Szczegółowy zakres i sposób przekazywania informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez agentów rozliczeniowych, wydawców instrumentów płatniczych oraz wydawców pieniądza elektronicznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 15 października 2014 r.
w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu przekazywania informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez agentów rozliczeniowych, wydawców instrumentów płatniczych oraz wydawców pieniądza elektronicznego

Na podstawie art. 14d ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 659 i 730) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14a-14c ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, zwanej dalej "ustawą", przekazywanych Narodowemu Bankowi Polskiemu, zwanemu dalej "NBP", oraz sposób realizacji obowiązku ich przekazywania.
§  2. 
Agent rozliczeniowy przekazuje do NBP następujące informacje, o których mowa w art. 14a ust. 1 ustawy:
1)
liczba akceptantów z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych oraz liczba urządzeń akceptujących karty płatnicze zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim;
2)
liczba akceptantów z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych oraz liczba urządzeń akceptujących pieniądz elektroniczny zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim;
3)
liczba akceptantów z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych oraz liczba urządzeń akceptujących instrumenty płatnicze zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
liczba urządzeń akceptujących karty płatnicze i pieniądz elektroniczny zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
liczba i wartość bezgotówkowych transakcji płatniczych oraz transakcji typu cashback, wykonanych przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim;
6)
liczba i wartość transakcji wykonanych u akceptantów zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy użyciu kart płatniczych wydanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
7)
liczba i wartość wykonanych transakcji płatniczych naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu, zgłoszonych agentowi rozliczeniowemu przez wydawców instrumentów płatniczych, oraz wysokość strat poniesionych przez agenta rozliczeniowego i akceptantów spowodowanych tymi transakcjami.
§  3. 
1. 
Wydawca instrumentu płatniczego przekazuje do NBP następujące informacje, o których mowa w art. 14b ust. 1 ustawy:
1)
liczba wydanych kart płatniczych;
2)
liczba wydanych kart płatniczych umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych i innych instrumentów płatniczych umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych;
3)
liczba operacji dokonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim przy użyciu kart płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
liczba operacji dokonanych zbliżeniowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy użyciu kart płatniczych oraz innych instrumentów umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych;
5)
wartość operacji dokonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim przy użyciu kart płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
6)
wartość operacji dokonanych zbliżeniowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy użyciu kart płatniczych oraz innych instrumentów umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych;
7)
liczba i wartość transakcji bezgotówkowych oraz gotówkowych wykonanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy użyciu kart płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
8)
liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu wydanych instrumentów płatniczych, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu oraz wysokość spowodowanych nimi strat poniesionych przez wydawcę;
9)
liczba i wartość usług polecenia przelewu wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
10)
liczba i wartość usług polecenia przelewu zleconych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymanych spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
11)
liczba i wartość usług polecenia zapłaty wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
12)
liczba i wartość usług polecenia zapłaty zleconych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymanych spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
13)
liczba i wartość transakcji wykonanych przy użyciu instrumentów płatniczych umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych;
14)
liczba bankomatów;
15)
liczba i wartość transakcji wykonanych w bankomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim;
16)
liczba i wartość transakcji wykonanych w bankomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
17)
liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu wydanych instrumentów płatniczych i zarejestrowanych w bankomatach, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu oraz wysokość spowodowanych nimi strat poniesionych przez właściciela bankomatu.
2. 
Wydawca instrumentu płatniczego, na którym jest przechowywany pieniądz elektroniczny wydany przez inny podmiot, jest obowiązany przekazywać do NBP następujące informacje, o których mowa w art. 14b ust. 2 ustawy:
1)
liczba instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego wydanych przez wydawcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
liczba urządzeń akceptujących instrumenty płatnicze umożliwiające przechowywanie pieniądza elektronicznego;
3)
liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych pieniądzem elektronicznym przy użyciu instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego;
4)
liczba i wartość transakcji płatniczych pieniądzem elektronicznym wykonanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu oraz wysokość spowodowanych nimi strat poniesionych przez wydawcę.
§  4. 
Wydawca pieniądza elektronicznego jest obowiązany przekazywać do NBP następujące informacje, o których

mowa w art. 14b ust. 2 i art. 14c ust. 1 ustawy:

1)
liczba wydanych przez wydawcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego;
2)
liczba urządzeń akceptujących instrumenty płatnicze umożliwiające przechowywanie pieniądza elektronicznego;
3)
liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych pieniądzem elektronicznym przy użyciu instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego, wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
wartość pieniądza elektronicznego pozostającego w obiegu;
5)
liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych pieniądzem elektronicznym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
6)
liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu oraz wysokość spowodowanych nimi strat poniesionych przez wydawcę.
§  5. 
Informacje, o których mowa w § 2-4, są przekazywane do NBP na formularzach, których wzory określają odpowiednio załączniki nr 1-4 do rozporządzenia.
§  6. 
(uchylony).
§  7. 
Informacje, o których mowa w § 2-4, są przekazywane do NBP po raz pierwszy za drugi kwartał 2015 r.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZORY FORMULARZY - AGENCI ROZLICZENIOWI

Formularz ST.01

Liczba akceptantów z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych i liczba urządzeń akceptujących karty płatnicze

Formularz ST.03

Liczba akceptantów z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych i liczba urządzeń akceptujących instrumenty płatnicze

Formularz ST.02

Liczba akceptantów z uwzględnieniem punktów handlowo-usługowych i liczba urządzeń akceptujących pieniądz elektroniczny

Formularz ST.04

Liczba urządzeń akceptujących karty płatnicze i pieniądz elektroniczny zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Formularz ST.05

