Udzielanie pomocy ze środków instrumentów inżynierii finansowej w ramach regionalnych programów operacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO 1
z dnia 26 października 2011 r.
w sprawie udzielania pomocy ze środków instrumentów inżynierii finansowej w ramach regionalnych programów operacyjnych

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy na tworzenie korzystnych warunków do rozwoju przedsiębiorczości ze środków instrumentów inżynierii finansowej w ramach regionalnych programów operacyjnych, zwanej dalej "pomocą".
§  2.
Pomoc może być udzielana na inwestycje, o których mowa w art. 43 ust. 1, w zakresie, o którym mowa w lit. a, rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. UE L 371 z 27.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1828/2006", realizowane przez mikroprzedsiębiorców, małych lub średnich przedsiębiorców, zwane dalej "inwestycjami".
§  3.
1.
W zakresie pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, przepisów rozporządzenia nie stosuje się do kategorii pomocy, o których mowa w art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1407/2013".
2.
W zakresie pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 2-5, przepisów rozporządzenia nie stosuje się do kategorii pomocy, o których mowa w art. 1 ust. 2 i 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3) 2 , zwanego dalej "rozporządzeniem nr 800/2008".
§  4.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
pożyczki udzielanej przedsiębiorcy, oprocentowanej według stopy referencyjnej ustalonej zgodnie z metodą określoną przez Komisję Europejską(3 ) lub stopy wyższej;
2)
poręczenia spłaty kredytu lub innego zobowiązania finansowego udzielanego przedsiębiorcy, który nie ma problemów finansowych zgodnie z kryteriami określonymi przez Komisję Europejską(4 ), jeżeli:
a)
koszt poręczenia został ustalony w oparciu o stawkę bezpieczną określoną przez Komisję Europejską(5 ) lub stawkę wyższą,
b)
poręczenie jest terminowe i udzielane do kwoty z góry oznaczonej,
c)
poręczenie nie obejmuje więcej niż 80% niespłaconego kredytu lub innego zobowiązania finansowego.
§  5.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
dużym projekcie inwestycyjnym - należy przez to rozumieć duży projekt inwestycyjny w rozumieniu art. 2 pkt 12 rozporządzenia nr 800/2008 6 ;
2)
instrumentach inżynierii finansowej - należy przez to rozumieć wyodrębnione księgowo fundusze, które są utworzone w celu stwarzania korzystnych warunków do rozwoju przedsiębiorczości przez udzielanie ze swoich środków pożyczek lub poręczeń i których wypracowane zyski przeznaczane są na cele związane z utworzeniem tych funduszy, otrzymujące środki zgodnie z warunkami określonymi w art. 44 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.) 7 oraz w art. 43-45 rozporządzenia nr 1828/2006, zarządzane w szczególności przez:
a)
banki krajowe, banki zagraniczne, instytucje kredytowe lub instytucje finansowe - w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 128, z późn. zm.),
b)
banki spółdzielcze - w rozumieniu ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz. U. z 2015 r. poz. 2170 oraz z 2016 r. poz. 381 i 996),
c)
podmioty, które nie działają w celu osiągnięcia zysku lub przeznaczają zyski na cele statutowe służące tworzeniu korzystnych warunków do rozwoju przedsiębiorczości przez udzielanie pożyczek lub poręczeń,
d)
konsorcja podmiotów, o których mowa w lit. a-c;
3)
kosztach płacy - należy przez to rozumieć koszty płacy w rozumieniu art. 2 pkt 15 rozporządzenia nr 800/2008 8 ;
4)
mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1);
5)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu;
6)
jednym przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć jedno przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia nr 1407/2013.
§  6.
1.
Pomoc może być udzielana jako:
1)
pomoc de minimis;
2)
regionalna pomoc inwestycyjna, pomoc na prace przygotowawcze i usługi doradcze związane z przygotowaniem nowej inwestycji oraz pomoc na usługi doradcze związane z realizacją nowej inwestycji;
3)
pomoc dla nowo utworzonych mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców;
4)
pomoc na usługi doradcze;
5)
pomoc na udział w targach.
2.
Do pomocy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 1407/2013.
3.
Do pomocy, o której mowa w ust. 1 pkt 2-5, mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 800/2008 9 .
§  7.
