Szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 23 października 2015 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 349) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanej dalej "pomocą", w tym:
1)
formę i tryb składania wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność;
2)
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy oraz wnioski o płatność;
3)
szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o przyznaniu pomocy, zwana dalej "umową".
§  2. 
Pomoc przyznaje się na operację w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. d ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanej dalej "ustawą".
§  3. 
1. 
Pomoc przyznaje się lokalnej grupie działania, o której mowa w art. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. poz. 378), zwanej dalej "ustawą o rozwoju lokalnym".
2. 
Pomoc przyznaje się lokalnej grupie działania, zwanej dalej "LGD", jeżeli poza spełnieniem warunków określonych w art. 18 ustawy o rozwoju lokalnym:
1)
jest stroną umowy, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o rozwoju lokalnym, zwanej dalej "umową ramową", a w przypadku gdy umowa ramowa została zawarta pod warunkiem, o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy o rozwoju lokalnym - jeżeli jest spełniony ten warunek;
2)
realizacja strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, o której mowa w art. 1 pkt 2 lit. b ustawy o rozwoju lokalnym, stanowiącej załącznik do umowy ramowej, zwanej dalej "LSR", jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, a w przypadku gdy realizacja LSR jest współfinansowana ze środków więcej niż jednego spośród funduszy wymienionych w art. 32 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1303/2013", Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich jest funduszem wiodącym, o którym mowa w art. 32 ust. 4 rozporządzenia nr 1303/2013, wyznaczonym w uchwale, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o rozwoju lokalnym, zwanym dalej "funduszem wiodącym".
§  4. 
1. 
Postępowanie w sprawie o przyznanie pomocy prowadzi zarząd województwa.
2. 
Załatwianie spraw związanych z przyznawaniem pomocy, w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie o przyznanie pomocy, może być dokonywane przez:
1)
pracowników urzędu marszałkowskiego albo
2)
wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej "samorządową jednostką"

- upoważnionych przez zarząd województwa.

3. 
W przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, samorządowej jednostce, zarząd województwa podaje informację o udzieleniu takiego upoważnienia na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego i na stronie internetowej samorządowej jednostki.
§  5. 
Wniosek o przyznanie pomocy składa się w terminie miesiąca od dnia zawarcia umowy ramowej.
§  6. 
Wniosek o przyznanie pomocy składa się w:
1)
urzędzie marszałkowskim albo
2)
samorządowej jednostce

- samorządu województwa, z którym jest zawarta umowa ramowa.

