Szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać wnioski w sprawach dotyczących płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 11 marca 2010 r.
w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinny spełniać wnioski w sprawach dotyczących płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać wnioski o:
1)
przyznanie:
a)
płatności bezpośredniej,
b)
płatności uzupełniającej,
c)
płatności cukrowej,
d)
płatności do pomidorów,
e)
wsparcia specjalnego w formie:
specjalnej płatności obszarowej do powierzchni upraw roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych,
płatności do samic gatunku bydło domowe (Bos taurus) i do samic gatunku owca domowa (Ovis aries), zwanej dalej "płatnością do krów i owiec",
płatności do surowca tytoniowego,
f)
jednolitej płatności obszarowej lub płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7 ust. 2a ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, zwanej dalej "ustawą", lub wsparcia specjalnego przejmującemu gospodarstwo rolne w przypadku jego przekazania w rozumieniu art. 82 ust. 1 lit. a rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2009, str. 65, z późn. zm.),
g)
jednolitej płatności obszarowej, płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7 ust. 2a ustawy, i wsparcia specjalnego w przypadku śmierci rolnika, która nastąpiła w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie tych płatności lub tego wsparcia do dnia doręczenia decyzji w sprawie ich przyznania,
h)
jednolitej płatności obszarowej, płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7 ust. 2a ustawy, i wsparcia specjalnego w przypadku rozwiązania albo przekształcenia rolnika albo wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku których zaistniało następstwo prawne, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie tych płatności lub tego wsparcia do dnia doręczenia decyzji w sprawie ich przyznania,
i)
płatności uzupełniającej dla producentów surowca tytoniowego, zwanej dalej "płatnością niezwiązaną do tytoniu", i płatności uzupełniającej w zakresie produkcji ziemniaka skrobiowego, zwanej dalej "płatnością niezwiązaną do skrobi", nabywcy gospodarstwa rolnego oraz małżonkowi nabywcy gospodarstwa rolnego, o których mowa odpowiednio w § 7 ust. 5 i 7 oraz § 8 ust. 5 i 7 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. poz. 302), zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności";
2)
wypłatę płatności bezpośredniej, płatności uzupełniającej, płatności cukrowej, płatności do pomidorów lub wsparcia specjalnego, w przypadku, o którym mowa w art. 27 ust. 4 ustawy;
2a)
wypłatę płatności bezpośredniej, płatności uzupełniającej, płatności cukrowej, płatności do pomidorów lub wsparcia specjalnego, w przypadku, o którym mowa w art. 27 ust. 4b ustawy;
3)
(uchylony);
4)
wyrażenie zgody na zmianę sposobu użytkowania trwałych użytków zielonych lub ich części.
§  2. 
1. 
Wnioski, o których mowa w § 1, poza elementami podania określonymi w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego, z wyłączeniem adresu, zawierają numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli obowiązek posiadania takiego numeru wynika z przepisów o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, lub numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), jeżeli został nadany, a w przypadku osoby fizycznej również numer ewidencyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL), natomiast jeżeli osoba fizyczna nie posiada obywatelstwa polskiego - kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości:
1)
rolnika - w przypadku wniosków, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a-e i pkt 4;
2)
przekazującego i przejmującego - w przypadku wniosku, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. f;
3)
spadkobiercy i spadkodawcy - w przypadku wniosków, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. g i pkt 2;
4)
rolnika i następcy prawnego - w przypadku wniosków, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. h i pkt 2a;
5)
zbywcy i nabywcy gospodarstwa rolnego - w przypadku wniosku, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. i.
2. 
We wnioskach, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, wnioskodawca podaje informację o załącznikach dołączanych do wniosków.
3. 
