Udzielanie regionalnej pomocy inwestycyjnej, pomocy na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomocy na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych przyjętych na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 20 listopada 2014 r.
w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej, pomocy na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomocy na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych przyjętych na lata 2007-2013

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom przez fundusze rozwoju obszarów miejskich, w ramach regionalnych programów operacyjnych przyjętych na lata 2007-2013, następujących rodzajów pomocy:
1)
regionalnej pomocy inwestycyjnej,
2)
pomocy na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej,
3)
pomocy na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej

- zwanych dalej "pomocą", do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (UE) nr 651/2014".

§  2.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
pożyczki udzielanej przedsiębiorcy, oprocentowanej według stopy referencyjnej ustalonej zgodnie z metodą określoną przez Komisję Europejską 2 lub stopy wyższej;
2)
poręczenia spłaty kredytu lub innego zobowiązania finansowego udzielanego mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, który nie ma problemów finansowych zgodnie z kryteriami określonymi przez Komisję Europejską 3 , jeżeli:
a)
koszt poręczenia został ustalony w oparciu o stawkę bezpieczną określoną przez Komisję Europejską 4 lub stawkę wyższą,
b)
poręczenie jest terminowe i udzielane do kwoty z góry oznaczonej,
c)
poręczenie nie obejmuje więcej niż 80% niespłaconego kredytu lub innego zobowiązania finansowego.
§  3.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się również w przypadkach, o których mowa w art. 1 ust. 2-5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  4.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
dużym projekcie inwestycyjnym - należy przez to rozumieć duży projekt inwestycyjny w rozumieniu art. 2 pkt 52 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
2)
dużym przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć duże przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 pkt 24 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
3)
funduszu rozwoju obszarów miejskich - należy przez to rozumieć fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich, o którym mowa w art. 46 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. UE L 371 z 27.12.2006, str. 1, z późn. zm.), którego celem jest tworzenie korzystnych warunków do rozwoju obszarów miejskich przez udzielanie pożyczek przedsiębiorcom lub poręczeń mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom;
4)
intensywności pomocy - należy przez to rozumieć intensywność pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
5)
inwestycji początkowej - należy przez to rozumieć inwestycję początkową w rozumieniu art. 2 pkt 49 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
6)
mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
7)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  5.
Pomoc nie może zostać udzielona ani wypłacona przedsiębiorcom, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej, uznającej taką pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym.
§  6.
Pomoc może być udzielana na inwestycje, o których mowa w art. 43 ust. 1, w zakresie, o którym mowa w lit. b rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
§  7.
1.
Kwota pomocy udzielonej na podstawie rozporządzenia w formie:
1)
pożyczki dla przedsiębiorców - stanowi różnicę pomiędzy zdyskontowaną rynkową wartością odsetek, która byłaby naliczona dla pożyczki, a zdyskontowaną wartością odsetek wynikającą z oprocentowania zastosowanego przez fundusz rozwoju obszarów miejskich;
2)
poręczenia dla mikroprzedsiębiorców, małych lub średnich przedsiębiorców - stanowi różnicę między zdyskontowaną wartością rynkowej opłaty prowizyjnej, jaka byłaby pobrana od udzielanego poręczenia, a zdyskontowaną wartością opłaty prowizyjnej pobieranej przez fundusz rozwoju obszarów miejskich.
2.
Rynkowa wartość odsetek, o której mowa w ust. 1 pkt 1, jest wyliczana na podstawie stóp referencyjnych ustalonych zgodnie z metodą określoną przez Komisję Europejską 5 .
3.
Przez rynkową opłatę prowizyjną, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się stawkę bezpieczną, ustaloną zgodnie z metodą określoną przez Komisję Europejską 6 .
§  8.
1.
Pomoc może być udzielana w województwie objętym regionalnym programem operacyjnym przyjętym na lata 2007-2013.
2.
Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielana na inwestycję początkową, z tym że dużemu przedsiębiorcy w województwie mazowieckim może być udzielana wyłącznie regionalna pomoc inwestycyjna na inwestycję początkową stanowiącą inwestycję początkową na rzecz nowej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 pkt 51 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
3.
Regionalna pomoc inwestycyjna nie może być udzielana na inwestycję prowadzącą wyłącznie do odtworzenia zdolności produkcyjnych.
§  9.
Poręczenie dla mikroprzedsiębiorców, małych lub średnich przedsiębiorców nie może obejmować więcej niż 80% pozostającej do spłaty kwoty kredytu lub innego zobowiązania finansowego oraz musi być terminowe i udzielane do kwoty z góry oznaczonej.
§  10.
1.
Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielana w odniesieniu do:
1)
inwestycyjnych kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją inwestycji początkowej,
2)
kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z realizacją inwestycji początkowej

- zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.