Pomoc ze środków regionalnego programu operacyjnego może być udzielana mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom w formie pożyczki albo poręczenia na inwestycje realizowane na obszarze województwa objętego tym programem.
§  8.
1.
Wartość pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 2-5, udzielanej w formie pożyczki stanowi różnicę między zdyskontowaną rynkową wartością odsetek, która byłaby naliczona dla udzielanej pożyczki, a zdyskontowaną wartością odsetek wynikającą z oprocentowania zastosowanego przez podmiot zarządzający instrumentem inżynierii finansowej.
1a.
Wartość pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, udzielanej w formie pożyczki wyraża się za pomocą ekwiwalentu dotacji brutto, zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. b i c rozporządzenia nr 1407/2013.
2.
Rynkowa wartość odsetek, o której mowa w ust. 1, jest wyliczana na podstawie stóp referencyjnych ustalonych zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych.
3.
Wartość pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, udzielanej w formie poręczenia wyraża się za pomocą ekwiwalentu dotacji brutto, zgodnie z art. 4 ust. 6 lit. b-d rozporządzenia nr 1407/2013.
4.
W przypadku pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 2-5, udzielanej w formie poręczenia:
1)
wartość pomocy stanowi różnicę między zdyskontowaną wartością rynkowej opłaty prowizyjnej, która byłaby pobrana od udzielanego poręczenia, a zdyskontowaną wartością opłaty prowizyjnej pobranej przez podmiot zarządzający instrumentem inżynierii finansowej;
2)
pomoc nie może objąć więcej niż 80% kredytu lub innego zobowiązania finansowego.
5.
Przez rynkową opłatę prowizyjną, o której mowa w ust. 4 pkt 1, rozumie się stawkę bezpieczną, o której mowa w pkt 3.3 obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji.
§  9.
1.
(uchylony).
2.
Pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 2-5, nie może być:
1)
udzielana przedsiębiorcom, jeżeli są spełnione warunki określone dla zagrożonego przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 1 ust. 7 rozporządzenia nr 800/2008 10 ;
2)
udzielana ani wypłacana przedsiębiorcom, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym.

Rozdział  2

Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania pomocy

§  10.
Pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, może być udzielana na pokrycie do 100% wydatków kwalifikowalnych, spełniających kryteria kwalifikowalności wydatków, o których mowa w art. 5 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
§  11.
Wartość dopuszczalnej pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, udzielonej jednemu przedsiębiorcy określa się na podstawie art. 3 ust. 2-9 rozporządzenia nr 1407/2013.
§  12.
1.
W przypadku inwestycji, na którą jest udzielana wyłącznie pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, prace związane z realizacją inwestycji mogą rozpocząć się przed złożeniem przez przedsiębiorcę wniosku o udzielenie pomocy, zwanego dalej "wnioskiem", jednak nie mogą być rozpoczęte wcześniej niż w dniu 1 stycznia 2007 r.
2.
W przypadku inwestycji, na którą jest udzielana pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, łącznie z co najmniej jedną kategorią pomocy, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2-5, prace, na które udzielana jest pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, mogą rozpocząć się po złożeniu przez przedsiębiorcę wniosku.
§  13.
1.
Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielana przedsiębiorcom na nowe inwestycje.
2.
Wartość regionalnej pomocy inwestycyjnej jest obliczana w odniesieniu do wydatków kwalifikowalnych inwestycyjnych na realizację nowej inwestycji albo wydatków kwalifikowalnych na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z realizacją nowej inwestycji.
§  14.
1.
Nowa inwestycja obejmuje:
1)
inwestycję w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z:
a)
utworzeniem nowego przedsiębiorstwa,
b)
rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa,
c)
dywersyfikacją działalności przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych, dodatkowych produktów lub
d)
zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie;
2)
nabycie środków trwałych bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem, które zostało zamknięte lub zostałoby zamknięte, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym środki są nabywane przez inwestora niezależnego od zbywcy.
2.
Nową inwestycją nie jest:
1)
inwestycja prowadząca wyłącznie do odtworzenia zdolności produkcyjnych;
2)
samo nabycie udziałów lub akcji przedsiębiorstwa.
3.
Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dotyczącego inwestora niezależnego od zbywcy, nie stosuje się w przypadku przekazania mikroprzedsiębiorstwa albo małego przedsiębiorstwa rodzinie pierwotnego właściciela albo pierwotnych właścicieli lub byłym pracownikom.
§  15.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych inwestycyjnych na realizację nowej inwestycji zalicza się niezbędne do jej realizacji wydatki ponoszone na:
1)
nabycie prawa własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości;
2)
nabycie, wytworzenie oraz instalację i uruchomienie środków trwałych, w tym:
a)
budowli i budynków, pod warunkiem że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami inwestycji objętej pomocą,
b)
maszyn i urządzeń,
c)
narzędzi, przyrządów i aparatury,
d)
wyposażenia technicznego do prac biurowych,
e)
infrastruktury technicznej związanej z nową inwestycją, w szczególności dróg wewnętrznych, przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych lub telekomunikacyjnych;
3)
nadzór inwestorski, w tym inwestora zastępczego, oraz nadzór autorski, pod warunkiem że stanowią integralną część wydatków ponoszonych na nabycie prawa własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości, lub środków trwałych, w ramach inwestycji objętej pomocą;
4)
prace przygotowawcze na terenie budowy:
a)
wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie,
b)
wykonanie niwelacji terenu,
c)
zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów,
d)
wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy;
5)
prace polegające na demontażu, rozbiórce lub remoncie, pod warunkiem że pozostają w bezpośrednim związku z celami inwestycji objętej pomocą;
6)
prace konserwatorskie lub restauratorskie;
7)
nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane wyłącznie w ramach przedsiębiorstwa objętego pomocą,
b)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych, przy czym kupujący nie może sprawować nad sprzedawcą, a sprzedawca nad kupującym kontroli, o której mowa w art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2004, str. 1 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 40),
d)
będą stanowić aktywa przedsiębiorcy co najmniej przez okres 3 lat.
2.
Nabycie środków trwałych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, może nastąpić również w drodze umowy leasingu.
3.
W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing ruchomych środków trwałych, powinna ona zawierać zobowiązanie do przeniesienia własności tych środków na przedsiębiorcę po zakończeniu trwania umowy.
4.
W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing nieruchomości, powinien on trwać co najmniej przez okres 3 lat od przewidywanego terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji.
5.
W sektorze transportu do wydatków kwalifikowalnych inwestycyjnych nie zalicza się wydatków na zakup środków transportu i urządzeń transportowych.
6.
Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz nabycia wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami o rachunkowości.
§  16.
Do wydatków kwalifikowalnych na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z realizacją nowej inwestycji zalicza się dwuletnie koszty płacy nowo zatrudnionych pracowników, jeżeli są spełnione warunki określone w art. 12 ust. 3 rozporządzenia nr 800/2008 11 .
§  17.
1.
Maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej na pokrycie wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 15 ust. 1 albo § 16, jest liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do tych wydatków i wynosi:
1)
50% - na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego;
2)
40% - na obszarach należących do województw: śląskiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego;
3)
30% - na obszarze należącym do województwa mazowieckiego.
2.
Z wyłączeniem regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej w sektorze transportu oraz regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego, maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, może ulec zwiększeniu o:
1)
10 punktów procentowych - w przypadku średniego przedsiębiorcy;
2)
20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy.
3.
Maksymalną wartość regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego ustala się zgodnie z wzorem określonym w § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. poz. 1402 oraz z 2013 r. poz. 1540) 12 .
4.
W przypadku obliczania wartości regionalnej pomocy inwestycyjnej w odniesieniu do wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 15 ust. 1, wkład własny przedsiębiorcy powinien wynosić co najmniej 25% tych wydatków i pochodzić ze środków własnych lub z zewnętrznych źródeł finansowania, w formie pozbawionej wsparcia ze środków publicznych.
§  18.
1.
Regionalna pomoc inwestycyjna obliczana na podstawie wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 15 ust. 1, może być udzielana wraz z regionalną pomocą inwestycyjną obliczaną na podstawie wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 16, pod warunkiem że łączna wartość pomocy nie przekracza maksymalnej intensywności pomocy, o której mowa w § 17 ust. 1 i 2, albo maksymalnej wartości pomocy ustalonej zgodnie z wzorem określonym w § 4 ust. 1 rozporządzenia 13 , o którym mowa w § 17 ust. 3.