We wnioskach, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a-e i pkt 4, wnioskodawca podaje numer identyfikacyjny, o którym mowa w art. 12 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2012 r. poz. 86 oraz z 2013 r. poz. 1537), zwany dalej "numerem identyfikacyjnym".
4. 
We wnioskach, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. f, g oraz i, a także pkt 2, wnioskodawca podaje numer identyfikacyjny przekazującego lub spadkodawcy lub zbywcy.
4a. 
We wnioskach, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. h oraz pkt 2a, następca prawny podaje numer identyfikacyjny rolnika, o którym mowa w art. 22a ust. 1 ustawy.
5. 
We wnioskach, o których mowa w § 1 pkt 2 i 2a, wnioskodawca podaje numer identyfikacyjny, jeżeli został mu on nadany.
§  3. 
1. 
Wnioski, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a-e, g i h, oprócz danych i informacji, o których mowa w § 2 ust. 1-4a, zawierają oświadczenia i zobowiązania związane z płatnością, której dotyczą.
2. 
Wnioski, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a oraz e tiret pierwsze, zawierają również oświadczenia o:
1)
powierzchni działek ewidencyjnych, z podaniem w szczególności:
a)
położenia działki ewidencyjnej ze wskazaniem województwa, powiatu i gminy,
b)
danych z ewidencji gruntów i budynków: nazwy obrębu ewidencyjnego, numeru obrębu ewidencyjnego, numeru arkusza mapy, numeru działki ewidencyjnej i powierzchni całkowitej działki ewidencyjnej,
c)
powierzchni gruntów rolnych na działce ewidencyjnej, w tym powierzchni:
niezgłoszonej do programów pomocowych,
gruntów rolnych, które zostały zalesione w ramach działania zalesianie gruntów rolnych objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz zgodnie z planem zalesienia, lecz nie zostały przekwalifikowane na grunty leśne;
2)
sposobie wykorzystania działek rolnych, z podaniem w szczególności:
a)
oznaczenia działki rolnej,
b)
grupy upraw lub obszaru, ze względu na który wyodrębnia się działkę rolną,
c)
powierzchni działki rolnej,
d)
numeru działki ewidencyjnej, na której jest położona działka rolna,
e)
powierzchni działki rolnej położonej w granicach działki ewidencyjnej.
3. 
(uchylony).
4. 
W przypadku ubiegania się o płatność do krów i owiec wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. e tiret drugie, zawiera dane dotyczące liczby krów lub owiec, do których rolnik ubiega się o płatność.
5. 
Do wniosku, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. e tiret drugie, rolnik dołącza informację o numerach identyfikacyjnych krów lub owiec, do których rolnik ubiega się o płatność, znajdujących się w rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych prowadzonym na podstawie przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.
§  4. 
1. 
W przesłanym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej "Agencją", materiale graficznym, o którym mowa w art. 19 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 16, z późn. zm.), rolnik zaznacza:
1)
obszar uprawy pszenicy, żyta, jęczmienia i owsa;
2)
znajdujące się w obrębie działki rolnej:
a)
drzewa będące pomnikami przyrody, objęte ochroną na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627, z późn. zm.),
b)
rowy, których szerokość nie przekracza 2 m,
c)
oczka wodne o łącznej powierzchni mniejszej niż 100 m2.
2. 
W przypadku gdy rolnik ubiega się po raz pierwszy o przyznanie płatności bezpośredniej do danej działki rolnej, dołącza do wniosku o przyznanie tej płatności oświadczenia zawierające wykaz działek ewidencyjnych, na których:
1)
jest prowadzona uprawa pszenicy, żyta, jęczmienia i owsa;
2)
w obrębie działki rolnej znajdują się:
a)
drzewa będące pomnikami przyrody, objęte ochroną na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
b)
rowy, których szerokość nie przekracza 2 m,
c)
oczka wodne o łącznej powierzchni mniejszej niż 100 m2.
§  5 
(uchylony).
§  6 
(uchylony).
§  7 
(uchylony).
§  8 
(uchylony).
§  9 
(uchylony).
§  10 
(uchylony).
§  11. 
1. 
W przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 1a pkt 1 ustawy, do wniosku o przyznanie płatności cukrowej dołącza się:
1)
oświadczenie małżonków o pozostawaniu w związku małżeńskim w dniu składania wniosku o przyznanie płatności cukrowej,
2)
zgodę małżonka, który nie składa wniosku o przyznanie płatności cukrowej, na przyznanie tej płatności wnioskującemu o nią małżonkowi