2.
Do inwestycyjnych kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją inwestycji początkowej zalicza się niezbędne do jej realizacji koszty ponoszone na:
1)
nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości;
2)
nabycie, wytworzenie oraz instalację i uruchomienie środków trwałych, w tym:
a)
budowli i budynków, pod warunkiem że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu objętego pomocą,
b)
maszyn i urządzeń,
c)
narzędzi, przyrządów i aparatury,
d)
wyposażenia technicznego do prac biurowych,
e)
infrastruktury technicznej związanej z inwestycją początkową, w szczególności dróg wewnętrznych, przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych lub telekomunikacyjnych;
3)
nadzór inwestorski, w tym inwestora zastępczego, oraz nadzór autorski, pod warunkiem że stanowią integralną część kosztów ponoszonych na nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości, lub środków trwałych, w ramach projektu objętego pomocą;
4)
prace przygotowawcze na terenie budowy:
a)
wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie,
b)
wykonanie niwelacji terenu,
c)
zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów,
d)
wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy;
5)
prace polegające na demontażu, rozbiórce lub remoncie, pod warunkiem że pozostają w bezpośrednim związku z celami projektu objętego pomocą;
6)
prace konserwatorskie lub restauratorskie;
7)
nabycie wartości niematerialnych i prawnych, takich jak patenty, licencje, know-how lub inna własność intelektualna.
3.
Koszty, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 7, zalicza się do inwestycyjnych kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją inwestycji początkowej, jeżeli są spełnione warunki określone w art. 14 ust. 6-8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
4.
Do kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z realizacją inwestycji początkowej zalicza się dwuletnie koszty płacy nowo zatrudnionych pracowników, na które składają się:
1)
wynagrodzenia brutto,
2)
obowiązkowe składki, w tym składki na ubezpieczenia społeczne,
3)
koszty opieki nad dziećmi i nad rodzicami

- jeżeli są spełnione warunki określone w art. 14 ust. 9 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.

