Warunki i sposób wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 14 listopada 2007 r.
w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przedszkola, szkoły i placówki publiczne umożliwiają uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.), podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej przez prowadzenie:
1)
nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej, zwanego dalej "językiem mniejszości", oraz języka regionalnego;
2)
nauki własnej historii i kultury.
2.
W celu umożliwienia uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym podtrzymywania i rozwijania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, w tym znajomości własnej historii i kultury, przedszkola, szkoły i placówki publiczne mogą prowadzić naukę geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, zajęcia artystyczne lub inne dodatkowe zajęcia.
§  2.
1.
Naukę języka mniejszości lub języka regionalnego w przedszkolu oraz naukę języka mniejszości lub języka regionalnego i naukę własnej historii i kultury w szkole organizuje odpowiednio dyrektor przedszkola lub szkoły, na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia, składany na zasadzie dobrowolności.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się:
1)
dyrektorowi przedszkola przy zgłoszeniu dziecka do przedszkola;
2)
dyrektorowi szkoły przy zgłoszeniu ucznia do szkoły albo w toku nauki w szkole w terminie do dnia 30 kwietnia.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy odpowiednio całego okresu, na który dziecko jest przyjmowane do przedszkola, oraz całego okresu nauki ucznia w szkole.
4.
Złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z:
1)
w przypadku nauki języka mniejszości lub języka regionalnego - zaliczeniem tych zajęć do obowiązkowych zajęć edukacyjnych ucznia;
2)
w przypadku nauki własnej historii i kultury - zaliczeniem tych zajęć do dodatkowych zajęć edukacyjnych ucznia.
§  3.
1.
W przedszkolach nauczanie języka mniejszości lub języka regionalnego może być organizowane:
1)
w przedszkolach lub oddziałach przedszkolnych, w których zajęcia są prowadzone w języku mniejszości lub języku regionalnym, z zastrzeżeniem ust. 2;
2)
w przedszkolach lub oddziałach przedszkolnych, w których zajęcia są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości lub języku regionalnym;
3)
w przedszkolach lub oddziałach przedszkolnych, w których zajęcia w języku mniejszości lub języku regionalnym są prowadzone w wymiarze 4 godzin tygodniowo;
4)
w międzyprzedszkolnych zespołach nauczania języka mniejszości lub języka regionalnego.
2.
Dla dzieci spełniających obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, w których zajęcia są prowadzone w języku mniejszości lub języku regionalnym, zajęcia są prowadzone także w języku polskim, w wymiarze 4 godzin tygodniowo.
§  4.
W szkołach nauczanie języka mniejszości lub języka regionalnego może być organizowane:
1)
w szkołach lub oddziałach z nauczaniem w języku mniejszości lub języku regionalnym, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w tym języku, z wyjątkiem zajęć obejmujących:
a)
w szkole podstawowej:
w klasach I-III (I etap edukacyjny - edukacja wczesnoszkolna) - edukację polonistyczną,
w klasach IV-VI (II etap edukacyjny) - język polski oraz część historii i społeczeństwa dotyczącą historii Polski,
b)
w pozostałych typach szkół - język polski, część historii dotyczącą historii Polski i część geografii dotyczącą geografii Polski;
2)
w szkołach lub oddziałach, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości lub języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania, z tym że na II, III i IV etapie edukacyjnym zajęcia w dwóch językach są prowadzone z co najmniej czterech obowiązkowych zajęć edukacyjnych nauczanych na danym etapie edukacyjnym, z wyjątkiem zajęć obejmujących język polski, część historii dotyczącą historii Polski oraz część geografii dotyczącą geografii Polski;
3)
w szkołach lub oddziałach z dodatkową nauką języka mniejszości lub języka regionalnego, prowadzoną w formie odrębnych zajęć, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w języku polskim, z wyjątkiem zajęć z języka mniejszości lub języka regionalnego;
4)
w międzyszkolnych zespołach nauczania języka mniejszości lub języka regionalnego.
§  5.
Oddziały, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3 i § 4 pkt 1-3, są organizowane, jeżeli na naukę języka mniejszości lub języka regionalnego zostanie zgłoszonych:
1)
w przedszkolu na poziomie danego oddziału - co najmniej 7 dzieci;
2)
w szkole podstawowej i gimnazjum na poziomie danej klasy - co najmniej 7 uczniów;
3)
w szkole ponadgimnazjalnej na poziomie danej klasy - co najmniej 14 uczniów.
§  6.