- zawierające imiona i nazwiska małżonków oraz nazwisko rodowe, nadane im numery identyfikacyjne, a w przypadku gdy numer taki nie został nadany - PESEL albo kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości, jeżeli małżonek nie posiada obywatelstwa polskiego.

2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 1a pkt 2 ustawy, do wniosku o przyznanie płatności cukrowej dołącza się:
1)
oświadczenie o zawarciu umowy dostawy przez:
a)
spadkodawcę rolnika wnioskującego o płatność cukrową lub
b)
spadkodawcę małżonka rolnika wnioskującego o płatność cukrową

- zawierające imię i nazwisko oraz numer identyfikacyjny spadkodawcy, a w przypadku gdy numer taki nie został nadany - PESEL albo kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości, jeżeli spadkodawca nie posiadał obywatelstwa polskiego;

2)
prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo
3)
gdy nie zostało zakończone postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku:
a)
zaświadczenie sądu o zarejestrowaniu wniosku o stwierdzenie nabycia spadku albo
b)
kopię wniosku o stwierdzenie nabycia spadku, potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez sąd albo notariusza albo upoważnionego pracownika Agencji, wraz z potwierdzeniem nadania tego wniosku w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo kopią tego potwierdzenia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo upoważnionego pracownika Agencji, albo
4)
zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza, albo
5)
prawomocne postanowienie sądu o dziale spadku albo umowę w formie aktu notarialnego, na mocy których został dokonany dział spadku, z którego wynika, że uprawnienie do przyznania płatności cukrowej przeszło na rolnika wnioskującego o przyznanie tej płatności lub na jego małżonka.
3. 
Jeżeli z postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia wynika, że:
1)
uprawnieni do spadku są zarówno rolnik, jak i inni spadkobiercy, rolnik wnioskujący o przyznanie płatności cukrowej dołącza zgodę pozostałych spadkobierców na przyznanie mu płatności cukrowej,
2)
uprawniony do spadku jest małżonek rolnika wnioskującego o płatność cukrową, rolnik ten dołącza zgodę małżonka na przyznanie mu płatności cukrowej,
3)
uprawnieni do spadku są zarówno małżonek rolnika, jak i inni spadkobiercy, rolnik wnioskujący o przyznanie płatności cukrowej dołącza zgodę wszystkich spadkobierców na przyznanie mu płatności cukrowej,
4)
(uchylony)

- zawierającą imię i nazwisko spadkodawcy, nadany mu numer identyfikacyjny, a w przypadku gdy numer taki nie został nadany - PESEL albo kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości, jeżeli spadkodawca nie posiadał obywatelstwa polskiego.

