Udostępnianie danych niezbędnych do funkcjonowania systemu usług informacji rzecznej (RIS).

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 22 stycznia 2014 r.
w sprawie udostępniania danych niezbędnych do funkcjonowania systemu usług informacji rzecznej (RIS) 2

Na podstawie art. 47d ust 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1458) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa wykaz organów administracji publicznej oraz instytutów badawczych, a także zakres, rodzaj, sposób i częstotliwość przekazywania dyrektorowi urzędu żeglugi śródlądowej, którego właściwość została określona w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2d ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, danych niezbędnych do funkcjonowania systemu usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 47a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej.
2.
Wykaz, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ ORAZ INSTYTUTÓW BADAWCZYCH, A TAKŻE ZAKRES, RODZAJ, SPOSÓB I CZĘSTOTLIWOŚĆ PRZEKAZYWANIA DANYCH NIEZBĘDNYCH DO FUNKCJONOWANIA SYSTEMU USŁUG INFORMACJI RZECZNEJ (RIS)

Lp. Nazwa organu administracji publicznej lub instytutu badawczego Rodzaj i zakres przekazywanych danych (dotyczy obszaru objętego RIS) Częstotliwość przekazywania danych Sposób przekazywania danych
1 Główny Geodeta Kraju zobrazowania lotnicze i satelitarne oraz ortofotomapy co najmniej raz w roku elektronicznie
państwowy rejestr granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju co najmniej raz w roku elektronicznie
2 Dyrektor

Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie

dane hydrologiczne co najmniej raz dziennie w dni robocze elektronicznie lub telefonicznie
głębokości tranzytowe co najmniej raz dziennie w dni robocze elektronicznie lub telefonicznie
informacje o drogach wodnych co najmniej raz dziennie w dni robocze elektronicznie
informacje o oznakowaniu w przypadku wystąpienia zmian elektronicznie lub telefonicznie
informacje o przeszkodach nawigacyjnych w przypadku wystąpienia elektronicznie lub telefonicznie
informacje o utrudnieniach na drogach wodnych w przypadku wystąpienia elektronicznie lub telefonicznie
3 Dyrektor Urzędu Morskiego

w Szczecinie

dane hydrologiczne co najmniej raz dziennie elektronicznie lub telefonicznie
głębokości tranzytowe co najmniej raz dziennie elektronicznie lub telefonicznie
informacje o drogach wodnych co najmniej raz dziennie elektronicznie
informacje o oznakowaniu w przypadku wystąpienia zmian elektronicznie lub telefonicznie
informacje o przeszkodach nawigacyjnych w przypadku wystąpienia zmian elektronicznie lub telefonicznie
informacje o utrudnieniach na drogach

wodnych

przypadku wystąpienia zmian elektronicznie lub telefonicznie
informacje o ruchu jednostek na obszarach objętych działaniem systemu kontroli ruchu statków oraz Urzędu Morskiego ciągła elektronicznie
obrazy radarowe ciągła elektronicznie
dane z czujników hydro- i meteorologicznych ciągła elektronicznie lub telefonicznie
informacje z sensorów CCTV1) ciągła elektronicznie
dane kartograficzne oraz batymetryczne co najmniej raz w roku elektronicznie
4 Komendant

Wojewódzki Policji w Szczecinie, Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie, Komendant Placówki Straży Granicznej w Szczecinie

dane dotyczące rozlewów olejowych, pożarów, wypadków lub innych katastrof oddziaływających na śródlądowe drogi wodne objęte RIS w przypadku wystąpienia elektronicznie i telefonicznie
informacje z sensorów CCTV1) (w pobliżu szlaków żeglugowych), jeżeli dysponują takimi informacjami ciągła elektronicznie
5 Komendant wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Szczecinie dane dotyczące rozlewów olejowych, pożarów, wypadków lub innych katastrof w przypadku wystąpienia elektronicznie i telefonicznie
6 Wojewoda Zachodniopomorski - Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego w Szczecinie plany zarządzania kryzysowego w przypadku wystąpienia elektronicznie i telefonicznie
informacje o zagrożeniach w przypadku zagrożenia elektronicznie
informacje o sytuacji przeciwpowodziowej w przypadku zagrożenia elektronicznie
7 Prezes Głównego Urzędu

Statystycznego

informacje statystyczne o żegludze śródlądowej w przypadku publikacji nowych danych elektronicznie
8 Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy informacje o stanie zasobów wód podziemnych, o których mowa w art. 110 ust. 4 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145, z późn. zm.2)) co najmniej raz w roku elektronicznie
9 Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy dane, o których mowa w art. 110 ust. 3 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne raz dziennie elektronicznie
______

1) System monitoringu wizyjnego.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1513 oraz z 2013 r. poz. 21 i 165.

1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).
2 Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str. 152, z późn. zm.).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.155

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udostępnianie danych niezbędnych do funkcjonowania systemu usług informacji rzecznej (RIS).
Data aktu: 22/01/2014
Data ogłoszenia: 31/01/2014
Data wejścia w życie: 15/02/2014