Upoważnienia do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli udzielane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 10 czerwca 2014 r.
w sprawie upoważnień do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli udzielanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Na podstawie art. 22 ust. 10 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres czynności, które mogą być przedmiotem upoważnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
procedurę wyboru podmiotów upoważnionych;
3)
szczegółowe wymogi dotyczące porozumienia pomiędzy Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego a podmiotem upoważnionym;
4)
szczegółowe wymogi, jakie powinny spełniać podmioty upoważnione.
§  2.
Zakres czynności nadzoru lub kontroli, które mogą być przedmiotem upoważnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanego dalej "upoważnieniem", obejmuje:
1)
prowadzenie procedury wydawania świadectw kwalifikacji dla specjalności, o których mowa w art. 95 ust. 2 pkt 1-7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą", oraz dla specjalności, dla których wymóg posiadania świadectwa kwalifikacji został wprowadzony w przepisach wydanych na podstawie art. 94 ust. 8 i 9 oraz art. 104 ust. 1 ustawy, w zakresie:
a)
przyjmowania wniosków o dopuszczenie do egzaminu państwowego i weryfikacji tych wniosków pod względem formalnym oraz merytorycznym,
b)
przeprowadzania egzaminów państwowych, o których mowa w art. 99 ust. 1 ustawy,
c)
przyjmowania wniosków o wydanie świadectwa kwalifikacji i weryfikacji tych wniosków pod względem formalnym oraz merytorycznym,
d)
przyjmowania wniosków o przedłużenie lub wznowienie ważności uprawnienia wpisywanego do świadectwa kwalifikacji i weryfikacji tych wniosków pod względem formalnym oraz merytorycznym,
e)
kierowania wezwań do usunięcia braków formalnych we wnioskach, o których mowa w lit. a, c i d,
f)
wydawania i wymiany świadectw kwalifikacji oraz odmowy wydania lub wymiany świadectw kwalifikacji,
g)
prowadzenia rejestru personelu lotniczego posiadającego świadectwo kwalifikacji;
2)
sprawowanie nadzoru nad podmiotami wykonującymi działalność szkoleniową w zakresie prowadzenia szkolenia personelu lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji członka personelu lotniczego oraz wpisywanych do niego uprawnień, o którym mowa w art. 95a ust. 1 ustawy, przez przeprowadzanie kontroli, o której mowa w art. 27 ustawy, w zakresie spełniania przez te podmioty warunków wymaganych do wykonywania działalności szkoleniowej;
3)
sprawowanie nadzoru nad statkami powietrznymi, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy, w zakresie:
a)
oceny zdatności,
b)
wydawania, zawieszania i cofania:
orzeczenia zdatności,
świadectwa spełnienia wymagań technicznych,
pozwolenia na wykonywanie lotów,
c)
uznawania, zawieszania i cofania uznania dokumentu uznania zdatności,
d)
nadawania numeru ewidencyjnego dla typu sprzętu spadochronowego,
e)
określania wymagań technicznych dla tych statków powietrznych,
f)
zatwierdzania programu prób w locie,
g)
zatwierdzania instrukcji użytkowania w locie oraz instrukcji obsługi technicznej i ich zmian,
h)
przeprowadzania kontroli, o której mowa w art. 27 ustawy, dotyczącej tych statków powietrznych w czasie ich eksploatacji;
4)
sprawowanie nadzoru nad podmiotami wpisanymi do ewidencji podmiotów i osób prowadzących działalność w zakresie projektowania, produkcji i obsługi statków powietrznych, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy, w zakresie:
a)
prowadzenia tej ewidencji, w tym dokonywania wpisów, wykreśleń i zmian we wpisach,
b)
uzgadniania z podmiotami i osobami wpisanymi do tej ewidencji sposobu prowadzenia ewidencji wykonanych i nadzorowanych czynności obsługowych, wykazów, wzorów oraz protokołów używanych do poświadczeń prowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy,
c)
prowadzenia kontroli, o której mowa w art. 27 ustawy, dotyczącej podmiotów i osób wpisanych do tej ewidencji, w zakresie zgodności prowadzonej działalności z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy,
d)
wydawania zatwierdzeń podmiotom projektującym, produkującym i obsługującym statki powietrzne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy,
