Zmiana rozporządzenia w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 17 czerwca 2014 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli

Na podstawie art. 77a ust. 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 227, poz. 2248) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) placówce doskonalenia - należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli, z wyjątkiem placówek doskonalenia nauczycieli, o których mowa w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b, ust. 3c i ust. 3d pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;",

b)
uchyla się pkt 3;
2)
w § 3 pkt 1-4 otrzymują brzmienie:

"1) zapewnia wykwalifikowaną kadrę:

a) dyrektor placówki doskonalenia ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, o którym mowa w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowiska kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek,

b) nauczyciele opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, mają kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia nauczycieli, określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli,

c) specjaliści niebędący nauczycielami, opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, prowadzą zajęcia zgodnie z posiadanym wykształceniem i doświadczeniem zawodowym;

2) opracowuje i wdraża programy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zwane dalej "programami", oraz przeprowadza ich ewaluację:

a) realizuje wspomaganie szkół i placówek obejmujące:

– pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,

– ustalanie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,

– zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,

– wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania,

b) organizuje oraz prowadzi sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli,

c) systematycznie i w jednolity sposób dokumentuje przebieg procesu planowania i wdrażania oraz ewaluacji realizowanych programów i form doskonalenia,

d) organizuje procesy edukacyjne w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,

e) zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,

f) organizuje procesy edukacyjne, które są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących programy,

g) uwzględnia w planowaniu programów wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych;

3) prowadzi działalność informacyjną i upowszechnia problematykę z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli:

a) opracowuje oraz upowszechnia materiały informacyjne i dydaktyczne w postaci papierowej i elektronicznej,

b) prowadzi własną stronę internetową i zapewnia nauczycielom możliwość wymiany doświadczeń w postaci elektronicznej;

4) zapewnia nowoczesną bazę dydaktyczną:

a) pomieszczenia, w których są prowadzone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zapewniające jego prawidłowy przebieg i realizację celów programowych,

b) nowoczesne wyposażenie dydaktyczne umożliwiające stosowanie form i metod pracy wynikających z realizowanych programów,

c) odpowiednio do potrzeb i specyfiki programu - zapewnia sprzęt komputerowy i dostęp do Internetu,

d) dostęp do literatury i materiałów przewidzianych w programach,

e) systematycznie unowocześnianą bazę dydaktyczną, zgodnie z aktualnymi potrzebami i postępem technicznym.";

3)
w § 4 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Potwierdzeniem spełniania przez placówkę doskonalenia wymagań, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. d-g, jest otrzymanie w ostatniej ewaluacji zewnętrznej wyniku ustalonego co najmniej na poziomie B w odniesieniu do wymagania, o którym mowa odpowiednio w pkt 2-4 i 7 części IV. Wymagania wobec placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324 oraz z 2013 r. poz. 560).

4. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy placówki doskonalenia, w której:

1) nie było przeprowadzonej ewaluacji zewnętrznej albo

2) w wyniku ostatniej ewaluacji zewnętrznej ustalono poziom niższy niż poziom B w odniesieniu do przynajmniej jednego z wymagań, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. d-g

- kurator oświaty przeprowadza, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, ewaluację zewnętrzną w odniesieniu do wymagań, o których mowa w pkt 2-4 i 7 części IV. Wymagania wobec placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych, określonych w załączniku do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 3.";

4)
załączniki nr 1-3 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1-3 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Do wniosków o przyznanie akredytacji, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  3. 
1. 
Placówki doskonalenia nauczycieli, które uzyskały akredytację przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oraz na podstawie § 2, zachowują status akredytowanych placówek doskonalenia nauczycieli do dnia 31 grudnia 2017 r.
2.  2
 (uchylony).
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

...................................................................................................

Kurator Oświaty w .................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

(adres)

WNIOSEK O PRZYZNANIE AKREDYTACJI

PLACÓWCE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

W uzgodnieniu z organem prowadzącym wnoszę o przyznanie akredytacji

.......................................................................................................................................................

