Krajowy rejestr utraconych dóbr kultury.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 19 sierpnia 2015 r.
w sprawie krajowego rejestru utraconych dóbr kultury

Na podstawie art. 24f ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446 oraz z 2015 r. poz. 397 i 774) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, zwanego dalej "rejestrem", w tym zakres danych objętych wpisem do rejestru, zasady wydawania odpisów z rejestru oraz wzór formularza wniosku o wpis do rejestru.
§  2. 
Rejestr obejmuje trzy części, w których wpisuje się następujące dane:
1)
w części pierwszej:
a)
w polu pierwszym - numer pozycji rejestru,
b)
w polu drugim - adnotację o wykreśleniu wpisu,
c)
w polu trzecim - datę złożenia wniosku o wpis do rejestru,
d)
w polu czwartym - datę wydania decyzji o wpisie do rejestru,
e)
w polu piątym - datę wpisu do rejestru;
2)
w części drugiej "Przedmiot wpisu":
a)
w polu pierwszym - nazwę rodzajową dobra kultury,
b)
w polu drugim - nazwę indywidualną / tytuł dobra kultury,
c)
w polu trzecim - autorstwo dobra kultury,
d)
w polu czwartym - czas powstania dobra kultury,
e)
w polu piątym - wysokość dobra kultury,
f)
w polu szóstym - szerokość dobra kultury,
g)
w polu siódmym - długość dobra kultury,
h)
w polu ósmym - głębokość / grubość dobra kultury,
i)
w polu dziewiątym - średnicę dobra kultury,
j)
w polu dziesiątym - wagę dobra kultury,
k)
w polu jedenastym - materiał, z którego wykonano dobro kultury,
l)
w polu dwunastym - technikę wykonania dobra kultury,
m)
w polu trzynastym - opis dobra kultury,
n)
w polu czternastym - fotografie dobra kultury;
3)
w części trzeciej "Zmiany, sprostowania, uzupełnienia lub wykreślenia wpisu":
a)
w polu pierwszym - oznaczenie decyzji albo postanowienia stanowiących podstawę zmiany, sprostowania lub uzupełnienia wpisu do rejestru,
b)
w polu drugim - treść zmiany, sprostowania lub uzupełnienia wpisu do rejestru,
c)
w polu trzecim - oznaczenie decyzji o wykreśleniu wpisu z rejestru,
d)
w polu czwartym - datę wykreślenia wpisu z rejestru,
e)
w polu piątym - wzmiankę o zniesieniu z mocą wsteczną skutków prawnych wpisu do rejestru,
f)
w polu szóstym - informacje o innych decyzjach i orzeczeniach dotyczących wpisu do rejestru.
§  3. 
Wniosek o wpis do rejestru obejmuje jedno dobro kultury.
§  4. 
1. 
Wpisu do rejestru dokonuje się pod oddzielną pozycją, oznaczoną kolejnym numerem, zwanym dalej "numerem pozycji rejestru".
2. 
Z chwilą dokonania wpisu do rejestru nadaje się numer pozycji rejestru.
§  5. 
Datą wpisu do rejestru jest data wprowadzenia do rejestru danych zawartych w decyzji o wpisie do rejestru.
§  6. 
1. 
Pola części drugiej rejestru wypełnia się na podstawie danych zawartych w decyzji o wpisie do rejestru.
2. 
Zmiany treści poszczególnych pól części drugiej rejestru dokonuje się na podstawie danych zawartych w odpowiednich decyzjach albo postanowieniach, zmieniających, prostujących lub uzupełniających decyzję o wpisie do rejestru.
§  7. 
Zmianę, sprostowanie lub uzupełnienie wpisu do rejestr lub wykreślenie wpisu z rejestru odnotowuje się w części trzeciej rejestru.
§  8. 
1. 
Datą wykreślenia wpisu z rejestru jest data, w której decyzja o wykreśleniu wpisu z rejestru stała się ostateczna.
2. 
Wpis wykreślony pozostawia się w rejestrze i podlega ujawnieniu.
3. 
Wpis, o którym mowa w ust. 2, oznacza się jako wykreślony w części pierwszej rejestru, w polu drugim.
4. 
W przypadku, o którym mowa w art. 24e ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w części trzeciej rejestru, w polu piątym umieszcza się wzmiankę o zniesieniu z mocą wsteczną skutków prawnych dokonania wpisu do rejestru.
§  9. 
W przypadku wydania decyzji lub postanowień dotyczących wpisu do rejestru innych niż określone w § 5, § 6 ust. 2 i § 8 ust. 1 albo orzeczeń sądowych dotyczących wpisu do rejestru, w tym uchylających decyzję o wpisie do rejestru albo decyzję o wykreśleniu wpisu z rejestru, albo stwierdzających nieważność tych decyzji, umieszcza się informację o tym w części trzeciej rejestru, w polu szóstym.
§  10. 
D1a każdego dobra kultury prowadzi się odrębne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru, dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego oraz odpis z rejestru.
§  11. 
Wniosek o wpis do rejestru składa się na urzędowym formularzu, którego wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  12. 
1. 
Wniosek o wydanie odpisu z rejestru zawiera imię i nazwisko albo nazwę podmiotu żądającego wydania odpisu, jego adres zamieszkania albo siedziby oraz numer pozycji rejestru.
2. 
Na odpisie z rejestru umieszcza się datę, pieczęć urzędową oraz podpis osoby, która go sporządziła, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego albo uwierzytelnia się go za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego.
3. 
Odpis przesyła się na adres wskazany we wniosku, pocztą albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

wzór

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1258).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.1275

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Krajowy rejestr utraconych dóbr kultury.
Data aktu: 19/08/2015
Data ogłoszenia: 01/09/2015
Data wejścia w życie: 02/09/2015