2.
Ustalając, czy łączna wartość pomocy nie przekracza maksymalnej intensywności pomocy, o której mowa w § 17 ust. 1 i 2, albo maksymalnej wartości pomocy ustalonej zgodnie z wzorem określonym w § 4 ust. 1 rozporządzenia 14 , o którym mowa w § 17 ust. 3, bierze się pod uwagę maksymalną intensywność pomocy albo maksymalną wartość pomocy, w odniesieniu do wyższej kwoty wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 15 ust. 1 albo § 16.
3.
Warunkiem udzielenia regionalnej pomocy inwestycyjnej jest zobowiązanie się przedsiębiorcy do utrzymania nowej inwestycji w województwie, w którym udzielono pomocy, przez okres co najmniej 3 lat od zakończenia jej realizacji.
§  19.
W przypadku pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, pomoc na prace przygotowawcze i usługi doradcze związane z przygotowaniem nowej inwestycji oraz pomoc na usługi doradcze związane z realizacją nowej inwestycji może być udzielana wyłącznie z regionalną pomocą inwestycyjną.
§  20.
Do wydatków kwalifikowalnych na prace przygotowawcze i usługi doradcze związane z przygotowaniem nowej inwestycji zalicza się wydatki niezbędne do jej przygotowania, ponoszone w szczególności na:
1)
przygotowanie dokumentacji technicznej;
2)
przygotowanie ekspertyz, badań, analiz technicznych, finansowych, ekonomicznych oraz specjalistycznych, w tym biznesplanu, studium wykonalności inwestycji i raportu oddziaływania na środowisko.
§  21.
Do wydatków kwalifikowalnych na usługi doradcze związane z realizacją nowej inwestycji zalicza się niezbędne wydatki ponoszone na zakup tych usług.
§  22.
Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w § 20 i 21, wynosi 50% wydatków kwalifikowalnych.
§  23.
Prace przygotowawcze i usługi doradcze związane z przygotowaniem nowej inwestycji oraz usługi doradcze związane z realizacją nowej inwestycji kwalifikują się do objęcia pomocą, jeżeli są świadczone przez doradców zewnętrznych i spełniają kryteria określone w art. 26 ust. 3 zdanie drugie rozporządzenia nr 800/2008 15 .
§  24.
1.
Regionalna pomoc inwestycyjna na duże projekty inwestycyjne, udzielana zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu, stanowi pomoc indywidualną podlegającą notyfikacji Komisji Europejskiej i może być udzielona po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską, w przypadku gdy łączna wartość tej pomocy przekracza równowartość:
1)
22,5 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarze należącym do województwa mazowieckiego;
2)
30 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego;
3)
37,5 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego.
2.
Pomoc na prace przygotowawcze i usługi doradcze związane z przygotowaniem nowej inwestycji oraz pomoc na usługi doradcze związane z realizacją nowej inwestycji podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej w przypadku określonym w art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 800/2008 16 .
§  25.
1.
Rozpoczęcie prac inwestycyjnych związanych z realizacją nowej inwestycji może nastąpić po złożeniu przez przedsiębiorcę wniosku.
2.
Rozpoczęcie prac inwestycyjnych związanych z realizacją nowej inwestycji następuje z chwilą rozpoczęcia robót budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290, 961 i 1165) lub złożenia pierwszego oświadczenia woli dotyczącego nabycia ruchomych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, w tym w szczególności zawarcia umowy sprzedaży, leasingu, najmu, dzierżawy.
3.
W przypadku gdy wniosek dotyczy jednego z etapów inwestycji o charakterze wieloetapowym, będącego nową inwestycją, rozpoczęcie prac inwestycyjnych związanych z realizacją nowej inwestycji następuje z chwilą rozpoczęcia robót budowlanych lub złożenia pierwszego oświadczenia woli dotyczącego nabycia ruchomych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, w zakresie dotyczącym tego etapu.
4.
Rozpoczęcie prac przygotowawczych lub świadczenia usług doradczych związanych z przygotowaniem nowej inwestycji może nastąpić przed złożeniem przez przedsiębiorcę wniosku.
5.