3a. 
Jeżeli w wyniku działu spadku uprawnienie do otrzymania płatności cukrowej przeszło na małżonka rolnika wnioskującego o przyznanie tej płatności, rolnik ten dołącza do wniosku o przyznanie płatności cukrowej tylko zgodę małżonka zawierającą imię i nazwisko spadkodawcy, nadany mu numer identyfikacyjny, a w przypadku gdy numer taki nie został nadany - PESEL albo kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości, jeżeli spadkodawca nie posiadał obywatelstwa polskiego.
4. 
Zgody, o których mowa w ust. 3 i 3a, zawierają imię i nazwisko wyrażającego zgodę, nadany mu numer identyfikacyjny, a w przypadku gdy numer taki nie został nadany - PESEL albo kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości, jeżeli wyrażający zgodę nie posiada obywatelstwa polskiego.
5. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku składa się do kierownika biura powiatowego Agencji, do którego został złożony wniosek o przyznanie płatności cukrowej, w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się tego postanowienia.
5a. 
W przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 1a pkt 2a ustawy, do wniosku o przyznanie płatności cukrowej dołącza się dokument potwierdzający zaistnienie następstwa prawnego albo kopię tego dokumentu potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo upoważnionego pracownika Agencji.
6. 
W przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 1a pkt 3 ustawy, do wniosku o przyznanie płatności cukrowej:
1)
gdy przejmującym gospodarstwo rolne jest rolnik wnioskujący o płatność cukrową, dołącza się oświadczenie, że mógłby on dziedziczyć przekazane gospodarstwo rolne z ustawy, zawierające wskazanie, czy rolnik jest:
a)
małżonkiem,
b)
zstępnym,
c)
rodzicem,
d)
rodzeństwem,
e)
zstępnym rodzeństwa,
f)
dziadkiem,
g)
zstępnym dziadków,
h)
przysposobionym,
i)
przysposabiającym,
j)
dzieckiem małżonka,
k)
krewnym przysposobionego albo przysposabiającego

- rolnika przekazującego gospodarstwo rolne lub - w przypadku, o którym mowa w lit. h - krewnych tego rolnika, oraz imię i nazwisko oraz numer identyfikacyjny nadany przekazującemu gospodarstwo rolne;

2)
gdy przejmującym gospodarstwo rolne jest małżonek rolnika ubiegającego się o płatność cukrową, dołącza się oświadczenie tego małżonka, że mógłby dziedziczyć przekazane gospodarstwo z ustawy, zawierające wskazanie, czy małżonek ten jest:
a)
zstępnym,
b)
rodzicem,
c)
rodzeństwem,
d)
zstępnym rodzeństwa,
e)
dziadkiem,
f)
zstępnym dziadków,
g)
przysposobionym,
h)
przysposabiającym,
i)
dzieckiem małżonka,
j)
krewnym przysposobionego albo przysposabiającego

- rolnika przekazującego gospodarstwo rolne lub - w przypadku, o którym mowa w lit. g - krewnych tego rolnika, oraz imię i nazwisko oraz numer identyfikacyjny nadany przekazującemu gospodarstwo rolne;

3)
dołącza się umowę, na podstawie której grunty rolne wchodzące w skład gospodarstwa rolnego zostały przekazane rolnikowi ubiegającemu się o płatność cukrową albo małżonkowi tego rolnika, lub kopię takiej umowy, potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo upoważnionego pracownika Agencji;
4)
dołącza się kopię decyzji o przyznaniu renty strukturalnej lub renty rolniczej z ubezpieczenia społecznego rolników lub emerytury rolniczej z ubezpieczenia społecznego rolników, potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez organ, który wydał tę decyzję, albo dokument potwierdzający wypłatę świadczenia;
5)
w przypadku przekazania gospodarstwa rolnego na rzecz:
a)
rolnika wnioskującego o płatność cukrową oraz innych osób dołącza się zgodę tych osób na przyznanie płatności cukrowej temu rolnikowi,
b)
małżonka rolnika ubiegającego się o płatność cukrową dołącza się zgodę tego małżonka na przyznanie płatności cukrowej temu rolnikowi,
c)
małżonka rolnika ubiegającego się o płatność cukrową oraz innych osób dołącza się zgodę tego małżonka i pozostałych osób na przyznanie płatności cukrowej temu rolnikowi

- zawierającą imię i nazwisko wyrażającego zgodę, nadany mu numer identyfikacyjny, a w przypadku gdy numer taki nie został nadany - PESEL albo kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości, jeżeli wyrażający zgodę nie posiada obywatelstwa polskiego.