e)
wnioskowania do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej "Prezesem Urzędu", o cofnięcie wydanych zatwierdzeń lub wnioskowania o wprowadzanie ograniczeń w zakresie prowadzonej działalności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy;
5)
prowadzenie ewidencji statków powietrznych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy, w zakresie:
a)
przyjmowania zgłoszeń do ewidencji i zgłoszeń zmian w tej ewidencji oraz sprawdzania kompletności tych zgłoszeń,
b)
nadawania statkom powietrznym znaków rozpoznawczych,
c)
nadawania statkom powietrznym znaków rozpoznawczych na czas lotów próbnych i wydawania zaświadczeń o nadaniu tych znaków,
d)
prowadzenia księgi ewidencji znaków rozpoznawczych,
e)
przechowywania zbiorów dokumentów dotyczących ewidencji statków powietrznych,
f)
wydawania świadectw ewidencji statków powietrznych;
6)
sprawowanie nadzoru nad statkami powietrznymi kategorii specjalnej, o których mowa w art. 53a ust. 1 ustawy, w zakresie:
a)
wykonywania inspekcji tych statków powietrznych,
b)
przedłużania, zawieszania oraz cofania pozwolenia na wykonywanie lotów,
c)
prowadzenia ewidencji podmiotów produkujących i obsługujących te statki powietrzne, w tym dokonywania wpisów i wykreśleń,
d)
prowadzenia postępowania przy certyfikowaniu i nadzorowaniu podmiotów projektujących, produkujących i obsługujących te statki powietrzne;
7)
prowadzenie ewidencji lądowisk, o której mowa w art. 93 ust. 2 ustawy, w zakresie:
a)
przyjmowania wniosków o wpis lądowiska do tej ewidencji i weryfikacji tych wniosków pod względem formalnym oraz merytorycznym,
b)
kierowania wezwań do usunięcia braków formalnych we wnioskach, o których mowa w lit. a,
c)
wpisywania lub wykreślania lądowiska z tej ewidencji oraz dokonywania w niej zmian,
d)
prowadzenia księgi ewidencyjnej lądowisk, w tym dokonywania wpisów i wykreśleń,
e)
wydawania zaświadczeń i odpisów,
f)
prowadzenia i przechowywania zbiorów dokumentów dotyczących tej ewidencji;
8)
czynności w toku postępowania o wyznaczenie zarejestrowanego agenta, w zakresie:
a)
przyjmowania wniosków o wyznaczenie zarejestrowanego agenta i weryfikacji tych wniosków pod względem formalnym oraz merytorycznym,
b)
występowania do komendanta oddziału Straży Granicznej o udzielenie informacji o braku negatywnych przesłanek dotyczących istnienia zagrożenia dla obronności lub bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego albo zdrowia publicznego,
c)
zatwierdzania programów ochrony podmiotów przed aktami bezprawnej ingerencji,
d)
prowadzenia wizji lokalnych, o których mowa w pkt 6.3.1.2 lit. b załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 185/2010 z dnia 4 marca 2010 r. ustanawiającego szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 55 z 05.03.2010, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 185/2010", w celu potwierdzenia spełnienia wymagań z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego,
e)
wyznaczenia lub odmowy wyznaczenia zarejestrowanego agenta;
9)
czynności w toku postępowania o wyznaczenie zarejestrowanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego, w zakresie:
a)
przyjmowania wniosków o wyznaczenie zarejestrowanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego i weryfikacji tych wniosków pod względem formalnym oraz merytorycznym,
b)
występowania do komendanta oddziału Straży Granicznej o udzielenie informacji o braku negatywnych przesłanek dotyczących istnienia zagrożenia dla obronności lub bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego albo zdrowia publicznego,
c)
zatwierdzania programów ochrony podmiotów przed aktami bezprawnej ingerencji,
d)
prowadzenia wizji lokalnych, o których mowa w pkt 8.1.3.2 lit. b załącznika do rozporządzenia 185/2010, w celu potwierdzenia spełnienia wymagań z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego,
e)
wyznaczenia lub odmowy wyznaczenia zarejestrowanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego;
10)
czynności w toku postępowania o wyznaczenie znanego nadawcy, w zakresie:
a)
przyjmowania wniosków o wyznaczenie znanego nadawcy i weryfikacji tych wniosków pod względem formalnym oraz merytorycznym,
b)
