
4)
miejsce udostępnienia dokumentacji konkursowej;
5)
kryteria oceny oferty.
§  8. 
Dokumentacja konkursowa zawiera:
1)
warunki uczestnictwa w konkursie, w szczególności dotyczące:
a)
złożenia oferty w miejscu, formie oraz terminie określonych w ogłoszeniu o konkursie oraz zachowania zgodności oferty z wymaganiami określonymi w pkt 3,
b)
podania przez organizację składającą ofertę jej adresu właściwego do doręczeń;
2)
oświadczenie członka komisji, o którym mowa w § 11 ust. 1;
3)
wymagania, jakim powinna odpowiadać oferta, w szczególności dotyczące:
a)
opisu sposobu przygotowania oferty,
b)
określenia przedmiotu oferty zgodnie z ogłoszeniem o konkursie,
c)
zawartości oferty poprzez wskazanie informacji i dokumentów dołączanych do oferty;
4)
listę i opis kryteriów oceny oferty;
5)
określenie maksymalnej liczby punktów, jaką może uzyskać oferta, w zakresie każdego z kryteriów oceny;
6)
opis sposobu oceny oferty w zakresie każdego z kryteriów oceny ofert.
§  9. 
Uczestnik konkursu przed upływem terminu do złożenia ofert może wycofać swoją ofertę i złożyć nową.
§  10. 
1. 
Do przeprowadzenia konkursu minister powołuje komisję konkursową, zwaną dalej "komisją".
2. 
Komisja składa się co najmniej z pięciu członków, w tym przewodniczącego, jego zastępcy oraz sekretarza.
3. 
Członków komisji powołuje się spośród pracowników urzędu obsługującego ministra posiadających wiedzę i doświadczenie niezbędne do oceny złożonych ofert.
4. 
Powołując członka komisji, minister określa pełnioną przez niego funkcję w komisji.
§  11. 
1. 
Członek komisji składa oświadczenie w formie pisemnej, że:
1)
nie pozostaje w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia oraz nie jest związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z członkami władz uczestnika konkursu lub z kierownikiem jednostki organizacyjnej uczestnika konkursu odpowiedzialnej za wykonywanie czynności z zakresu zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi;
2)
przed upływem jednego roku od dnia rozpoczęcia konkursu nie pozostawał w stosunku pracy, zlecenia lub umowy o dzieło z żadnym uczestnikiem konkursu;
3)
przed upływem jednego roku od dnia rozpoczęcia konkursu nie był członkiem władz uczestnika konkursu;
4)
nie pozostaje z żadnym członkiem władz uczestnika konkursu lub z kierownikiem jednostki organizacyjnej uczestnika konkursu odpowiedzialnej za wykonywanie czynności z zakresu zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
2. 
Członek komisji do czasu zakończenia jej prac zawiadamia niezwłocznie ministra o każdej zmianie stanu objętego oświadczeniem, o którym mowa w ust. 1.
§  12. 
1. 
Minister odwołuje członka komisji w przypadku:
1)
niezłożenia pisemnego oświadczenia, o którym mowa w § 11 ust. 1;
2)
zmiany stanu objętego oświadczeniem, o którym mowa w § 11 ust. 1, powodującej niemożność sprawowania funkcji członka komisji;
3)
długotrwałej choroby uniemożliwiającej udział w pracach komisji;
4)
niezdolności do udziału w pracach komisji z przyczyn innych niż choroba.
2. 
Mandat członka komisji wygasa w przypadku:
1)
jego śmierci;
2)
ustania stosunku pracy w urzędzie obsługującym ministra.
3. 
W przypadku odwołania członka komisji lub wygaśnięcia jego mandatu minister uzupełnia skład komisji w trybie określonym w § 10 ust. 3. Przepisy ust. 1 i 2 oraz § 11 stosuje się odpowiednio.
§  13. 
1. 