7. 
Gdy przejmującym gospodarstwo rolne jest rolnik, o którym mowa w art. 24 ust. 1a pkt 3 ustawy, a przekazanie gospodarstwa rolnego nastąpiło w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie płatności cukrowej do dnia 31 maja roku, w którym został złożony ten wniosek, do wniosku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy, rolnik dołącza dokumenty wymienione w ust. 6 pkt 1, 4 i 5 lit. a oraz dokumenty wymienione w art. 21 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 ustawy.
8. 
Gdy przejmującym gospodarstwo rolne jest małżonek rolnika, o którym mowa w art. 24 ust. 1a pkt 3 ustawy, a przekazanie gospodarstwa rolnego nastąpiło w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie płatności cukrowej do dnia 31 maja roku, w którym został złożony ten wniosek, do wniosku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy, rolnik dołącza dokumenty wymienione w ust. 6 pkt 2, 4 i 5 lit. b albo c oraz dokumenty wymienione w art. 21 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 ustawy.
§  12. 
W przypadkach, o których mowa w art. 24a ust. 2 pkt 2-4 oraz w art. 24aa ust. 2 pkt 1-4 ustawy, do wniosków o przyznanie płatności do pomidorów oraz oddzielnej płatności z tytułu owoców miękkich, o której mowa w art. 129 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003, stosuje się odpowiednio przepisy § 11.
§  13. 
W przypadkach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności, do wniosków o przyznanie płatności uzupełniającej do powierzchni uprawy chmielu, do której przyznano płatność uzupełniającą do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r., stosuje się odpowiednio przepisy § 11.
§  13a. 
W przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności, do wniosku o przyznanie płatności uzupełniającej do powierzchni uprawy chmielu, do której przyznano płatność uzupełniającą do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r., następca prawny dołącza dokument potwierdzający zaistnienie następstwa prawnego albo kopię tego dokumentu potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo upoważnionego pracownika Agencji.
§  13b. 
1. 
W przypadku, o którym mowa w art. 24ab ust. 2 pkt 1 ustawy, do wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu dołącza się:
1)
oświadczenie małżonków o pozostawaniu w związku małżeńskim w dniu składania wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu,
2)
zgodę małżonka, który nie składa wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu, na przyznanie tej płatności wnioskującemu o nią małżonkowi

- zawierające imiona i nazwiska małżonków oraz nazwisko rodowe, nadane im numery identyfikacyjne, a w przypadku gdy numer taki nie został nadany - PESEL albo kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości, jeżeli małżonek nie posiada obywatelstwa polskiego.

2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 24ab ust. 2 pkt 2 ustawy, do wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu dołącza się:
1)
prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo
2)
gdy nie zostało zakończone postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku:
a)
zaświadczenie sądu o zarejestrowaniu wniosku o stwierdzenie nabycia spadku albo
b)
kopię wniosku o stwierdzenie nabycia spadku:
potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez sąd albo
poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji, wraz z potwierdzeniem nadania tego wniosku w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo kopią tego potwierdzenia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji, albo
3)
zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza, albo
4)
prawomocne postanowienie sądu o dziale spadku albo umowę w formie aktu notarialnego, na mocy których został dokonany dział spadku obejmujący gospodarstwo rolne, z którego wynika, że uprawnienie do przyznania płatności niezwiązanej do tytoniu przeszło na rolnika wnioskującego o przyznanie tej płatności lub na jego małżonka, albo
5)
prawomocne postanowienie częściowe sądu o stwierdzeniu nabycia przedmiotu zapisu windykacyjnego będącego gospodarstwem rolnym.
3. 
Jeżeli z postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo z postanowienia częściowego sądu o stwierdzeniu nabycia przedmiotu zapisu windykacyjnego albo z zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia wynika, że:
1)
uprawnieni do spadku są zarówno rolnik, jak i inni spadkobiercy, rolnik wnioskujący o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu dołącza zgodę pozostałych spadkobierców na przyznanie mu płatności niezwiązanej do tytoniu,
2)
uprawniony do spadku jest małżonek rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną do tytoniu, rolnik ten dołącza zgodę małżonka na przyznanie mu płatności niezwiązanej do tytoniu,
3)
uprawnieni do spadku są zarówno małżonek rolnika, jak i inni spadkobiercy, rolnik wnioskujący o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu dołącza zgodę wszystkich spadkobierców na przyznanie mu płatności niezwiązanej do tytoniu,
4)
przedmiotem zapisu windykacyjnego jest gospodarstwo rolne a:
a)
zapisobiercami są zarówno rolnik wnioskujący o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu, jak i inne podmioty, rolnik ten dołącza zgodę wszystkich zapisobierców na przyznanie mu płatności niezwiązanej do tytoniu,
b)
zapisobiercą jest małżonek rolnika wnioskującego o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu, rolnik ten dołącza zgodę małżonka na przyznanie mu płatności niezwiązanej do tytoniu,
c)
zapisobiercami są zarówno małżonek rolnika wnioskującego o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu, jak i inne podmioty, rolnik ten dołącza zgodę wszystkich zapisobierców na przyznanie mu płatności niezwiązanej do tytoniu