W przypadku gdy liczba zgłoszonych uczniów jest mniejsza niż określona w § 5 pkt 2 i 3, nauczanie języka mniejszości lub języka regionalnego w szkołach organizuje się w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych, z tym że:
1)
grupa międzyoddziałowa, utworzona z uczniów różnych oddziałów na poziomie danej klasy, nie może liczyć mniej niż 7 uczniów w szkole podstawowej i gimnazjum oraz 14 uczniów w szkole ponadgimnazjalnej;
2)
grupa międzyklasowa, utworzona z uczniów różnych klas, w której nauczanie odbywa się według organizacji nauczania w klasach łączonych, nie może liczyć mniej niż 3 i więcej niż 14 uczniów.
§  7.
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole lub szkołę, liczba uczniów w oddziałach, grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych może być mniejsza niż określona w § 5 i 6.
§  8.
1.
Jeżeli z powodu zbyt małej liczby zgłoszonych uczniów lub braku nauczyciela nie ma możliwości zorganizowania nauczania języka mniejszości lub języka regionalnego w sposób określony w § 3 ust. 1 pkt 1-3 i w § 4 pkt 1-3, organ prowadzący przedszkole lub szkołę, uwzględniając miejscowe warunki komunikacyjne, organizuje zespoły międzyprzedszkolne lub międzyszkolne. Dyrektor przedszkola lub szkoły przekazuje organowi prowadzącemu listę uczniów zgłoszonych na naukę języka mniejszości lub języka regionalnego.
2.
Liczba uczniów w zespole międzyprzedszkolnym lub międzyszkolnym nie może być mniejsza niż 3 i większa niż 20.
3.
Nauczanie języka mniejszości lub języka regionalnego w zespole międzyprzedszkolnym lub międzyszkolnym prowadzi się w wymiarze 3 godzin tygodniowo.
§  8a.
1.
W szkołach lub oddziałach z nauczaniem w języku mniejszości lub języku regionalnym, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w tym języku:
1)
w klasach I-III szkoły podstawowej (I etap edukacyjny - edukacja wczesnoszkolna):
a)
w trzyletnim okresie nauczania - minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego wynosi 450 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 4 godziny,
klasa II - 5 godzin,
klasa III - 5 godzin;
2)
w klasach IV-VI szkoły podstawowej (II etap edukacyjny):
a)
w trzyletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego wynosi 380 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa IV - 4 godziny,
klasa V - 4 godziny,
klasa VI - 5 godzin;
3)
w gimnazjum (III etap edukacyjny):
a)
w trzyletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego wynosi 380 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 4 godziny,
klasa II - 5 godzin,
klasa III - 4 godziny;
4)
w zasadniczej szkole zawodowej (IV etap edukacyjny):
a)
w trzyletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego wynosi 160 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 2 godziny,
klasa II - 2 godziny,
klasa III - 2 godziny;
5)
w liceum ogólnokształcącym (IV etap edukacyjny):
a)
w trzyletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego w zakresie podstawowym wynosi 360 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 5 godzin,
klasa II - 4 godziny,
klasa III - 4 godziny;
6)
w technikum (IV etap edukacyjny):
a)
w czteroletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego w zakresie podstawowym wynosi 360 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit, a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 3 godziny,
klasa II - 4 godziny,
klasa III - 3 godziny,
klasa IV - 3 godziny.
2.
W szkołach lub oddziałach, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości lub języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania:
1)
w klasach I-III szkoły podstawowej (I etap edukacyjny - edukacja wczesnoszkolna):
a)
w trzyletnim okresie nauczania - minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego wynosi 480 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 4 godziny,
klasa II - 5 godzin,
klasa III - 5 godzin;
2)
w klasach IV-VI szkoły podstawowej (II etap edukacyjny):
a)
w trzyletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego wynosi 510 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa IV - 6 godzin,
klasa V - 6 godzin,
klasa VI - 5 godzin;
3)
w gimnazjum (III etap edukacyjny):
a)
w trzyletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego wynosi 450 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 5 godzin,
klasa II - 6 godzin,
klasa III - 4 godziny;
4)
w zasadniczej szkole zawodowej (IV etap edukacyjny):
a)
w trzyletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego wynosi 160 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 2 godziny,
klasa II - 2 godziny,
klasa III - 2 godziny;
5)
w liceum ogólnokształcącym (IV etap edukacyjny):
a)
w trzyletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego w zakresie podstawowym wynosi 360 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 4 godziny,
klasa II - 5 godzin,
klasa III - 4 godziny;
6)
w technikum (IV etap edukacyjny):
a)
w czteroletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego w zakresie podstawowym wynosi 360 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 3 godziny,
klasa II - 4 godziny,
klasa III - 3 godziny,
klasa IV - 3 godziny.