§  7. 
Wniosek o przyznanie pomocy zawiera w szczególności:
1)
nazwę, siedzibę i adres podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy;
2)
numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany podmiotowi ubiegającemu się o przyznanie pomocy;
3)
datę zawarcia oraz numer umowy ramowej;
4)
oświadczenia lub zobowiązania podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy dotyczące pomocy.
§  8. 
1. 
Jeżeli we wniosku o przyznanie pomocy nie wskazano adresu podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy i nie ma możliwości ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
2. 
Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym zarząd województwa informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
3. 
Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy zawiera inne niż określone w ust. 1 i 2 braki, zarząd województwa wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. 
Jeżeli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, pomimo wezwania do usunięcia braków, nie usunął ich w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym zarząd województwa informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
5. 
Przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się, jeżeli zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.
§  9. 
1. 
W terminie miesiąca od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy zarząd województwa:
1)
wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy do zawarcia umowy - w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy;
2)
informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy o odmowie przyznania pomocy - w przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy.
2. 
Jeżeli umowa ramowa została zawarta pod warunkiem, o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy o rozwoju lokalnym, zarząd województwa wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy do zawarcia umowy albo informuje ten podmiot o odmowie przyznania pomocy, w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
§  10. 
1. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy zarząd województwa wyznacza niezwłocznie podmiotowi ubiegającemu się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, termin zawarcia umowy, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
2. 
W przypadku gdy osoba reprezentująca podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie stawiła się w wyznaczonym terminie w celu zawarcia umowy albo odmówiła jej podpisania, pomocy nie przyznaje się, chyba że osoba reprezentująca ten podmiot zawarła umowę w innym terminie:
1)
uzgodnionym z zarządem województwa - przed upływem terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, albo
2)
wyznaczonym przez zarząd województwa, nie dłuższym niż 7 dni od dnia oznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku nieprzyznania pomocy na podstawie ust. 2, zarząd województwa informuje o tym podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
§  11. 
Wezwanie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy do czasu wykonania przez ten podmiot tych czynności.
§  12. 
1. 
Poza postanowieniami określonymi w art. 36 ustawy umowa określa warunki wypłaty pomocy oraz zawiera co najmniej zobowiązania LGD dotyczące:
1)
realizacji operacji, w tym realizacji planu komunikacji z lokalną społecznością, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o rozwoju lokalnym, zwanego dalej "planem komunikacji";
2)
zatrudnienia pracowników w łącznym wymiarze co najmniej:
a)
2 etatów - w przypadku gdy obszar objęty LSR jest zamieszkany przez co najmniej 30 000 i mniej niż 60 000 mieszkańców,
b)
3 etatów - w przypadku gdy obszar objęty LSR jest zamieszkany przez co najmniej 60 000 i mniej niż 100 000 mieszkańców oraz w przypadku gdy Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich jest funduszem wiodącym, a obszar objęty LSR jest zamieszkany przez co najmniej 30 000 i mniej niż 60 000 mieszkańców,
c)
4 etatów - w przypadku gdy obszar objęty LSR jest zamieszkany przez co najmniej 100 000 i nie więcej niż 150 000 mieszkańców oraz w przypadku gdy Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich jest funduszem wiodącym, a obszar objęty LSR jest zamieszkany przez co najmniej 60 000 i mniej niż 100 000 mieszkańców,
d)
5 etatów - w przypadku gdy Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich jest funduszem wiodącym, a obszar objęty LSR jest zamieszkany przez co najmniej 100 000 i nie więcej niż 150 000 mieszkańców;
3)
funkcjonowania biura LGD;
4)
prowadzenia strony internetowej na potrzeby realizacji LSR;
5)
przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty ostatniej transzy pomocy;
6)
warunków i sposobów pozyskiwania od LGD danych, które jest ona obowiązana udostępnić na podstawie przepisów prawa;
7)
ustanowienia zabezpieczenia należytego wykonania przez LGD zobowiązań określonych w umowie.
2. 
Liczbę mieszkańców, o których mowa w ust. 1 pkt 2, ustala się z pominięciem mieszkańców miast zamieszkanych przez więcej niż 20 000 mieszkańców.
3. 
Liczbę mieszkańców, o których mowa w ust. 1 pkt 2, a także liczbę mieszkańców miast zamieszkanych przez więcej niż 20 000 mieszkańców, o której mowa w ust. 2, ustala się według stanu na dzień 31 grudnia 2013 r. na podstawie wynikowych informacji statystycznych ogłaszanych, udostępnianych lub rozpowszechnianych zgodnie z przepisami o statystyce publicznej.
4. 
Zabezpieczeniem, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, jest weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową sporządzoną na formularzu udostępnionym przez samorząd województwa.
5. 
Weksel wraz z deklaracją wekslową są:
1)
podpisywane przez LGD w obecności upoważnionego pracownika urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki;
2)
składane w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce w dniu zawarcia umowy.
§  13. 
Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane na warunkach określonych w umowie, z tym że pomoc jest wypłacana, jeżeli:
1)
LGD:
a)
zrealizowała lub realizuje zobowiązania określone w umowie oraz w umowie ramowej,
b)
zrealizowała lub realizuje operację zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu, w umowie oraz w umowie ramowej, w tym zrealizowała lub realizuje plan komunikacji,
c)
ponosi koszty zatrudnienia, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2,
d)
posiada tytuł prawny do pomieszczenia, w którym znajduje się biuro, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 3,
e)
udokumentowała zrealizowanie operacji lub jej części;
2)
jest prowadzona strona internetowa, o której mowa w § 12 ust. 1 pkt 4, i na stronie tej został podany do publicznej wiadomości plan komunikacji.
§  14. 
1. 
Pomoc jest wypłacana nie więcej niż w 4 transzach w każdym roku, w którym jest realizowana LSR.
2. 
Wysokość transzy pomocy ustala się jako różnicę między iloczynem stawki procentowej i podstawy ustalenia kwoty pomocy ustalonej według stanu na dzień złożenia wniosku o płatność a sumą dotychczas wypłaconych transz pomocy.
3. 
Stawkę procentową ustala się jako iloraz wysokości środków, o których mowa w art. 33 ust. 5 rozporządzenia nr 1303/2013, przewidzianych w umowie ramowej na wsparcie, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. d i e rozporządzenia nr 1303/2013, i wysokości środków, o których mowa w art. 33 ust. 5 rozporządzenia nr 1303/2013, przewidzianych w umowie ramowej na wsparcie, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, zaokrąglony w górę do pełnych procentów. Stawka procentowa nie może być wyższa niż 25%.
4. 
Podstawę ustalenia kwoty pomocy stanowi suma:
1)
pomocy wypłaconej beneficjentom innym niż jednostki sektora finansów publicznych w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. b ustawy, na realizację operacji objętych LSR i wybranych przez LGD oraz
2)
ilorazu pomocy wypłaconej jednostkom sektora finansów publicznych w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. b ustawy, na realizację operacji objętych LSR i wybranych przez LGD i liczby 0,6363.
5. 
W przypadku gdy Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich jest funduszem wiodącym, podstawę ustalenia kwoty pomocy stanowi kwota ustalona zgodnie z ust. 4, powiększona o sumę wypłaconej pomocy współfinansowanej ze środków funduszy wymienionych w art. 32 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013, innych niż Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, na realizację operacji, o których mowa w art. 35 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, objętych LSR i wybranych przez LGD.
6. 
Pomoc wypłacona LGD w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, przeliczona na euro zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz. Urz. UE L 255 z 28.08.2014, str. 18), nie może przekroczyć wysokości środków, o których mowa w art. 33 ust. 5 rozporządzenia nr 1303/2013, przewidzianych w umowie ramowej na wsparcie, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. d i e rozporządzenia nr 1303/2013.
7.  2
 Pomoc wypłacona LGD w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 nie może przekroczyć iloczynu stawki procentowej i podstawy ustalenia kwoty pomocy ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 według stanu na dzień 31 marca 2025 r.
§  15. 
1. 
Wniosek o płatność składa się w:
1)
urzędzie marszałkowskim albo
2)
samorządowej jednostce