Komisja obraduje na posiedzeniach.
2. 
Posiedzenia komisji odbywają się w terminach i miejscach wyznaczonych przez przewodniczącego.
3. 
W posiedzeniach komisji biorą udział wyłącznie jej członkowie, przy minimalnym kworum czterech członków.
§  14. 
1. 
Pracami komisji kieruje przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności - zastępca przewodniczącego.
2. 
Do zadań przewodniczącego należy:
1)
organizowanie prac komisji;
2)
reprezentowanie komisji przed ministrem;
3)
wyznaczanie zadań poszczególnym członkom komisji.
§  15. 
Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej czterech członków komisji. W przypadku równej liczby głosów o wyniku głosowania decyduje głos przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności - głos zastępcy przewodniczącego.
§  16. 
1. 
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół.
2. 
Protokół z posiedzenia komisji sporządza sekretarz komisji.
3. 
Protokół z posiedzenia komisji zawiera:
1)
datę i miejsce posiedzenia;
2)
listę uczestników posiedzenia;
3)
ustalenia komisji;
4)
treść podjętych uchwał.
4. 
Członkowie komisji obecni na posiedzeniu podpisują protokół z posiedzenia komisji oraz parafują każdą stronę protokołu.
5. 
Sekretarz komisji, do dnia zakończenia prac komisji, przechowuje dokumentację prac komisji, obejmującą:
1)
protokoły z posiedzeń komisji;
2)
uchwały komisji;
3)
informacje o pracach komisji sporządzane dla ministra;
4)
dokumentację konkursową;
5)
oferty.
6. 
Do czasu zakończenia konkursu dostęp do dokumentacji z prac komisji posiadają minister, członkowie komisji oraz upoważnieni przez ministra pracownicy obsługującego go urzędu.
§  17. 
1. 
Niezwłocznie po upływie terminu do składania ofert przewodniczący zwołuje posiedzenie, podczas którego komisja otwiera oferty złożone w terminie i na ich podstawie sporządza listę uczestników konkursu z zachowaniem kolejności złożenia ofert.
2. 
Listę, o której mowa w ust. 1, przewodniczący przekazuje niezwłocznie ministrowi w celu ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra.
§  18. 
1. 
W przypadku złożenia oferty po upływie terminu do składania ofert przewodniczący przekazuje ofertę ministrowi bez jej otwierania.
2. 
Ofertę złożoną po terminie minister zwraca oferentowi bez jej otwierania.
§  19. 
1. 
Ocenę ofert przeprowadza się w dwóch etapach.
2. 
Etap pierwszy obejmuje sprawdzenie:
1)
złożenia oferty w miejscu, formie oraz terminie określonych w ogłoszeniu o konkursie;
2)
zgodności złożonej oferty z warunkami i wymaganiami określonymi w § 8 pkt 1 i 3.
3. 
Po zakończeniu oceny ofert w pierwszym etapie konkursu komisja podejmuje rozstrzygnięcie w drodze uchwały, w której wskazuje:
1)
oferty zakwalifikowane do drugiego etapu;
2)
oferty niezakwalifikowane do drugiego etapu konkursu, podając przyczyny ich niezakwalifikowania.
4. 
Warunkiem zakwalifikowania oferty do drugiego etapu konkursu jest spełnienie warunków i wymagań sprawdzanych w pierwszym etapie.
§  20. 
1. 
Drugi etap obejmuje ocenę spełnienia kryteriów oceny ofert, o których mowa w art. 351 ust. 2 ustawy.
2. 
Komisja dokonuje oceny punktowej ofert. Ocena oferty stanowi sumę punktów uzyskanych w drugim etapie konkursu.
3. 
Po zakończeniu drugiego etapu konkursu komisja podejmuje uchwałę, w której wskazuje liczbę punktów uzyskanych przez poszczególne oferty.
§  21. 
1. 