(nazwa placówki doskonalenia nauczycieli)

Adres:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Telefon, e-mail, faks:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Organ prowadzący placówkę (nazwa, adres, telefon, e-mail, faks):

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Dyrektor placówki (imię i nazwisko):

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Data rozpoczęcia działalności przez placówkę ............................................................................

Do wniosku dołączam:

1) statut placówki;

2) własną ocenę działalności placówki, za okres od ............................................................. do ...............................................;

3) raport z ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w placówce doskonalenia nauczycieli;

4) kopie uzyskanych przez placówkę certyfikatów, nagród, wyróżnień lub rekomendacji związanych z działalnością placówki w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli1);

5) dowód wniesienia opłaty/oświadczenie, że placówka całość kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli prowadzi nieodpłatnie2).

....................................................................................................................................

(podpis przedstawiciela organu prowadzącego) (podpis dyrektora placówki)

...........................................................

(miejscowość i data)

_____________________________________

1) Nie należy dołączać uzyskanych przez kadrę placówki indywidualnych certyfikatów, nagród, wyróżnień i rekomendacji.

2) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

WŁASNA OCENA DZIAŁALNOŚCI

PLACÓWKI DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(nazwa placówki)

I. ZAKRES PRZEDMIOTOWY OCENY1)

Obszar oceny Numer

załącznika

Przedmiot szczegółowy oceny
1 2 3
Kadra placówki2) Symbol - K Charakterystyka kadry
Kadra kierownicza K-1 Przygotowanie w zakresie zarządzania.
Nauczyciele realizujący

zadania w ramach

programów

doskonalenia

zawodowego

nauczycieli

K-2 Wykształcenie.
Specjaliści i eksperci

realizujący zadania

w ramach programów

doskonalenia

zawodowego

nauczycieli

K-3 Wykształcenie i doświadczenie zawodowe.

______________________________

1) Zgodnie z porządkiem i numeracją kolumny nr 2 "Numer załącznika" poszczególne przedmioty oceny wymienione w kolumnie nr 3 "Przedmiot szczegółowy oceny" należy omówić szczegółowo w załącznikach.

Uwaga: do własnej oceny działalności nie załącza się świadectw, zaświadczeń, certyfikatów oraz innych dokumentów potwierdzających stan faktyczny – pozostają one do wglądu w placówce.

2) Dotyczy wszystkich osób realizujących zadania statutowe placówki, bez względu na sposób i okres zatrudnienia w czasie realizacji programów doskonalenia zawodowego nauczycieli określonych w § 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 227, poz. 2248 oraz z 2014 r. poz. 840).

Obszar oceny Numer

załącznika

Przedmiot szczegółowy oceny
1 2 3
Działalność placówki Symbol - D Charakterystyka działalności
Programy doskonalenia

zawodowego

nauczycieli

D-1 Realizacja wspomagania szkół i placówek.
D-2 Organizowanie oraz prowadzenie sieci współpracy

i samokształcenia dla nauczycieli.

D-3 System dokumentowania przebiegu procesu planowania

i wdrażania oraz ewaluacji realizowanych programów i form

doskonalenia.

D-4 Organizowanie procesów edukacyjnych.
D-5 Zaspokajanie potrzeb osób, instytucji i organizacji

korzystających z oferty placówki.

D-6 Współpraca z nauczycielami i innymi osobami realizującymi

rogramy doskonalenia zawodowego nauczycieli.

D-7 Uwzględnianie w planowaniu programów doskonalenia

zawodowego nauczycieli wniosków z analizy badań

zewnętrznych i wewnętrznych.

Obszar oceny Numer

załącznika

Przedmiot szczegółowy oceny
1 2 3
Działalność

informacyjna

i upowszechnieniowa

Symbol - I Charakterystyka bazy dydaktycznej
I-1 Opracowywane i upowszechniane materiały informacyjne

i dydaktyczne w postaci papierowej i elektronicznej.