Liczba i wartość bezgotówkowych transakcji płatniczych oraz transakcji typu cashback, wykonanych przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim

Formularz ST.06

Liczba i wartość transakcji wykonanych u akceptantów zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy użyciu kart płatniczych wydanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Formularz ST.07

Liczba i wartość wykonanych transakcji płatniczych, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu oraz wysokość strat poniesionych agenta rozliczeniowego i akceptantów spowodowanych tymi transakcjami

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZORY FORMULARZY - WYDAWCY INSTRUMENTÓW PŁATNICZYCH

Formularz FN.01

Liczba kart płatniczych wydanych przez wydawcę instrumentu płatniczego

Formularz FN.02

Liczba wydanych kart umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych i innych instrumentów płatniczych umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych

Formularz FN.03

Liczba operacji dokonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim przy użyciu kart płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Formularz FN.04

Liczba operacji dokonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy użyciu wydanych kart płatniczych oraz innych instrumentów płatniczych umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych

Formularz FN.05

Wartość operacji dokonanych przy użyciu wydanych kart płatniczych danego rodzaju na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim

Formularz FN.06

Wartość operacji dokonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy użyciu wydanych kart płatniczych umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych oraz przy użyciu innych instrumentów płatniczych umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych

Formularz FN.07

Liczba i wartość transakcji bezgotówkowych oraz gotówkowych wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy użyciu kart płatniczych wydanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Formularz FN.08

Liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu wydanych instrumentów płatniczych, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu oraz wysokość spowodowanych nimi strat poniesionych przez wydawcę

Formularz FN.09

Liczba i wartość usług polecenia przelewu wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Formularz FN.10

Liczba i wartość usług polecenia przelewu zleconych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymanych spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Formularz FN.11

Liczba i wartość usług polecenia przelewu zleconych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - informacje uszczegółowione

Formularz FN.12

Liczba i wartość usług polecenia zapłaty wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Formularz FN.13

Liczba i wartość usług polecenia zapłaty zleconych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymanych spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Formularz FN.14

Liczba i wartość usług polecenia zapłaty zleconych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - informacje uszczegółowione

Formularz FN.15

Liczba i wartość transakcji wykonanych przy użyciu instrumentów płatniczych umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych

Formularz FN.16

Liczba bankomatów

Formularz FN.17

Liczba bankomatów zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - informacje uszczegółowione

Formularz FN.18

Liczba i wartość transakcji wykonanych w bankomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim

Formularz FN.19

Liczba i wartość transakcji wykonanych w bankomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Formularz FN.20

Liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu wydanych instrumentów płatniczych i zarejestrowanych w bankomatach, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu oraz wysokość spowodowanych nimi strat poniesionych przez właściciela bankomatu

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZORY FORMULARZY - WYDAWCY INSTRUMENTÓW PŁATNICZYCH: INFORMACJE DOTYCZĄCE INSTRUMENTÓW PŁATNICZYCH, NA KTÓRYCH JEST PRZECHOWYWANY PIENIĄDZ ELEKTRONICZNY WYDANY PRZEZ INNY PODMIOT

Formularz IN.01

Liczba instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego, na których jest przechowywany pieniądz elektroniczny wydany przez inny podmiot na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Formularz IN.02

Liczba urządzeń akceptujących instrumenty płatnicze umożliwiające przechowywanie pieniądza elektronicznego, na których jest przechowywany pieniądz elektroniczny wydany przez inny podmiot

Formularz IN.03

Liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych pieniądzem elektronicznym przy użyciu instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego, na których jest przechowywany pieniądz elektroniczny wydany przez inny podmiot

Formularz IN.04

Liczba i wartość transakcji płatniczych pieniądzem elektronicznym wydanym przez inny podmiot wykonanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych przez wydawcę

Formularz IN.05

Liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego wydanego przez inny podmiot, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu oraz wysokość spowodowanych nimi strat poniesionych przez wydawcę

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

WZORY FORMULARZY - WYDAWCY PIENIĄDZA ELEKTRONICZNEGO

Formularz PD.01

Liczba instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego wydanych przez wydawcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Formularz PD.02

Liczba urządzeń akceptujących instrumenty płatnicze umożliwiające przechowywanie pieniądza elektronicznego

Formularz PD.03

Liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych pieniądzem elektronicznym przy użyciu instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego wydanych przez wydawcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wartość pieniądza elektronicznego pozostającego w obiegu

Formularz PD.04

Liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych pieniądzem elektronicznym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Formularz PD.05

Liczba i wartość transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego wydanego przez wydawcę, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu oraz wysokość spowodowanych nimi strat poniesionych przez wydawcę

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz.U.2018.92).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 września 2003 r. w sprawie określenia sposobu, zakresu i terminów przekazywania przez agentów rozliczeniowych informacji o prowadzonej przez nich działalności (Dz.U.2003.175.1699), rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 września 2003 r. w sprawie sposobu, zakresu i terminów przekazywania przez wydawców kart płatniczych danych o wydawanych przez nich kartach płatniczych (Dz.U.2003.175.1700) i rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 września 2003 r. w sprawie określenia sposobu, zakresu i terminów przekazywania przez banki i instytucje pieniądza elektronicznego danych dotyczących wydanych przez nie instrumentów pieniądza elektronicznego (Dz.U.2003.175.1702), które utraciły moc z dniem 8 kwietnia 2014 r. zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2013.1036).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.840 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres i sposób przekazywania informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez agentów rozliczeniowych, wydawców instrumentów płatniczych oraz wydawców pieniądza elektronicznego.
Data aktu: 15/10/2014
Data ogłoszenia: 07/05/2019
Data wejścia w życie: 22/10/2014