Udzielanie pomocy na projekty w zakresie badań i rozwoju w ramach regionalnych programów operacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO 1
z dnia 17 czerwca 2010 r.
w sprawie udzielania pomocy na projekty w zakresie badań i rozwoju w ramach regionalnych programów operacyjnych

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1649) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy na projekty w zakresie badań i rozwoju, zwane dalej "projektami", w ramach regionalnych programów operacyjnych, udzielanej jako:
1)
pomoc na projekty badawczo-rozwojowe, o której mowa w art. 31 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3) 2 , zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008", lub
2)
pomoc de minimis, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013"

- zwanej dalej "pomocą".

§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
badaniach podstawowych - należy przez to rozumieć badania podstawowe, o których mowa w art. 30 pkt 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 3 ;
2)
badaniach przemysłowych - należy przez to rozumieć badania przemysłowe, o których mowa w art. 30 pkt 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 4 ;
3)
eksperymentalnych pracach rozwojowych - należy przez to rozumieć eksperymentalne prace rozwojowe, o których mowa w art. 30 pkt 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 5 ;
4)
mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 6 ;
5)
organizacji badawczej - należy przez to rozumieć organizację badawczą, o której mowa w art. 30 pkt 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 7 ;
6)
personelu projektu - należy przez to rozumieć pracowników badawczych, pracowników technicznych i pozostałych pracowników pomocniczych w zakresie, w jakim są zatrudnieni przy danym projekcie;
7)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 8 ;
8)
jednym przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć jedno przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013.
§  3.
1.
W zakresie pomocy na projekty badawczo-rozwojowe przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pomocy:
1)
udzielanej na działalność związaną z wywozem do państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich, czyli pomocy związanej bezpośrednio z ilością wywożonych produktów, z tworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub z innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
2)
uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów przywożonych z zagranicy;
3)
udzielanej w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 22 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 9 w przypadkach, gdy:
a)
wysokość pomocy jest ustalana na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorców objętych pomocą lub
b)
udzielenie pomocy zależy od jej przekazania w części lub w całości producentom surowców.
2.
W zakresie pomocy de minimis przepisów rozporządzenia nie stosuje się w zakresie, o którym mowa w art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013.
§  4.
1.
Pomoc może być udzielana przedsiębiorcom.
2.
Pomoc na projekty badawczo-rozwojowe nie może być udzielana ani wypłacana:
1)
przedsiębiorcom, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym;
2)
mikroprzedsiębiorcom oraz małym i średnim przedsiębiorcom, spełniającym warunki zagrożonego przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 1 ust. 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 10 ;
3)
przedsiębiorcom innym niż mikroprzedsiębiorca, mały i średni przedsiębiorca, spełniającym kryteria przedsiębiorstwa zagrożonego określone w pkt 9-11 komunikatu Komisji Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2, z późn. zm.).
3.
(uchylony).
§  5.
1.
Pomoc jest udzielana na projekty realizowane w województwie objętym danym regionalnym programem operacyjnym i ma na celu wspieranie rozwoju gospodarczego i społecznego regionu.
2.
Przedmiotem projektu objętego pomocą jest realizacja co najmniej jednej z następujących kategorii badań:
1)
badania podstawowe,
2)
badania przemysłowe,
3)
eksperymentalne prace rozwojowe

- zwanych dalej "badaniami".