Niezwłocznie po zakończeniu drugiego etapu konkursu komisja sporządza protokół końcowy z jego przebiegu oraz przekazuje go ministrowi wraz z ofertami oraz dokumentacją prac komisji.
2. 
Protokół końcowy zawiera:
1)
oznaczenie czasu i miejsca przeprowadzenia pierwszego i drugiego etapu oceny ofert;
2)
imię i nazwisko każdego z członków komisji ze wskazaniem czynności, w których brali udział;
3)
listę ofert podlegających zwrotowi;
4)
listę ofert poddanych ocenie w pierwszym etapie konkursu;
5)
listę ofert zakwalifikowanych do oceny w drugim etapie konkursu oraz listę ofert niezakwalifikowanych do oceny w drugim etapie konkursu z podaniem przyczyn ich niezakwalifikowania;
6)
uzasadnienie rozstrzygnięć i ocen dokonywanych w czasie konkursu;
7)
listę ofert wraz z liczbą punktów, jaką każda oferta uzyskała, w zakresie spełnienia poszczególnych kryteriów oceny ofert w drugim etapie konkursu, uszeregowaną według kolejności od największej do najmniejszej liczby punktów;
8)
podpisy wszystkich członków komisji, a w przypadku braku podpisu - wzmiankę o przyczynie jego braku.
3. 
Komisja kończy pracę z dniem przyjęcia protokołu końcowego przez ministra.
§  22. 
Minister niezwłocznie po otrzymaniu protokołu końcowego z przebiegu konkursu ogłasza wynik konkursu i wyznacza organizację, która uzyskała najwyższą liczbę punktów.
§  23. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 20 listopada 2015 r.

ZAŁĄCZNIK 2  

WYKAZ BIBLIOTEK PUBLICZNYCH OBOWIĄZANYCH DO PRZEKAZYWANIA INFORMACJI DOTYCZĄCYCH UŻYCZEŃ EGZEMPLARZY UTWORÓW WYRAŻONYCH SŁOWEM

Lp. Nazwa biblioteki Miejscowość Powiat Województwo Mieszkańcy w tys. System bibliot.
1 Miejska Biblioteka Publiczna im. T. Różewicza we Wrocławiu Wrocław Wrocław dolnośląskie 674 Alma
2 Dolnośląska Biblioteka Publiczna im. T. Mikulskiego we Wrocławiu Wrocław Wrocław dolnośląskie 674 Alma
3 Miejska Biblioteka Publiczna im. Galla Anonima w Głogowie Głogów głogowski dolnośląskie 63 Alma
4 Legnicka Biblioteka Publiczna im. T. Gumińskiego w Legnicy Legnica legnicki dolnośląskie 93 Aleph
5 Książnica Karkonoska w Jeleniej Górze Jelenia Góra Jelenia Góra dolnośląskie 76 Aleph
6 Miejska Biblioteka Publiczna im. S. Staszica w Lubinie Lubin lubiński dolnośląskie 68 Aleph
7 Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Bystrzyca Kłodzka Bystrzyca Kłodzka kłodzki dolnośląskie 9 MAK+
8 Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Strzegom im. E. Orzeszkowej Strzegom świdnicki dolnośląskie 15 MAK+
9 Miejska Biblioteka Publiczna im. W. Broniewskiego - Centrum Kultury w Boguszowie-Gorcach Boguszów-Gorce wałbrzyski dolnośląskie 14 Alfios
10 Miejska Biblioteka Publiczna w Chojnowie Chojnów legnicki dolnośląskie 12 MAK+
11 Miejska Biblioteka Publiczna im. C.K. Norwida - Centrum Wiedzy w Bolesławcu Bolesławiec bolesławiecki dolnośląskie 38 Alma
12 Miejska Biblioteka Publiczna im. J. Żernickiego w Ciechocinku Ciechocinek aleksandrowski kujawsko-pomorskie 10 MAK+
13 Biblioteka Miejska im. W. Kulerskiego w Grudziądzu Grudziądz Grudziądz kujawsko-pomorskie 14 MAK+
