Przekazywanie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej i informacji o nieudzieleniu takiej pomocy z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 2009 r.
w sprawie przekazywania sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej i informacji o nieudzieleniu takiej pomocy z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP

Na podstawie art. 32 ust. 11 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 362) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wykaz podmiotów zobowiązanych do przekazywania, z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP, sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej albo informacji o nieudzieleniu takiej pomocy w danym okresie sprawozdawczym, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, zwanej dalej "ustawą", oraz sposób udostępniania tej aplikacji odpowiednio przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanego dalej "Prezesem Urzędu", lub przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zwanego dalej "Ministrem Finansów".
§  2. 
1. 
Sprawozdania albo informacje, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, przekazują z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP, udostępnionej przez Prezesa Urzędu:
1)
organy administracji publicznej oraz podmioty im podległe lub przez nie nadzorowane;
2)
przedsiębiorcy publiczni w rozumieniu ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1411 i 1775 oraz z 2014 r. poz. 1662);
3)
inne podmioty.
2. 
Sprawozdania albo informacje, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, przekazują z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP, udostępnionej przez Ministra Finansów, Minister Finansów, naczelnicy urzędów skarbowych oraz dyrektorzy izb administracji skarbowej.
§  3. 
Przekazywanie sprawozdań albo informacji, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP, następuje od momentu otrzymania identyfikatora (loginu) i hasła dostępu umożliwiających korzystanie z aplikacji SHRIMP.
§  4. 
1. 
Prezes Urzędu udostępnia aplikację SHRIMP w powszechnie dostępnej sieci teleinformatycznej, udostępniając identyfikator (login) i hasło dostępu umożliwiające korzystanie z tej aplikacji podmiotom, o których mowa w § 2 ust. 1.
2. 
Podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1, występują do Prezesa Urzędu, w terminie 7 dni od dnia objęcia wykazem określonym w § 2, z wnioskiem o udostępnienie identyfikatora (loginu) i hasła dostępu umożliwiających korzystanie z aplikacji SHRIMP, w którym przedstawiają informacje identyfikujące te podmioty i użytkownika tej aplikacji. Wniosek przekazuje się na formularzu zgłoszeniowym, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Prezes Urzędu, w terminie 40 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 2, przekazuje wnioskodawcy identyfikator (login) i hasło dostępu.
4. 
Podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1, w przypadku zmiany danych identyfikujących te podmioty lub użytkownika aplikacji SHRIMP, przekazują Prezesowi Urzędu aktualizację informacji zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 2, w terminie 7 dni od dnia wystąpienia tych zmian. Aktualizację przekazuje się na formularzu zgłoszeniowym, o którym mowa w ust. 2.
§  5. 
1. 
Minister Finansów udostępnia aplikację SHRIMP w wydzielonej sieci resortu finansów, udostępniając identyfikator (login) i hasło dostępu umożliwiające korzystanie z tej aplikacji użytkownikom wyznaczonym przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 2.
2. 
Podmioty, o których mowa w § 2 ust. 2, zgłaszają Ministrowi Finansów, w terminie 7 dni od dnia objęcia wykazem określonym w § 2, indywidualnie, co najmniej jednego wyznaczonego użytkownika aplikacji SHRIMP, przedstawiając informacje identyfikujące tego użytkownika. Wzór formularza zgłoszeniowego SH1 określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. 
Minister Finansów w terminie 45 dni od dnia otrzymania zgłoszenia, o którym mowa w ust. 2, przekazuje wnioskodawcy identyfikator (login) i hasło dostępu.
4. 
W przypadku wycofania danego użytkownika aplikacji SHRIMP lub zmiany danych identyfikujących tego użytkownika podmioty, o których mowa w § 2 ust. 2, przekazują Ministrowi Finansów aktualizację zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia wystąpienia tych zmian. Aktualizację zgłoszenia przekazuje się na formularzu zgłoszeniowym, o którym mowa w ust. 2.
§  5a. 
W przypadku podmiotów wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1-3 i ust. 2, którym zostały przyznane kompetencje do udzielania pomocy publicznej, w tym podmiotów nowo utworzonych, za dzień objęcia wykazem określonym w § 2 uważa się dzień, w którym dany podmiot uzyskał kompetencje do udzielania pomocy publicznej.
§  6. 
1. 
Obowiązek określony w § 4 ust. 2 nie dotyczy podmiotów, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia posiadają identyfikator (login) i hasło dostępu udostępnione przez Prezesa Urzędu.
2. 
Podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie posiadają identyfikatora (loginu) i hasła dostępu udostępnionych przez Prezesa Urzędu, występują z wnioskiem o ich udostępnienie w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  7. 
Obowiązek określony w § 5 ust. 2 nie dotyczy podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 2, w odniesieniu do użytkowników, którzy w dniu wejścia w życie rozporządzenia posiadają identyfikator (login) i hasło dostępu udostępnione przez Ministra Finansów.
§  8. 
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 kwietnia 2009 r. w sprawie przekazywania sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej i informacji o nieudzieleniu takiej pomocy z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP (Dz. U. poz. 522).
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR FORMULARZA ZGŁOSZENIOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  2

(uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR FORMULARZA ZGŁOSZENIOWEGO

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.712 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przekazywanie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej i informacji o nieudzieleniu takiej pomocy z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP.
Data aktu: 23/12/2009
Data ogłoszenia: 11/04/2018
Data wejścia w życie: 30/01/2010