Wymagania techniczne statków żeglugi śródlądowej objętych wspólnotowym świadectwem zdolności żeglugowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 13 maja 2010 r.
w sprawie wymagań technicznych statków żeglugi śródlądowej objętych wspólnotowym świadectwem zdolności żeglugowej 2

Na podstawie art. 34b ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1458) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wymagania w zakresie budowy statków, ich stałych urządzeń, wyposażenia, właściwości manewrowych, ochrony wód, powietrza oraz ochrony przed hałasem.
§  2.
Przy ocenie wymagań technicznych niezbędnych do wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej stosuje się przepisy części I rozdziału 1 załącznika II do dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz. Urz. UE L 389 z 30.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej "dyrektywą".
§  3.
Wymagania techniczne w zakresie:
1)
budowy statków określają przepisy części II rozdziału 3 załącznika II do dyrektywy;
2)
prześwitu bezpiecznego, wolnej burty i podziałki zanurzenia określają przepisy części II rozdziału 4 załącznika II do dyrektywy;
3)
właściwości manewrowych statków określają przepisy części II rozdziału 5 załącznika II do dyrektywy;
4)
urządzeń sterowych statków określają przepisy części II rozdziału 6 załącznika II do dyrektywy;
5)
sterówki statków określają przepisy części II rozdziału 7 załącznika II do dyrektywy;
6)
budowy maszyn określają przepisy części II rozdziału 8 załącznika II do dyrektywy;
7)
emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników wysokoprężnych określają przepisy części II rozdziału 8a załącznika II do dyrektywy;
8)
urządzeń elektrycznych określają przepisy części II rozdziału 9 załącznika II do dyrektywy.
§  4.
Wymagania techniczne dotyczące wyposażenia statku określają przepisy części II rozdziału 10 załącznika II do dyrektywy.
§  5.
Wymagania techniczne dotyczące bezpieczeństwa w miejscu pracy określają przepisy części II rozdziału 11 załącznika II do dyrektywy.
§  6.
Wymagania techniczne dotyczące pomieszczeń dla załogi określają przepisy części II rozdziału 12 załącznika II do dyrektywy.
§  7.
Wymagania techniczne dotyczące urządzeń grzewczych do gotowania i chłodniczych zasilanych paliwem określają przepisy części II rozdziału 13 załącznika II do dyrektywy.
§  8.
Wymagania techniczne dotyczące instalacji gazu płynnego dla celów gospodarczych statku określają przepisy części II rozdziału 14 załącznika II do dyrektywy.
§  9.
Wymagania techniczne dotyczące:
1)
statków pasażerskich określają przepisy części II:
a)
rozdziału 14a, z wyłączeniem art. 14a.07, załącznika II do dyrektywy,
b)
rozdziału 15 i 15a załącznika II do dyrektywy;
2)
statków przeznaczonych do łączenia w zestawy pchane, holowane lub sprzężone określają przepisy części II rozdziału 16 załącznika II do dyrektywy;
3)
urządzeń pływających określają przepisy części II rozdziału 17 załącznika II do dyrektywy;
4)
łodzi roboczych określają przepisy części II rozdziału 18 załącznika II do dyrektywy;
5)
statków pływających po drogach wodnych w rejonie 4 określają przepisy części II rozdziału 19b załącznika II do dyrektywy;
6)
statków rekreacyjnych określają przepisy części II rozdziału 21 załącznika II do dyrektywy;
7)
stateczności kontenerowców określają przepisy części II rozdziału 22 załącznika II do dyrektywy;
8)
statków dłuższych niż 110 metrów określają przepisy części II rozdziału 22a załącznika II do dyrektywy;
9)
statków o dużej prędkości określają przepisy części II rozdziału 22b załącznika II do dyrektywy;
10)
wyposażenia statków dotyczącego załogi określają przepisy części III rozdziału 23 załącznika II do dyrektywy.
§  10.
Wymagania techniczne dotyczące:
1)
instalacji lub sprzętu radarowego stosowanych w nawigacji określają przepisy części I, III, IV, V i VI załącznika IX do dyrektywy;
2)
wskaźników skrętu określają przepisy części II, III, IV, V i VI załącznika IX do dyrektywy.
§  11.
Dla statków, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie spełniają wymagań technicznych, o których mowa w § 3-6 i 9, stosuje się wymagania techniczne wskazane w części IV rozdziału 24 i 24a załącznika II do dyrektywy, w zakresie i terminach tam określonych.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 3
1 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz.U.2013.1391).
2 Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień:

1) dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz. Urz. UE L 389 z 30.12.2006, str. 1, z późn. zm.);

2) dyrektywy Komisji 2012/48/UE z dnia 10 grudnia 2012 r. zmieniającej załączniki do dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. UE L 6 z 10.01.2013, str. 1);

3) dyrektywy Komisji 2012/49/UE z dnia 10 grudnia 2012 r. zmieniającej załącznik II do dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. UE L 6 z 10.01.2013, str. 49).

3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 marca 2003 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej (Dz.U.2003.88.810), które na podstawie art. 4 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym (Dz.U.2009.98.818) utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia w zakresie przepisów dotyczących wymagań technicznych statków żeglugi śródlądowej objętych wspólnotowym świadectwem zdolności żeglugowej.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1607 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania techniczne statków żeglugi śródlądowej objętych wspólnotowym świadectwem zdolności żeglugowej.
Data aktu: 13/05/2010
Data ogłoszenia: 18/11/2014
Data wejścia w życie: 15/06/2010