§  11.
1.
Pomoc na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomoc na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej jest udzielana na rzecz mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy, na zasadach określonych w art. 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
2.
Do kosztów kwalifikowalnych w przypadku pomocy na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej zalicza się koszty niezbędne do jej przygotowania, ponoszone na:
1)
przygotowanie dokumentacji technicznej;
2)
przygotowanie ekspertyz, badań, analiz technicznych, finansowych, ekonomicznych oraz specjalistycznych, w tym biznesplanu, studium wykonalności projektu i raportu oddziaływania na środowisko;
3)
inne prace przygotowawcze.
3.
Do kosztów kwalifikowalnych w przypadku pomocy na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej zalicza się niezbędne koszty zakupu tych usług.
§  12.
1.
Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 10 ust. 2 i 4, określa się zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 878).
2.
Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej, o której mowa w ust. 1, z wyłączeniem regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego, zwiększa się o:
1)
10 punktów procentowych - w przypadku średniego przedsiębiorcy;
2)
20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy.
3.
Maksymalną wielkość regionalnej pomocy inwestycyjnej oblicza się, uwzględniając warunki określone w art. 14 ust. 12-14 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  13.
W celu spełnienia efektu zachęty, o którym mowa w art. 6 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, przedsiębiorca ubiegający się o:
1)
regionalną pomoc inwestycyjną - składa wniosek o udzielenie pomocy w ramach regionalnego programu operacyjnego przyjętego na lata 2007-2013, zwany dalej "wnioskiem", przed rozpoczęciem prac w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
2)
pomoc na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomoc na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej - składa wniosek przed powstaniem pierwszego zobowiązania do zakupu tych usług.
§  14.
Pomoc udzielaną na podstawie rozporządzenia można kumulować z inną pomocą na zasadach określonych w art. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  15.
1.
Regionalna pomoc inwestycyjna, udzielana zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu, stanowi pomoc indywidualną podlegającą notyfikacji Komisji Europejskiej i może być udzielona po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską w przypadku, gdy łączna kwota tej pomocy, w odniesieniu do jednej inwestycji, przekracza równowartość:
1)
11,25 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy;
2)
15 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarze należącym do podregionu warszawskiego zachodniego, o którym mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. poz. 1573, z późn. zm.);
3)
18,75 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: dolnośląskiego, śląskiego, wielkopolskiego;
4)
26,25 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego, zachodniopomorskiego oraz na obszarach należących do podregionów: ciechanowsko-płockiego, ostrołęcko-siedleckiego, radomskiego i warszawskiego wschodniego, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS);
5)
37,5 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego oraz warmińsko-mazurskiego.
2.
Pomoc na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomoc na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej, w przypadku określonym w art. 4 ust. 1 lit. d rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, stanowi pomoc indywidualną podlegającą notyfikacji Komisji Europejskiej i może być udzielona po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską.
§  16.
1.
Przedsiębiorca składa wniosek do funduszu rozwoju obszarów miejskich.
2.
Wniosek zawiera:
1)
nazwę przedsiębiorcy;
2)
miejsce realizacji inwestycji;
3)
cel realizacji inwestycji;
4)
opis inwestycji;
5)
planowane daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji inwestycji;
6)
wartość inwestycji;
7)
koszty kwalifikowalne;
8)
wnioskowaną kwotę pomocy;
9)
źródła finansowania inwestycji;
10)
inne informacje, wskazane przez fundusz rozwoju obszarów miejskich, niezbędne do dokonania oceny wniosku.
3.
Do wniosku przedsiębiorca załącza informacje przygotowane zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. poz. 312 i 1704 oraz z 2016 r. poz. 238).
4.
Fundusz rozwoju obszarów miejskich dokonuje oceny wniosku w oparciu o kryteria odnoszące się do:
1)
celu pomocy;
2)
kosztów kwalifikowalnych;
3)
maksymalnej intensywności pomocy.
5.
Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 4, pomoc przeznaczona na pokrycie części kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 10 ust. 2 i 4 oraz § 11 ust. 2 i 3, może być udzielona na podstawie umowy o udzielenie pomocy.
6.
W przypadku regionalnej pomocy inwestycyjnej przedsiębiorca, zawierając umowę o udzielenie pomocy, zobowiązuje się do utrzymania inwestycji na zasadach określonych w art. 14 ust. 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
7.
Fundusz rozwoju obszarów miejskich przekazuje przedsiębiorcy informacje, o których mowa w art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. poz. 404, z 2008 r. poz. 585, z 2010 r. poz. 99, z 2011 r. poz. 1381 oraz z 2015 r. poz. 1830).
§  17.
Pomoc jest udzielana do dnia 31 marca 2017 r.
§  18.
1.
Do umów zawartych na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz. U. poz. 1709 oraz z 2013 r. poz. 1430) przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.
Do oceny wniosków o udzielenie pomocy na nowe inwestycje złożonych na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, w zakresie których przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie zawarto umów, stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
3.
Wnioski, o których mowa w ust. 2, wymagające uzupełnienia w zakresie wynikającym z niniejszego rozporządzenia, uzupełnia się na wezwanie funduszu rozwoju obszarów miejskich w terminie wyznaczonym przez ten fundusz, nie krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania przez wnioskodawcę.
§  19.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz. U. poz. 1709 oraz z 2013 r. poz. 1430).
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Obecnie działem administracji rządowej - rozwój regionalny kieruje Minister Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz.U.2015.1895).
2 Metoda ta jest określona w komunikacie Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
3 Kryteria te są określone w pkt 3.2 lit. a obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10, z późn. zm.).
4 Stawka ta jest określona w pkt 3.3 obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10, z późn. zm.).
5 Metoda ta jest określona w komunikacie Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
6 Stawka ta jest określona w pkt 3.3 obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10, z późn. zm.).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1163 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie regionalnej pomocy inwestycyjnej, pomocy na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomocy na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych przyjętych na lata 2007-2013.
Data aktu: 20/11/2014
Data ogłoszenia: 02/08/2016
Data wejścia w życie: 03/12/2014