14 Biblioteka Publiczna w Solcu Kujawskim Solec Kujawski bydgoski kujawsko-pomorskie 15 MAK+
15 Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Żninie Żnin żniński kujawsko-pomorskie 13 MAK+
16 Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. H. Łopacińskiego w Lublinie Lublin Lublin lubelskie 331 Alma
17 Miejska Biblioteka Publiczna w Kraśniku Kraśnik kraśnicki lubelskie 33 Alma
18 Powiatowa Biblioteka Publiczna w Krasnymstawie Krasnystaw krasnostawski lubelskie 18 Alma
19 Miejska Biblioteka Publiczna im. H. Sienkiewicza w Łukowie Łuków łukowski lubelskie 27 Alma
20 Miejska Biblioteka Publiczna im. T. Zamoyskiego w Tomaszowie Lubelskim Tomaszów Lubelski tomaszowski lubelskie 18 Alma
21 Miejska Biblioteka Publiczna w Tarnogrodzie Tarnogród biłgorajski lubelskie 3 Alma
22 Powiatowa Biblioteka Publiczna - Centrum Kultury w Parczewie Parczew parczewski lubelskie 10 Alma
23 Chełmska Biblioteka Publiczna im. M.P. Orsetti w Chełmie Chełm Chełm lubelskie 58 Alma
24 Książnica Zamojska im. S. Kostki Zamoyskiego w Zamościu Zamość Zamość lubelskie 59 Alma
25 Powiatowa Biblioteka Publiczna w Rykach Ryki rycki lubelskie 9 Alma
26 Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy w Słubicach Słubice słubicki lubuskie 16 MAK+
27 Miejska Biblioteka Publiczna w Kostrzynie nad Odrą Kostrzyn nad Odrą gorzowski lubuskie 18 MAK+
28 Biblioteka Miejska w Łodzi Łódź Łódź łódzkie 658 Alma
29 Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Marszałka J. Piłsudskiego w Łodzi Łódź Łódź łódzkie 658 Alma
30 Gminna Biblioteka Publiczna w Strykowie Stryków zgierski łódzkie 3 Alma
31 Powiatowa Biblioteka Publiczna im. ks. prał. S. Wysockiego w Łowiczu Łowicz łowicki łódzkie 27 Alma
32 Miejska Biblioteka Publiczna im. K.K. Baczyńskiego w Ozorkowie Ozorków zgierski łódzkie 18 Alma
33 Gminna Biblioteka Publiczna w Rozprzy Rozprza piotrkowski łódzkie 2 Alma
34 Miejska Biblioteka Publiczna im. W. Strzemińskiego w Koluszkach Koluszki łódzki wschodni łódzkie 12 Alma
35 Miejska Biblioteka Publiczna im. J. Szaniawskiego w Zduńskiej Woli Zduńska Wola zduńskowolski łódzkie 39 Alma
36 Miejsko-Powiatowa Biblioteka Publiczna im. B. Prusa w Zgierzu Zgierz zgierski łódzkie 54 Alma
37 Miejska Biblioteka Publiczna im. W.S. Reymonta w Skierniewicach Skierniewice Skierniewice łódzkie 46 Alma
38 Miejska Biblioteka Publiczna w Tomaszowie Mazowieckim im. T. Gabrysiewicz-Krzysztofikowej Tomaszów Mazowiecki tomaszowski łódzkie 58 Alma
39 Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna w Wieluniu Wieluń wieluński łódzkie 21 Alma
40 Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna im. S. Żeromskiego w Kutnie Kutno kutnowski łódzkie 41 Alma
41 Biblioteka Kraków Kraków Kraków małopolskie 803 Sowa
42 Miejska Biblioteka Publiczna w Bukownie Bukowno olkuski małopolskie 10 MAK+
43 Miejska Biblioteka Publiczna im. J. Słowackiego w Tarnowie Tarnów tarnowski małopolskie 104 Sowa
44 Miejska Biblioteka Publiczna im. M. Kozaczkowej w Dąbrowie Tarnowskiej Dąbrowa Tarnowska dąbrowski małopolskie 11 MAK+
