Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposób prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz tryb wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 21 kwietnia 2009 r.
w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji

Na podstawie art. 9c ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 2005) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się ramowe programy szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie:
1)
(uchylony);
2)
(uchylony);
3)
egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;
4)
egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;
5)
egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;
6)
egzaminu maturalnego z przedmiotu - język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia;
7)
(uchylony);
8)
(uchylony).
9)
egzaminu ósmoklasisty z przedmiotów:
a)
język polski, stanowiący załącznik nr 11 do rozporządzenia,
b)
matematyka, stanowiący załącznik nr 12 do rozporządzenia,
c)
język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 13 do rozporządzenia,
d)
biologia, chemia, fizyka, geografia oraz historia, stanowiący załącznik nr 14 do rozporządzenia;
10)
egzaminu zawodowego, stanowiący załącznik nr 15 do rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów składa wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów, zwany dalej "wnioskiem", zawierający następujące dane:
1)
imię (imiona) i nazwisko;
2)
datę i miejsce urodzenia;
3)
numer PESEL, jeżeli został nadany;
4)
adres zamieszkania;
5)
adres do korespondencji;
6)
numer telefonu;
7)
adres poczty elektronicznej;
8)
nazwę i adres miejsca pracy;
9)
nauczany przedmiot (przedmioty);
10)
zakres, w którym ubiega się o wpis do ewidencji egzaminatorów, zgodny z zakresem, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 9, z tym że osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 9 lit. e, wskazuje także nazwę zawodu oraz symbole i nazwy wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. poz. 316, z późn. zm. 2 ).
2. 
Do wniosku dołącza się:
1)
poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, o których mowa w art. 9c ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą";
2)
poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 2 ustawy;
3)
oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2-4a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984, 1234, 1586, 1672 i 2005).
3. 
Osoba będąca przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców, samorządu gospodarczego lub innej organizacji gospodarczej, stowarzyszenia lub samorządu zawodowego albo sektorowej rady do spraw kompetencji ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 9 lit. e, do wniosku dołącza:
1)
poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji wymaganych od instruktora praktycznej nauki zawodu, o których mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy;
2)
poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji i stażu pracy, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy;
3)
poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie doświadczenia, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 lit. c ustawy;
4)
oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2-4a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
3a. 
Osoba, która jest egzaminatorem wpisanym na listę egzaminatorów prowadzoną przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, o której mowa w art. 77 ust. 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2023 r. poz. 1666 i 2005), do wniosku dołącza:
1)
oświadczenie o wpisie na listę egzaminatorów prowadzoną przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, o której mowa w art. 77 ust. 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim;
2)
oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2-4a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
4. 
(uchylony).
5. 
Wniosek składa się do właściwej ze względu na miejsce zamieszkania okręgowej komisji egzaminacyjnej, zwanej dalej "komisją okręgową".
§  3. 
1. 
Wpis do ewidencji egzaminatorów następuje po stwierdzeniu spełnienia wymagań i warunków, o których mowa w art. 9c ust. 3 lub 4 ustawy, oraz ukończeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów zakończonego egzaminem, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 4 ustawy.
2. 
W przypadku uzyskania negatywnego wyniku egzaminu, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 4 ustawy, kandydat na egzaminatora może przystąpić do egzaminu ponownie tylko jeden raz.
§  4. 
Osoba, która jest wpisana do ewidencji egzaminatorów w określonym zakresie i ubiega się o wpis do ewidencji egzaminatorów w innym zakresie, odbywając szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów, po uzgodnieniu z dyrektorem komisji okręgowej, może nie uczestniczyć w zajęciach z zakresu tych bloków tematycznych, które zrealizowała w ramach ukończonego wcześniej szkolenia.