występowania do komendanta oddziału Straży Granicznej o udzielenie informacji o braku negatywnych przesłanek dotyczących istnienia zagrożenia dla obronności lub bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego albo zdrowia publicznego,
c)
prowadzenia wizji lokalnych, o których mowa w pkt 6.4.1.2 lit. b załącznika do rozporządzenia 185/2010, w celu potwierdzenia spełnienia wymagań z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego,
d)
wyznaczenia lub odmowy wyznaczenia znanego nadawcy;
11)
kontrolę, o której mowa w art. 27 ustawy, w podlegającej zatwierdzeniu lokalizacji wskazanej przez zarejestrowanego agenta, zarejestrowanego dostawcę zaopatrzenia pokładowego lub znanego nadawcę.
§  3.
1.
Prezes Urzędu ogłasza otwarty konkurs ofert, jeżeli upoważnienie ma obejmować:
1)
odpłatne wykonywanie czynności przez podmiot upoważniony na podstawie dotacji, o której mowa w art. 127 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.);
2)
wykonywanie czynności, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. g, pkt 5, pkt 6 lit. c, pkt 7-11, także jeżeli mają być wykonywane nieodpłatnie.
2.
Prezes Urzędu może wybrać w otwartym konkursie ofert więcej niż jedną ofertę.
3.
Prezes Urzędu wybiera w otwartym konkursie ofert wyłącznie jedną ofertę, jeżeli upoważnienie ma obejmować czynności, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. g, pkt 5, pkt 6 lit. c i pkt 7.
§  4.
1.
Ogłoszenie otwartego konkursu ofert zawiera informacje o:
1)
szczegółowym zakresie czynności nadzoru lub kontroli, które mają być przedmiotem upoważnienia;
2)
zbiorze przepisów dotyczących czynności, o których mowa w pkt 1;
3)
wymogach, o których mowa w § 13 ust. 1;
4)
zasadach przyznawania i rozliczania dotacji, jeżeli czynności, o których mowa w pkt 1, mają być wykonywane odpłatnie;
5)
terminach i warunkach wykonania czynności, o których mowa w pkt 1;
6)
terminie składania ofert;
7)
trybie i kryteriach stosowanych przy ocenie i wyborze ofert oraz terminie dokonania wyboru ofert;
8)
zrealizowanych przez Prezesa Urzędu w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim czynnościach tego samego rodzaju co czynności, o których mowa w pkt 1, i związanych z nimi kosztach;
9)
ograniczeniu liczby podmiotów, które mogą zostać upoważnione.
2.
Otwarty konkurs ofert ogłasza się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej "Urzędem", w siedzibie Urzędu w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń oraz na stronie internetowej Urzędu.
3.
Ogłoszenie otwartego konkursu ofert można także zamieścić w dzienniku lub tygodniku o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym lub lokalnym, w zależności od rodzaju czynności, które mają być przedmiotem upoważnienia.
4.
Termin na składanie ofert nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ukazania się ogłoszenia otwartego konkursu ofert.
§  5.
1.
Oferta zawiera w szczególności:
1)
szczegółowy zakres czynności nadzoru lub kontroli, które mają być przedmiotem upoważnienia, zgodnie z treścią ogłoszenia otwartego konkursu ofert;
2)
okres i miejsce realizacji czynności, o których mowa w pkt 1;
3)
kalkulację przewidywanych kosztów realizacji czynności, o których mowa w pkt 1, jeżeli mają one być wykonywane odpłatnie;
4)
informację o wcześniejszej działalności podmiotu wnioskującego o upoważnienie, w zakresie oferowanych czynności, o których mowa w pkt 1, jeżeli działalność taka była prowadzona;
5)
informacje oraz dane potwierdzające spełnianie wymogów, o których mowa w ogłoszeniu otwartego konkursu ofert;
6)
oświadczenie o zamiarze odpłatnego albo nieodpłatnego wykonania czynności, o których mowa w pkt 1, z określeniem wysokości wnioskowanej dotacji w przypadku czynności wykonywanych odpłatnie;
7)
oświadczenie o spełnianiu na etapie realizacji porozumienia wymogów, o których mowa w § 13 ust. 1.
2.
Dwa lub więcej niż dwa podmioty wnioskujące o upoważnienie mogą złożyć ofertę wspólną.
3.
Oferta wspólna określa:
1)
jakie działania w ramach realizacji czynności nadzoru lub kontroli, które mają być przedmiotem upoważnienia, będą wykonywać poszczególne podmioty;
2)
w jaki sposób podmioty, o których mowa w ust. 2, będą reprezentowane przed Prezesem Urzędu.
4.
Wzór oferty określa załącznik do rozporządzenia.
§  6.
1.
