Rejestr gmin, na których obszarze są używane nazwy w języku mniejszości, wzory wniosków o wpisanie do tego Rejestru oraz o ustalenie dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego w języku mniejszości narodowej lub etnicznej albo w języku regionalnym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 30 maja 2005 r.
w sprawie Rejestru gmin, na których obszarze są używane nazwy w języku mniejszości, wzorów wniosków o wpisanie do tego Rejestru oraz o ustalenie dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego w języku mniejszości narodowej lub etnicznej albo w języku regionalnym

Na podstawie art. 13 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób prowadzenia Rejestru gmin, na których obszarze używane są nazwy w języku mniejszości, szczegółowy zakres informacji umieszczanych w tym Rejestrze oraz wzory wniosków rady gminy o wpisanie gminy do Rejestru gmin i o ustalenie dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego w języku mniejszości narodowej lub etnicznej albo w języku regionalnym.
§  2.
1.
Rejestr gmin prowadzony jest w formie elektronicznej.
2.
Rejestr gmin składa się z:
1)
Rejestru gmin, na obszarze których używane są dodatkowe nazwy ulic;
2)
Rejestru gmin, na obszarze których używane są dodatkowe nazwy miejscowości i obiektów fizjograficznych.
3.
Każdej gminie wpisywanej do Rejestru gmin przypisuje się kolejny numer w Rejestrze, rozpoczynający się od symbolu odpowiednio: "NU/nn" dla gmin wpisywanych do Rejestru, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, oraz "NM/nn" dla gmin wpisywanych do Rejestru, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, gdzie "nn" oznacza kolejny numer pozycji w danym Rejestrze.
4.
W Rejestrze, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, informacje są wprowadzane odrębnie dla każdej gminy i obejmują:
1)
numer pozycji, pod jaką wpisywana jest gmina;
2)
nazwę województwa, na którego obszarze znajduje się gmina;
3)
nazwę powiatu, na którego obszarze znajduje się gmina;
4)
nazwę gminy;
5)
ogólną liczbę mieszkańców gminy;
6)
ustaloną na podstawie wyników ostatniego spisu powszechnego liczbę mieszkańców gminy należących do mniejszości narodowej lub etnicznej, w języku której są proponowane dodatkowe nazwy, albo liczbę mieszkańców gminy posługujących się językiem regionalnym;
7)
datę podjęcia oraz numer uchwały rady gminy w sprawie nadania dodatkowych nazw ulic;
8)
datę podjęcia oraz numer uchwały rady gminy w sprawie złożenia wniosku o wpisanie gminy do Rejestru gmin, na obszarze których używane są dodatkowe nazwy;
9)
datę wpisania gminy do Rejestru gmin.
5.
W Rejestrze, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, informacje są wprowadzane odrębnie dla każdej dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego. Każdej dodatkowej nazwie przypisuje się numer składający się z numeru gminy, o którym mowa w ust. 3, oraz numeru pozycji, wynikającej z kolejności ustalania dodatkowych nazw w danej gminie.
6.
Zakres informacji wprowadzanych do Rejestru, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, obejmuje:
1)
numer przypisany dodatkowej nazwie miejscowości lub obiektu fizjograficznego;
1a)
identyfikator Państwowego Rejestru Nazw Geograficznych;
2)
nazwę województwa, na którego obszarze znajduje się gmina;
3)
nazwę powiatu, na którego obszarze znajduje się gmina;
4)
nazwę gminy;
5)
datę podjęcia oraz numer uchwały rady gminy w sprawie złożenia wniosku o wpisanie gminy do Rejestru gmin, na obszarze których używane są dodatkowe nazwy;
6)
oznaczenie rodzaju nazwy (nazwa miejscowości, nazwa obiektu fizjograficznego);
7)
ogólną liczbę mieszkańców gminy;
8)
ustaloną na podstawie wyników ostatniego spisu powszechnego liczbę mieszkańców gminy należących do mniejszości narodowej lub etnicznej, w języku której są proponowane dodatkowe nazwy, albo liczbę mieszkańców gminy posługujących się językiem regionalnym;
9)
w przypadku miejscowości zamieszkanej - liczbę mieszkańców tej miejscowości biorących udział w konsultacjach oraz liczbę mieszkańców miejscowości biorących udział w konsultacjach, którzy opowiedzieli się za wprowadzeniem dodatkowej nazwy miejscowości;
10)
urzędową nazwę miejscowości lub obiektu fizjograficznego;
11)
dodatkową nazwę miejscowości lub obiektu fizjograficznego, zapisaną w języku mniejszości;
11a)
język, w którym została ustalona dodatkowa nazwa;
12)
adnotacje dotyczące opinii:
a)
zarządów województw, na których terenie znajduje się obiekt fizjograficzny, dla którego ustalana jest dodatkowa nazwa w języku mniejszości lub w języku regionalnym,
b)
wojewody,
c)
Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych;
13)
datę wpisu dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego do Rejestru gmin;
14)
datę wykreślenia dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego z Rejestru gmin.
§  3.
Wzór wniosku rady gminy o wpisanie gminy do Rejestru gmin określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  4.
Wzór wniosku rady gminy o ustalenie dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego w języku mniejszości narodowej lub etnicznej albo w języku regionalnym określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK

o wpisanie gminy do Rejestru gmin, na obszarze których używane są dodatkowe nazwy miejscowości lub obiektów fizjograficznych albo ulic

A.