45 Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego Warszawa Warszawa mazowieckie 1862 Aleph
46 Biblioteka Publiczna im. Księdza J. Twardowskiego w dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy Warszawa Warszawa mazowieckie 1862 Aleph
47 Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy Warszawa Warszawa mazowieckie 1862 Aleph
48 Miejska Biblioteka Publiczna im. J.A. i A.S. Załuskich w Radomiu Radom Radom mazowieckie 198 Aleph
49 Książnica Płocka im. W. Broniewskiego Płock płocki mazowieckie 112 Aleph
50 Książnica Pruszkowska im. H. Sienkiewicza Pruszków pruszkowski mazowieckie 65 Sowa
51 Miejska Biblioteka Publiczna w Siedlcach Siedlce siedlecki mazowieckie 76 Aleph
52 Miejska Biblioteka Publiczna im. Z. Nałkowskiej w Sierpcu Sierpc Sierpc mazowieckie 17 MAK+
53 Biblioteka Publiczna w Piasecznie Piaseczno piaseczyński mazowieckie 52 MAK+
54 Namysłowski Ośrodek Kultury Namysłów namysłowski opolskie 17 Sowa
55 Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna w Kluczborku Kluczbork kluczborski opolskie 23 MAK+
56 Miejska Biblioteka Publiczna im. Jana Pawła II w Opolu Opole Opole opolskie 126 Sowa
57 Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Kolbuszowej Kolbuszowa kolbuszowski podkarpackie 9 MAK+
58 Miejska Biblioteka Publiczna w Nisku Nisko niżański podkarpackie 15 MAK+
59 Przemyska Biblioteka Publiczna im. I. Krasickiego Przemyśl Przemyśl podkarpackie 57 MAK+
60 Biblioteka Publiczna w Mońkach Mońki moniecki podlaskie 10 MAK+
61 Biblioteka Publiczna Gminy Piątnica Piątnica łomżyński podlaskie 10 MAK+
62 Miejska Biblioteka Publiczna w Augustowie Augustów augustowski podlaskie 29 MAK+
63 Miejska Biblioteka Publiczna w Bielsku Podlaskim Bielsk Podlaski bielski podlaskie 24 MAK+
64 Miejska Biblioteka Publiczna im. dr. T. Rakowieckiego w Hajnówce Hajnówka hajnowski podlaskie 19 MAK+
65 Miejska Biblioteka Publiczna im. Ks. A. Jabłonowskiej w Siemiatyczach Siemiatycze siemiatycki podlaskie 13 MAK+
66 Biblioteka Gdynia Gdynia gdyński pomorskie 243 Alma
67 Biblioteka Publiczna w Miastku Miastko bytowski pomorskie 9 MAK+
68 Biblioteka Miejska im. gen. M. Zaruskiego w Ustce Ustka słupski pomorskie 14 MAK+
69 Biblioteka Samorządowa w Żukowie Żukowo kartuski pomorskie 7 MAK+
70 Ośrodek Kultury, Sztuki i Biblioteka Publiczna Gminy Pruszcz Gdański Cieplewo gdański pomorskie 1 MAK+
71 Biblioteka Publiczna im. dr. W. Biegańskiego w Częstochowie Częstochowa częstochowski śląskie 208 Sowa
72 Gminna Biblioteka Publiczna w Ornontowicach Ornontowice mikołowski śląskie 6 MAK+
73 Miejska Biblioteka Publiczna w Pyskowicach Pyskowice gliwicki śląskie 17 MAK+
74 Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. W. Gombrowicza w Kielcach Kielce Kielce świętokrzyskie 184 Alma
75 Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Osieku Osiek staszowski świętokrzyskie 2 Alma
76 Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Pierzchnicy Pierzchnica kielecki świętokrzyskie 1 Alma