Prezes Urzędu przy rozpatrywaniu oferty:
1)
ocenia możliwość wykonywania czynności nadzoru lub kontroli, które mają być przedmiotem upoważnienia, przez podmioty wnioskujące o upoważnienie;
2)
ocenia przedstawioną kalkulację przewidywanych kosztów realizacji czynności, o których mowa w pkt 1, jeżeli mają one być wykonywane odpłatnie;
3)
weryfikuje, czy podmiot wnioskujący o upoważnienie spełnia wymogi, o których mowa w ogłoszeniu otwartego konkursu ofert;
4)
ocenia dotychczasową działalność podmiotów wnioskujących o upoważnienie w zakresie czynności, o których mowa w pkt 1.
2.
W celu zaopiniowania złożonych ofert Prezes Urzędu może powołać komisję konkursową, określając skład tej komisji.
3.
Do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 oraz z 2014 r. poz. 183) dotyczące wyłączenia pracownika.
4.
Prezes Urzędu wybiera ofertę lub oferty najkorzystniejsze na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w ogłoszeniu otwartego konkursu ofert, z zastosowaniem skali oceny ofert od 1 do 10, gdzie 10 oznacza ocenę najwyższą.
§  7.
1.
Wyniki otwartego konkursu ofert ogłasza się niezwłocznie po wyborze oferty lub ofert w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu, w siedzibie Urzędu w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń oraz na stronie internetowej Urzędu.
2.
Ogłoszenie wyników otwartego konkursu ofert zawiera co najmniej:
1)
nazwę wybranego podmiotu;
2)
zakres czynności nadzoru lub kontroli będących przedmiotem upoważnienia;
3)
okres, na który zostanie zlecona podmiotowi upoważnionemu realizacja czynności, o których mowa w pkt 2;
4)
wysokość przyznanej dotacji, jeżeli czynności, o których mowa w pkt 2, mają być wykonywane odpłatnie;
5)
informację o podmiotach wnioskujących o upoważnienie, których oferty nie zostały wybrane.
§  8.
1.
Prezes Urzędu unieważnia otwarty konkurs ofert, jeżeli:
1)
nie złożono żadnej oferty;
2)
wszystkie złożone oferty zostały wycofane;
3)
żadna ze złożonych ofert nie spełniała wymogów określonych w § 5.
2.
Informację o unieważnieniu otwartego konkursu ofert Prezes Urzędu podaje do publicznej wiadomości. Przepis § 7 ust. 1 stosuje się.
§  9.
1.
Prezes Urzędu odmawia udzielenia upoważnienia, w przypadku gdy oferta:
1)
nie spełnia wymogów określonych w § 5;
2)
nie została wybrana, ponieważ podmiot wnioskujący o upoważnienie nie spełniał wymogów określonych w ogłoszeniu otwartego konkursu ofert;
3)
nie została wybrana ze względu na ograniczenie liczby podmiotów upoważnionych.
2.
W przypadku gdy z decyzji ministra właściwego do spraw transportu wydanej na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy wynika konieczność weryfikacji stanowiska przyjętego w trybie ust. 1, Prezes Urzędu dokonuje ponownej oceny oferty lub ofert.
3.
W przypadku gdy minister właściwy do spraw transportu w decyzji wydanej na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy uchyla stanowisko przyjęte w trybie ust. 1, Prezes Urzędu unieważnia otwarty konkurs ofert.
4.
W przypadku gdy minister właściwy do spraw transportu w decyzji wydanej na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy zmienia stanowisko przyjęte w trybie ust. 1, Prezes Urzędu zawiera porozumienie, uwzględniając treść decyzji ostatecznej.
§  10.
Prezes Urzędu zawiera porozumienie z wybranym podmiotem niezwłocznie po ogłoszeniu wyników otwartego konkursu ofert, chyba że podmiot wnioskujący o upoważnienie odwołał się zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy.
§  11.
1.
W przypadku gdy upoważnienie ma obejmować nieodpłatne wykonywanie czynności, na które nie ogłasza się otwartego konkursu ofert, Prezes Urzędu ogłasza zapotrzebowanie na realizację czynności nadzoru lub kontroli. Przepisy § 4-10 stosuje się odpowiednio.
2.
Prezes Urzędu w uzasadnionych przypadkach może ograniczyć liczbę podmiotów wybranych w trybie, o którym mowa w ust. 1, kierując się ważnym interesem publicznym.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, w ogłoszeniu o wyborze podmiotów w trybie, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu wskazuje przyczyny ograniczenia liczby podmiotów wybranych w tym trybie.
§  12.
1.
Porozumienie wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
2.