Dane ogólne

Gmina .........................................................................................................................................................

(nazwa)

Powiat .........................................................................................................................................................

(nazwa)

Województwo .........................................................................................................................................................

(nazwa)

rodzaj dodatkowej nazwy1:
nazwa ulicy

Ł



nazwa miejscowości

Ł



nazwa obiektu fizjograficznego

Ł

Ogólna liczba mieszkańców gminy2

.....................................................................................................

Liczba mieszkańców gminy należących do mniejszości, w języku której mają być używane dodatkowe nazwy3

..................................................................................................

W przypadku miejscowości zamieszkanej:4
Liczba mieszkańców miejscowości biorących udział w konsultacjach Liczba mieszkańców miejscowości biorących udział w konsultacjach, którzy opowiedzieli się za ustaleniem dodatkowej nazwy miejscowości
..................................................................................................... ..................................................................................................

B.

Dane dotyczące dodatkowych nazw miejscowości lub obiektów fizjograficznych, o ustalenie których występuje rada gminy5

Nazwy miejscowości
Urzędowa nazwa miejscowości Proponowana dodatkowa nazwa
1. .................................................................................................. 1. ...........................................................................................
2. .................................................................................................. 2. ...........................................................................................
Nazwy obiektów fizjograficznych
Urzędowa nazwa Proponowana dodatkowa nazwa
1. .................................................................................................. 1. ...........................................................................................
2. .................................................................................................. 2. ...........................................................................................
Język, w którym ma być używana dodatkowa nazwa

C.

Dane dotyczące uchwały rady gminy:

Data, numer i tytuł uchwały rady gminy ...............................................................................................

...............................................................................................

Załączniki:

1) uchwała rady gminy w sprawie złożenia wniosku o wpisanie gminy do Rejestru gmin, na obszarze których używane są nazwy w języku mniejszości;

2) uchwała rady gminy w sprawie ustalenia dodatkowej nazwy ulicy6;

3) szczegółowy kosztorys wymiany tablic informacyjnych, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.);

4) informacja wojewody o ważności uchwał rady gminy, wymienionych w pkt 1 i 2;

5) wniosek o ustalenie dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego7

..............................................................................

(podpis i pieczęć przewodniczącego rady gminy)

________

1 Postawić znak x przy rodzaju dodatkowych nazw, które mają być używane na obszarze gminy.

2 Przez liczbę tę należy rozumieć liczbę ustaloną na podstawie aktualnych danych Głównego Urzędu Statystycznego.

3 Przez liczbę tę należy rozumieć liczbę, o której mowa odpowiednio w art. 14 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.), czyli liczbę ustaloną jako wynik ostatniego spisu powszechnego - odpowiednio liczbę mieszkańców gminy należących do konkretnej mniejszości narodowej lub etnicznej albo liczbę mieszkańców gminy posługujących się językiem regionalnym.

4 Wypełnić, jeżeli podstawą wystąpienia z wnioskiem był wynik konsultacji przeprowadzonych w miejscowości zamieszkanej.

5 Dane wypełnia się, jeżeli gmina przedkłada wraz z wnioskiem o wpisanie gminy do Rejestru także wnioski o ustalenie dodatkowych nazw miejscowości lub obiektów fizjograficznych, uwzględniając wszystkie nazwy, o ustalenie których gmina występuje.

6 Uchwałę dołącza się wyłącznie w przypadku, gdy rada gminy składa wniosek o wpisanie gminy do Rejestru gmin w związku z ustaleniem dodatkowej nazwy ulicy.

7 Dołącza się wyłącznie w przypadku, gdy rada gminy składa wniosek o wpisanie gminy do Rejestru gmin w związku z ustaleniem dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

WNIOSEK

(podpis i pieczęć przewodniczącego rady gminy)

o ustalenie dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego

Gmina ................................................................................................................................................

(nazwa)

Powiat ................................................................................................................................................

(nazwa)

Województwo ................................................................................................................................................

(nazwa)

oznaczenie rodzaju dodatkowej nazwy:
nazwa miejscowości

[]Ł

nazwa obiektu fizjograficznego

Ł

Urzędowa nazwa miejscowości lub obiektu fizjograficznego
Proponowana dodatkowa nazwa miejscowości lub obiektu fizjograficznego*

Załączniki:

1) uchwała rady gminy w sprawie ustalenia dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego;

2) w przypadku obiektu fizjograficznego - opinie zarządów województw, na których terenie obiekt się znajduje;

3) omówienie wyników konsultacji przeprowadzonych w trybie art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.);

4) informacja o kosztach finansowych wprowadzenia proponowanej zmiany.

................................................................................

(podpis i pieczęć przewodniczącego rady gminy)

________

* Zapisana w alfabecie języka, w którym ma być używana.

1 Obecnie działem administracji rządowej - wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne kieruje Minister Administracji i Cyfryzacji, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz.U.2011.248.1479).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1486 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr gmin, na których obszarze są używane nazwy w języku mniejszości, wzory wniosków o wpisanie do tego Rejestru oraz o ustalenie dodatkowej nazwy miejscowości lub obiektu fizjograficznego w języku mniejszości narodowej lub etnicznej albo w języku regionalnym.
Data aktu: 30/05/2005
Data ogłoszenia: 30/10/2014
Data wejścia w życie: 25/06/2005