- samorządu województwa, z którym jest zawarta umowa.

2. 
Do wniosku o płatność dołącza się dokumenty niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy, potwierdzające spełnienie warunków wypłaty pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o płatność.
3.  3
 Wniosek o płatność składa się nie częściej niż co 3 miesiące, z tym że ostatni wniosek o płatność LGD składa do dnia 31 grudnia 2024 r.
§  16. 
1. 
Jeżeli wniosek o płatność zawiera braki, zarząd województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. 
Jeżeli LGD, pomimo wezwania do usunięcia braków, nie usunęła ich w terminie, zarząd województwa wzywa ponownie LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. 
Jeżeli LGD nie usunęła braków, zarząd województwa rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego i poprawnie sporządzonych dokumentów.
4. 
W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność zarząd województwa może wzywać LGD, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
§  17. 
1. 
Wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku o płatność.
2. 
Do trybu rozpatrywania wniosków o płatność przepis § 11 stosuje się odpowiednio.
§  18. 
1. 
Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy i w sprawie o wypłatę środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.
2. 
Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, termin wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy i w sprawie o wypłatę środków finansowych z tytułu pomocy uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane przesyłką rejestrowaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529).
§  19. 
W poddziałaniu "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:
1)
następca prawny podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy nie wstępuje do toczącego się postępowania w sprawie o przyznanie pomocy na miejsce tego podmiotu;
2)
następcy prawnemu LGD nie przyznaje się pomocy.
§  19a.  4
 W odniesieniu do transz pomocy wypłacanych na wnioski o płatność złożone do dnia 30 czerwca 2023 r.:
1)
podstawę ustalenia kwoty pomocy stanowi suma:
a)
pomocy przyznanej beneficjentom innym niż jednostki sektora finansów publicznych w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. b ustawy, na realizację operacji objętych LSR i wybranych przez LGD oraz
b)
ilorazu pomocy przyznanej jednostkom sektora finansów publicznych w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. b ustawy, na realizację operacji objętych LSR i wybranych przez LGD, i liczby 0,6363;
2)
w przypadku gdy Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich jest funduszem wiodącym, podstawę ustalenia kwoty pomocy stanowi kwota ustalona zgodnie z pkt 1, powiększona o sumę przyznanej pomocy współfinansowanej ze środków funduszy wymienionych w art. 32 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013, innych niż Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, na realizację operacji, o których mowa w art. 35 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, objętych LSR i wybranych przez LGD.
§  20. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
2 § 14 ust. 7:

- dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 2 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2116) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2018 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 września 2021 r. (Dz.U.2021.1680) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 2021 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.882) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 czerwca 2024 r.

3 § 15 ust. 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 września 2021 r. (Dz.U.2021.1680) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 2021 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.882) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 czerwca 2024 r.

4 § 19a:

- dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 2 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2116) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2018 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 września 2021 r. (Dz.U.2021.1680) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 2021 r.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.1822

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Data aktu: 23/10/2015
Data ogłoszenia: 06/11/2015
Data wejścia w życie: 21/11/2015