3.
Projekt, o którym mowa w ust. 2, może być częścią większego projektu.
§  6.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych w ramach pomocy na projekty badawczo-rozwojowe zalicza się koszty lub wydatki niezbędne do realizacji projektu poniesione na:
1)
pokrycie kosztów przeniesienia prawa własności lub odpłatnego korzystania z gruntów;
2)
odpisy amortyzacyjne od budynków lub budowli;
3)
nabycie, odpłatne korzystanie lub wytworzenie środków trwałych:
a)
maszyn i urządzeń,
b)
aparatury,
c)
wyposażenia technicznego dla prac biurowych;
4)
nabycie wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do realizacji projektu w postaci patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
b)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych, przy czym kupujący nie może sprawować nad sprzedawcą, a sprzedawca nad kupującym kontroli, o której mowa w art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 40),
c)
będą stanowić aktywa przedsiębiorcy przez co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy przez co najmniej 3 lata;
5)
bieżącą działalność bezpośrednio związaną z realizacją badań, w szczególności wynikające z:
a)
umowy najmu,
b)
zakupu usług:
komunikacyjnych,
komunalnych,
grzewczych,
dostawy i przesyłu energii elektrycznej,
c)
zakupu materiałów i środków eksploatacyjnych,
d)
innych kosztów eksploatacji pomieszczeń;
6)
zatrudnienie personelu projektu obejmujące:
a)
wynagrodzenia brutto,
b)
składki obowiązkowe, w tym składki na ubezpieczenia społeczne;
7)
zakup usług doradczych wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby realizacji badań;
8)
realizację badań przez osoby trzecie wykonywanych na podstawie umowy zawartej na warunkach rynkowych.
2.
Jeżeli projekt objęty pomocą dotyczy więcej niż jednej z kategorii badań wskazanych w § 5 ust. 2, wydatki kwalifikowalne przypisuje się odpowiednio do jednej z tych kategorii badań.
3.
Gdy środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 3, nie są wykorzystywane na potrzeby realizacji projektu przez całkowity okres ich użytkowania, wydatkiem kwalifikowalnym mogą być wyłącznie odpisy amortyzacyjne.
4.
Cenę nabycia oraz wartość odpisów amortyzacyjnych ustala się zgodnie z przepisami o rachunkowości.
5.
Jeżeli nabycie środków trwałych, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a i b, następuje na podstawie umowy leasingu, powinna ona zawierać zobowiązanie do przeniesienia własności tych środków na przedsiębiorcę po zakończeniu obowiązywania umowy.
6.
Wydatki kwalifikowalne, o których mowa w ust. 1, pomniejsza się o naliczony podatek od towarów i usług, chyba że przedsiębiorcy nie przysługuje prawo zwrotu lub odliczenia tego podatku.
§  7.
1.
Maksymalna intensywność pomocy na projekty badawczo-rozwojowe, obliczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych, wynosi:
1)
100% - w przypadku badań podstawowych;
2)
50% - w przypadku badań przemysłowych;
3)
25% - w przypadku eksperymentalnych prac rozwojowych.
2.
Maksymalna intensywność pomocy udzielanej na badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, wzrasta o:
1)
10 punktów procentowych - w przypadku średniego przedsiębiorcy;
2)
20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy.
3.
Maksymalna intensywność pomocy udzielanej na badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, może wzrosnąć o 15 punktów procentowych, ale nie więcej niż do 80%, jeżeli spełniony zostanie co najmniej jeden z poniższych warunków:
1)
realizacja projektu polega na współpracy pomiędzy co najmniej dwoma przedsiębiorcami, którzy nie są ze sobą powiązani, przy czym:
a)
żaden z przedsiębiorców nie ponosi więcej niż 70% wydatków kwalifikowalnych realizowanego we współpracy projektu oraz
b)
realizacja projektu obejmuje współpracę z co najmniej jednym mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą lub odbywa się w co najmniej dwóch państwach członkowskich Unii Europejskiej;
2)
realizacja projektu jest związana ze współpracą między przedsiębiorcą a organizacją badawczą, przy czym organizacja badawcza:
a)
ponosi co najmniej 10% wydatków kwalifikowalnych projektu oraz
b)
ma prawo do publikowania wyników projektu w zakresie, w jakim pochodzą one z prowadzonych przez nią badań;
3)
wyniki projektu realizowanego w zakresie badań przemysłowych są szeroko rozpowszechniane:
a)
na konferencjach naukowych i technicznych lub
b)
przez publikację w czasopismach naukowych, technicznych lub bazach danych zapewniających swobodny dostęp do surowych danych badawczych, lub
c)
za pośrednictwem bezpłatnego oprogramowania lub oprogramowania o otwartym kodzie źródłowym.
4.
Przez przedsiębiorców, którzy nie są ze sobą powiązani, rozumie się przedsiębiorstwa inne niż przedsiębiorstwa powiązane określone w art. 3 ust. 3 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 11 .
5.
Współpraca, o której mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, nie może być realizowana na podstawie umowy o podwykonawstwo.
§  8.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych w ramach pomocy de minimis zalicza się wydatki niezbędne do realizacji projektu, inne niż określone w § 6, spełniające kryteria, o których mowa w art. 5 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, przeznaczone na przygotowanie i realizację badań, w szczególności na:
1)
przygotowanie ekspertyz, badań poprzedzających kategorie badań wskazane w § 5 ust. 2, analiz technicznych, finansowych, ekonomicznych oraz specjalistycznych;
2)
przygotowanie dokumentacji technicznej i nadzór techniczny;
3)
zakup usług doradczych.
2.
Maksymalna intensywność pomocy de minimis, obliczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych, wynosi 100% wydatków kwalifikowalnych.
§  9.
1.
Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych sumuje się z każdą inną pomocą, w tym z pomocą de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013, udzieloną przedsiębiorcy, niezależnie od jej formy i źródła.