3.
W szkołach lub oddziałach z dodatkową nauką języka mniejszości lub języka regionalnego prowadzoną w formie odrębnych zajęć:
1)
w klasach I-III szkoły podstawowej (I etap edukacyjny - edukacja wczesnoszkolna):
a)
w trzyletnim okresie nauczania - minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego wynosi 290 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 3 godziny,
klasa II - 3 godziny,
klasa III - 3 godziny;
2)
w klasach IV-VI szkoły podstawowej (II etap edukacyjny):
a)
w trzyletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego wynosi 290 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa IV - 3 godziny,
klasa V - 4 godziny,
klasa VI - 3 godziny;
3)
w gimnazjum (III etap edukacyjny):
a)
w trzyletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego wynosi 290 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 3 godziny,
klasa II - 4 godziny,
klasa III - 3 godziny;
4)
w zasadniczej szkole zawodowej (IV etap edukacyjny):
a)
w trzyletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego wynosi 160 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 2 godziny,
klasa II - 2 godziny,
klasa III - 2 godziny;
5)
w liceum ogólnokształcącym (IV etap edukacyjny):
a)
w trzyletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego w zakresie podstawowym wynosi 270 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 3 godziny,
klasa II - 4 godziny,
klasa III - 3 godziny;
6)
w technikum (IV etap edukacyjny):
a)
w czteroletnim okresie nauczania:
minimalny wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego w zakresie podstawowym wynosi 270 godzin,
minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury wynosi 30 godzin,
b)
tygodniowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w lit. a, dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
klasa I - 3 godziny,
klasa II - 3 godziny,
klasa III - 2 godziny,
klasa IV - 2 godziny.
4.
Na naukę języka mniejszości lub języka regionalnego w zakresie rozszerzonym należy przeznaczyć dodatkowo, poza wymiarem godzin przeznaczonym na naukę tego języka w zakresie podstawowym, określonym w ust. 1 pkt 5 i 6, ust. 2 pkt 5 i 6 oraz ust. 3 pkt 5 i 6:
1)
w liceum ogólnokształcącym - co najmniej 180 godzin w trzyletnim okresie nauczania;
2)
w technikum - co najmniej 180 godzin w czteroletnim okresie nauczania.
5.
Wymiar godzin nauki języka mniejszości lub języka regionalnego oraz nauki własnej historii i kultury dyrektor szkoły określa w szkolnym planie nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
§  8b.
Szkoła może prowadzić naukę geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, w wymiarze po 15 godzin na II, III i IV etapie edukacyjnym, w ramach godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204 oraz z 2014 r. poz. 251), lub godzin, które może przyznać, na wniosek dyrektora szkoły, organ prowadzący szkołę.
§  9.
Nauczanie języka mniejszości, języka regionalnego, własnej historii i kultury oraz geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, odbywa się na podstawie programów nauczania dopuszczonych do użytku w szkole przez dyrektora szkoły oraz podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zgodnie z przepisami w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.
§  10.
W wykonywaniu zadań, o których mowa w § 1, organy prowadzące oraz dyrektorzy przedszkoli, szkół i placówek publicznych współdziałają z organizacjami mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.
§  11.
1.
Przedszkola i szkoły podejmują, w razie takiej potrzeby, dodatkowe działania mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości etnicznej dzieci i młodzieży pochodzenia romskiego oraz wspomagające edukację tych dzieci i młodzieży, w szczególności szkoły mogą prowadzić zajęcia wyrównawcze.
2.
W przedszkolu i szkole można zatrudnić w charakterze pomocy nauczyciela asystenta edukacji romskiej. Asystent edukacji romskiej udziela dzieciom i młodzieży pochodzenia romskiego pomocy w kontaktach ze środowiskiem przedszkolnym lub szkolnym, a także współdziała z ich rodzicami oraz z przedszkolem lub szkołą.
§  12.
Sposób organizacji nauki języka i kultury kraju pochodzenia dla uczniów niebędących obywatelami polskimi określają przepisy w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek.
§  13.
Warunki i sposób podtrzymywania poczucia tożsamości religijnej uczniów określają przepisy w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
§  14.
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej uczniów należących do mniejszości narodowych i grup etnicznych (Dz. U. Nr 220, poz. 1853).
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz.U.2011.248.1480).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.263 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki i sposób wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.
Data aktu: 14/11/2007
Data ogłoszenia: 03/03/2014
Data wejścia w życie: 01/12/2007