- zawierającą imię i nazwisko spadkodawcy, nadany mu numer identyfikacyjny, a w przypadku gdy numer taki nie został nadany - PESEL albo kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości, jeżeli spadkodawca nie posiadał obywatelstwa polskiego.

4. 
Jeżeli w wyniku działu spadku uprawnienie do otrzymania płatności niezwiązanej do tytoniu przeszło na małżonka rolnika wnioskującego o przyznanie tej płatności, rolnik ten dołącza do wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu tylko zgodę małżonka zawierającą imię i nazwisko spadkodawcy, nadany mu numer identyfikacyjny, a w przypadku gdy numer taki nie został nadany - PESEL albo kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości, jeżeli spadkodawca nie posiadał obywatelstwa polskiego.
5. 
Zgody, o których mowa w ust. 3 i 4, zawierają imię i nazwisko lub nazwę wyrażającego zgodę, nadany mu numer identyfikacyjny, a w przypadku gdy numer taki nie został nadany - NIP, jeżeli obowiązek posiadania takiego numeru wynika z przepisów o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, lub REGON, jeżeli został nadany, a w przypadku osoby fizycznej również PESEL, natomiast jeżeli osoba fizyczna nie posiada obywatelstwa polskiego - kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości.
6. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo postanowienie częściowe sądu o stwierdzeniu nabycia przedmiotu zapisu windykacyjnego będącego gospodarstwem rolnym składa się do kierownika biura powiatowego Agencji, do którego został złożony wniosek o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu, w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się tego postanowienia.
7. 
W przypadku, o którym mowa w art. 24ab ust. 2 pkt 3 ustawy, do wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu dołącza się:
1)
umowę, na podstawie której rolnik lub jego małżonek nabył w całości gospodarstwo rolne albo kopię takiej umowy, poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji;
2)
zgodę zbywcy gospodarstwa rolnego na przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu nabywcy gospodarstwa rolnego zawierającą imiona i nazwiska oraz nazwiska rodowe lub nazwy zbywcy oraz nabywcy gospodarstwa rolnego, nadane im numery identyfikacyjne, a w przypadku gdy numer taki nie został nadany - NIP, jeżeli obowiązek posiadania takiego numeru wynika z przepisów o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, lub REGON, jeżeli został nadany, a w przypadku osoby fizycznej również PESEL, natomiast jeżeli osoba fizyczna nie posiada obywatelstwa polskiego - kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości;
3)
w przypadku gdy nabywcą gospodarstwa rolnego jest małżonek rolnika wnioskującego o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu:
a)
oświadczenie małżonków o pozostawaniu w związku małżeńskim w dniu składania wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu,
b)
zgodę tego małżonka na przyznanie tej płatności wnioskującemu o nią rolnikowi

