Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 14 sierpnia 2015 r.
w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 2

Na podstawie art. 6b ust. 10a ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1804 oraz z 2015 r. poz. 978 i 1240) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną dalej "Agencją", pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, zwanego dalej "Programem", w działaniach:
1)
2.1 Zrównoważony Transport Miejski;
2)
2.2 Infrastruktura Drogowa.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
rozporządzenie 1303/2013 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.);
2)
ustawa o zasadach realizacji programów - ustawę z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. poz. 1146, z późn. zm.);
3)
wnioskodawca - podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 28 ustawy o zasadach realizacji programów;
4)
projekt - projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy o zasadach realizacji programów;
5)
duży projekt - projekt, o którym mowa w art. 100 rozporządzenia 1303/2013;
6)
obszar funkcjonalny miasta wojewódzkiego - obszar, o którym mowa w art. 2 pkt 6b ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r. poz. 199, 443 i 774), obejmujący miasta: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów oraz bezpośrednie otoczenie tych miast powiązane z nimi funkcjonalnie;
7)
obszar realizacji ZIT miasta wojewódzkiego - obszar realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy o zasadach realizacji programów, obejmujący miasta: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów oraz obszary powiązane z nimi funkcjonalnie;
8)
sieć TEN-T - transeuropejska sieć transportowa, o której mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylającym decyzję nr 661/2010/UE (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 1, z późn. zm.).
§  3.
1.
Pomoc finansowa jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego na pokrycie do 85% wydatków kwalifikowalnych.
2.
Wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki niezbędne do realizacji projektu, dokonane w sposób przejrzysty, racjonalny, efektywny i adekwatny do zaplanowanych przez wnioskodawcę zadań i założonych celów projektu oraz celów założonych dla działań, o których mowa w § 1, poniesione od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia wskazanego w umowie spełniającej wymagania określone dla umowy o dofinansowanie, o której mowa w art. 2 pkt 26 lit. a ustawy o zasadach realizacji programów, zwanej dalej "umową".
3.
Pomoc finansowa jest udzielana do dnia 31 grudnia 2023 r.

Rozdział  2

Działanie 2.1 Zrównoważony Transport Miejski

§  4.
Pomoc finansowa w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski może być udzielona na realizację projektów dotyczących ekologicznych, zintegrowanych sieci transportu miejskiego, obejmujących:
1)
budowę lub przebudowę sieci autobusowych, trolejbusowych lub tramwajowych, wraz z zakupem nowego niskoemisyjnego taboru;
2)
budowę lub przebudowę infrastruktury uzupełniającej na potrzeby komunikacji miejskiej, w tym intermodalnych dworców przesiadkowych;
3)
wdrożenie nowych, rozbudowę lub modernizację istniejących systemów telematycznych na potrzeby komunikacji miejskiej.
§  5.
Pomoc finansowa w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski może być udzielona:
1)
miastom: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, w tym działającym na podstawie porozumienia zawartego z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;
2)
związkom lub stowarzyszeniom utworzonym przez miasta, o których mowa w pkt 1, oraz jednostki samorządu terytorialnego położone na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego.

Rozdział  3

Działanie 2.2 Infrastruktura Drogowa

§  6.
Pomoc finansowa w ramach działania 2.2 Infrastruktura Drogowa może być udzielona na realizację projektów dotyczących:
1)
budowy lub przebudowy dróg krajowych w obrębie miast: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów;
2)
budowy lub przebudowy dróg wojewódzkich w obrębie miast: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, zapewniających połączenie tych dróg z siecią dróg krajowych, w tym z siecią TEN-T;
3)
budowy lub przebudowy dróg krajowych znajdujących się na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;
4)
budowy lub przebudowy dróg wojewódzkich na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego, włączających te drogi do sieci dróg krajowych, w tym sieci TEN-T.
§  7.
1.
Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 1 i 2, może być udzielona miastom: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, w tym działającym na podstawie porozumienia zawartego z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego.
2.
Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 3, może być udzielona miastom, o których mowa w ust. 1, działającym na podstawie porozumienia zawartego z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.
3.
Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 4, może być udzielona:
1)
związkom lub stowarzyszeniom utworzonym przez miasta, o których mowa w ust. 1, oraz jednostki samorządu terytorialnego położone na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;
2)
województwom: lubelskiemu, podkarpackiemu, podlaskiemu, świętokrzyskiemu, warmińsko-mazurskiemu.

Rozdział  4

Tryb udzielania pomocy finansowej

§  8.
Agencja udziela pomocy finansowej:
1)
w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski - w trybach: konkursowym i pozakonkursowym, o których mowa w art. 38 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji programów;
2)
w ramach działania 2.2 Infrastruktura Drogowa - w trybie konkursowym, o którym mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy o zasadach realizacji programów.
§  9.
1.
Agencja udziela pomocy finansowej na podstawie umowy.
2.
Agencja, w przypadku dużego projektu, zawiera umowę po zatwierdzeniu wkładu finansowego przez Komisję Europejską.
3.
Instytucja Zarządzająca, o której mowa w art. 125 rozporządzenia 1303/2013, pisemnie informuje Agencję o zatwierdzeniu albo odmowie wniesienia wkładu finansowego dla dużego projektu przez Komisję Europejską.
4.
Agencja może zawrzeć umowę dla dużego projektu przed zatwierdzeniem przez Komisję Europejską wkładu finansowego.
5.
W przypadku odmowy wniesienia wkładu finansowego przez Komisję Europejską, Agencja rozwiązuje umowę bez wypowiedzenia.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. poz. 1146 oraz z 2015 r. poz. 378, 1130 i 1240) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego pełni funkcję Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Polska Wschodnia 2014-2020.

2 Tekst Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 został zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej nr C(2014) 10026 z dnia 16 grudnia 2014 r. przyjmującą niektóre elementy Programu Operacyjnego "Polska Wschodnia" do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" w Polsce i przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2014 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.1263

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Data aktu: 14/08/2015
Data ogłoszenia: 31/08/2015
Data wejścia w życie: 01/09/2015