Porozumienie może być zawarte na czas realizacji czynności nadzoru lub kontroli będących przedmiotem upoważnienia albo na czas określony nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieokreślony z możliwością rozwiązania porozumienia przez każdą ze stron z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.
3.
W przypadku zlecenia wykonania czynności, o których mowa w ust. 2, podmiotom upoważnionym, które złożyły ofertę wspólną, w porozumieniu należy wskazać prawa i obowiązki każdego z podmiotów, w tym zakres ich działań składających się na realizowane czynności.
4.
W porozumieniu określa się:
1)
przedmiot porozumienia zgodnie z informacjami zawartymi w ofercie;
2)
sposób wykonania czynności, o których mowa w ust. 2;
3)
sposób prowadzenia dokumentacji finansowo-księgowej i ewidencji księgowej;
4)
zakres i sposób kontroli wykonywania czynności, o których mowa w ust. 2;
5)
obowiązki sprawozdawcze zleceniobiorcy;
6)
sposób zwrotu dotacji;
7)
okres, na jaki zostanie zawarte porozumienie;
8)
sposób rozwiązania lub odstąpienia od porozumienia;
9)
sposób zabezpieczenia realizacji porozumienia;
10)
sposób wykorzystania środków pochodzących z dotacji;
11)
formę oświadczeń składanych w związku z porozumieniem;
12)
wzór sprawozdania z wykonania czynności, o których mowa w ust. 2.
5.
Zbiór przepisów dotyczących czynności nadzoru lub kontroli będących przedmiotem upoważnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 10, stanowi załącznik do porozumienia.
6.
W przypadku porozumienia zawartego z dwoma lub więcej niż dwoma podmiotami, które złożyły ofertę wspólną, do porozumienia dołącza się kopię umowy zawartą między tymi podmiotami.
§  13.
1.
Podmiot upoważniony powinien spełniać następujące wymogi:
1)
posiadać siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo posiadać obywatelstwo Rzeczypospolitej Polskiej lub państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
2)
udokumentować doświadczenie oraz praktykę w zakresie czynności nadzoru lub kontroli, będących przedmiotem upoważnienia, oraz w zakresie czynności związanych z dysponowaniem środkami publicznymi -jeżeli takie czynności były przez niego wykonywane;
3)
nie prowadzić, bezpośrednio lub jako pełnomocnik, działalności, której nadzoru lub kontroli dotyczą czynności będące przedmiotem upoważnienia; przy czym nie dotyczy to możliwości wymiany informacji technicznej między podmiotem upoważnionym a podmiotem przez niego nadzorowanym lub kontrolowanym;
4)
posiadać ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej obejmujące prowadzenie działalności w zakresie czynności nadzoru lub kontroli, będących przedmiotem upoważnienia, którego minimalna suma gwarancyjna nie może być mniejsza niż kwota 300 000 złotych;
5)
funkcjonować na podstawie postanowień określonego przez siebie kodeksu etycznego;
6)
zapewnić poufność informacji dotyczących czynności wykonywanych w ramach upoważnienia;
7)
posiadać wdrożony system zarządzania pozwalający na monitorowanie zgodności funkcjonowania podmiotu upoważnionego z wymaganiami określonymi w porozumieniu, dostosowany do wielkości podmiotu upoważnionego oraz charakteru prowadzonej przez niego działalności;
8)
prowadzić i przechowywać przez okres 5 lat od dnia zawarcia porozumienia dokumentację potwierdzającą spełnienie wymaganych norm w zakresie wykonywanych czynności;
9)
zapewnić funkcjonowanie przejrzystego systemu odpowiedzialności i kontroli między komórkami podmiotu oraz między podmiotem i osobami przez niego zaangażowanymi;
10)
posiadać i systematycznie aktualizować zbiór przepisów dotyczących czynności nadzoru lub kontroli będących przedmiotem upoważnienia;
11)
prowadzić ewidencję realizowanych czynności nadzoru lub kontroli będących przedmiotem upoważnienia oraz wyodrębnioną ewidencję księgową środków otrzymanych na realizację porozumienia;
12)
dysponować kadrą zapewniającą wykonywanie czynności nadzoru lub kontroli będących przedmiotem upoważnienia;
13)
posiadać system weryfikacji kwalifikacji kadry oraz zapewnić systematyczne szkolenie kadry i ciągłą aktualizację jej wiedzy.
2.
Wymogi, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 12, powinny zostać spełnione na etapie złożenia oferty.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