77 Samorządowe Centrum Kultury im. Jana Pawła II w Sędziszowie Sędziszów jędrzejowski świętokrzyskie 6 Alma
78 Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Zawichost Zawichost sandomierski świętokrzyskie 2 Alma
79 Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Stąporkowie Stąporków konecki świętokrzyskie 5 Alma
80 Miejska Biblioteka Publiczna w Ostrowcu Świętokrzyskim Ostrowiec Świętokrzyski ostrowiecki świętokrzyskie 63 Sowa
81 Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Końskie im. C. Chlebowskiego Końskie konecki świętokrzyskie 18 Alma
82 Gminny Ośrodek Kultury w Bogorii Bogoria staszowski świętokrzyskie 1 Alma
83 Miejska Biblioteka Publiczna im. A. Dygasińskiego w Starachowicach Starachowice starachowicki świętokrzyskie 45 Alma
84 Miejska Biblioteka Publiczna w Braniewie Braniewo braniewski warmińsko-mazurskie 16 MAK+
85 Miejska Biblioteka Publiczna w Działdowie Działdowo działdowski warmińsko-mazurskie 20 MAK+
86 Miejska Biblioteka Publiczna w Iławie Iława iławski warmińsko-mazurskie 32 MAK+
87 Miejska Biblioteka Publiczna im. M. Kromera w Lidzbarku Warmińskim Lidzbark Warmiński lidzbarski warmińsko-mazurskie 15 MAK+
88 Miejska Biblioteka Publiczna im. M. Bogusławskiej w Nowym Mieście Lubawskim Nowe Miasto Lubawskie nowomiejski warmińsko-mazurskie 10 MAK+
89 Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. E. Sukertowej-Biedrawiny w Olsztynie Olsztyn olsztyński warmińsko-mazurskie 168 Alma
90 Biblioteka Elbląska im. C. Norwida Elbląg Elbląg warmińsko-mazurskie 114 Alma
91 Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy im. B. Graszyńskiego w Murowanej Goślinie Murowana Goślina poznański wielkopolskie 10 MAK+
92 Rogozińskie Centrum Kultury Rogoźno obornicki wielkopolskie 11 MAK+
93 Biblioteka Publiczna w Swarzędzu Swarzędz poznański wielkopolskie 29 MAK+
94 Gminny Ośrodek Kultury w Łeknie Łekno wągrowiecki wielkopolskie 1 MAK+
95 Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu Poznań Poznań wielkopolskie 541 Alma
96 Miejska Biblioteka Publiczna im. A. Osieckiej w Darłowie Darłowo sławieński zachodniopomorskie 13 MAK+
97 Biblioteka Publiczna w Gminie Kołobrzeg Zieleniewo kołobrzeski zachodniopomorskie 44 MAK+
98 Koszalińska Biblioteka Publiczna im. J. Lelewela Koszalin koszaliński zachodniopomorskie 104 Alma
99 Książnica Pomorska im. S. Staszica w Szczecinie Szczecin szczeciński zachodniopomorskie 392 Alma
100 Miejska Biblioteka Publiczna im. S. Flukowskiego w Świnoujściu Świnoujście Świnoujście zachodniopomorskie 39 MAK+
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1258).
2 Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2024 r. (Dz.U.2024.1927) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.1924

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Procedura podziału i wypłaty wynagrodzenia za użyczanie oraz wyznaczenie w drodze konkursu organizacji zbiorowego zarządzania uprawnionej do podziału i wypłaty tego wynagrodzenia.
Data aktu: 02/11/2015
Data ogłoszenia: 20/11/2015
Data wejścia w życie: 20/11/2015