W przypadku rozpoczęcia prac przygotowawczych lub świadczenia usług doradczych związanych z przygotowaniem nowej inwestycji przed dniem 2 lipca 2009 r. pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, nie może być udzielona.
6.
Rozpoczęcie świadczenia usług doradczych związanych z realizacją nowej inwestycji może nastąpić po złożeniu przez przedsiębiorcę wniosku.
7.
Rozpoczęcie prac przygotowawczych i świadczenia usług doradczych związanych z przygotowaniem nowej inwestycji oraz usług doradczych związanych z realizacją nowej inwestycji następuje z chwilą złożenia pierwszego oświadczenia woli dotyczącego zlecenia wykonania tych prac lub usług.
8.
Nabycie nieruchomości nie stanowi rozpoczęcia prac inwestycyjnych związanych z realizacją nowej inwestycji ani prac przygotowawczych, o których mowa w ust. 4.
§  26.
1.
Pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 3, może być udzielana na pokrycie wydatków kwalifikowalnych ponoszonych na sfinansowanie kosztów usług prawnych i doradczych oraz kosztów administracyjnych bezpośrednio związanych z utworzeniem przedsiębiorstwa.
2.
Do wydatków kwalifikowalnych w ramach pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 3, zalicza się także koszty, o których mowa w art. 14 ust. 5 lit. a-d rozporządzenia nr 800/2008 17 , w zakresie, w jakim zostały poniesione w ciągu pięciu lat od dnia utworzenia przedsiębiorstwa.
3.
Pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 3, nie może być udzielona w przypadku, o którym mowa w art. 14 ust. 6 rozporządzenia nr 800/2008 18 .
4.
Wartość pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 3, dla jednego przedsiębiorcy nie może przekroczyć równowartości 2 mln euro, przy czym wartość pomocy dla jednego przedsiębiorcy w okresie roku nie może przekroczyć równowartości 660 tys. euro.
5.
Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 3, wynosi:
1)
35% wydatków kwalifikowalnych poniesionych w okresie trzech pierwszych lat od dnia utworzenia przedsiębiorstwa oraz
2)
25% wydatków kwalifikowalnych poniesionych w okresie kolejnych dwóch lat.
6.
Pomoc może być udzielona na pokrycie wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1 i 2, dotyczących kosztów poniesionych po złożeniu wniosku.
7.
Rozpoczęcie świadczenia usług prawnych i doradczych, o których mowa w ust. 1, następuje z chwilą złożenia pierwszego oświadczenia woli dotyczącego zlecenia wykonania tych usług, przy czym oświadczenie to powinno zostać złożone po złożeniu wniosku.
§  27.
1.
Pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 4, może być udzielana na pokrycie wydatków kwalifikowalnych ponoszonych na sfinansowanie świadczonych przez doradców zewnętrznych usług doradczych spełniających kryteria określone w art. 26 ust. 3 zdanie drugie rozporządzenia nr 800/2008 19 .
2.
Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 4, wynosi 50% wydatków kwalifikowalnych.
3.
Wartość pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 4, w przeliczeniu na ekwiwalent dotacji brutto, nie może przekroczyć równowartości 2 mln euro dla jednego przedsiębiorcy na jedną inwestycję.
4.
Rozpoczęcie świadczenia usług doradczych, o których mowa w ust. 1, może nastąpić po złożeniu przez przedsiębiorcę wniosku.
5.
Rozpoczęcie świadczenia usług doradczych, o których mowa w ust. 1, następuje z chwilą złożenia pierwszego oświadczenia woli dotyczącego zlecenia wykonania tych usług.
§  28.
1.
Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 5, wynosi 50% wydatków kwalifikowalnych, do których zalicza się wydatki dotyczące wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas pierwszego uczestnictwa przedsiębiorcy w jakichkolwiek targach lub wystawach.
2.
Wartość pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 5, w przeliczeniu na ekwiwalent dotacji brutto, nie może przekroczyć równowartości 2 mln euro dla jednego przedsiębiorcy na jedną inwestycję.
§  29.
1.
Rozpoczęcie prac związanych z udziałem przedsiębiorcy w targach może nastąpić po złożeniu przez przedsiębiorcę wniosku.
2.
Rozpoczęcie prac, o których mowa w ust. 1, następuje z chwilą złożenia pierwszego oświadczenia woli dotyczącego zlecenia wykonania prac lub usług związanych z udziałem przedsiębiorcy w targach.