§  5. 
1. 
Wpis w ewidencji egzaminatorów obejmuje:
1)
imię (imiona) i nazwisko egzaminatora;
2)
datę i miejsce urodzenia;
3)
numer PESEL, jeżeli został nadany;
4)
adres zamieszkania;
5)
adres do korespondencji;
6)
numer telefonu;
7)
adres poczty elektronicznej;
8)
nauczany przedmiot (przedmioty);
9)
zakres, w którym jest egzaminatorem, wskazany spośród następujących zakresów:
a)
egzamin ósmoklasisty i egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania ośmioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych,
b)
(uchylona),
c)
egzamin maturalny, egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania ośmioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych, liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia,
d)
(uchylona);
e)
egzamin zawodowy, z uwzględnieniem ust. 1a, z tym że w przypadku egzaminu zawodowego w zawodzie technik ekonomista - także egzamin eksternistyczny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych "podstawy przedsiębiorczości";
10)
datę wpisu do ewidencji egzaminatorów;
11)
nadany przez komisję okręgową:
a)
w przypadku egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w pkt 9 lit. a i c - indywidualny dziewięciocyfrowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno:
jednocyfrowy kod komisji okręgowej,
trzycyfrowy kod odpowiednio egzaminu ósmoklasisty albo egzaminu maturalnego, z uwzględnieniem uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada,
pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,
b)
w przypadku egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w pkt 9 lit. e:
indywidualny siedmioznakowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno jednocyfrowy kod komisji okręgowej, znak i pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,
kod uprawnienia, zawierający kolejno sześć cyfr symbolu cyfrowego zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10, znak "/", oddzielone znakiem "/" symbole i nazwy wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10, a także znak "/" oraz cztery cyfry roku uzyskania uprawnienia wraz z informacją o posiadaniu uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub zdających z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada.
1a. 
Wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 lit. e, obejmuje także nazwę zawodu oraz symbole i nazwy wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10. Jeżeli co najmniej jedna z kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie została wyodrębniona jako kwalifikacja wspólna z innym zawodem lub zawodami, wpis obejmuje dodatkowo nazwę tego zawodu lub zawodów oraz symbol i nazwę tej kwalifikacji.
2. 
W przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4-7, egzaminator niezwłocznie zawiadamia o tym właściwą ze względu na jego miejsce zamieszkania komisję okręgową.
§  6. 
(uchylony).
§  7. 
Ewidencja egzaminatorów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.
§  8. 
Skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów następuje na wniosek egzaminatora złożony do dyrektora właściwej komisji okręgowej albo z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 5 pkt 2-4 ustawy.
§  9. 
1. 
W przypadku zmiany adresu zamieszkania egzaminatora powodującej zmianę właściwości komisji okręgowej, egzaminator składa:
1)
do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania - wniosek o skreślenie z ewidencji egzaminatorów;
2)
do komisji okręgowej właściwej ze względu na obecne miejsce zamieszkania - wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zawiera dane, o których mowa w § 2 ust. 1. Do wniosku dołącza się oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2-4a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, a w przypadku osoby, która jest egzaminatorem wpisanym na listę egzaminatorów prowadzoną przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej - także oświadczenie, o którym mowa w § 2 ust. 3a pkt 1.
3. 
Komisja okręgowa właściwa ze względu na obecne miejsce zamieszkania egzaminatora zwraca się do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora z wnioskiem o przekazanie dokumentów dotyczących egzaminatora, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 albo w ust. 3 pkt 1-3, oraz informacji potwierdzającej ukończenie z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów. Komisja okręgowa właściwa ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora przekazuje dokumentację, której dotyczy wniosek, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
§  10. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 marca 2004 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. poz. 452 oraz z 2006 r. poz. 382).
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia 3 .