I-2 Prowadzenie własnej strony internetowej.
I-3 Wymiana doświadczeń w postaci elektronicznej.
Obszar oceny Numer

załącznika

Przedmiot szczegółowy oceny
1 2 3
Baza dydaktyczna Symbol - B Charakterystyka bazy dydaktycznej
B-1 Pomieszczenia przeznaczone do realizacji zajęć i form

oskonalenia.

B-2 Wyposażenie dydaktyczne.
B-3 Sposób zapewniania uczestnikom dostępu do materiałów

przewidzianych w programach doskonalenia zawodowego

nauczycieli.

B-4 Dokonywane przeglądy wyposażenia dydaktycznego.
B-5 Dokonywane modernizacje i uzupełnianie bazy dydaktycznej

uwzględniające aktualne potrzeby placówki oraz postęp

techniczny.

II. PODSUMOWANIE WŁASNEJ OCENY DZIAŁALNOŚCI PLACÓWKI

1. Obszary działalności placówki najlepiej oceniane

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

2. Obszary działalności placówki wymagające poprawy

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

3. Podjęte przez placówkę działania zmierzające do poprawy obszarów wskazanych w pkt 2

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

III. WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW3):

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

.............................................................................................................................

(miejscowość i data) (podpis dyrektora placówki)

______________________________

3) Wpisuje się wyłącznie załączniki, w których został scharakteryzowany szczegółowy przedmiot oceny niewystępujący w "Zakresie przedmiotowym oceny". W każdym innym przypadku "Zakres przedmiotowy oceny" stanowi jednocześnie wykaz załączników.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

PROTOKÓŁ

prac zespołu akredytacyjnego

powołanego przez .........................................................................................................................

w dniu ...........................................................................................................................................

w celu przeprowadzenia oceny działalności placówki doskonalenia nauczycieli:

.......................................................................................................................................................

(nazwa i adres placówki)

.......................................................................................................................................................

ubiegającej się o przyznanie akredytacji.

I. INFORMACJE O PLACÓWCE

1. Nazwa placówki ......................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. Adres placówki .......................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

3. Organ prowadzący placówkę ..................................................................................................

.......................................................................................................................................................

4. Dyrektor placówki

.......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

5. Data rozpoczęcia działalności przez placówkę .......................................................................

6. Data złożenia przez dyrektora placówki wniosku o przyznanie akredytacji ..........................

.......................................................................................................................................................

II. SKŁAD ZESPOŁU AKREDYTACYJNEGO

Przewodniczący

....................................................................................................................

(imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko służbowe)

oraz

1. ................................................................................................................

(imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko służbowe)

2. ................................................................................................................

(imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko służbowe)

3. ................................................................................................................

(imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko służbowe)

4. ................................................................................................................

(imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko służbowe)

Przedstawiciel organu prowadzącego placówkę lub inna osoba wskazana przez ten organ, uczestniczący w charakterze obserwatora

...................................................................................................................

(imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko służbowe)

III. WSTĘPNA OCENA DZIAŁALNOŚCI PLACÓWKI

Zespół akredytacyjny dokonał wstępnej oceny działalności placówki, o której mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 227, poz. 2248 oraz z 2014 r. poz. 840), zwanego dalej "rozporządzeniem".

1. Zespół akredytacyjny zapoznał się z wnioskiem złożonym przez placówkę oraz z dokumentami dołączonymi do wniosku.

2. Na podstawie wniosku oraz dołączonych do niego dokumentów:

1) statutu placówki,

2) własnej oceny działalności placówki,

3) raportu z ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w placówce doskonalenia nauczycieli,

4) uzyskanych przez placówkę certyfikatów, nagród, wyróżnień lub rekomendacji związanych z działalnością placówki w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli

zespół akredytacyjny dokonał następującej, wstępnej oceny działalności placówki:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zespół akredytacyjny przeprowadził głosowanie w obecności ................................... członków

zespołu w sprawie wstępnej oceny działalności placówki.

Wyniki głosowania:

liczba głosów za ...............................................

liczba głosów przeciw ......................................

liczba wstrzymujących się ................................