- zawierające imiona i nazwiska małżonków oraz nazwisko rodowe, nadane im numery identyfikacyjne, a w przypadku gdy numer taki nie został nadany - PESEL albo kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości, jeżeli małżonek nie posiada obywatelstwa polskiego;

4)
w przypadku gdy do otrzymania płatności niezwiązanej do tytoniu jest uprawniony więcej niż jeden rolnik - zgodę wszystkich uprawnionych na przyznanie tej płatności wnioskującemu o nią rolnikowi, zawierającą imiona i nazwiska lub nazwy uprawnionych, nadane im numery identyfikacyjne, a w przypadku gdy numer taki nie został nadany - NIP, jeżeli obowiązek posiadania takiego numeru wynika z przepisów o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, lub REGON, jeżeli został nadany, a w przypadku osoby fizycznej również PESEL, natomiast jeżeli osoba fizyczna nie posiada obywatelstwa polskiego - kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości.
8. 
Gdy nabywcą gospodarstwa rolnego jest rolnik, o którym mowa w art. 24ab ust. 2 pkt 3 ustawy, a zbycie gospodarstwa rolnego nastąpiło w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu do dnia wydania decyzji w sprawie przyznania tej płatności, do wniosku, o którym mowa w § 7 ust. 5 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności, rolnik dołącza dokumenty, o których mowa w ust. 7 pkt 2 i 4.
9. 
Gdy nabywcą gospodarstwa rolnego jest małżonek rolnika, o którym mowa w art. 24ab ust. 2 pkt 3 ustawy, a zbycie gospodarstwa rolnego nastąpiło w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu do dnia wydania decyzji w sprawie przyznania tej płatności, do wniosku, o którym mowa w § 7 ust. 7 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności, rolnik dołącza dokumenty, o których mowa w ust. 7 pkt 2-4.
§  13c. 
Do wniosków o przyznanie płatności niezwiązanej do skrobi, w przypadkach, o których mowa w art. 24ac ust. 2 pkt 1-3 oraz ust. 4 ustawy, stosuje się odpowiednio przepisy § 13b.
§  14. 
Wnioski, o których mowa w § 1 pkt 2 i 2a, oprócz danych i informacji wymienionych w § 2 ust. 1, 2, 4-5, zawierają:
1)
miejsce zamieszkania i adres albo siedzibę i adres oraz numer rachunku bankowego spadkobiercy, o którym mowa w art. 27 ust. 4 ustawy;
1a)
siedzibę i adres oraz numer rachunku bankowego następcy prawnego, o którym mowa w art. 27 ust. 4b ustawy;
2)
numer i dzień wydania decyzji w sprawie przyznania danej płatności;
3)
oświadczenia związane z wypłatą płatności, której dotyczą.
§  15. 
(uchylony).
§  16. 
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 4, zawiera informację o położeniu i powierzchni działek ewidencyjnych i działek rolnych, na których znajdują się trwałe użytki zielone:
1)
zadeklarowane we wniosku o przyznanie jednolitej płatności obszarowej;
2)
w odniesieniu do których rolnik wnioskuje o wyrażenie zgody na zmianę sposobu użytkowania.
§  17. 
Dołączane do wniosków w sprawach dotyczących płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego dokumenty wymienione w § 3 ust. 5, § 4 ust. 2, § 11 ust. 1, ust. 2 pkt 1, ust. 3, 3a i ust. 6 pkt 1, 2 i 5 oraz § 13b ust. 1, 3 i 4 oraz ust. 7 pkt 2-4 sporządza się na formularzach opracowanych i udostępnionych przez Agencję.
§  18. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 marca 2010 r. 2
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz.U.2011.248.1486).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 marca 2008 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinny spełniać wnioski w sprawach dotyczących płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz.U.2008.44.269), które na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2010.36.197) utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1518 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać wnioski w sprawach dotyczących płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Data aktu: 11/03/2010
Data ogłoszenia: 05/11/2014
Data wejścia w życie: 15/03/2010