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

(uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

(uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

(uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

(uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  5 

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: MATEMATYKA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA, GEOGRAFIA ORAZ INFORMATYKA1)

ZAŁĄCZNIK Nr  6 

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: HISTORIA, HISTORIA SZTUKI, HISTORIA MUZYKI, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE, JĘZYK ŁACIŃSKI I KULTURA ANTYCZNA ORAZ FILOZOFIA1)

ZAŁĄCZNIK Nr  7 

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: JĘZYK POLSKI, JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ LUB ETNICZNEJ ORAZ JĘZYK REGIONALNY1)

ZAŁĄCZNIK Nr  8 

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTU - JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)

ZAŁĄCZNIK Nr  9

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK Nr  10 

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK Nr  11 

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTU - JĘZYK POLSKI1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin ósmoklasisty w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien znać:

1) akty prawne regulujące system oceniania i egzaminowania;

2) zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

3) zasady oceniania i egzaminowania;

4) cele, strukturę i główne zasady przeprowadzania egzaminu, w tym zasady przeprowadzania egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów (słuchaczy).

3 -
2 Zadania na egzaminie ósmoklasisty z przedmiotu - język polski W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określać rodzaje i formy zadań egzaminacyjnych oraz przydatność poszczególnych rodzajów zadań do sprawdzania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka polskiego;

2) przyporządkować do zadań egzaminacyjnych wymagania ogólne i szczegółowe określone

w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka polskiego;

3) analizować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych i rozumieć proces ich doskonalenia.

1 1
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) stosować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych;

2) kwalifikować błędy w odpowiedziach do zadań egzaminacyjnych i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych;

4) współpracować z egzaminatorami w zespole egzaminatorów.

2 13
4 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania, prawa i obowiązki egzaminatora określone w przepisach prawa;

2) określić czynniki wpływające na wynik

i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych;

3) wymienić i omówić zasady etyki egzaminatora.

1 -
Egzamin ze znajomości stosowania zasad oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych 2
Razem godzin 23
1) W szkoleniu egzaminatorów uwzględnia się również specyfikę przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w warunkach i formie, o których mowa w art. 44zzr ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późn. zm.).

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  12 

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTU - MATEMATYKA1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin ósmoklasisty w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien znać:

1) akty prawne regulujące system oceniania i egzaminowania;

2) zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

3) zasady oceniania i egzaminowania;

4) cele, strukturę i główne zasady przeprowadzania egzaminu, w tym zasady przeprowadzania egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów (słuchaczy).

3 -
2 Zadania na egzaminie ósmoklasisty z przedmiotu - matematyka W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określać rodzaje i formy zadań egzaminacyjnych oraz przydatność poszczególnych rodzajów zadań do sprawdzania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z matematyki;

2) przyporządkować do zadań egzaminacyjnych wymagania ogólne i szczegółowe określone

w podstawie programowej kształcenia ogólnego z matematyki;

3) analizować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych i rozumieć proces ich doskonalenia.

1 1
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) stosować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych;

2) kwalifikować błędy w odpowiedziach do zadań egzaminacyjnych i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych;

4) współpracować z egzaminatorami w zespole egzaminatorów.

2 12
4 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania, prawa i obowiązki egzaminatora określone w przepisach prawa;

2) określić czynniki wpływające na wynik

i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych;

3) wymienić i omówić zasady etyki egzaminatora.

1 -
Egzamin ze znajomości stosowania zasad oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych 2
Razem godzin 22
1) W szkoleniu egzaminatorów uwzględnia się również specyfikę przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w warunkach i formie, o których mowa w art. 44zzr ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późn. zm.).

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  13 

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTU - JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin ósmoklasisty w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien znać:

1) akty prawne regulujące system oceniania i egzaminowania;

2) zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

3) zasady oceniania i egzaminowania;

4) cele, strukturę i główne zasady przeprowadzania egzaminu, w tym zasady przeprowadzania egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów (słuchaczy).

3 -
2 Zadania na egzaminie ósmoklasisty z przedmiotu - język obcy nowożytny W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określać rodzaje i formy zadań egzaminacyjnych oraz przydatność poszczególnych rodzajów zadań do sprawdzania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka obcego nowożytnego;

2) posiadać świadomość związku wymagań ogólnych i szczegółowych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka obcego nowożytnego z deskryptorami zawartymi w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego;

3) przyporządkować do zadań egzaminacyjnych wymagania ogólne i szczegółowe określone

w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka obcego nowożytnego;

4) analizować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych i rozumieć proces ich doskonalenia.

1 1
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) stosować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych;

2) kwalifikować błędy w odpowiedziach do zadań egzaminacyjnych i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych;

4) współpracować z egzaminatorami w zespole egzaminatorów.