2.
Pomoc de minimis, która nie została udzielona w odniesieniu do konkretnych kosztów kwalifikowalnych lub której nie można przypisać do takich kosztów kwalifikowalnych, można łączyć z inną pomocą publiczną udzieloną przedsiębiorcy zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008 12 lub zgodnie z decyzją przyjętą przez Komisję Europejską.
3.
Wartość dopuszczalnej pomocy de minimis udzielonej jednemu przedsiębiorcy określa się na podstawie art. 3 ust. 2-9 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013.
§  10.
1.
Pomoc jest udzielana pod warunkiem spełnienia kryteriów:
1)
celu i przedmiotu projektu, o których mowa w § 5 ust. 1 i 2;
2)
wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 6 i § 8 ust. 1;
3)
maksymalnej intensywności pomocy, o której mowa w § 7 i § 8 ust. 2;
4)
trwałości realizacji projektu;
5)
o których mowa w art. 65 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.) 13 .
2.
Kryterium, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, uznaje się za spełnione, jeżeli projekt nie zostanie poddany zasadniczym modyfikacjom, o których mowa w art. 57 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 14 , w okresie 5 lat od dnia zakończenia projektu.
3.
W przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy podmiot udzielający pomocy może skrócić okres, o którym mowa w ust. 2, do 3 lat.
4.
Jeżeli działalność gospodarcza związana z projektem będzie prowadzona przez przedsiębiorcę w okresie, o którym mowa w ust. 2 lub 3, to wymiana maszyn lub urządzeń, które z uwagi na postęp technologiczny stały się przestarzałe w tym okresie, nie będzie uznana za niespełnienie kryterium, o którym mowa w ust. 1 pkt 4.
§  11.
1.
Pomoc jest udzielana na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w formie bezzwrotnego dofinansowania przeznaczonego na pokrycie części lub całości wydatków kwalifikowalnych.
2.
Przedsiębiorca składa wniosek o dofinansowanie projektu, zwany dalej "wnioskiem", w ramach regionalnego programu operacyjnego do podmiotu udzielającego pomocy.
3.
Wniosek zawiera w szczególności:
1)
nazwę przedsiębiorcy;
2)
tytuł i miejsce realizacji projektu;
3)
cel realizacji projektu;
4)
opis projektu;
5)
opis rezultatów realizacji projektu;
6)
planowane daty rozpoczęcia i zakończenia projektu;
7)
wartość projektu;
8)
wydatki kwalifikowalne;
9)
wnioskowaną kwotę dofinansowania;
10)
źródła finansowania projektu.
4.
Do wniosku przedsiębiorca dołącza dokumenty niezbędne podmiotowi udzielającemu pomocy do dokonania oceny sytuacji finansowej przedsiębiorcy.
§  12.
Podmiot udzielający pomocy informuje przedsiębiorcę o numerze referencyjnym programu pomocowego, na którego podstawie jest udzielana pomoc.
§  13.
Prace związane z realizacją projektu mogą się rozpocząć po złożeniu wniosku przez przedsiębiorcę.
§  14.
W zakresie pomocy na projekty badawczo-rozwojowe w przypadku przedsiębiorców innych niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca, podmiot udzielający pomocy przed jej udzieleniem musi dodatkowo stwierdzić, że we wniosku złożonym przez przedsiębiorcę założono spełnienie przynajmniej jednego z kryteriów określonych w art. 8 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 15 .
§  15.
1.
W przypadkach określonych w art. 6 ust. 1 lit. e rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 16 pomoc podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej.
2.
W przypadku udzielenia indywidualnej pomocy na projekty badawczo-rozwojowe o wielkości przekraczającej 3 mln euro na jeden projekt podmiot udzielający pomocy przesyła Komisji Europejskiej wymagane informacje zbiorcze zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 17 .
§  16.
1.
Pomoc na projekty badawczo-rozwojowe jest udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 44 ust. 3 zdanie pierwsze w związku z art. 45 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 18 .
2.
Pomoc de minimis jest udzielana do dnia 31 grudnia 2014 r.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Obecnie działem administracji rządowej - rozwój regionalny kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz.U.2014.1257).
2 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
3 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
4 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
5 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
6 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
7 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
8 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
9 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
10 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
11 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
12 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
13 Uchylone przez art. 153 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320), ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2014 r.; odesłania do uchylonego rozporządzenia traktuje się jak odesłania do rozporządzenia uchylającego, zgodnie z tabelą korelacji określoną w załączniku XIV do tego rozporządzenia.
14 Uchylone przez art. 153 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320), ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2014 r.; odesłania do uchylonego rozporządzenia traktuje się jak odesłania do rozporządzenia uchylającego, zgodnie z tabelą korelacji określoną w załączniku XIV do tego rozporządzenia.
15 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
16 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
17 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.
18 Uchylone przez art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2014 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1774 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy na projekty w zakresie badań i rozwoju w ramach regionalnych programów operacyjnych.
Data aktu: 17/06/2010
Data ogłoszenia: 10/12/2014
Data wejścia w życie: 25/06/2010