Sposób prowadzenia oraz szczegółowy tryb udostępniania rejestru związków uczelni publicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 3 października 2014 r.
w sprawie sposobu prowadzenia oraz szczegółowego trybu udostępniania rejestru związków uczelni publicznych

Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183 i 2201 oraz z 2018 r. poz. 138) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia rejestru związków uczelni publicznych, zwanego dalej "rejestrem", w tym:
a)
dane, jakie musi zawierać wniosek o wpisanie związku uczelni publicznych do rejestru,
b)
rodzaj dokumentów, które należy dołączyć do wniosku,
c)
nazwy rubryk rejestru,
d)
tryb dokonywania wpisów i zmian w rejestrze,
e)
warunki wykreślenia związku uczelni publicznych z rejestru;
2)
szczegółowy tryb udostępniania rejestru, w tym sposób sporządzania i wydawania odpisów, wyciągów i zaświadczeń;
3)
wysokość opłat za wydawanie odpisów, wyciągów i zaświadczeń.
§  2. 
1. 
Rejestr prowadzi minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, zwany dalej "ministrem", w systemie informatycznym.
2. 
Dla każdego związku uczelni publicznych wpisanego do rejestru minister prowadzi akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz zmiany wpisu w rejestrze.
§  3. 
Rejestr składa się z następujących rubryk:
1)
rubryka pierwsza - numer wpisu związku uczelni publicznych;
2)
rubryka druga - data wydania decyzji o wpisie;
3)
rubryka trzecia - data wydania decyzji o utworzeniu związku uczelni publicznych;
4)
rubryka czwarta - nazwa i adres związku uczelni publicznych;
5)
rubryka piąta - nazwy uczelni publicznych tworzących związek uczelni publicznych;
6)
rubryka szósta - określenie składników mienia przekazanego przez uczelnie publiczne tworzące związek uczelni publicznych w celu wykonywania zadań tego związku;
7)
rubryka siódma - data uzyskania przez związek uczelni publicznych osobowości prawnej;
8)
rubryka ósma - informacje o zmianie nazwy związku uczelni publicznych, zmianach w jego składzie, jego likwidacji oraz inne informacje o działalności związku uczelni publicznych;
9)
rubryka dziewiąta - wykreślenie związku uczelni publicznych z rejestru.
§  4. 
1. 
Wpisem w rejestrze jest:
1)
wpis związku uczelni publicznych do rejestru;
2)
wykreślenie związku uczelni publicznych z rejestru.
2. 
Zmianą wpisu w rejestrze jest:
1)
umieszczenie nowych informacji w odpowiednich rubrykach dotyczących związku uczelni publicznych albo
2)
umieszczenie nowych informacji w odpowiednich rubrykach dotyczących związku uczelni publicznych z oznaczeniem dotychczasowego wpisu jako nieaktualnego, albo
3)
oznaczenie dotychczasowego wpisu jako nieaktualnego.
3. 
Wpis w rejestrze albo zmiana wpisu w rejestrze polegają na wprowadzeniu do systemu informatycznego danych zawartych w decyzji o wpisie albo w decyzji o zmianie wpisu w rejestrze, z dniem ich wydania.
4. 
W decyzji o wpisie albo w decyzji o zmianie wpisu w rejestrze określa się treść wpisu albo zmiany wpisu w rejestrze oraz rubrykę rejestru, w której wpis albo zmiana wpisu ma być dokonana.
§  5. 
1. 
Wpisu związku uczelni publicznych do rejestru dokonuje się na podstawie decyzji ministra o wpisie związku uczelni publicznych wydanej na zgodny wniosek wszystkich uczelni publicznych tworzących związek uczelni publicznych, złożony po wydaniu przez ministra decyzji o utworzeniu związku uczelni publicznych.
2. 
Wpisu związku uczelni publicznych do rejestru dokonuje się pod kolejnym numerem w rejestrze.
3. 
Wniosek o wpis związku uczelni publicznych do rejestru zawiera dane, o których mowa w § 3 pkt 4-6. Do wniosku dołącza się statut związku uczelni publicznych.
4. 
Rubryki pierwszą, drugą, trzecią i siódmą wypełnia się na podstawie danych znanych ministrowi.
§  6. 
1. 
Zmiany wpisu w rejestrze dokonuje się na podstawie decyzji ministra o zmianie wpisu w rejestrze wydanej na podstawie:
1)
decyzji ministra o zmianie nazwy lub zmianie składu związku uczelni publicznych w przypadku zmiany nazwy lub zmiany składu związku uczelni publicznych;
2)
wniosku związku uczelni publicznych w przypadku zmiany wpisu w rejestrze w zakresie danych innych niż wymienione w pkt 1.
2. 
