Nadanie statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 października 2009 r.
w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych

Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych (Dz. U. Nr 156, poz. 777, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2004 r. w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych (Dz. U. Nr 216, poz. 2205 oraz z 2005 r. Nr 205, poz. 1697).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT POLSKIEGO INSTYTUTU SPRAW MIĘDZYNARODOWYCH

§  1.
1.
Do szczegółowego zakresu działań Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, zwanego dalej "Instytutem", należy:
1)
prowadzenie interdyscyplinarnych i porównawczych badań naukowych w zakresie stosunków wielostronnych i dwustronnych Rzeczypospolitej Polskiej z podmiotami prawa międzynarodowego, w tym w szczególności z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego i państwami sąsiednimi, a także z Unią Europejską, oraz w zakresie polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej i zagadnień globalizacji;
2)
sporządzanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych w zakresie spraw międzynarodowych z inicjatywy własnej albo z inicjatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw gospodarki, Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw zagranicznych oraz - w miarę możliwości - innych ministrów, komisji sejmowych i senackich oraz klubów poselskich i senackich;
3)
upowszechnianie wiedzy z dziedziny stosunków międzynarodowych oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym problematyki integracji europejskiej - w szczególności za pośrednictwem Internetu i innych środków masowego przekazu oraz w formie seminariów, konwersatoriów, odczytów, wykładów i publikacji, w tym czasopism;
4)
gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej, w szczególności w zakresie, o którym mowa w pkt 1, a także prowadzenie otwartej działalności bibliotecznej w zakresie objętym działalnością Instytutu;
5)
doskonalenie zawodowe pracowników administracji publicznej wykonujących zadania w zakresie stosunków międzynarodowych i polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności pracowników urzędów obsługujących ministra właściwego do spraw gospodarki, ministra właściwego do spraw zagranicznych, Ministra Obrony Narodowej;
6)
utrzymywanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami szkoleniowymi, naukowymi i politycznymi w zakresie objętym działalnością Instytutu;
7)
prowadzenie działalności wydawniczej.
2.
Działania określone w ust. 1 pkt 2, w zakresie obsługi zadań ministra właściwego do spraw zagranicznych, Dyrektor Instytutu wykonuje zgodnie z planem uzgodnionym z ministrem właściwym do spraw zagranicznych.
§  2.
Dyrektor Instytutu działa przy pomocy zastępców dyrektora, kierowników komórek organizacyjnych, głównego księgowego oraz samodzielnych stanowisk.
§  3.
1.
W skład Rady Instytutu, zwanej dalej "Radą", wchodzi 12 członków powoływanych spośród osób wyróżniających się wysokim poziomem wiedzy lub doświadczeniem w zakresie spraw międzynarodowych.
2.
Kadencja Rady trwa cztery lata. W przypadku odwołania członka Rady, jego śmierci albo rezygnacji z członkostwa w Radzie przed upływem kadencji, nowego członka Rady powołuje się na okres do upływu tej kadencji.
3.
Do zadań Rady należy zatwierdzanie:
1)
rocznego planu działań Instytutu;
2)
projektu rocznego planu finansowego Instytutu;
3)
wyników działalności zamiejscowego oddziału Instytutu;
4)
rocznego sprawozdania Dyrektora Instytutu z realizacji planu działań Instytutu;
5)
wniosku Dyrektora Instytutu o ustanowienie nagrody Instytutu.
4.
Rada wykonuje zadania kapituły nagrody Instytutu.
5.
Rada wyraża swoje stanowisko w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady.
6.
Głosowania są jawne, o ile Rada nie postanowi inaczej.
7.
Dyrektor Instytutu bierze udział w posiedzeniach Rady, z głosem doradczym, na zaproszenie Rady.
§  4.
(uchylony).
§  5.
Dyrektor Instytutu przedkłada Radzie kwartalne sprawozdania z wykonania planu działań Instytutu.
§  6.
Rada może przedłożyć ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych i Dyrektorowi Instytutu swoje stanowisko w każdej sprawie dotyczącej Instytutu.
§  7.
Działania wykonywane na zlecenie ministra właściwego do spraw zagranicznych, w części dotyczącej spraw służby zagranicznej, Dyrektor Instytutu wykonuje w porozumieniu z dyrektorem generalnym służby zagranicznej.
§  8.
1.
W skład Instytutu wchodzą:
1)
komórki organizacyjne:
a)
Akademia,
b)
Biuro Badań i Analiz,
c)
Biuro Informacji Publicznej,
d)
Biuro Finansowo-Administracyjne,
e)
Biblioteka,
f)
Wydawnictwo;
2)
samodzielne stanowiska podległe bezpośrednio Dyrektorowi Instytutu.
2.
Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych, a także liczbę oraz zakres zadań samodzielnych stanowisk, o których mowa w ust. 1 pkt 2, określa Dyrektor Instytutu w regulaminie organizacyjnym.
§  9.
1.
W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego Statutu minister właściwy do spraw zagranicznych powołuje nowych członków Rady.
2.
Kadencja Rady, której członków powołano przed dniem wejścia w życie niniejszego statutu, wygasa z dniem powołania nowych członków Rady.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1225 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych.
Data aktu: 05/10/2009
Data ogłoszenia: 16/09/2014
Data wejścia w życie: 28/10/2009