§  30.
Naliczony podatek od towarów i usług zalicza się do wydatków kwalifikowalnych, jeżeli przedsiębiorcy nie przysługuje prawo zwrotu lub odliczenia tego podatku, z wyłączeniem pomocy, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 3.
§  31.
1.
W odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych pomoc podlega sumowaniu z każdą inną pomocą publiczną oraz pomocą de minimis, udzieloną przedsiębiorcy, niezależnie od ich formy i źródła.
2.
Wartość zsumowanej pomocy, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć maksymalnych pułapów intensywności pomocy określonych dla danego przeznaczenia pomocy w przepisach Unii Europejskiej.
3.
Pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, która nie została udzielona w odniesieniu do konkretnych kosztów kwalifikowalnych lub której nie można przypisać do takich kosztów kwalifikowalnych, można łączyć z inną pomocą publiczną udzieloną przedsiębiorcy zgodnie z rozporządzeniem nr 800/2008, rozporządzeniem Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu lub zgodnie z decyzją przyjętą przez Komisję Europejską.

Rozdział  3

Tryb udzielania pomocy

§  32.
1.
Przedsiębiorca składa wniosek do podmiotu zarządzającego instrumentem inżynierii finansowej.
2.
Wniosek zawiera:
1)
nazwę przedsiębiorcy;
2)
miejsce realizacji inwestycji;
3)
cel realizacji inwestycji;
4)
opis inwestycji;
5)
planowane daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji inwestycji;
6)
wartość inwestycji;
7)
wydatki kwalifikowalne;
8)
szacunkową wartość pomocy;
9)
źródła finansowania inwestycji;
10)
inne informacje, wskazane przez podmiot zarządzający instrumentem inżynierii finansowej, niezbędne do dokonania oceny wniosku.
3.
Jeżeli przedsiębiorca ubiega się o pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, do wniosku załącza:
1)
zaświadczenia albo oświadczenia, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. poz. 404, z 2008 r. poz. 585, z 2010 r. poz. 99, z 2011 r. poz. 1381 oraz z 2015 r. poz. 1830), dotyczące bieżącego roku podatkowego i dwóch poprzednich lat podatkowych;
2)
informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
4.
Jeżeli przedsiębiorca ubiega się o pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 2-5, do wniosku załącza informacje albo informacje i oświadczenie, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Rozdział  4

Przepisy przejściowe i końcowe

§  33.
Do wniosków o udzielenie pomocy złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  34.
1.
Pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, jest udzielana do dnia 31 marca 2017 r.
2.
Pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, jest udzielana do dnia określonego w art. 44 ust. 3 zdanie drugie rozporządzenia nr 800/2008 20 .
3.
Pomoc, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 3-5, jest udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 44 ust. 3 zdanie pierwsze w związku z art. 45 rozporządzenia nr 800/2008 21 .
§  35.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 czerwca 2009 r. w sprawie udzielania pomocy przez fundusze pożyczkowe i poręczeniowe w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz. U. poz. 874 oraz z 2010 r. poz. 1142).
§  36.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
1 Obecnie działem administracji rządowej - rozwój regionalny kieruje Minister Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz.U.2015.1895).
2 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
3 Metoda ta jest określona w komunikacie Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
4 Kryteria te są określone w pkt 3.2 lit. a obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10, z późn. zm.).
5 Stawka ta jest określona w pkt 3.3 obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji.
6 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
7 Uchylone przez art. 153 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320), ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2014 r.
8 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
9 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
10 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
11 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
12 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz.U.2006.190.1402) zgodnie z § 9 obowiązywało do dnia 30 czerwca 2014 r.
13 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz.U.2006.190.1402) zgodnie z § 9 obowiązywało do dnia 30 czerwca 2014 r.
14 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz.U.2006.190.1402) zgodnie z § 9 obowiązywało do dnia 30 czerwca 2014 r.
15 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
16 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
17 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
18 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
19 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
20 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
21 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1193 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy ze środków instrumentów inżynierii finansowej w ramach regionalnych programów operacyjnych.
Data aktu: 26/10/2011
Data ogłoszenia: 08/08/2016
Data wejścia w życie: 24/11/2011