Wniosek o zmianę wpisu w rejestrze zawiera dane niezbędne do dokonania zmiany wpisu. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające konieczność dokonania zmiany wpisu w rejestrze.
§  7. 
1. 
Wykreślenia związku uczelni publicznych z rejestru dokonuje się na podstawie decyzji ministra o wykreśleniu związku uczelni publicznych z rejestru.
2. 
Decyzję, o której mowa w ust. 1, wydaje się na podstawie decyzji ministra o likwidacji związku uczelni publicznych oraz po poinformowaniu ministra o zakończeniu likwidacji tego związku.
3. 
Wykreślenie związku uczelni publicznych z rejestru polega na dokonaniu odpowiedniego wpisu w rubryce dziewiątej rejestru, wraz z odnotowaniem daty i przyczyny wykreślenia związku uczelni publicznych z rejestru.
4. 
Po wykreśleniu związku uczelni publicznych z rejestru w rejestrze tym nie dokonuje się zmian dotyczących tego związku, chyba że decyzja o wykreśleniu związku uczelni publicznych z rejestru, będąca podstawą wpisu, została uchylona albo stwierdzono jej nieważność.
§  8. 
Wnioski, o których mowa w § 5 ust. 1 i § 6 ust. 1 pkt 2, składa się w postaci papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez elektroniczną skrzynkę podawczą ministra.
§  9. 
1. 
Dane zawarte w rejestrze udostępnia się przez:
1)
otwarty dostęp do jego zawartości;
2)
wydawanie odpisów i wyciągów z rejestru lub zaświadczeń o danych zawartych w rejestrze.
2. 
Udostępnianie danych zawartych w rejestrze w formie, o której mowa w ust. 1 pkt 1, następuje za pośrednictwem strony internetowej urzędu obsługującego ministra.
3. 
Udostępnianie danych zawartych w rejestrze w formie, o której mowa w ust. 1 pkt 2, następuje na wniosek osoby zainteresowanej.
§  10. 
1. 
Wniosek o wydanie odpisu, wyciągu lub zaświadczenia o danych zawartych w rejestrze składa się w formie, o której mowa w § 8.
2. 
We wniosku o wydanie odpisu z rejestru lub zaświadczenia o danych zawartych w rejestrze podaje się nazwę związku uczelni publicznych.
3. 
We wniosku o wydanie wyciągu z rejestru podaje się:
1)
nazwę związku uczelni publicznych;
2)
rubryki rejestru, których wyciąg ma dotyczyć, albo zakres żądanych informacji.
§  11. 
Odpis z rejestru zawiera treść wszystkich wpisów i zmian wpisów w rejestrze dokonanych od dnia pierwszego wpisu pod danym numerem, pod którym jest wpisany związek uczelni publicznych.
§  12. 
Wyciąg z rejestru obejmuje treść wszystkich wpisów i zmian wpisów we wskazanych przez wnioskodawcę rubrykach rejestru albo treść wszystkich wpisów w rubrykach odpowiadających żądanym przez wnioskodawcę informacjom.
§  13. 
1. 
Odpis i wyciąg z rejestru lub zaświadczenie o danych zawartych w rejestrze są opatrywane datą, pieczęcią urzędową oraz podpisem osoby, która je sporządziła, z podaniem imienia i nazwiska tej osoby oraz jej stanowiska służbowego, albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
2. 
Odpis i wyciąg z rejestru lub zaświadczenie o danych zawartych w rejestrze przesyła się wnioskodawcy na adres wskazany we wniosku przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru albo w formie dokumentu elektronicznego, o którym mowa w § 8.
3. 
Na żądanie wnioskodawcy odpis, wyciąg z rejestru lub zaświadczenie o danych zawartych w rejestrze mogą być odebrane w siedzibie urzędu obsługującego ministra, za pisemnym potwierdzeniem odbioru, osobiście przez wnioskodawcę albo osobę upoważnioną przez niego na piśmie.
§  14. 
1. 
Za wydanie odpisu i wyciągu z rejestru oraz zaświadczenia o danych zawartych w rejestrze pobiera się następujące opłaty:
1)
za odpis z rejestru - 60 zł;
2)
za wyciąg z rejestru dotyczący rubryki pierwszej - 20 zł, a za dotyczący każdej następnej - 5 zł;
3)
za zaświadczenie o danych zawartych w rejestrze - 15 zł.
2. 
Opłatę wnosi się na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra.
3. 
Dowód wniesienia opłaty dołącza się do wniosku o wydanie odpisu albo wyciągu z rejestru, albo zaświadczenia o danych zawartych w rejestrze.
§  15. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.U.2017.2317).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.308 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia oraz szczegółowy tryb udostępniania rejestru związków uczelni publicznych.
Data aktu: 03/10/2014
Data ogłoszenia: 05/02/2018
Data wejścia w życie: 25/10/2014