Wymagania w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia dla statków nieobjętych umowami międzynarodowymi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 5 września 2014 r.
w sprawie wymagań w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia dla statków nieobjętych umowami międzynarodowymi 2

Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do statków o polskiej przynależności nieobjętych umowami międzynarodowymi, podlegających wpisowi do:
1)
rejestru okrętowego;
2)
polskiego rejestru jachtów;
3)
rejestru prowadzonego przez dyrektora urzędu morskiego.
2.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do statków objętych zakresem stosowania rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 listopada 2004 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla rekreacyjnych jednostek pływających (Dz. U. Nr 258, poz. 2584).
§  2.
1.
Statek, o którym mowa w § 1, może być używany w żegludze morskiej, jeżeli spełnia odpowiednie dla tego statku wymagania techniczne w zakresie:
1)
konstrukcji kadłuba;
2)
wyposażenia kadłubowego;
3)
urządzeń sterowych;
4)
urządzeń kotwicznych, holowniczych i cumowniczych;
5)
stałych urządzeń połowowych;
6)
osprzętu żaglowego;
7)
masztów i olinowania;
8)
silników napędowych oraz urządzeń maszynowych;
9)
mechanizmów pomocniczych;
10)
kotłów parowych i podgrzewaczy olejowych oraz ich wyposażenia;
11)
zbiorników ciśnieniowych oraz ich urządzeń;
12)
instalacji rurociągów;
13)
wałów śrubowych oraz śrub napędowych i innych pędników;
14)
urządzeń elektrycznych oraz ich instalacji;
15)
urządzeń automatyki;
16)
konstrukcyjnej ochrony przeciwpożarowej;
17)
urządzeń i instalacji gaśniczych oraz sprzętu gaśniczego;
18)
wolnej burty;
19)
stateczności, pływalności i niezatapialności;
20)
środków i urządzeń ratunkowych;
21)
świateł nawigacyjnych i środków sygnałowych;
22)
urządzeń radiowych;
23)
wyposażenia nawigacyjnego;
24)
urządzeń dźwignicowych;
25)
pomieszczeń załogowych i pasażerskich;
26)
ochrony środowiska.
2.
Jacht morski może być używany w żegludze morskiej, jeżeli spełnia wymagania techniczne w zakresie określonym w § 8 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie (Dz. U. poz. 326).
§  3.
1.
W odniesieniu do poszczególnych elementów budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia, o których mowa w § 2 ust. 1, uznaje się za obowiązujące wymagania techniczne:
1)
Polskiego Rejestru Statków S.A.,
2)
uznanej organizacji upoważnionej do wykonywania zadań administracji morskiej na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, w zakresie określonym w upoważnieniu

- które są udostępnione na ich stronach podmiotowych.

2.
W odniesieniu do poszczególnych elementów budowy jachtu morskiego, jego stałych urządzeń i wyposażenia, o których mowa w § 2 ust. 2, uznaje się za obowiązujące wymagania techniczne:
1)
Polskiego Rejestru Statków S.A.,
2)
uznanej organizacji upoważnionej do wykonywania zadań administracji morskiej na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, w zakresie określonym w upoważnieniu,
3)
w przypadku jachtów morskich o długości do 15 m - podmiotu upoważnionego do wykonywania przeglądów technicznych tych jachtów na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim

- które są udostępnione na ich stronach podmiotowych.

§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 3
1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).
2 Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień:

1) dyrektywy Rady 97/70/WE z dnia 11 grudnia 1997 r. ustanawiającej zharmonizowany system bezpieczeństwa dla statków rybackich o długości 24 m i większej (Dz. Urz. WE L 34 z 09.02.1998, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 3);

2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz. Urz. UE L 163 z 25.06.2009, str. 1, z późn. zm.).

3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 maja 2002 r. w sprawie określenia wymagań w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia dla statków nieobjętych umowami międzynarodowymi (Dz. U. Nr 74, poz. 679), które zgodnie z art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z 2012 r. poz. 1068, z 2013 r. poz. 852 oraz z 2014 r. poz. 609 i 768) utraciło moc z dniem 26 lipca 2013 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024