OFERTA WYKONYWANIA CZYNNOŚCI NADZORU LUB KONTROLI

......................................................

(data i miejsce złożenia oferty) 2

OFERTA/OFERTA WSPÓLNA 3

PODMIOTU WNIOSKUJĄCEGO/PODMIOTÓW WNIOSKUJĄCYCH 4

O UDZIELENIE UPOWAŻNIENIA PRZEZ PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO DO WYKONYWANIA NIEKTÓRYCH CZYNNOŚCI NADZORU LUB KONTROLI

I.

 Dane podmiotu wnioskującego/podmiotów wnioskujących 5 o upoważnienie 6

1) nazwa: ..................................................................................................................

2) forma prawna: ......................................................................................................

3) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, w innym rejestrze lub innej ewidencji 7 :

.......................................................................................................................................

4) data wpisu lub rejestracji: ....................................................................................

5) nr NIP:..................................................................................................................

nr REGON: ..................................................................................................................

6) adres siedziby:

miejscowość: .................................................................................................................

ul.: ..................................................................................................................................

gmina: ........................................................ powiat: .....................................................

województwo:...............................................................................................................

kod pocztowy: ..................................................... poczta: ...........................................

7) tel.: ..................................................... faks: ..........................................................

e-mail: ...........................................................................................................................

http:// ............................................................................................................................

8) numer rachunku bankowego: ..............................................................................

nazwa banku: ................................................................................................................

9) nazwiska i imiona osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu wnioskującego/podmiotów wnioskujących 8 o upoważnienie:

a) ..................................................................................................................

b) ..................................................................................................................

c) ..................................................................................................................

10) osoba upoważniona do składania wyjaśnień dotyczących oferty (imię i nazwisko oraz nr telefonu kontaktowego)

........................................................................................................................................

11) przedmiot działalności: ............................................................................

12) jeżeli podmiot wnioskujący/podmioty wnioskujące 9 o upoważnienie prowadzi/prowadzą 10 działalność gospodarczą:

a) numer wpisu do rejestru przedsiębiorców albo Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej:

...............................................................................................................................

b) przedmiot działalności gospodarczej: .....................................................

II.

 Informacja o sposobie reprezentowania podmiotów wnioskujących o upoważnienie przed Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego wraz z przytoczeniem podstawy prawnej 11

III.

 Szczegółowy zakres czynności nadzoru lub kontroli, które mają być przedmiotem upoważnienia

1. Krótka charakterystyka czynności nadzoru lub kontroli

2. Opis poszczególnych działań i procesów w ramach realizacji czynności nadzoru lub kontroli oraz sposób ich realizacji. W przypadku oferty wspólnej należy również określić, jakie działania będą wykonywać poszczególne podmioty

3. Szczegółowy opis spełniania wymagań, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1-10 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 czerwca 2014 r. w sprawie upoważnień do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli udzielanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego - wymogi ogólne

4. Szczegółowy opis spełniania wymagań, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 czerwca 2014 r. w sprawie upoważnień do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli udzielanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego - wymogi w zakresie ewidencji

5. Szczegółowy opis spełniania wymagań, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 i 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 czerwca 2014 r. w sprawie upoważnień do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli udzielanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego - wymogi w zakresie personelu

6. Informacja o wcześniejszej działalności podmiotu wnioskującego/podmiotów wnioskujących 12 o upoważnienie, w zakresie czynności nadzoru lub kontroli będących przedmiotem upoważnienia, jeżeli działalność taka była prowadzona

7. Okres i miejsce realizacji czynności

IV.

 Kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji czynności nadzoru lub kontroli 13

1. Kosztorys ze względu na rodzaj kosztów:
Lp. Rodzaj kosztów Szacowana wielkość
I Koszty obsługi, w tym koszty administracyjne 14 ;

1) osobowe;

2) rzeczowe

II Inne koszty
III Razem

2. Kwota dotacji:

V.

 Oświadczenie

Oświadczam(y), że:

1) proponowane czynności nadzoru lub kontroli w całości mieszczą się w zakresie działalności podmiotu wnioskującego/ podmiotów wnioskujących 15 o upoważnienie;

2) podmiot wnioskujący/podmioty wnioskujące 16 o upoważnienie jest związany/są związane 17 niniejszą ofertą do dnia .........................................................;

3) podmiot wnioskujący/podmioty wnioskujące 18 o upoważnienie składający/składające 19 niniejszą ofertę nie zalega/nie zalegają 20 z opłacaniem należności z tytułu zobowiązań podatkowych/składek na ubezpieczenia społeczne;

4) podmiot wnioskujący/podmioty wnioskujące 21 o upoważnienie zamierza/zamierzają 22 odpłatnie/nieodpłatnie 23 wykonywać czynności będące przedmiotem wniosku;

5) podmiot wnioskujący/podmioty wnioskujące 24 o upoważnienie na etapie realizacji porozumienia będzie/będą 25 spełniać wymogi określone w § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 czerwca 2014 r. w sprawie upoważnień do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli udzielanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

6) dane określone w części I niniejszej oferty są zgodne z Krajowym Rejestrem Sądowym/właściwą ewidencją 26 ;

7) wszystkie podane w ofercie informacje oraz dane są zgodne z aktualnym stanem prawnym i faktycznym.

................................................................................................

(podpis osoby upoważnionej lub podpisy osób

upoważnionych do składania oświadczeń woli w imieniu

podmiotu wnioskującego/podmiotów wnioskujących 27 )

Data .........................................

Poświadczenie złożenia oferty 28

Adnotacje urzędowe 29
1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).
2 Wypełnia Urząd Lotnictwa Cywilnego.
3 Niepotrzebne skreślić.
4 Niepotrzebne skreślić.
5 Niepotrzebne skreślić.
6 Każdy z podmiotów wnioskujących o upoważnienie składających ofertę wspólną przedstawia swoje dane. Kolejne podmioty wnioskujące o upoważnienie dołączają właściwe pola.
7 Podać nazwę właściwego rejestru lub właściwej ewidencji.
8 Niepotrzebne skreślić.
9 Niepotrzebne skreślić.
10 Niepotrzebne skreślić.
11 Dotyczy tylko oferty wspólnej. Należy określić, czy podstawą są zasady określone w statucie, pełnomocnictwo, prokura czy też istnieje inna podstawa.
12 Niepotrzebne skreślić.
13 Wypełnić tylko w przypadku ubiegania się o dotację.
14 Należy wpisać koszty związane z obsługą i administracją realizowanych czynności, w tym obsługą finansową i prawną powierzonej czynności.
15 Niepotrzebne skreślić.
16 Niepotrzebne skreślić.
17 Niepotrzebne skreślić.
18 Niepotrzebne skreślić.
19 Niepotrzebne skreślić.
20 Niepotrzebne skreślić.
21 Niepotrzebne skreślić.
22 Niepotrzebne skreślić.
23 Niepotrzebne skreślić.
24 Niepotrzebne skreślić.
25 Niepotrzebne skreślić.
26 Niepotrzebne skreślić.
27 Niepotrzebne skreślić.
28 Wypełnia Urząd Lotnictwa Cywilnego.
29 Wypełnia Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.899

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Upoważnienia do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli udzielane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Data aktu: 10/06/2014
Data ogłoszenia: 07/07/2014
Data wejścia w życie: 22/07/2014