Zespół akredytacyjny stwierdza, że z wniosku i dołączonych do niego dokumentów wynika, że placówka:

.......................................................................................................................................................

(nazwa i adres placówki)

.......................................................................................................................................................

1. spełnia warunki określone w § 3 rozporządzenia i w związku z tym może zostać w niej przeprowadzona wizyta akredytacyjna*.

2. nie spełnia warunków określonych w § 3 rozporządzenia, wymaganych do uzyskania akredytacji*.

________________________

* Niepotrzebne skreślić i należy wykorzystać odpowiednio dalszą część wzoru protokołu.

Podpis przewodniczącego zespołu akredytacyjnego

..............................................................................................

Podpisy pozostałych członków zespołu akredytacyjnego:

..............................................................................................

..............................................................................................

..............................................................................................

..............................................................................................

Podpis obserwatora

..............................................................................................

...............................................

(miejscowość i data)

Przewodniczący zespołu akredytacyjnego ustalił następujące terminy oraz program wizyt akredytacyjnych:

w siedzibie placówki:

termin ...........................................................................................................................................

program ........................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

w innych miejscach, w których placówka realizuje formy doskonalenia:

terminy .........................................................................................................................................

program ........................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

............................................................................................

(podpis przewodniczącego zespołu akredytacyjnego)

.................................................

(miejscowość i data)

IV. OCENA DZIAŁALNOŚCI PLACÓWKI

1. Wizyty akredytacyjne

1.1. Zespół akredytacyjny w składzie:

...................................................................................

...................................................................................

...................................................................................

...................................................................................

...................................................................................

przeprowadził wizyty akredytacyjne:

.......................................................................................................................................................

(data i miejsce przeprowadzenia wizyty lub wizyt akredytacyjnych)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

1.2. Wnioski z wizyt akredytacyjnych:**

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

________________________

** Do protokołu należy dołączyć szczegółowy opis przebiegu wizyt akredytacyjnych.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. Końcowa ocena działalności placówki w zakresie spełniania warunków określonych w § 3 rozporządzenia, wymaganych do uzyskania akredytacji

Na podstawie wniosku i dołączonych do niego dokumentów oraz oceny stanu faktycznego dokonanej w trakcie wizyt akredytacyjnych zespół akredytacyjny dokonał następującej końcowej oceny działalności placówki, o której mowa w § 6 ust. 7 rozporządzenia:

2.1. Kadra realizująca zadania statutowe placówki

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2.2. Opracowywane i wdrażane programy doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz przeprowadzenie ich ewaluacji

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2.3. Działalność w zakresie upowszechniania problematyki doskonalenia zawodowego nauczycieli

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2.4. Baza dydaktyczna

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2.5. Sposób dokonania własnej oceny działalności placówki

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zespół akredytacyjny przeprowadził głosowanie w obecności ................................... członków

zespołu w sprawie końcowej oceny działalności placówki.

Wyniki głosowania:

liczba głosów za ...............................................

liczba głosów przeciw ......................................

liczba wstrzymujących się ................................

Zespół akredytacyjny stwierdza, że placówka:

.......................................................................................................................................................

(nazwa i adres placówki)

.......................................................................................................................................................

1. spełnia warunki określone w § 3 rozporządzenia, wymagane do uzyskania akredytacji***.

2. nie spełnia warunków określonych w § 3 rozporządzenia, wymaganych do uzyskania akredytacji***.

Podpis przewodniczącego zespołu akredytacyjnego

..............................................................................................

Podpisy pozostałych członków zespołu akredytacyjnego:

..............................................................................................

..............................................................................................

..............................................................................................

..............................................................................................

Podpis obserwatora

..............................................................................................

.........................................................

(miejscowość i data)

_______________________

*** Niepotrzebne skreślić.

1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 248, poz. 1480).
2 § 3 ust. 2 uchylony przez § 1 rozporządzenia z dnia 7 kwietnia 2016 r. (Dz.U.2016.485) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2016 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.840

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli.
Data aktu: 17/06/2014
Data ogłoszenia: 26/06/2014
Data wejścia w życie: 27/07/2014