2 12
4 Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania, prawa i obowiązki egzaminatora określone w przepisach prawa;

2) określić czynniki wpływające na wynik

i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych;

3) wymienić i omówić zasady etyki egzaminatora.

1 -
Egzamin ze znajomości stosowania zasad oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych 2
Razem godzin 22
1) W szkoleniu egzaminatorów uwzględnia się również specyfikę przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w warunkach i formie, o których mowa w art. 44zzr ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późn. zm.).

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  14 

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTÓW: BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA, GEOGRAFIA ORAZ HISTORIA1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin ósmoklasisty w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien znać:

1) akty prawne regulujące system oceniania i egzaminowania;

2) zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

3) zasady oceniania i egzaminowania;

4) cele, strukturę i główne zasady przeprowadzania egzaminu, w tym zasady przeprowadzania egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów (słuchaczy).

3 -
2 Zadania na egzaminie ósmoklasisty z przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia oraz historia W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określać rodzaje i formy zadań egzaminacyjnych oraz przydatność poszczególnych rodzajów zadań do sprawdzania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z danego przedmiotu;

2) przyporządkować do zadań egzaminacyjnych wymagania ogólne i szczegółowe określone

w podstawie programowej kształcenia ogólnego z danego przedmiotu;

3) analizować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych i rozumieć proces ich doskonalenia.

1 1
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) stosować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych;

2) kwalifikować błędy w odpowiedziach do zadań egzaminacyjnych i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem

i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych;

4) współpracować z egzaminatorami w zespole egzaminatorów.

1 8
4 Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania, prawa i obowiązki egzaminatora określone w przepisach prawa;

2) określić czynniki wpływające na wynik

i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych;

3) wymienić i omówić zasady etyki egzaminatora.

1 -
Egzamin ze znajomości stosowania zasad oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych 2
Razem godzin 17
1) W szkoleniu egzaminatorów uwzględnia się również specyfikę przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w warunkach i formie, o których mowa w art. 44zzr ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198, z późn. zm.).

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  15 

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ZAWODOWEGO1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
Część 13)
1 Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu zawodowego w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania szkoły, placówki lub centrum, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, z późn. zm.), pracodawcy lub podmiotu prowadzącego kwalifikacyjny kurs zawodowy, o którym mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, związane z przeprowadzaniem egzaminu;

7) określić rolę i zadania szkoły, placówki lub centrum, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia

14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, pracodawcy lub podmiotu prowadzącego kwalifikacyjny kurs zawodowy, o którym mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu.

1
2 Zadania praktyczne na egzaminie W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadania praktycznego;

2) opisać podstawę programową kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego będącą podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy jej struktury;

3) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań egzaminacyjnych;

4) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu.

1 2
3 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik

i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów rezultatów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej egzaminu.

2 2
Część II4)
4 Ocena rezultatów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej egzaminu W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić umiejętności sprawdzane w części praktycznej egzaminu w danej kwalifikacji, ujęte w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego będącej podstawą przeprowadzania egzaminu;

2) opisać zasady oceniania rezultatów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej egzaminu;

3) oceniać jakość rezultatu końcowego i przebieg wykonania zadania egzaminacyjnego przez zdających;

4) stosować procedury związane z przeprowadzaniem egzaminu.

2 16
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu zawodowego, w szczególności zasad oceniania rezultatów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej tego egzaminu. 4
Razem godzin 30
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabo słyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

3) Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu zawodowego, przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, które są przyporządkowane do różnych branż, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego, określoną w przepisach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia.

4) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, które są przyporządkowane do tych samych branż, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego, określoną w przepisach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia.

1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 82 i 1459, z 2021 r. poz. 211 i 1036, z 2022 r. poz. 204, z 2023 r. poz. 183 oraz 2024 r. poz. 24.
3 Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 8 maja 2009 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.35 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposób prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz tryb wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji.
Data aktu: 21/04/2009
Data ogłoszenia: 10/01/2024
Data wejścia w życie: 16/05/2009